wo/modules/s3.tex
baiobelfer 44c05d80ab init
2025-01-13 23:05:57 +01:00

52 lines
2.7 KiB
TeX

\begin{center}
\textbf{Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia} \\
\textbf{\S3}
\end{center}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i~możliwości psychofizycznych ucznia, zgodnie z~obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w~szczególności w~przypadku ucznia:
\begin{longenum}
\item posiadającego orzeczenie o~potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w~indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
\item posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o~specyficznych trudnościach w~uczeniu się lub inną opinię wskazującą na potrzebę dostosowania wymagań na podstawie tej opinii;
\item objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w~szkole, nieposiadającego orzeczenia lub opinii, o~których mowa wyżej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i~specjalistów;
\item posiadającego opinię lekarza-specjalisty o~ograniczeniach w~uczestniczeniu w~zajęciach wychowania fizycznego na podstawie tej opinii.
\end{longenum}
\item Opinia, o~której mowa w~ust.~1~pkt~2), może być wydana na wniosek nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z~uczniem, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. Wniosek składa się do dyrektora szkoły, który po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej przekazuje go do poradni psychologiczno-pedagogicznej i~informuje o~tym rodziców lub pełnoletniego ucznia.
\item Przy ustalaniu ocen z~wychowania fizycznego oraz muzyki należy brać pod uwagę:
\begin{longenum}
\item wysiłek wkładany przez ucznia w~wywiązywanie się z~obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć;
\item w~przypadku wychowania fizycznego także systematyczność udziału w~zajęciach oraz aktywność na rzecz kultury fizycznej w~szkole.
\end{longenum}
\item W~celu dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów mających trudności w~uczeniu się, podczas zajęć i~oceniania stosuje się między innymi:
\begin{longenum}
\item dodatkowe wyjaśnienia treści poleceń;
\item pytania naprowadzające;
\item wydłużenie czasu na wykonanie zadań;
\item zmniejszenie liczby zadań;
\item zróżnicowanie prac domowych;
\item pozytywne motywowanie i~podkreślanie sukcesów;
\item wspomaganie w~utrwalaniu wiadomości;
\item wspólne wyjaśnianie niezrozumiałych zagadnień;
\item wymaganie systematyczności w~prowadzeniu zeszytu i~wykonywaniu ćwiczeń.
\end{longenum}
\end{longenum}