\begin{center} \textbf{Ocenianie} \\ \textbf{\S4} \end{center} \begin{longenum} \item \textbf{Jawność oceny} \begin{longenum} \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym: \begin{longenum} \item są wpisywane do dziennika elektronicznego; \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie to powinno zawierać: \begin{longenum} \item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania; \item wskazanie mocnych stron pracy ucznia; \item wskazanie obszarów wymagających poprawy; \item udzielenie wskazówek do dalszej nauki. \end{longenum} \item Uzasadnienie oceny następuje: \begin{longenum} \item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć; \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole. \end{longenum} \end{longenum} \item Prace pisemne ucznia: \begin{longenum} \item są przechowywane do końca roku szkolnego; \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia} \begin{longenum} \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}: \begin{longenum} \item \textbf{Cele oceniania}: \begin{longenum} \item Informowanie ucznia o: \begin{longenum} \item jakości jego pracy; \item skuteczności stosowanych metod uczenia się; \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych. \end{longenum} \item Informowanie rodziców i szkoły o: \begin{longenum} \item postępach ucznia; \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój; \item efektywności procesu nauczania. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{System oceniania}: \begin{longenum} \item Stosowany jest system punktowy. \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen: \begin{longenum} \item \textbf{Oceny bieżące}: \begin{longenum} \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin przedmiotu w tygodniu: \begin{longenum} \item 1--2 godziny -- minimum 3 oceny w semestrze; \item 3 i więcej godzin -- minimum 4 oceny w semestrze. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}: \begin{longenum} \item śródroczne -- na koniec pierwszego semestru; \item roczne -- na koniec roku szkolnego; \item końcowe -- po zakończeniu cyklu nauczania. \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}: \begin{longenum} \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: \begin{longenum} \item Trwają conajmniej: \begin{longenum} \item 20 minut - sprawdziny, testy; \item jedną godzinę lekcyjną - prace klasowe. \end{longenum} \item Obejmują większy zakres materiału. \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. \item Wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym. \item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału. \item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}: \begin{longenum} \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie. \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na pracę pisemną. \item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz -- 15 dni). \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}: \begin{longenum} \item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów. \item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą. \end{longenum} \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}: \begin{longenum} \item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np. telefon, smartwatch): \begin{longenum} \item otrzymuje 0 punktów; \item nie ma możliwości poprawy tej oceny. \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: \begin{longenum} \item obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. \end{longenum} \item \textbf{Kartkówki}: \begin{longenum} \item trwają do 15 minut; \item mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi; \item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie. \end{longenum} \item \textbf{Inne formy}: \begin{longenum} \item zadania domowe; \item projekty; \item aktywność na lekcji. \item \sout{\textcolor{red}{jakie inne jeszcze dodać?}} \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} %--------------------------------- % \newpage \item \textbf{Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych} \begin{longenum} \item \textbf{Informowanie o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych} \begin{longenum} \item \textbf{Procedura informowania przez nauczyciela:} \begin{longenum} \item Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej. \item Nauczyciel dokonuje wpisu przewidywanych ocen do dziennika elektronicznego. \item W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą: \begin{longenum} \item wykaz niezaliczonych prac pisemnych wraz z zakresem materiału koniecznego do opanowania. \end{longenum} \item W przypadku przewidywanego nieklasyfikowania, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą: \begin{longenum} \item informację o liczbie nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych; \item informację o liczbie brakujących ocen do minimalnej wymaganej liczby ocen; \item informacje, o których mowa w lit. c. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Procedura informowania przez wychowawcę:} \begin{longenum} \item Wychowawca klasy jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej. \end{longenum} \item \textbf{Proponowana ocena klasyfikacyjna:} \begin{longenum} \item Nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie. \item Jednakże ocena dopuszczająca nie może zostać zmieniona na niższą. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Ustalanie ocen klasyfikacyjnych} \begin{longenum} \item Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia: \begin{longenum} \item z obowiązkowych zajęć edukacyjnych; \item z dodatkowych zajęć edukacyjnych. \end{longenum} \item Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na: \begin{longenum} \item promocję do klasy programowo wyższej; \item ukończenie szkoły. \end{longenum} \item Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii: \begin{longenum} \item nauczycieli; \item uczniów danej klasy; \item ocenianego ucznia. \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} %--------------------------------- % \newpage \begin{longenum}[resume] \item \textbf{Nieklasyfikowanie ucznia} \begin{longenum} \item Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych z następujących powodów: \begin{longenum} \item \textbf{brak wymaganej liczby ocen cząstkowych} (określonej w Przedmiotowych Zasadach Oceniania) uniemożliwiający ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej; \item \textbf{usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona nieobecność}, która przekracza połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia w szkolnym planie nauczania. \end{longenum} \item \textbf{Egzamin klasyfikacyjny przysługuje wyłącznie uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionej nieobecności.} \begin{longenum} \item W przypadku braku wymaganej liczby ocen cząstkowych, który nie wynika z usprawiedliwionych przyczyn, \textbf{uczeń nie ma prawa do egzaminu klasyfikacyjnego}. \item W przypadku usprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej połowy zajęć, \textbf{uczeń ma prawo} przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Skala ocen i przeliczanie punktów} \begin{longenum} \item Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna wynika ze zdobytej przez ucznia liczby punktów, odpowiednio w pierwszym okresie i całym roku szkolnym\sout{, zapisanej w dokumentacji słownie według następującej skali}: \begin{center} \begin{tabular}{|c|c|} \hline \textbf{Ocena} & \textbf{Oznaczenie cyfrowe} \\ \hline stopień celujący & 6 \\ \hline stopień bardzo dobry & 5 \\ \hline stopień dobry & 4 \\ \hline stopień dostateczny & 3 \\ \hline stopień dopuszczający & 2 \\ \hline stopień niedostateczny & 1 \\ \hline \end{tabular} \end{center} \item Oceny są obliczane na podstawie procentowego udziału zdobytych punktów w następujący sposób: \begin{center} \begin{tabular}{|c|c|} \hline \textbf{Ocena} & \textbf{Udział punktów w procentach} \\ \hline Niedostateczny & 0--29\% \\ \hline Dopuszczający & 30--49\% \\ \hline Dostateczny & 50--64\% \\ \hline Dobry & 65--79\% \\ \hline Bardzo dobry & 80--95\% \\ \hline Celujący & 96\% i powyżej \\ \hline \end{tabular} \end{center} \item Wynik procentowy jest zaokrąglany do części całkowitych zgodnie z zasadami matematycznymi. \item Ocena roczna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego. \end{longenum} \item \textbf{Przeliczanie ocen z poprzedniej szkoły} \begin{longenum} \item Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły, uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza ocen. \item Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według następującej skali: \begin{center} \begin{tabular}{|c|c|} \hline \textbf{Ocena} & \textbf{Procent punktów} \\ \hline Dopuszczający (2) & 40\% \\ \hline Dostateczny (3) & 57\% \\ \hline Dobry (4) & 72\% \\ \hline Bardzo dobry (5) & 88\% \\ \hline Celujący (6) & 98\% \\ \hline \end{tabular} \end{center} \end{longenum} \item \textbf{Kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych} \begin{longenum} \item Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych oraz przy ustalaniu szczegółowych wymagań na poszczególne oceny w Przedmiotowych Zasadach Oceniania, stosuje się następujące kryteria ogólne: \begin{longenum} \item \textbf{Ocena celująca} otrzymuje ją uczeń, który: \begin{longenum} \item posiada pełnię wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej w danym etapie kształcenia; \item samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia; \item biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania; \item proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych albo posiada inne porównywalne osiągnięcia. \end{longenum} \item \textbf{Ocena bardzo dobra} otrzymuje ją uczeń, który: \begin{longenum} \item opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie nauki; \item samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne oraz praktyczne wynikające z programu nauczania; \item potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań w nowych sytuacjach. \end{longenum} \item \textbf{Ocena dobra} otrzymuje ją uczeń, który: \begin{longenum} \item opanował wiadomości i umiejętności określone programem w danym etapie nauki niemal w pełnym zakresie; \item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu problemów i zadań typowych, znanych z lekcji lub podręcznika. \end{longenum} \item \textbf{Ocena dostateczna} otrzymuje ją uczeń, który: \begin{longenum} \item opanował znaczącą część wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w danym etapie nauki; \item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań o niewielkim stopniu złożoności w sytuacjach typowych, często powtarzających się na lekcji. \end{longenum} \item \textbf{Ocena dopuszczająca} otrzymuje ją uczeń, który: \begin{longenum} \item nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, ale opanował je w zakresie niezbędnym do dalszego kształcenia z danego przedmiotu; \item potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać problemy i zadania praktyczne o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się podczas lekcji i w życiu codziennym. \end{longenum} \item \textbf{Ocena niedostateczna} otrzymuje ją uczeń, który: \begin{longenum} \item nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a istniejące braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu; \item nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Szczególne przypadki} \begin{longenum} \item Uczeń, który zakwalifikował się co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla regionalnego, otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą. \item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. \item Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu lub uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną. \end{longenum} \item \textbf{Promocja i wyróżnienia} \begin{longenum} \item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej. \item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. \item Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę albo religię i etykę, do średniej ocen, o której mowa w punkcie 8.2, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć. \item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od oceny niedostatecznej, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę. \end{longenum} \item \textbf{Zmiana ustalonych ocen} \begin{longenum} \item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu – sprawdzianu wiedzy i umiejętności \sout{na zasadach opisanych w §10}. \item Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. \item Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wystawiania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły. \end{longenum} \item \textbf{Wpływ ocen na zachowanie i promocję} \begin{longenum} \item Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania. \item Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: \begin{longenum} \item oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych; \item promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} % % ------------------------- % \newpage \begin{longenum}[resume] \item \textbf{Zasady oceniania zachowania} \begin{longenum} \item \textbf{Informacje ogólne} \begin{longenum} \item \textbf{Charakter oceny zachowania} \begin{longenum} \item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń: \begin{longenum} \item spełnia obowiązki szkolne, \item przestrzega zasad współżycia społecznego, \item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne. \end{longenum} \item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności: \begin{longenum} \item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym: \begin{longenum} \item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość, \item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa, \item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista. \end{longenum} \item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności, \item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, \item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.} \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania} \begin{longenum} \item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą: \begin{longenum} \item wspiera rozwój osobowościowy ucznia, \item motywuje do samodoskonalenia, \item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne. \end{longenum} \end{longenum} \item \textbf{Zasady przyznawania punktów} \begin{longenum} \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}. \end{longenum} \item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców} \begin{longenum} \item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO. \end{longenum} \end{longenum} % % ------------------------- \end{longenum}