\begin{center}
  \textbf{Ocenianie} \\
  \textbf{\S4}
\end{center}

\begin{longenum}
  \item \textbf{Jawność oceny}
  \begin{longenum}
    \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym:
      \begin{longenum}
        \item są wpisywane do dziennika elektronicznego;
        \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie to powinno zawierać:
          \begin{longenum}
            \item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania;
            \item wskazanie mocnych stron pracy ucznia;
            \item wskazanie obszarów wymagających poprawy;
            \item udzielenie wskazówek do dalszej nauki.
          \end{longenum}
        \item Uzasadnienie oceny następuje:
          \begin{longenum}
            \item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć;
            \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole.
          \end{longenum}
      \end{longenum}
    \item Prace pisemne ucznia:
      \begin{longenum}
        \item są przechowywane do końca roku szkolnego;
        \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
      \end{longenum}
  \end{longenum}

  \item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia}
  \begin{longenum}
    \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
    \begin{longenum}
      \item \textbf{Cele oceniania}:
      \begin{longenum}
          \item Informowanie ucznia o:
              \begin{longenum}
                  \item jakości jego pracy;
                  \item skuteczności stosowanych metod uczenia się;
                  \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
              \end{longenum}
          \item Informowanie rodziców i szkoły o:
              \begin{longenum}
                  \item postępach ucznia;
                  \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój;
                  \item efektywności procesu nauczania.

              \end{longenum}
      \end{longenum}

      \item \textbf{System oceniania}:
      \begin{longenum}
          \item Stosowany jest system punktowy.
          \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
              \begin{longenum}
                  \item \textbf{Oceny bieżące}:
                      \begin{longenum}
                          \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin przedmiotu w tygodniu:
                              \begin{longenum}
                                  \item 1--2 godziny -- minimum 3 oceny w semestrze;
                                  \item 3 i więcej godzin -- minimum 4 oceny w semestrze.
                              \end{longenum}
                      \end{longenum}
                  \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
                      \begin{longenum}
                          \item śródroczne -- na koniec pierwszego semestru;
                          \item roczne -- na koniec roku szkolnego;
                          \item końcowe -- po zakończeniu cyklu nauczania.
                      \end{longenum}
              \end{longenum}
      \end{longenum}
  
    \end{longenum}

    \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
    \begin{longenum}
        \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
        \begin{longenum}
            \item Trwają conajmniej:
            \begin{longenum} 
                \item 20 minut - sprawdziny, testy;
                \item jedną godzinę lekcyjną - prace klasowe.
            \end{longenum}
            \item Obejmują większy zakres materiału.
            \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
            \item Wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym.
            \item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału.
            
            \item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}:
            \begin{longenum}
                \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie.
                \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na pracę pisemną.
                \item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz -- 15 dni).
                \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
                \begin{longenum}
                \item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów.
                    \item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą.
                \end{longenum}
                \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}:
                \begin{longenum}
                    \item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np. telefon, smartwatch):
                    \begin{longenum}
                        \item otrzymuje 0 punktów;
                        \item nie ma możliwości poprawy tej oceny.
                    \end{longenum}
                \end{longenum}
            \end{longenum}
        \end{longenum}
    
        \item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
        \begin{longenum}
            \item obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
        \end{longenum}
    
        \item \textbf{Kartkówki}:
        \begin{longenum}
            \item trwają do 15 minut;
            \item mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi;
            \item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie.
        \end{longenum}
    
        \item \textbf{Inne formy}:
        \begin{longenum}
            \item zadania domowe;
            \item projekty;
            \item aktywność na lekcji.
            \item \sout{\textcolor{red}{jakie inne jeszcze dodać?}}
        \end{longenum}
    \end{longenum}

    

  
\end{longenum}

%---------------------------------
% \newpage
\item \textbf{Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych}
\begin{longenum}
    \item \textbf{Informowanie o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych}
    \begin{longenum}
        \item \textbf{Procedura informowania przez nauczyciela:}
            \begin{longenum}
                \item Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
                \item Nauczyciel dokonuje wpisu przewidywanych ocen do dziennika elektronicznego.
                \item W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
                    \begin{longenum}
                        \item wykaz niezaliczonych prac pisemnych wraz z zakresem materiału koniecznego do opanowania.
                    \end{longenum}
                \item W przypadku przewidywanego nieklasyfikowania, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
                    \begin{longenum}
                        \item informację o liczbie nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych;
                        \item informację o liczbie brakujących ocen do minimalnej wymaganej liczby ocen;
                        \item informacje, o których mowa w lit. c.
                    \end{longenum}
            \end{longenum}
        \item \textbf{Procedura informowania przez wychowawcę:}
            \begin{longenum}
                \item Wychowawca klasy jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
            \end{longenum}
        \item \textbf{Proponowana ocena klasyfikacyjna:}
            \begin{longenum}
                \item Nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie.
                \item Jednakże ocena dopuszczająca nie może zostać zmieniona na niższą.
            \end{longenum}
    \end{longenum}
       
    \item \textbf{Ustalanie ocen klasyfikacyjnych}
    \begin{longenum}
        \item Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia:
        \begin{longenum}
            \item z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
            \item z dodatkowych zajęć edukacyjnych.
        \end{longenum}
        \item Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na:
        \begin{longenum}
            \item promocję do klasy programowo wyższej;
            \item ukończenie szkoły.
        \end{longenum}
        \item Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii:
        \begin{longenum}
            \item nauczycieli;
            \item uczniów danej klasy;
            \item ocenianego ucznia.
        \end{longenum}
    \end{longenum}
\end{longenum}

%---------------------------------
% \newpage
    \begin{longenum}[resume]
    \item \textbf{Nieklasyfikowanie ucznia}
    \begin{longenum}
        \item Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych z następujących powodów:
        \begin{longenum}
            \item \textbf{brak wymaganej liczby ocen cząstkowych} (określonej w Przedmiotowych Zasadach Oceniania) uniemożliwiający ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej;
            \item \textbf{usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona nieobecność}, która przekracza połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia w szkolnym planie nauczania.
        \end{longenum}
        \item \textbf{Egzamin klasyfikacyjny przysługuje wyłącznie uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionej nieobecności.} 
        \begin{longenum}
            \item W przypadku braku wymaganej liczby ocen cząstkowych, który nie wynika z usprawiedliwionych przyczyn, \textbf{uczeń nie ma prawa do egzaminu klasyfikacyjnego}.
            \item W przypadku usprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej połowy zajęć, \textbf{uczeń ma prawo} przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego.
        \end{longenum}
    \end{longenum}
    
    

    \item \textbf{Skala ocen i przeliczanie punktów}
    \begin{longenum}
        \item Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna wynika ze zdobytej przez ucznia liczby punktów, odpowiednio w pierwszym okresie i całym roku szkolnym\sout{, zapisanej w dokumentacji słownie według następującej skali}:
        \begin{center}
        \begin{tabular}{|c|c|}
            \hline
            \textbf{Ocena} & \textbf{Oznaczenie cyfrowe} \\
            \hline
            stopień celujący & 6 \\
            \hline
            stopień bardzo dobry & 5 \\
            \hline
            stopień dobry & 4 \\
            \hline
            stopień dostateczny & 3 \\
            \hline
            stopień dopuszczający & 2 \\
            \hline
            stopień niedostateczny & 1 \\
            \hline
        \end{tabular}
        \end{center}
        \item Oceny są obliczane na podstawie procentowego udziału zdobytych punktów w następujący sposób:
        \begin{center}
        \begin{tabular}{|c|c|}
            \hline
            \textbf{Ocena} & \textbf{Udział punktów w procentach} \\
            \hline
            Niedostateczny & 0--29\% \\
            \hline
            Dopuszczający & 30--49\% \\
            \hline
            Dostateczny & 50--64\% \\
            \hline
            Dobry & 65--79\% \\
            \hline
            Bardzo dobry & 80--95\% \\
            \hline
            Celujący & 96\% i powyżej \\
            \hline
        \end{tabular}
        \end{center}
        \item Wynik procentowy jest zaokrąglany do części całkowitych zgodnie z zasadami matematycznymi.
        \item Ocena roczna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego.
    \end{longenum}

    \item \textbf{Przeliczanie ocen z poprzedniej szkoły}
    \begin{longenum}
        \item Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły, uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza ocen.
        \item Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według następującej skali:
        \begin{center}
        \begin{tabular}{|c|c|}
            \hline
            \textbf{Ocena} & \textbf{Procent punktów} \\
            \hline
            Dopuszczający (2) & 40\% \\
            \hline
            Dostateczny (3) & 57\% \\
            \hline
            Dobry (4) & 72\% \\
            \hline
            Bardzo dobry (5) & 88\% \\
            \hline
            Celujący (6) & 98\% \\
            \hline
        \end{tabular}
        \end{center}
    \end{longenum}

    \item \textbf{Kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych}
    \begin{longenum}
        \item Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych oraz przy ustalaniu szczegółowych wymagań na poszczególne oceny w Przedmiotowych Zasadach Oceniania, stosuje się następujące kryteria ogólne:
        \begin{longenum}
            \item \textbf{Ocena celująca} otrzymuje ją uczeń, który:
            \begin{longenum}
                \item posiada pełnię wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej w danym etapie kształcenia;
                \item samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia;
                \item biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania;
                \item proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych albo posiada inne porównywalne osiągnięcia.
            \end{longenum}
            \item \textbf{Ocena bardzo dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
            \begin{longenum}
                \item opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie nauki;
                \item samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne oraz praktyczne wynikające z programu nauczania;
                \item potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań w nowych sytuacjach.
            \end{longenum}
            \item \textbf{Ocena dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
            \begin{longenum}
                \item opanował wiadomości i umiejętności określone programem w danym etapie nauki niemal w pełnym zakresie;
                \item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu problemów i zadań typowych, znanych z lekcji lub podręcznika.
            \end{longenum}
            \item \textbf{Ocena dostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
            \begin{longenum}
                \item opanował znaczącą część wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w danym etapie nauki;
                \item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań o niewielkim stopniu złożoności w sytuacjach typowych, często powtarzających się na lekcji.
            \end{longenum}
            \item \textbf{Ocena dopuszczająca} otrzymuje ją uczeń, który:
            \begin{longenum}
                \item nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, ale opanował je w zakresie niezbędnym do dalszego kształcenia z danego przedmiotu;
                \item potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać problemy i zadania praktyczne o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się podczas lekcji i w życiu codziennym.
            \end{longenum}
            \item \textbf{Ocena niedostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
            \begin{longenum}
                \item nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a istniejące braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu;
                \item nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
            \end{longenum}
        \end{longenum}
    \end{longenum}

    \item \textbf{Szczególne przypadki}
    \begin{longenum}
        \item Uczeń, który zakwalifikował się co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla regionalnego, otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą.
        \item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną.
        \item Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu lub uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
    \end{longenum}

    \item \textbf{Promocja i wyróżnienia}
    \begin{longenum}
        \item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
        \item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
        \item Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę albo religię i etykę, do średniej ocen, o której mowa w punkcie 8.2, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
        \item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od oceny niedostatecznej, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
    \end{longenum}

    \item \textbf{Zmiana ustalonych ocen}
    \begin{longenum}
        \item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu – sprawdzianu wiedzy i umiejętności \sout{na zasadach opisanych w §10}.
        \item Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
        \item Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wystawiania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły.
    \end{longenum}

    \item \textbf{Wpływ ocen na zachowanie i promocję}
    \begin{longenum}
        \item Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
        \item Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
        \begin{longenum}
            \item oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
            \item promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
        \end{longenum}
    \end{longenum}

    \end{longenum}
\end{longenum}


% % -------------------------
% \newpage
\begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Zasady oceniania zachowania}

\begin{longenum}
  \item \textbf{Informacje ogólne}  
  \begin{longenum}
    \item \textbf{Charakter oceny zachowania}
    \begin{longenum}
      \item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
        \begin{longenum}
          \item spełnia obowiązki szkolne,
          \item przestrzega zasad współżycia społecznego,
          \item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
        \end{longenum}

      \item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
        \begin{longenum}
          \item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad 
          współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym:
            \begin{longenum}
              \item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
              \item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
              \item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista.
            \end{longenum}
          \item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
          \item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
          \item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.}
        \end{longenum}
    \end{longenum}

    \item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
    \begin{longenum}
      \item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
        \begin{longenum}
          \item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
          \item motywuje do samodoskonalenia,
          \item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
        \end{longenum}
    \end{longenum}

    \item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
    \begin{longenum}
      \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}.
    \end{longenum}

    \item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców}
    \begin{longenum}
      \item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
    \end{longenum}
  \end{longenum}

  % % -------------------------

\end{longenum}