\begin{center} \textbf{Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia} \\ \textbf{\S3} \end{center} \begin{longenum} \item Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i~możliwości psychofizycznych ucznia, zgodnie z~obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w~szczególności w~przypadku ucznia: \begin{longenum} \item posiadającego orzeczenie o~potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w~indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym; \item posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o~specyficznych trudnościach w~uczeniu się lub inną opinię wskazującą na potrzebę dostosowania wymagań na podstawie tej opinii; \item objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w~szkole, nieposiadającego orzeczenia lub opinii, o~których mowa wyżej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i~specjalistów; \item posiadającego opinię lekarza-specjalisty o~ograniczeniach w~uczestniczeniu w~zajęciach wychowania fizycznego na podstawie tej opinii. \end{longenum} \item Opinia, o~której mowa w~ust.~1~pkt~2), może być wydana na wniosek nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z~uczniem, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. Wniosek składa się do dyrektora szkoły, który po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej przekazuje go do poradni psychologiczno-pedagogicznej i~informuje o~tym rodziców lub pełnoletniego ucznia. \item Przy ustalaniu ocen z~wychowania fizycznego oraz muzyki należy brać pod uwagę: \begin{longenum} \item wysiłek wkładany przez ucznia w~wywiązywanie się z~obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć; \item w~przypadku wychowania fizycznego także systematyczność udziału w~zajęciach oraz aktywność na rzecz kultury fizycznej w~szkole. \end{longenum} \item W~celu dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów mających trudności w~uczeniu się, podczas zajęć i~oceniania stosuje się między innymi: \begin{longenum} \item dodatkowe wyjaśnienia treści poleceń; \item pytania naprowadzające; \item wydłużenie czasu na wykonanie zadań; \item zmniejszenie liczby zadań; \item zróżnicowanie prac domowych; \item pozytywne motywowanie i~podkreślanie sukcesów; \item wspomaganie w~utrwalaniu wiadomości; \item wspólne wyjaśnianie niezrozumiałych zagadnień; \item wymaganie systematyczności w~prowadzeniu zeszytu i~wykonywaniu ćwiczeń. \end{longenum} \end{longenum}