This commit is contained in:
baiobelfer 2025-01-13 23:05:57 +01:00
commit 44c05d80ab
13 changed files with 1039 additions and 0 deletions

23
__commit Normal file
View File

@ -0,0 +1,23 @@
# Pobranie pełnego UUID commita
full_uuid=`git log -1 --format="%H"`
# Pobranie daty commita
commit_date=`git log -1 --format="%cd" --date=iso`
# Pobranie komentarza z commita
commit_message=`git log -1 --format="%s"`
# Pobranie tagu z commita, jeśli istnieje
commit_tag=`git describe --tags --exact-match 2>/dev/null`
# Generowanie pliku commit.tex z UUID, datą, komentarzem i tagiem (jeśli istnieje)
echo "\\newcommand{\\commitUUID}{${full_uuid}}" > commit.tex
echo "\\newcommand{\\commitDate}{${commit_date}}" >> commit.tex
echo "\\newcommand{\\commitComment}{${commit_message}}" >> commit.tex
# Sprawdzenie, czy istnieje tag
if [ -n "$commit_tag" ]; then
echo "\\newcommand{\\commitTag}{${commit_tag}}" >> commit.tex
else
echo "\\newcommand{\\commitTag}{}" >> commit.tex
fi

BIN
main.pdf Normal file

Binary file not shown.

143
main.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,143 @@
\documentclass{report}
% Pakiety do ustawienia marginesów
\usepackage{geometry}
\geometry{
a4paper,
left=2.6cm,
right=2.6cm,
top=2.6cm,
bottom=2.6cm
}
% Kodowanie i język
\usepackage[utf8]{inputenc} % Dla pdfLaTeX
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[polish]{babel}
% Pakiety do stylizacji
\usepackage{titlesec}
\usepackage{tocloft}
\usepackage{enumitem}
\newlist{longenum}{enumerate}{7}
\setlist[longenum,1]{label=\Roman*., ref=\Roman*}
\setlist[longenum,2]{label=\arabic*.}
\setlist[longenum,3]{label=\arabic*)}
\setlist[longenum,4]{label=\alph*.}
\setlist[longenum,5]{label=\alph*)}
\setlist[longenum,6]{label=\textbullet}
\setlist[longenum,7]{label=--}
% Pakiet do nagłówków i stopek
\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{} % Czyszczenie domyślnych nagłówków i stopek
% \fancyhead[L]{Draft Report}
% \fancyhead[R]{M. Markiewicz, J. Góra et al.} % Lewy nagłówek
% \fancyfoot[L]{Commit UUID: \texttt{\commitUUID} \\ Commit Date: \texttt{\commitDate}} % Lewa stopka - informacje linia po linii
\fancyfoot[R]{\thepage} % Prawa stopka - Numer strony
% Pakiety do dodawania znaków wodnych
\usepackage{eso-pic} % Pakiet do wstawiania znaków wodnych
\usepackage{graphicx} % Pakiet do wstawiania obrazów
\usepackage{transparent} % Pakiet do przezroczystości obrazów
% Pakiety dodatkowe
\usepackage{datetime2} % Pakiet do obsługi daty i godziny
\usepackage{ulem} % Pakiet do przekreślania tekstu
\usepackage{longtable}
% Definicje kolorów
\usepackage{xcolor}
\definecolor{wzo}{rgb}{0.000, 0.502, 0.000} % intensywny zielony
\definecolor{szo}{rgb}{0.196, 0.803, 0.196} % limonkowy
\definecolor{pzo}{rgb}{0.235, 0.702, 0.443} % średni zielony
\definecolor{zoz}{rgb}{0.235, 0.702, 0.700} % średni zielony
\definecolor{stat}{rgb}{0.541, 0.169, 0.886} % fioletowy
\definecolor{kN}{rgb}{1.000, 0.647, 0.000} % pomarańczowy
\definecolor{uO}{rgb}{0.275, 0.514, 0.706} % niebieski
\definecolor{rO}{rgb}{0.0, 0.0, 0.5} % ciemno granatowy
\definecolor{uRODO}{rgb}{0.000, 0.502, 0.502} % teal
\definecolor{rRODO}{rgb}{0.125, 0.698, 0.667} % jasny teal
\definecolor{kor}{rgb}{1.0, 0.0, 0.0} % czerwony
\definecolor{zs}{rgb}{1.0, 0.0, 0.0} % Kolor Teal (lub dowolny wybrany kolor)
\definecolor{lightgray}{rgb}{0.70, 0.70, 0.70}
% Definicja nowej komendy \zs
\newcommand{\zs}{\textcolor{zs}{Zespół Szkół }}
% Wczytanie pliku z informacjami o commit
\input{commit.tex}
% Globalne ustawienie list
\setlist{leftmargin=*} % Usunięcie dodatkowego wcięcia dla wszystkich list
% Wyłączenie wcięcia akapitu
\setlength{\parindent}{0pt}
% % Definicja znaku wodnego
% \newcommand\BackgroundPic{
% \AtPageCenter{
% \makebox(0,0){
% \transparent{0.15} % Ustawienie przezroczystości na 10%
% \includegraphics[width=0.9\textwidth, keepaspectratio]{png/logo.png}
% }
% }
% }
\begin{document}
% Dodanie znaku wodnego do tła każdej strony
\AddToShipoutPictureBG*{\BackgroundPic}
\begin{enumerate}[leftmargin=*]
% \newpage
% \input{modules/postanowienia_ogolne} % Wczytaj zawartość pliku
% \label{sec:postanowienia_ogolne}
\newpage
\input{modules/wymagania_edukacyjne} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:wymagania_edukacyjne}
% \newpage
\input{modules/zoz} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:zoz}
\newpage
\input{modules/ocenianie} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:ocenianie}
% \newpage
\input{modules/egzaminy} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:egzaminy}
% \newpage
\input{modules/klasyfikacja} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:klasyfikacja}
% \newpage
\input{modules/poprawa} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:poprawa}
% \newpage
\input{modules/informacja} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:informacja}
\newpage
\input{modules/s3} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:ocenianie}
\input{modules/s4} % Wczytaj zawartość pliku
\label{sec:ocenianie}
\end{enumerate}
\end{document}

4
modules/egzaminy.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,4 @@
\begin{center}
\textbf{Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych} \\
\textbf{\S 4}
\end{center}

50
modules/informacja.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,50 @@
\begin{center}
\textbf{Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji} \\
\textbf{\S 7}
\end{center}
\begin{longenum}
\item Procedura informowania przez nauczyciela:
\begin{longenum}
\item Nauczyciel informuje uczniów:
\begin{longenum}
\item Na pierwszej lekcji danego przedmiotu o:
\begin{longenum}
\item Wymaganiach edukacyjnych, tj. efektach kształcenia (EK) oraz wymaganiach szczegółowych (WS), które są niezbędne do uzyskania śródrocznych i~rocznych ocen klasyfikacyjnych z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z~realizowanego programu nauczania.
\item Sposobach oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów zgodnie z~Przedmiotowym ocenianiem (PO).
\item Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\end{longenum}
% \end{longenum}
\item Odnotowuje w~dzienniku fakt poinformowania uczniów, o~którym mowa w~ppkt~1.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Procedura informowania przez wychowawcę:
\begin{longenum}
\item Wychowawca klasy informuje uczniów:
\begin{longenum}
\item Na pierwszej godzinie wychowawczej o:
\begin{longenum}
\item Zasadach oceniania zachowania (ZOZ) określonych w~\S4~ust.~IV~WO.
\item \sout{Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania}.
\item Dostępie do Wewnątrzszkolnego oceniania (WO) oraz Szczegółowego oceniania (SO) dla nauczanych przedmiotów, zgodnie z~\S9~ust.~4~Statutu Szkoły, poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS w~zakładce "Organizacja szkoły - pliki szkoły".
\item Dostępie do dokumentu określającego sposoby oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów (Przedmiotowe ocenianie -- PO) dla nauczanych przedmiotów w~wersji papierowej w~bibliotece szkolnej.
\end{longenum}
% \end{longenum}
\item Odnotowuje w~dzienniku fakt poinformowania uczniów, o~którym mowa w~ppkt~1.
% \end{longenum}
\end{longenum}
\item Wychowawca kalsy informuje rodziców:
\begin{longenum}
\item Na pierwszym zebraniu z~rodzicami o:
\begin{longenum}
\item Zapoznaniu rodziców z~informacjami, o~których mowa w~pkt~1~ppkt~1;
\item Konieczności potwierdzenia przez rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu faktu zapoznania się z~Wewnątrzszkolnym ocenianiem (WO) własnoręcznym podpisem na liście obecności;
\item Tym, że rodzice nieuczestniczący w~spotkaniach z~wychowawcą klasy, niekontaktujący się z~nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia edukacyjne lub niekorzystający z~e-dziennika, nie mogą powoływać się na brak informacji o~postępach dziecka w~nauce;
\item Zasadach funkcjonowania dziennika elektronicznego w~szkole, przekazując loginy i~hasła do kont oraz wskazując, gdzie i~jak można uzyskać pomoc w~obsłudze dziennika. Takie same informacje przekazuje rodzicom uczniów przyjętych do szkoły w~trakcie trwania etapu edukacyjnego.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \end{longenum}
\end{longenum}

4
modules/klasyfikacja.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,4 @@
\begin{center}
\textbf{Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych} \\
\textbf{\S 5}
\end{center}

5
modules/ocenianie.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,5 @@
\begin{center}
\textbf{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych} \\
\textbf{\S 3}
\end{center}

4
modules/poprawa.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,4 @@
\begin{center}
\textbf{Ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych} \\
\textbf{\S 6}
\end{center}

View File

@ -0,0 +1,35 @@
\begin{center}
\textbf{Postanowienia ogólne} \\
\textbf{\S 1}
\end{center}
\newline
\begin{enumerate}[label=\arabic*., leftmargin=*]
\item W \zs obowiązuje punktowo-procentowy system oceniania.
\item Zasady systemu stosuje się w szkole młodzieżowej \zs.
\item Ocenianiu podlegają:
\begin{enumerate}[label=\arabic*)]
\item osiągnięcia edukacyjne ucznia;
\item zachowanie ucznia.
\end{enumerate}
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
\item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli, specjalistów oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia, określonych w statucie szkoły.
\item Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
\begin{enumerate}[label=\arabic*)]
\item informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
\item udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
\item udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
\item motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
\item dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
\item umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
\end{enumerate}
\item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
\begin{enumerate}[label=\arabic*)]
\item formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
\item ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
\item ustalanie ocen bieżących, śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz także śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w niniejszym dokumencie;
\item przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających, poprawkowych i sprawdzianów wiedzy i umiejętności;
\item ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych -- postępach i trudnościach ucznia w nauce;
\item ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
\end{enumerate}
\end{enumerate}

51
modules/s3.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,51 @@
\begin{center}
\textbf{Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia} \\
\textbf{\S3}
\end{center}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i~możliwości psychofizycznych ucznia, zgodnie z~obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w~szczególności w~przypadku ucznia:
\begin{longenum}
\item posiadającego orzeczenie o~potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w~indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
\item posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o~specyficznych trudnościach w~uczeniu się lub inną opinię wskazującą na potrzebę dostosowania wymagań na podstawie tej opinii;
\item objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w~szkole, nieposiadającego orzeczenia lub opinii, o~których mowa wyżej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i~specjalistów;
\item posiadającego opinię lekarza-specjalisty o~ograniczeniach w~uczestniczeniu w~zajęciach wychowania fizycznego na podstawie tej opinii.
\end{longenum}
\item Opinia, o~której mowa w~ust.~1~pkt~2), może być wydana na wniosek nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z~uczniem, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. Wniosek składa się do dyrektora szkoły, który po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej przekazuje go do poradni psychologiczno-pedagogicznej i~informuje o~tym rodziców lub pełnoletniego ucznia.
\item Przy ustalaniu ocen z~wychowania fizycznego oraz muzyki należy brać pod uwagę:
\begin{longenum}
\item wysiłek wkładany przez ucznia w~wywiązywanie się z~obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć;
\item w~przypadku wychowania fizycznego także systematyczność udziału w~zajęciach oraz aktywność na rzecz kultury fizycznej w~szkole.
\end{longenum}
\item W~celu dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów mających trudności w~uczeniu się, podczas zajęć i~oceniania stosuje się między innymi:
\begin{longenum}
\item dodatkowe wyjaśnienia treści poleceń;
\item pytania naprowadzające;
\item wydłużenie czasu na wykonanie zadań;
\item zmniejszenie liczby zadań;
\item zróżnicowanie prac domowych;
\item pozytywne motywowanie i~podkreślanie sukcesów;
\item wspomaganie w~utrwalaniu wiadomości;
\item wspólne wyjaśnianie niezrozumiałych zagadnień;
\item wymaganie systematyczności w~prowadzeniu zeszytu i~wykonywaniu ćwiczeń.
\end{longenum}
\end{longenum}

412
modules/s4.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,412 @@
\begin{center}
\textbf{Ocenianie} \\
\textbf{\S4}
\end{center}
\begin{longenum}
\item \textbf{Jawność oceny}
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym:
\begin{longenum}
\item są wpisywane do dziennika elektronicznego;
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie to powinno zawierać:
\begin{longenum}
\item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania;
\item wskazanie mocnych stron pracy ucznia;
\item wskazanie obszarów wymagających poprawy;
\item udzielenie wskazówek do dalszej nauki.
\end{longenum}
\item Uzasadnienie oceny następuje:
\begin{longenum}
\item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć;
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Prace pisemne ucznia:
\begin{longenum}
\item są przechowywane do końca roku szkolnego;
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia}
\begin{longenum}
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Cele oceniania}:
\begin{longenum}
\item Informowanie ucznia o:
\begin{longenum}
\item jakości jego pracy;
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się;
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Informowanie rodziców i szkoły o:
\begin{longenum}
\item postępach ucznia;
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój;
\item efektywności procesu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{System oceniania}:
\begin{longenum}
\item Stosowany jest system punktowy.
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
\begin{longenum}
\item \textbf{Oceny bieżące}:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum}
\item 1--2 godziny -- minimum 3 oceny w semestrze;
\item 3 i więcej godzin -- minimum 4 oceny w semestrze.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
\begin{longenum}
\item śródroczne -- na koniec pierwszego semestru;
\item roczne -- na koniec roku szkolnego;
\item końcowe -- po zakończeniu cyklu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
\begin{longenum}
\item Trwają conajmniej:
\begin{longenum}
\item 20 minut - sprawdziny, testy;
\item jedną godzinę lekcyjną - prace klasowe.
\end{longenum}
\item Obejmują większy zakres materiału.
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym.
\item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału.
\item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie.
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na pracę pisemną.
\item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz -- 15 dni).
\item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów.
\item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą.
\end{longenum}
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}:
\begin{longenum}
\item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np. telefon, smartwatch):
\begin{longenum}
\item otrzymuje 0 punktów;
\item nie ma możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
\end{longenum}
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item trwają do 15 minut;
\item mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi;
\item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy}:
\begin{longenum}
\item zadania domowe;
\item projekty;
\item aktywność na lekcji.
\item \sout{\textcolor{red}{jakie inne jeszcze dodać?}}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------
% \newpage
\item \textbf{Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Informowanie o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Procedura informowania przez nauczyciela:}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
\item Nauczyciel dokonuje wpisu przewidywanych ocen do dziennika elektronicznego.
\item W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
\begin{longenum}
\item wykaz niezaliczonych prac pisemnych wraz z zakresem materiału koniecznego do opanowania.
\end{longenum}
\item W przypadku przewidywanego nieklasyfikowania, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
\begin{longenum}
\item informację o liczbie nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych;
\item informację o liczbie brakujących ocen do minimalnej wymaganej liczby ocen;
\item informacje, o których mowa w lit. c.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowania przez wychowawcę:}
\begin{longenum}
\item Wychowawca klasy jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
\end{longenum}
\item \textbf{Proponowana ocena klasyfikacyjna:}
\begin{longenum}
\item Nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie.
\item Jednakże ocena dopuszczająca nie może zostać zmieniona na niższą.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ustalanie ocen klasyfikacyjnych}
\begin{longenum}
\item Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia:
\begin{longenum}
\item z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
\item z dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na:
\begin{longenum}
\item promocję do klasy programowo wyższej;
\item ukończenie szkoły.
\end{longenum}
\item Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii:
\begin{longenum}
\item nauczycieli;
\item uczniów danej klasy;
\item ocenianego ucznia.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------
% \newpage
\begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Nieklasyfikowanie ucznia}
\begin{longenum}
\item Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych z następujących powodów:
\begin{longenum}
\item \textbf{brak wymaganej liczby ocen cząstkowych} (określonej w Przedmiotowych Zasadach Oceniania) uniemożliwiający ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej;
\item \textbf{usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona nieobecność}, która przekracza połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia w szkolnym planie nauczania.
\end{longenum}
\item \textbf{Egzamin klasyfikacyjny przysługuje wyłącznie uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionej nieobecności.}
\begin{longenum}
\item W przypadku braku wymaganej liczby ocen cząstkowych, który nie wynika z usprawiedliwionych przyczyn, \textbf{uczeń nie ma prawa do egzaminu klasyfikacyjnego}.
\item W przypadku usprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej połowy zajęć, \textbf{uczeń ma prawo} przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Skala ocen i przeliczanie punktów}
\begin{longenum}
\item Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna wynika ze zdobytej przez ucznia liczby punktów, odpowiednio w pierwszym okresie i całym roku szkolnym\sout{, zapisanej w dokumentacji słownie według następującej skali}:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Oznaczenie cyfrowe} \\
\hline
stopień celujący & 6 \\
\hline
stopień bardzo dobry & 5 \\
\hline
stopień dobry & 4 \\
\hline
stopień dostateczny & 3 \\
\hline
stopień dopuszczający & 2 \\
\hline
stopień niedostateczny & 1 \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\item Oceny są obliczane na podstawie procentowego udziału zdobytych punktów w następujący sposób:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Udział punktów w procentach} \\
\hline
Niedostateczny & 0--29\% \\
\hline
Dopuszczający & 30--49\% \\
\hline
Dostateczny & 50--64\% \\
\hline
Dobry & 65--79\% \\
\hline
Bardzo dobry & 80--95\% \\
\hline
Celujący & 96\% i powyżej \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\item Wynik procentowy jest zaokrąglany do części całkowitych zgodnie z zasadami matematycznymi.
\item Ocena roczna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego.
\end{longenum}
\item \textbf{Przeliczanie ocen z poprzedniej szkoły}
\begin{longenum}
\item Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły, uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza ocen.
\item Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według następującej skali:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Procent punktów} \\
\hline
Dopuszczający (2) & 40\% \\
\hline
Dostateczny (3) & 57\% \\
\hline
Dobry (4) & 72\% \\
\hline
Bardzo dobry (5) & 88\% \\
\hline
Celujący (6) & 98\% \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\end{longenum}
\item \textbf{Kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych}
\begin{longenum}
\item Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych oraz przy ustalaniu szczegółowych wymagań na poszczególne oceny w Przedmiotowych Zasadach Oceniania, stosuje się następujące kryteria ogólne:
\begin{longenum}
\item \textbf{Ocena celująca} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item posiada pełnię wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej w danym etapie kształcenia;
\item samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia;
\item biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania;
\item proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych albo posiada inne porównywalne osiągnięcia.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena bardzo dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie nauki;
\item samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne oraz praktyczne wynikające z programu nauczania;
\item potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań w nowych sytuacjach.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował wiadomości i umiejętności określone programem w danym etapie nauki niemal w pełnym zakresie;
\item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu problemów i zadań typowych, znanych z lekcji lub podręcznika.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował znaczącą część wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w danym etapie nauki;
\item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań o niewielkim stopniu złożoności w sytuacjach typowych, często powtarzających się na lekcji.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dopuszczająca} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, ale opanował je w zakresie niezbędnym do dalszego kształcenia z danego przedmiotu;
\item potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać problemy i zadania praktyczne o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się podczas lekcji i w życiu codziennym.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena niedostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a istniejące braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu;
\item nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Szczególne przypadki}
\begin{longenum}
\item Uczeń, który zakwalifikował się co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla regionalnego, otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą.
\item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną.
\item Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu lub uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
\end{longenum}
\item \textbf{Promocja i wyróżnienia}
\begin{longenum}
\item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
\item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
\item Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę albo religię i etykę, do średniej ocen, o której mowa w punkcie 8.2, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
\item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od oceny niedostatecznej, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
\end{longenum}
\item \textbf{Zmiana ustalonych ocen}
\begin{longenum}
\item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu sprawdzianu wiedzy i umiejętności \sout{na zasadach opisanych w §10}.
\item Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
\item Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wystawiania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły.
\end{longenum}
\item \textbf{Wpływ ocen na zachowanie i promocję}
\begin{longenum}
\item Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
\item Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
\begin{longenum}
\item oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
\item promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
% % -------------------------
% \newpage
\begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Zasady oceniania zachowania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Informacje ogólne}
\begin{longenum}
\item \textbf{Charakter oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
\begin{longenum}
\item spełnia obowiązki szkolne,
\item przestrzega zasad współżycia społecznego,
\item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
\end{longenum}
\item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
\begin{longenum}
\item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad
współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym:
\begin{longenum}
\item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
\item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
\item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista.
\end{longenum}
\item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
\item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
\item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
\begin{longenum}
\item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
\item motywuje do samodoskonalenia,
\item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
\begin{longenum}
\item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}.
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców}
\begin{longenum}
\item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
\end{longenum}
\end{longenum}
% % -------------------------
\end{longenum}

View File

@ -0,0 +1,91 @@
\begin{center}
\textbf{Formułowanie wymagań edukacyjnych} \\
\textbf{\S 1}
\end{center}
\begin{longenum}[resume]
\item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia.
\item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych.
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Wymagania edukacyjne, efekty kształcenia (EK) oraz kryteria szczegółowe (WS) wraz z~kryteriami weryfikacyjnymi (KW), na podstawie których ustala się oceny, w~tym:
\begin{longenum}
\item Wymagania na ocenę celującą,
\item Wymagania na ocenę bardzo dobrą,
\item Wymagania na ocenę dobrą,
\item Wymagania na ocenę dostateczną.
\end{longenum}
\item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
\item \textcolor{blue}{Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, obejmujących umiejętność współpracy w grupie, odpowiedzialność za realizację zadań, poszanowanie poglądów innych oraz aktywne uczestnictwo w~życiu społecznym.}
\end{longenum}
\item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
\end{longenum}
\item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}.
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą.
\item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
\item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\end{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \begin{center}
% \textbf{Formułowanie wymagań edukacyjnych} \\
% \textbf{\S 1}
% \end{center}
% \begin{longenum}[resume]
% \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez odpowiedni dla danego przedmiotu zespół nauczycieli, określa wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany
% \item Wymagania edukacyjne, efekty kształcenia (EK) i~kryteria szczegółowe~(WS) wraz z~kryteriami weryfikacyjnymi (KW) dla wiedzy i~umiejętności, na podstawie których przypisano oceny do osiągnięć edukacyjnych, w~tym:
% \begin{longenum}
% \item Wymagania na ocenę celującą.
% \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą.
% \item Wymagania na ocenę dobrą.
% \item Wymagania na ocenę dostateczną.
% \end{longenum}
% \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, które uczeń musi spełnić, aby uzyskać ocenę pozytywną.
% \end{longenum}
% \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego zobowiązany jest złożyć dokumnet \textbf{SO} do końca września do kierownictwa szkoły.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) zgodnie z~obowiązującym \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} \textbf{(WO}) oraz odzwierciedlającym wymagania nauczanego przedmiotu wynikające z~\textbf{SO}.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Sposoby i~formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, wdrażające kryteria weryfikacyjne określone w~\textbf{SO}, poprzez określenie liczby i~rodzajów form oceniania.
% \item Szczegółowe określenie sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególneoceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą.
% \item Prawa ucznia w zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
% \item Inne elementy wspierające realizację celów oceniania, o~ile są zgodne z~przyjętym \textbf{WO}, w~tym działania związane z~indywidualizacją procesu edukacyjnego, umożliwiające uwzględnienie szczególnych potrzeb i~potencjału ucznia.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel zobowiązany jest złożyć dokument \textbf{PO} w~pierwszym tygodniu września do kierownictwa szkoły.
% \end{longenum}
% \end{longenum}

217
modules/zoz.tex Normal file
View File

@ -0,0 +1,217 @@
\begin{center}
\textbf{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \\
\textbf{\S 2}
\end{center}
\begin{longenum}
% \begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Zasady oceniania zachowania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Informacje ogólne}
\begin{longenum}
\item \textbf{Charakter oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
\begin{longenum}
\item spełnia obowiązki szkolne,
\item przestrzega zasad współżycia społecznego,
\item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
\end{longenum}
\item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
\begin{longenum}
\item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad
współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym:
\begin{longenum}
\item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
\item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
\item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista.
\end{longenum}
\item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
\item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
\item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
\begin{longenum}
\item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
\item motywuje do samodoskonalenia,
\item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
\begin{longenum}
\item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}.
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców}
\begin{longenum}
\item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Zasady punktowej oceny zachowania}
\begin{longenum}
% 1. Zasada punktów wyjściowych i naliczania dodatnich/ujemnych
\item \textbf{Początkowa pula punktów i zasady naliczania}
\begin{longenum}
\item Każdy uczeń rozpoczyna semestr z~\textbf{początkową pulą punktów} wynoszącą 50.
\item Punkty \textbf{dodatnie} przyznawane są za zachowania i aktywności uznane za wspierające funkcjonowanie szkoły lub pozytywnie wpływające na jej społeczność (np. udział w wolontariacie, konkursach, działaniach prospołecznych).
\item Punkty \textbf{ujemne} przyznawane są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły lub przejawy zachowań uznanych za niepożądane (np. spóźnienia, lekceważenie nauczycieli, zachowania agresywne).
\end{longenum}
\item \trextcolor{Wychowawca klasy} raz w każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych maksymalnie 15 punktów (dodatnich lub ujemnych), uwzględniając:
\begin{longenum}
\item Opinie nauczycieli i pracowników szkoły.
\item Opinię klasy.
\item Samoocenę ucznia.
\end{longenum}
\item Otrzymanie \textbf{nagany Dyrektora} skutkuje ustaleniem maksymalnie \textbf{poprawnej} oceny zgodnie z~\textbf{Statutem szkoły}, z liczbą punktów minimalną dla oceny (\textbf{50}). \textcolor{red}{(Należy w statucie określić, za jakie przewinienia jest przyznawana taka nagana, np. przemoc)}.
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura ustalania oceny końcowej z zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania jest ustalana \textbf{semestralnie} i \textbf{rocznie} na podstawie sumy punktów, zgodnie z~poniższym przedziałem:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Przedział punktowy} \\
\hline
Wzorowe & 96 i więcej \\
\hline
Bardzo dobre & 80--95 \\
\hline
Dobre & 65--79 \\
\hline
Poprawne & 50--64 \\
\hline
Nieodpowiednie & 30--49 \\
\hline
Naganne & 29 i mniej \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\item Końcowa liczba punktów jest sumą:
\begin{longenum}
\item punktów początkowych (50),
\item punktów dodatnich lub ujemnych przyznanych zgodnie z pkt.~5~ppkt.~1),
\item punktów przyznanych w drodze decyzji wychowawcy (maksymalnie do +15 lub -15).
\end{longenum}
\item Ocena zachowania jest ustalana semestralnie i rocznie na podstawie łącznej liczby punktów, zgodnie z~plit.~a).
\item \textbf{Uwzględnienie specyficznych trudności ucznia}
\begin{longenum}
\item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie (zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej).
\end{longenum}
\item Ocena semestralna i roczna jest ostateczna oraz ustalana przez wychowawcę klasy z uwzględnieniem opinii nauczycieli, oracowników szkoły, a także uczniów danej klasy. W przypadku nieobecności wychowawcy decyzję podejmuje osoba wyznaczona przez \textbf{Dyrektora szkoły}.
\item Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna, przy czym Statut szkoły może przewidywać możliwość odwołania się od tej oceny w określonym terminie (np.~w ciągu 3 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej).
\item Ocena z zachowania nie ma bezpośredniego wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły, jednak może być brana pod uwagę przy przyznawaniu nagród, stypendiów i wyróżnień.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \newpage
\item \textbf{Kryteria jakościowe i tabela opisowa}
\begin{longenum}
\item W celu zapewnienia przejrzystości i sprawiedliwości oceniania, \textbf{punkty (dodatnie i ujemne)} przyznaje się według ustalonych kategorii, np.:
\begin{longtable}{|p{6cm}|c|p{7cm}|}
\hline
\textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
\hline
\endfirsthead
\multicolumn{3}{c}%
{\tablename\ \thetable\ -- \textit{kontynuacja ze strony poprzedniej}} \\
\hline
\textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
\hline
\endhead
\hline \multicolumn{3}{|r|}{\textit{Ciąg dalszy na następnej stronie}} \\
\hline
\endfoot
\hline
\endlastfoot
\textbf{Frekwencja}
& +1
& 100\% obecności w semestrze (ew. inna punktacja dla 95--99\% frekwencji). \\
\cline{2-3}
& +1
& Brak godzin nieusprawiedliwionych w semestrze. \\
\cline{2-3}
& -1
& Każda nieusprawiedliwiona godzina. \\
\hline
\textbf{Postawa wobec nauki, aktywność}
& +1
& Udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, osiągnięcia, wyróżnienia. \\
\cline{2-3}
& +1
& Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych. \\
\cline{2-3}
& +1
& Aktywny udział w działaniach na rzecz klasy i szkoły (np. Samorząd Uczniowski, poczet sztandarowy). \\
\cline{2-3}
& -1
& Powtarzający się brak przygotowania do lekcji, lekceważenie poleceń, brak odrabiania prac domowych. \\
\hline
\textbf{Kultura osobista, szacunek}
& +1
& Pomoc koleżeńska, udział w wolontariacie (każdorazowo). \\
\cline{2-3}
& -1
& Aroganckie zachowanie, obraźliwy język wobec nauczycieli lub pracowników szkoły. \\
\cline{2-3}
& -1
& Agresja słowna, groźby. \\
\cline{2-3}
& -1
& Udział w bójce. \\
\cline{2-3}
& -1
& Dewastacja mienia, kradzież, używki (posiadanie, zażywanie). \\
\hline
\textbf{Bezpieczeństwo i higiena}
& +1
& Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\
\cline{2-3}
& -1
& Korzystanie z telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\
\cline{2-3}
& -1
& Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp. na terenie szkoły. \\
\hline
\textbf{Inne}
& od -1 do +1
& Każda sytuacja nieujęta w powyższych kategoriach (przydział punktów indywidualnie, z wpisem w dzienniku). \\
\hline
\end{longtable}
\end{longenum}
\end{longenum}