\begin{center} \textbf{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \\ \textbf{\S 2} \end{center} \begin{longenum} % \begin{longenum}[resume] \item \textbf{Zasady oceniania zachowania} \begin{longenum} \item \textbf{Informacje ogólne} \begin{longenum} \item \textbf{Charakter oceny zachowania} \begin{longenum} \item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń: \begin{longenum} \item spełnia obowiązki szkolne, \item przestrzega zasad współżycia społecznego, \item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne. \end{longenum} \item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności: \begin{longenum} \item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym: \begin{longenum} \item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość, \item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa, \item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista. \end{longenum} \item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności, \item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, \item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.} \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania} \begin{longenum} \item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą: \begin{longenum} \item wspiera rozwój osobowościowy ucznia, \item motywuje do samodoskonalenia, \item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Zasady przyznawania punktów} \begin{longenum} \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}. \end{longenum} \item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców} \begin{longenum} \item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Zasady punktowej oceny zachowania} \begin{longenum} % 1. Zasada punktów wyjściowych i naliczania dodatnich/ujemnych \item \textbf{Początkowa pula punktów i zasady naliczania} \begin{longenum} \item Każdy uczeń rozpoczyna semestr z~\textbf{początkową pulą punktów} wynoszącą 50. \item Punkty \textbf{dodatnie} przyznawane są za zachowania i aktywności uznane za wspierające funkcjonowanie szkoły lub pozytywnie wpływające na jej społeczność (np. udział w wolontariacie, konkursach, działaniach prospołecznych). \item Punkty \textbf{ujemne} przyznawane są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły lub przejawy zachowań uznanych za niepożądane (np. spóźnienia, lekceważenie nauczycieli, zachowania agresywne). \end{longenum} \item \trextcolor{Wychowawca klasy} raz w każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych maksymalnie 15 punktów (dodatnich lub ujemnych), uwzględniając: \begin{longenum} \item Opinie nauczycieli i pracowników szkoły. \item Opinię klasy. \item Samoocenę ucznia. \end{longenum} \item Otrzymanie \textbf{nagany Dyrektora} skutkuje ustaleniem maksymalnie \textbf{poprawnej} oceny zgodnie z~\textbf{Statutem szkoły}, z liczbą punktów minimalną dla oceny (\textbf{50}). \textcolor{red}{(Należy w statucie określić, za jakie przewinienia jest przyznawana taka nagana, np. przemoc)}. \end{longenum} \item \textbf{Procedura ustalania oceny końcowej z zachowania} \begin{longenum} \item Ocena zachowania jest ustalana \textbf{semestralnie} i \textbf{rocznie} na podstawie sumy punktów, zgodnie z~poniższym przedziałem: \begin{center} \begin{tabular}{|c|c|} \hline \textbf{Ocena} & \textbf{Przedział punktowy} \\ \hline Wzorowe & 96 i więcej \\ \hline Bardzo dobre & 80--95 \\ \hline Dobre & 65--79 \\ \hline Poprawne & 50--64 \\ \hline Nieodpowiednie & 30--49 \\ \hline Naganne & 29 i mniej \\ \hline \end{tabular} \end{center} \item Końcowa liczba punktów jest sumą: \begin{longenum} \item punktów początkowych (50), \item punktów dodatnich lub ujemnych przyznanych zgodnie z pkt.~5~ppkt.~1), \item punktów przyznanych w drodze decyzji wychowawcy (maksymalnie do +15 lub -15). \end{longenum} \item Ocena zachowania jest ustalana semestralnie i rocznie na podstawie łącznej liczby punktów, zgodnie z~plit.~a). \item \textbf{Uwzględnienie specyficznych trudności ucznia} \begin{longenum} \item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie (zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej). \end{longenum} \item Ocena semestralna i roczna jest ostateczna oraz ustalana przez wychowawcę klasy z uwzględnieniem opinii nauczycieli, oracowników szkoły, a także uczniów danej klasy. W przypadku nieobecności wychowawcy decyzję podejmuje osoba wyznaczona przez \textbf{Dyrektora szkoły}. \item Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna, przy czym Statut szkoły może przewidywać możliwość odwołania się od tej oceny w określonym terminie (np.~w ciągu 3 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej). \item Ocena z zachowania nie ma bezpośredniego wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły, jednak może być brana pod uwagę przy przyznawaniu nagród, stypendiów i wyróżnień. \end{longenum} \end{longenum} % \newpage \item \textbf{Kryteria jakościowe i tabela opisowa} \begin{longenum} \item W celu zapewnienia przejrzystości i sprawiedliwości oceniania, \textbf{punkty (dodatnie i ujemne)} przyznaje się według ustalonych kategorii, np.: \begin{longtable}{|p{6cm}|c|p{7cm}|} \hline \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\ \hline \endfirsthead \multicolumn{3}{c}% {\tablename\ \thetable\ -- \textit{kontynuacja ze strony poprzedniej}} \\ \hline \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\ \hline \endhead \hline \multicolumn{3}{|r|}{\textit{Ciąg dalszy na następnej stronie}} \\ \hline \endfoot \hline \endlastfoot \textbf{Frekwencja} & +1 & 100\% obecności w semestrze (ew. inna punktacja dla 95--99\% frekwencji). \\ \cline{2-3} & +1 & Brak godzin nieusprawiedliwionych w semestrze. \\ \cline{2-3} & -1 & Każda nieusprawiedliwiona godzina. \\ \hline \textbf{Postawa wobec nauki, aktywność} & +1 & Udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, osiągnięcia, wyróżnienia. \\ \cline{2-3} & +1 & Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych. \\ \cline{2-3} & +1 & Aktywny udział w działaniach na rzecz klasy i szkoły (np. Samorząd Uczniowski, poczet sztandarowy). \\ \cline{2-3} & -1 & Powtarzający się brak przygotowania do lekcji, lekceważenie poleceń, brak odrabiania prac domowych. \\ \hline \textbf{Kultura osobista, szacunek} & +1 & Pomoc koleżeńska, udział w wolontariacie (każdorazowo). \\ \cline{2-3} & -1 & Aroganckie zachowanie, obraźliwy język wobec nauczycieli lub pracowników szkoły. \\ \cline{2-3} & -1 & Agresja słowna, groźby. \\ \cline{2-3} & -1 & Udział w bójce. \\ \cline{2-3} & -1 & Dewastacja mienia, kradzież, używki (posiadanie, zażywanie). \\ \hline \textbf{Bezpieczeństwo i higiena} & +1 & Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\ \cline{2-3} & -1 & Korzystanie z telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\ \cline{2-3} & -1 & Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp. na terenie szkoły. \\ \hline \textbf{Inne} & od -1 do +1 & Każda sytuacja nieujęta w powyższych kategoriach (przydział punktów indywidualnie, z wpisem w dzienniku). \\ \hline \end{longtable} \end{longenum} \end{longenum}