wo/modules/s4.tex
baiobelfer 44c05d80ab init
2025-01-13 23:05:57 +01:00

413 lines
22 KiB
TeX
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

\begin{center}
\textbf{Ocenianie} \\
\textbf{\S4}
\end{center}
\begin{longenum}
\item \textbf{Jawność oceny}
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym:
\begin{longenum}
\item są wpisywane do dziennika elektronicznego;
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie to powinno zawierać:
\begin{longenum}
\item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania;
\item wskazanie mocnych stron pracy ucznia;
\item wskazanie obszarów wymagających poprawy;
\item udzielenie wskazówek do dalszej nauki.
\end{longenum}
\item Uzasadnienie oceny następuje:
\begin{longenum}
\item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć;
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Prace pisemne ucznia:
\begin{longenum}
\item są przechowywane do końca roku szkolnego;
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia}
\begin{longenum}
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Cele oceniania}:
\begin{longenum}
\item Informowanie ucznia o:
\begin{longenum}
\item jakości jego pracy;
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się;
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Informowanie rodziców i szkoły o:
\begin{longenum}
\item postępach ucznia;
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój;
\item efektywności procesu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{System oceniania}:
\begin{longenum}
\item Stosowany jest system punktowy.
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
\begin{longenum}
\item \textbf{Oceny bieżące}:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum}
\item 1--2 godziny -- minimum 3 oceny w semestrze;
\item 3 i więcej godzin -- minimum 4 oceny w semestrze.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
\begin{longenum}
\item śródroczne -- na koniec pierwszego semestru;
\item roczne -- na koniec roku szkolnego;
\item końcowe -- po zakończeniu cyklu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
\begin{longenum}
\item Trwają conajmniej:
\begin{longenum}
\item 20 minut - sprawdziny, testy;
\item jedną godzinę lekcyjną - prace klasowe.
\end{longenum}
\item Obejmują większy zakres materiału.
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym.
\item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału.
\item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie.
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na pracę pisemną.
\item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz -- 15 dni).
\item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów.
\item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą.
\end{longenum}
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}:
\begin{longenum}
\item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np. telefon, smartwatch):
\begin{longenum}
\item otrzymuje 0 punktów;
\item nie ma możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
\end{longenum}
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item trwają do 15 minut;
\item mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi;
\item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy}:
\begin{longenum}
\item zadania domowe;
\item projekty;
\item aktywność na lekcji.
\item \sout{\textcolor{red}{jakie inne jeszcze dodać?}}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------
% \newpage
\item \textbf{Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Informowanie o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Procedura informowania przez nauczyciela:}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
\item Nauczyciel dokonuje wpisu przewidywanych ocen do dziennika elektronicznego.
\item W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
\begin{longenum}
\item wykaz niezaliczonych prac pisemnych wraz z zakresem materiału koniecznego do opanowania.
\end{longenum}
\item W przypadku przewidywanego nieklasyfikowania, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
\begin{longenum}
\item informację o liczbie nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych;
\item informację o liczbie brakujących ocen do minimalnej wymaganej liczby ocen;
\item informacje, o których mowa w lit. c.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowania przez wychowawcę:}
\begin{longenum}
\item Wychowawca klasy jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
\end{longenum}
\item \textbf{Proponowana ocena klasyfikacyjna:}
\begin{longenum}
\item Nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie.
\item Jednakże ocena dopuszczająca nie może zostać zmieniona na niższą.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ustalanie ocen klasyfikacyjnych}
\begin{longenum}
\item Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia:
\begin{longenum}
\item z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
\item z dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na:
\begin{longenum}
\item promocję do klasy programowo wyższej;
\item ukończenie szkoły.
\end{longenum}
\item Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii:
\begin{longenum}
\item nauczycieli;
\item uczniów danej klasy;
\item ocenianego ucznia.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------
% \newpage
\begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Nieklasyfikowanie ucznia}
\begin{longenum}
\item Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych z następujących powodów:
\begin{longenum}
\item \textbf{brak wymaganej liczby ocen cząstkowych} (określonej w Przedmiotowych Zasadach Oceniania) uniemożliwiający ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej;
\item \textbf{usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona nieobecność}, która przekracza połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia w szkolnym planie nauczania.
\end{longenum}
\item \textbf{Egzamin klasyfikacyjny przysługuje wyłącznie uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionej nieobecności.}
\begin{longenum}
\item W przypadku braku wymaganej liczby ocen cząstkowych, który nie wynika z usprawiedliwionych przyczyn, \textbf{uczeń nie ma prawa do egzaminu klasyfikacyjnego}.
\item W przypadku usprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej połowy zajęć, \textbf{uczeń ma prawo} przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Skala ocen i przeliczanie punktów}
\begin{longenum}
\item Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna wynika ze zdobytej przez ucznia liczby punktów, odpowiednio w pierwszym okresie i całym roku szkolnym\sout{, zapisanej w dokumentacji słownie według następującej skali}:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Oznaczenie cyfrowe} \\
\hline
stopień celujący & 6 \\
\hline
stopień bardzo dobry & 5 \\
\hline
stopień dobry & 4 \\
\hline
stopień dostateczny & 3 \\
\hline
stopień dopuszczający & 2 \\
\hline
stopień niedostateczny & 1 \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\item Oceny są obliczane na podstawie procentowego udziału zdobytych punktów w następujący sposób:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Udział punktów w procentach} \\
\hline
Niedostateczny & 0--29\% \\
\hline
Dopuszczający & 30--49\% \\
\hline
Dostateczny & 50--64\% \\
\hline
Dobry & 65--79\% \\
\hline
Bardzo dobry & 80--95\% \\
\hline
Celujący & 96\% i powyżej \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\item Wynik procentowy jest zaokrąglany do części całkowitych zgodnie z zasadami matematycznymi.
\item Ocena roczna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego.
\end{longenum}
\item \textbf{Przeliczanie ocen z poprzedniej szkoły}
\begin{longenum}
\item Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły, uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza ocen.
\item Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według następującej skali:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Procent punktów} \\
\hline
Dopuszczający (2) & 40\% \\
\hline
Dostateczny (3) & 57\% \\
\hline
Dobry (4) & 72\% \\
\hline
Bardzo dobry (5) & 88\% \\
\hline
Celujący (6) & 98\% \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\end{longenum}
\item \textbf{Kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych}
\begin{longenum}
\item Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych oraz przy ustalaniu szczegółowych wymagań na poszczególne oceny w Przedmiotowych Zasadach Oceniania, stosuje się następujące kryteria ogólne:
\begin{longenum}
\item \textbf{Ocena celująca} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item posiada pełnię wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej w danym etapie kształcenia;
\item samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia;
\item biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania;
\item proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych albo posiada inne porównywalne osiągnięcia.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena bardzo dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie nauki;
\item samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne oraz praktyczne wynikające z programu nauczania;
\item potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań w nowych sytuacjach.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował wiadomości i umiejętności określone programem w danym etapie nauki niemal w pełnym zakresie;
\item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu problemów i zadań typowych, znanych z lekcji lub podręcznika.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował znaczącą część wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w danym etapie nauki;
\item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań o niewielkim stopniu złożoności w sytuacjach typowych, często powtarzających się na lekcji.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dopuszczająca} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, ale opanował je w zakresie niezbędnym do dalszego kształcenia z danego przedmiotu;
\item potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać problemy i zadania praktyczne o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się podczas lekcji i w życiu codziennym.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena niedostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a istniejące braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu;
\item nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Szczególne przypadki}
\begin{longenum}
\item Uczeń, który zakwalifikował się co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla regionalnego, otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą.
\item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną.
\item Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu lub uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
\end{longenum}
\item \textbf{Promocja i wyróżnienia}
\begin{longenum}
\item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
\item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
\item Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę albo religię i etykę, do średniej ocen, o której mowa w punkcie 8.2, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
\item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od oceny niedostatecznej, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
\end{longenum}
\item \textbf{Zmiana ustalonych ocen}
\begin{longenum}
\item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu sprawdzianu wiedzy i umiejętności \sout{na zasadach opisanych w §10}.
\item Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
\item Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wystawiania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły.
\end{longenum}
\item \textbf{Wpływ ocen na zachowanie i promocję}
\begin{longenum}
\item Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
\item Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
\begin{longenum}
\item oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
\item promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
% % -------------------------
% \newpage
\begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Zasady oceniania zachowania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Informacje ogólne}
\begin{longenum}
\item \textbf{Charakter oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
\begin{longenum}
\item spełnia obowiązki szkolne,
\item przestrzega zasad współżycia społecznego,
\item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
\end{longenum}
\item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
\begin{longenum}
\item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad
współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym:
\begin{longenum}
\item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
\item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
\item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista.
\end{longenum}
\item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
\item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
\item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
\begin{longenum}
\item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
\item motywuje do samodoskonalenia,
\item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
\begin{longenum}
\item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}.
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców}
\begin{longenum}
\item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
\end{longenum}
\end{longenum}
% % -------------------------
\end{longenum}