218 lines
9.3 KiB
TeX
218 lines
9.3 KiB
TeX
\begin{center}
|
|
\textbf{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \\
|
|
\textbf{\S 2}
|
|
\end{center}
|
|
|
|
\begin{longenum}
|
|
|
|
% \begin{longenum}[resume]
|
|
|
|
\item \textbf{Zasady oceniania zachowania}
|
|
\begin{longenum}
|
|
|
|
\item \textbf{Informacje ogólne}
|
|
\begin{longenum}
|
|
|
|
\item \textbf{Charakter oceny zachowania}
|
|
\begin{longenum}
|
|
|
|
\item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item spełnia obowiązki szkolne,
|
|
\item przestrzega zasad współżycia społecznego,
|
|
\item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad
|
|
współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym:
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
|
|
\item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
|
|
\item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista.
|
|
\end{longenum}
|
|
\item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
|
|
\item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
|
|
\item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.}
|
|
\end{longenum}
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
|
|
\item motywuje do samodoskonalenia,
|
|
\item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
|
|
\end{longenum}
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}.
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców}
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
|
|
\end{longenum}
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item \textbf{Zasady punktowej oceny zachowania}
|
|
\begin{longenum}
|
|
|
|
% 1. Zasada punktów wyjściowych i naliczania dodatnich/ujemnych
|
|
\item \textbf{Początkowa pula punktów i zasady naliczania}
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item Każdy uczeń rozpoczyna semestr z~\textbf{początkową pulą punktów} wynoszącą 50.
|
|
\item Punkty \textbf{dodatnie} przyznawane są za zachowania i aktywności uznane za wspierające funkcjonowanie szkoły lub pozytywnie wpływające na jej społeczność (np. udział w wolontariacie, konkursach, działaniach prospołecznych).
|
|
\item Punkty \textbf{ujemne} przyznawane są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły lub przejawy zachowań uznanych za niepożądane (np. spóźnienia, lekceważenie nauczycieli, zachowania agresywne).
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item \trextcolor{Wychowawca klasy} raz w każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych maksymalnie 15 punktów (dodatnich lub ujemnych), uwzględniając:
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item Opinie nauczycieli i pracowników szkoły.
|
|
\item Opinię klasy.
|
|
\item Samoocenę ucznia.
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item Otrzymanie \textbf{nagany Dyrektora} skutkuje ustaleniem maksymalnie \textbf{poprawnej} oceny zgodnie z~\textbf{Statutem szkoły}, z liczbą punktów minimalną dla oceny (\textbf{50}). \textcolor{red}{(Należy w statucie określić, za jakie przewinienia jest przyznawana taka nagana, np. przemoc)}.
|
|
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item \textbf{Procedura ustalania oceny końcowej z zachowania}
|
|
\begin{longenum}
|
|
|
|
\item Ocena zachowania jest ustalana \textbf{semestralnie} i \textbf{rocznie} na podstawie sumy punktów, zgodnie z~poniższym przedziałem:
|
|
|
|
\begin{center}
|
|
\begin{tabular}{|c|c|}
|
|
\hline
|
|
\textbf{Ocena} & \textbf{Przedział punktowy} \\
|
|
\hline
|
|
Wzorowe & 96 i więcej \\
|
|
\hline
|
|
Bardzo dobre & 80--95 \\
|
|
\hline
|
|
Dobre & 65--79 \\
|
|
\hline
|
|
Poprawne & 50--64 \\
|
|
\hline
|
|
Nieodpowiednie & 30--49 \\
|
|
\hline
|
|
Naganne & 29 i mniej \\
|
|
\hline
|
|
\end{tabular}
|
|
\end{center}
|
|
|
|
\item Końcowa liczba punktów jest sumą:
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item punktów początkowych (50),
|
|
\item punktów dodatnich lub ujemnych przyznanych zgodnie z pkt.~5~ppkt.~1),
|
|
\item punktów przyznanych w drodze decyzji wychowawcy (maksymalnie do +15 lub -15).
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item Ocena zachowania jest ustalana semestralnie i rocznie na podstawie łącznej liczby punktów, zgodnie z~plit.~a).
|
|
|
|
\item \textbf{Uwzględnienie specyficznych trudności ucznia}
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie (zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej).
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\item Ocena semestralna i roczna jest ostateczna oraz ustalana przez wychowawcę klasy z uwzględnieniem opinii nauczycieli, oracowników szkoły, a także uczniów danej klasy. W przypadku nieobecności wychowawcy decyzję podejmuje osoba wyznaczona przez \textbf{Dyrektora szkoły}.
|
|
\item Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna, przy czym Statut szkoły może przewidywać możliwość odwołania się od tej oceny w określonym terminie (np.~w ciągu 3 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej).
|
|
\item Ocena z zachowania nie ma bezpośredniego wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły, jednak może być brana pod uwagę przy przyznawaniu nagród, stypendiów i wyróżnień.
|
|
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
\end{longenum}
|
|
|
|
% \newpage
|
|
\item \textbf{Kryteria jakościowe i tabela opisowa}
|
|
\begin{longenum}
|
|
\item W celu zapewnienia przejrzystości i sprawiedliwości oceniania, \textbf{punkty (dodatnie i ujemne)} przyznaje się według ustalonych kategorii, np.:
|
|
|
|
\begin{longtable}{|p{6cm}|c|p{7cm}|}
|
|
\hline
|
|
\textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
|
|
\hline
|
|
\endfirsthead
|
|
|
|
\multicolumn{3}{c}%
|
|
{\tablename\ \thetable\ -- \textit{kontynuacja ze strony poprzedniej}} \\
|
|
\hline
|
|
\textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
|
|
\hline
|
|
\endhead
|
|
|
|
\hline \multicolumn{3}{|r|}{\textit{Ciąg dalszy na następnej stronie}} \\
|
|
\hline
|
|
\endfoot
|
|
|
|
\hline
|
|
\endlastfoot
|
|
|
|
\textbf{Frekwencja}
|
|
& +1
|
|
& 100\% obecności w semestrze (ew. inna punktacja dla 95--99\% frekwencji). \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& +1
|
|
& Brak godzin nieusprawiedliwionych w semestrze. \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Każda nieusprawiedliwiona godzina. \\
|
|
\hline
|
|
|
|
\textbf{Postawa wobec nauki, aktywność}
|
|
& +1
|
|
& Udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, osiągnięcia, wyróżnienia. \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& +1
|
|
& Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych. \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& +1
|
|
& Aktywny udział w działaniach na rzecz klasy i szkoły (np. Samorząd Uczniowski, poczet sztandarowy). \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Powtarzający się brak przygotowania do lekcji, lekceważenie poleceń, brak odrabiania prac domowych. \\
|
|
\hline
|
|
|
|
\textbf{Kultura osobista, szacunek}
|
|
& +1
|
|
& Pomoc koleżeńska, udział w wolontariacie (każdorazowo). \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Aroganckie zachowanie, obraźliwy język wobec nauczycieli lub pracowników szkoły. \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Agresja słowna, groźby. \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Udział w bójce. \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Dewastacja mienia, kradzież, używki (posiadanie, zażywanie). \\
|
|
\hline
|
|
|
|
\textbf{Bezpieczeństwo i higiena}
|
|
& +1
|
|
& Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Korzystanie z telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\
|
|
\cline{2-3}
|
|
& -1
|
|
& Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp. na terenie szkoły. \\
|
|
\hline
|
|
|
|
\textbf{Inne}
|
|
& od -1 do +1
|
|
& Każda sytuacja nieujęta w powyższych kategoriach (przydział punktów indywidualnie, z wpisem w dzienniku). \\
|
|
\hline
|
|
\end{longtable}
|
|
|
|
\end{longenum}
|
|
\end{longenum}
|
|
|