commit 44c05d80abe3f6cf849b842c69fafaadfa014775 Author: baiobelfer Date: Mon Jan 13 23:05:57 2025 +0100 init diff --git a/__commit b/__commit new file mode 100644 index 0000000..7d4514f --- /dev/null +++ b/__commit @@ -0,0 +1,23 @@ +# Pobranie pełnego UUID commita +full_uuid=`git log -1 --format="%H"` + +# Pobranie daty commita +commit_date=`git log -1 --format="%cd" --date=iso` + +# Pobranie komentarza z commita +commit_message=`git log -1 --format="%s"` + +# Pobranie tagu z commita, jeśli istnieje +commit_tag=`git describe --tags --exact-match 2>/dev/null` + +# Generowanie pliku commit.tex z UUID, datą, komentarzem i tagiem (jeśli istnieje) +echo "\\newcommand{\\commitUUID}{${full_uuid}}" > commit.tex +echo "\\newcommand{\\commitDate}{${commit_date}}" >> commit.tex +echo "\\newcommand{\\commitComment}{${commit_message}}" >> commit.tex + +# Sprawdzenie, czy istnieje tag +if [ -n "$commit_tag" ]; then + echo "\\newcommand{\\commitTag}{${commit_tag}}" >> commit.tex +else + echo "\\newcommand{\\commitTag}{}" >> commit.tex +fi diff --git a/main.pdf b/main.pdf new file mode 100644 index 0000000..a1518ea Binary files /dev/null and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex new file mode 100644 index 0000000..29505a9 --- /dev/null +++ b/main.tex @@ -0,0 +1,143 @@ +\documentclass{report} + +% Pakiety do ustawienia marginesów +\usepackage{geometry} +\geometry{ + a4paper, + left=2.6cm, + right=2.6cm, + top=2.6cm, + bottom=2.6cm +} + +% Kodowanie i język +\usepackage[utf8]{inputenc} % Dla pdfLaTeX +\usepackage[T1]{fontenc} +\usepackage[polish]{babel} + +% Pakiety do stylizacji +\usepackage{titlesec} +\usepackage{tocloft} +\usepackage{enumitem} + + \newlist{longenum}{enumerate}{7} + \setlist[longenum,1]{label=\Roman*., ref=\Roman*} + \setlist[longenum,2]{label=\arabic*.} + \setlist[longenum,3]{label=\arabic*)} + \setlist[longenum,4]{label=\alph*.} + \setlist[longenum,5]{label=\alph*)} + \setlist[longenum,6]{label=\textbullet} + \setlist[longenum,7]{label=--} + +% Pakiet do nagłówków i stopek +\usepackage{fancyhdr} +\pagestyle{fancy} +\fancyhf{} % Czyszczenie domyślnych nagłówków i stopek + +% \fancyhead[L]{Draft Report} +% \fancyhead[R]{M. Markiewicz, J. Góra et al.} % Lewy nagłówek + +% \fancyfoot[L]{Commit UUID: \texttt{\commitUUID} \\ Commit Date: \texttt{\commitDate}} % Lewa stopka - informacje linia po linii + +\fancyfoot[R]{\thepage} % Prawa stopka - Numer strony + +% Pakiety do dodawania znaków wodnych +\usepackage{eso-pic} % Pakiet do wstawiania znaków wodnych +\usepackage{graphicx} % Pakiet do wstawiania obrazów +\usepackage{transparent} % Pakiet do przezroczystości obrazów + +% Pakiety dodatkowe +\usepackage{datetime2} % Pakiet do obsługi daty i godziny +\usepackage{ulem} % Pakiet do przekreślania tekstu +\usepackage{longtable} + +% Definicje kolorów +\usepackage{xcolor} +\definecolor{wzo}{rgb}{0.000, 0.502, 0.000} % intensywny zielony +\definecolor{szo}{rgb}{0.196, 0.803, 0.196} % limonkowy +\definecolor{pzo}{rgb}{0.235, 0.702, 0.443} % średni zielony + +\definecolor{zoz}{rgb}{0.235, 0.702, 0.700} % średni zielony + +\definecolor{stat}{rgb}{0.541, 0.169, 0.886} % fioletowy +\definecolor{kN}{rgb}{1.000, 0.647, 0.000} % pomarańczowy +\definecolor{uO}{rgb}{0.275, 0.514, 0.706} % niebieski +\definecolor{rO}{rgb}{0.0, 0.0, 0.5} % ciemno granatowy +\definecolor{uRODO}{rgb}{0.000, 0.502, 0.502} % teal +\definecolor{rRODO}{rgb}{0.125, 0.698, 0.667} % jasny teal +\definecolor{kor}{rgb}{1.0, 0.0, 0.0} % czerwony +\definecolor{zs}{rgb}{1.0, 0.0, 0.0} % Kolor Teal (lub dowolny wybrany kolor) + +\definecolor{lightgray}{rgb}{0.70, 0.70, 0.70} + +% Definicja nowej komendy \zs +\newcommand{\zs}{\textcolor{zs}{Zespół Szkół }} + +% Wczytanie pliku z informacjami o commit +\input{commit.tex} + +% Globalne ustawienie list +\setlist{leftmargin=*} % Usunięcie dodatkowego wcięcia dla wszystkich list + +% Wyłączenie wcięcia akapitu +\setlength{\parindent}{0pt} + +% % Definicja znaku wodnego +% \newcommand\BackgroundPic{ +% \AtPageCenter{ +% \makebox(0,0){ +% \transparent{0.15} % Ustawienie przezroczystości na 10% +% \includegraphics[width=0.9\textwidth, keepaspectratio]{png/logo.png} +% } +% } +% } + +\begin{document} + +% Dodanie znaku wodnego do tła każdej strony +\AddToShipoutPictureBG*{\BackgroundPic} + +\begin{enumerate}[leftmargin=*] + + % \newpage + % \input{modules/postanowienia_ogolne} % Wczytaj zawartość pliku + % \label{sec:postanowienia_ogolne} + + \newpage + \input{modules/wymagania_edukacyjne} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:wymagania_edukacyjne} + + % \newpage + \input{modules/zoz} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:zoz} + + \newpage + \input{modules/ocenianie} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:ocenianie} + + % \newpage + \input{modules/egzaminy} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:egzaminy} + + % \newpage + \input{modules/klasyfikacja} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:klasyfikacja} + + % \newpage + \input{modules/poprawa} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:poprawa} + + % \newpage + \input{modules/informacja} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:informacja} + + \newpage + \input{modules/s3} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:ocenianie} + + \input{modules/s4} % Wczytaj zawartość pliku + \label{sec:ocenianie} + +\end{enumerate} + +\end{document} diff --git a/modules/egzaminy.tex b/modules/egzaminy.tex new file mode 100644 index 0000000..6e580cc --- /dev/null +++ b/modules/egzaminy.tex @@ -0,0 +1,4 @@ +\begin{center} + \textbf{Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych} \\ + \textbf{\S 4} +\end{center} \ No newline at end of file diff --git a/modules/informacja.tex b/modules/informacja.tex new file mode 100644 index 0000000..c373c92 --- /dev/null +++ b/modules/informacja.tex @@ -0,0 +1,50 @@ +\begin{center} + \textbf{Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji} \\ + \textbf{\S 7} +\end{center} + +\begin{longenum} + \item Procedura informowania przez nauczyciela: + \begin{longenum} + \item Nauczyciel informuje uczniów: + \begin{longenum} + \item Na pierwszej lekcji danego przedmiotu o: + \begin{longenum} + \item Wymaganiach edukacyjnych, tj. efektach kształcenia (EK) oraz wymaganiach szczegółowych (WS), które są niezbędne do uzyskania śródrocznych i~rocznych ocen klasyfikacyjnych z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z~realizowanego programu nauczania. + \item Sposobach oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów zgodnie z~Przedmiotowym ocenianiem (PO). + \item Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych. + \end{longenum} + % \end{longenum} + \item Odnotowuje w~dzienniku fakt poinformowania uczniów, o~którym mowa w~ppkt~1. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item Procedura informowania przez wychowawcę: + \begin{longenum} + \item Wychowawca klasy informuje uczniów: + \begin{longenum} + \item Na pierwszej godzinie wychowawczej o: + \begin{longenum} + \item Zasadach oceniania zachowania (ZOZ) określonych w~\S4~ust.~IV~WO. + \item \sout{Warunkach i~trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania}. + \item Dostępie do Wewnątrzszkolnego oceniania (WO) oraz Szczegółowego oceniania (SO) dla nauczanych przedmiotów, zgodnie z~\S9~ust.~4~Statutu Szkoły, poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS w~zakładce "Organizacja szkoły - pliki szkoły". + \item Dostępie do dokumentu określającego sposoby oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów (Przedmiotowe ocenianie -- PO) dla nauczanych przedmiotów w~wersji papierowej w~bibliotece szkolnej. + \end{longenum} + % \end{longenum} + \item Odnotowuje w~dzienniku fakt poinformowania uczniów, o~którym mowa w~ppkt~1. + % \end{longenum} + \end{longenum} + + \item Wychowawca kalsy informuje rodziców: + \begin{longenum} + \item Na pierwszym zebraniu z~rodzicami o: + \begin{longenum} + \item Zapoznaniu rodziców z~informacjami, o~których mowa w~pkt~1~ppkt~1; + \item Konieczności potwierdzenia przez rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu faktu zapoznania się z~Wewnątrzszkolnym ocenianiem (WO) własnoręcznym podpisem na liście obecności; + \item Tym, że rodzice nieuczestniczący w~spotkaniach z~wychowawcą klasy, niekontaktujący się z~nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia edukacyjne lub niekorzystający z~e-dziennika, nie mogą powoływać się na brak informacji o~postępach dziecka w~nauce; + \item Zasadach funkcjonowania dziennika elektronicznego w~szkole, przekazując loginy i~hasła do kont oraz wskazując, gdzie i~jak można uzyskać pomoc w~obsłudze dziennika. Takie same informacje przekazuje rodzicom uczniów przyjętych do szkoły w~trakcie trwania etapu edukacyjnego. + \end{longenum} + \end{longenum} +% \end{longenum} + +\end{longenum} diff --git a/modules/klasyfikacja.tex b/modules/klasyfikacja.tex new file mode 100644 index 0000000..cdaa33e --- /dev/null +++ b/modules/klasyfikacja.tex @@ -0,0 +1,4 @@ +\begin{center} + \textbf{Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych} \\ + \textbf{\S 5} +\end{center} diff --git a/modules/ocenianie.tex b/modules/ocenianie.tex new file mode 100644 index 0000000..07858e2 --- /dev/null +++ b/modules/ocenianie.tex @@ -0,0 +1,5 @@ +\begin{center} + \textbf{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych} \\ + \textbf{\S 3} +\end{center} + diff --git a/modules/poprawa.tex b/modules/poprawa.tex new file mode 100644 index 0000000..18119d1 --- /dev/null +++ b/modules/poprawa.tex @@ -0,0 +1,4 @@ +\begin{center} + \textbf{Ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych} \\ + \textbf{\S 6} +\end{center} \ No newline at end of file diff --git a/modules/postanowienia_ogolne.tex b/modules/postanowienia_ogolne.tex new file mode 100644 index 0000000..37ddb90 --- /dev/null +++ b/modules/postanowienia_ogolne.tex @@ -0,0 +1,35 @@ +\begin{center} + \textbf{Postanowienia ogólne} \\ + \textbf{\S 1} +\end{center} +\newline + +\begin{enumerate}[label=\arabic*., leftmargin=*] + \item W \zs obowiązuje punktowo-procentowy system oceniania. + \item Zasady systemu stosuje się w szkole młodzieżowej \zs. + \item Ocenianiu podlegają: + \begin{enumerate}[label=\arabic*)] + \item osiągnięcia edukacyjne ucznia; + \item zachowanie ucznia. + \end{enumerate} + \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę. + \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli, specjalistów oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia, określonych w statucie szkoły. + \item Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu: + \begin{enumerate}[label=\arabic*)] + \item informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie; + \item udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; + \item udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju; + \item motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; + \item dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia; + \item umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej. + \end{enumerate} + \item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: + \begin{enumerate}[label=\arabic*)] + \item formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; + \item ustalanie kryteriów oceniania zachowania; + \item ustalanie ocen bieżących, śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz także śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w niniejszym dokumencie; + \item przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających, poprawkowych i sprawdzianów wiedzy i umiejętności; + \item ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych -- postępach i trudnościach ucznia w nauce; + \item ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. + \end{enumerate} +\end{enumerate} \ No newline at end of file diff --git a/modules/s3.tex b/modules/s3.tex new file mode 100644 index 0000000..55ea5a4 --- /dev/null +++ b/modules/s3.tex @@ -0,0 +1,51 @@ +\begin{center} + \textbf{Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia} \\ + \textbf{\S3} +\end{center} + +\begin{longenum} + \item Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i~możliwości psychofizycznych ucznia, zgodnie z~obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w~szczególności w~przypadku ucznia: + + \begin{longenum} + \item posiadającego orzeczenie o~potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w~indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym; + + \item posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o~specyficznych trudnościach w~uczeniu się lub inną opinię wskazującą na potrzebę dostosowania wymagań na podstawie tej opinii; + + \item objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w~szkole, nieposiadającego orzeczenia lub opinii, o~których mowa wyżej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i~specjalistów; + + \item posiadającego opinię lekarza-specjalisty o~ograniczeniach w~uczestniczeniu w~zajęciach wychowania fizycznego na podstawie tej opinii. + \end{longenum} + + \item Opinia, o~której mowa w~ust.~1~pkt~2), może być wydana na wniosek nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z~uczniem, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. Wniosek składa się do dyrektora szkoły, który po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej przekazuje go do poradni psychologiczno-pedagogicznej i~informuje o~tym rodziców lub pełnoletniego ucznia. + + \item Przy ustalaniu ocen z~wychowania fizycznego oraz muzyki należy brać pod uwagę: + + \begin{longenum} + \item wysiłek wkładany przez ucznia w~wywiązywanie się z~obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć; + + \item w~przypadku wychowania fizycznego także systematyczność udziału w~zajęciach oraz aktywność na rzecz kultury fizycznej w~szkole. + \end{longenum} + + \item W~celu dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów mających trudności w~uczeniu się, podczas zajęć i~oceniania stosuje się między innymi: + + \begin{longenum} + \item dodatkowe wyjaśnienia treści poleceń; + + \item pytania naprowadzające; + + \item wydłużenie czasu na wykonanie zadań; + + \item zmniejszenie liczby zadań; + + \item zróżnicowanie prac domowych; + + \item pozytywne motywowanie i~podkreślanie sukcesów; + + \item wspomaganie w~utrwalaniu wiadomości; + + \item wspólne wyjaśnianie niezrozumiałych zagadnień; + + \item wymaganie systematyczności w~prowadzeniu zeszytu i~wykonywaniu ćwiczeń. + \end{longenum} +\end{longenum} + diff --git a/modules/s4.tex b/modules/s4.tex new file mode 100644 index 0000000..173c5b1 --- /dev/null +++ b/modules/s4.tex @@ -0,0 +1,412 @@ +\begin{center} + \textbf{Ocenianie} \\ + \textbf{\S4} +\end{center} + +\begin{longenum} + \item \textbf{Jawność oceny} + \begin{longenum} + \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym: + \begin{longenum} + \item są wpisywane do dziennika elektronicznego; + \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie to powinno zawierać: + \begin{longenum} + \item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania; + \item wskazanie mocnych stron pracy ucznia; + \item wskazanie obszarów wymagających poprawy; + \item udzielenie wskazówek do dalszej nauki. + \end{longenum} + \item Uzasadnienie oceny następuje: + \begin{longenum} + \item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć; + \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole. + \end{longenum} + \end{longenum} + \item Prace pisemne ucznia: + \begin{longenum} + \item są przechowywane do końca roku szkolnego; + \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia} + \begin{longenum} + \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}: + \begin{longenum} + \item \textbf{Cele oceniania}: + \begin{longenum} + \item Informowanie ucznia o: + \begin{longenum} + \item jakości jego pracy; + \item skuteczności stosowanych metod uczenia się; + \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych. + \end{longenum} + \item Informowanie rodziców i szkoły o: + \begin{longenum} + \item postępach ucznia; + \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój; + \item efektywności procesu nauczania. + + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{System oceniania}: + \begin{longenum} + \item Stosowany jest system punktowy. + \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen: + \begin{longenum} + \item \textbf{Oceny bieżące}: + \begin{longenum} + \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin przedmiotu w tygodniu: + \begin{longenum} + \item 1--2 godziny -- minimum 3 oceny w semestrze; + \item 3 i więcej godzin -- minimum 4 oceny w semestrze. + \end{longenum} + \end{longenum} + \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}: + \begin{longenum} + \item śródroczne -- na koniec pierwszego semestru; + \item roczne -- na koniec roku szkolnego; + \item końcowe -- po zakończeniu cyklu nauczania. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \end{longenum} + + \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}: + \begin{longenum} + \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: + \begin{longenum} + \item Trwają conajmniej: + \begin{longenum} + \item 20 minut - sprawdziny, testy; + \item jedną godzinę lekcyjną - prace klasowe. + \end{longenum} + \item Obejmują większy zakres materiału. + \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. + \item Wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym. + \item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału. + + \item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie. + \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na pracę pisemną. + \item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz -- 15 dni). + \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów. + \item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą. + \end{longenum} + \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}: + \begin{longenum} + \item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np. telefon, smartwatch): + \begin{longenum} + \item otrzymuje 0 punktów; + \item nie ma możliwości poprawy tej oceny. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: + \begin{longenum} + \item obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. + \end{longenum} + + \item \textbf{Kartkówki}: + \begin{longenum} + \item trwają do 15 minut; + \item mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi; + \item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie. + \end{longenum} + + \item \textbf{Inne formy}: + \begin{longenum} + \item zadania domowe; + \item projekty; + \item aktywność na lekcji. + \item \sout{\textcolor{red}{jakie inne jeszcze dodać?}} + \end{longenum} + \end{longenum} + + + + +\end{longenum} + +%--------------------------------- +% \newpage +\item \textbf{Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych} +\begin{longenum} + \item \textbf{Informowanie o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych} + \begin{longenum} + \item \textbf{Procedura informowania przez nauczyciela:} + \begin{longenum} + \item Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej. + \item Nauczyciel dokonuje wpisu przewidywanych ocen do dziennika elektronicznego. + \item W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą: + \begin{longenum} + \item wykaz niezaliczonych prac pisemnych wraz z zakresem materiału koniecznego do opanowania. + \end{longenum} + \item W przypadku przewidywanego nieklasyfikowania, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą: + \begin{longenum} + \item informację o liczbie nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych; + \item informację o liczbie brakujących ocen do minimalnej wymaganej liczby ocen; + \item informacje, o których mowa w lit. c. + \end{longenum} + \end{longenum} + \item \textbf{Procedura informowania przez wychowawcę:} + \begin{longenum} + \item Wychowawca klasy jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej. + \end{longenum} + \item \textbf{Proponowana ocena klasyfikacyjna:} + \begin{longenum} + \item Nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie. + \item Jednakże ocena dopuszczająca nie może zostać zmieniona na niższą. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Ustalanie ocen klasyfikacyjnych} + \begin{longenum} + \item Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia: + \begin{longenum} + \item z obowiązkowych zajęć edukacyjnych; + \item z dodatkowych zajęć edukacyjnych. + \end{longenum} + \item Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na: + \begin{longenum} + \item promocję do klasy programowo wyższej; + \item ukończenie szkoły. + \end{longenum} + \item Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii: + \begin{longenum} + \item nauczycieli; + \item uczniów danej klasy; + \item ocenianego ucznia. + \end{longenum} + \end{longenum} +\end{longenum} + +%--------------------------------- +% \newpage + \begin{longenum}[resume] + \item \textbf{Nieklasyfikowanie ucznia} + \begin{longenum} + \item Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych z następujących powodów: + \begin{longenum} + \item \textbf{brak wymaganej liczby ocen cząstkowych} (określonej w Przedmiotowych Zasadach Oceniania) uniemożliwiający ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej; + \item \textbf{usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona nieobecność}, która przekracza połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia w szkolnym planie nauczania. + \end{longenum} + \item \textbf{Egzamin klasyfikacyjny przysługuje wyłącznie uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionej nieobecności.} + \begin{longenum} + \item W przypadku braku wymaganej liczby ocen cząstkowych, który nie wynika z usprawiedliwionych przyczyn, \textbf{uczeń nie ma prawa do egzaminu klasyfikacyjnego}. + \item W przypadku usprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej połowy zajęć, \textbf{uczeń ma prawo} przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego. + \end{longenum} + \end{longenum} + + + + \item \textbf{Skala ocen i przeliczanie punktów} + \begin{longenum} + \item Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna wynika ze zdobytej przez ucznia liczby punktów, odpowiednio w pierwszym okresie i całym roku szkolnym\sout{, zapisanej w dokumentacji słownie według następującej skali}: + \begin{center} + \begin{tabular}{|c|c|} + \hline + \textbf{Ocena} & \textbf{Oznaczenie cyfrowe} \\ + \hline + stopień celujący & 6 \\ + \hline + stopień bardzo dobry & 5 \\ + \hline + stopień dobry & 4 \\ + \hline + stopień dostateczny & 3 \\ + \hline + stopień dopuszczający & 2 \\ + \hline + stopień niedostateczny & 1 \\ + \hline + \end{tabular} + \end{center} + \item Oceny są obliczane na podstawie procentowego udziału zdobytych punktów w następujący sposób: + \begin{center} + \begin{tabular}{|c|c|} + \hline + \textbf{Ocena} & \textbf{Udział punktów w procentach} \\ + \hline + Niedostateczny & 0--29\% \\ + \hline + Dopuszczający & 30--49\% \\ + \hline + Dostateczny & 50--64\% \\ + \hline + Dobry & 65--79\% \\ + \hline + Bardzo dobry & 80--95\% \\ + \hline + Celujący & 96\% i powyżej \\ + \hline + \end{tabular} + \end{center} + \item Wynik procentowy jest zaokrąglany do części całkowitych zgodnie z zasadami matematycznymi. + \item Ocena roczna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego. + \end{longenum} + + \item \textbf{Przeliczanie ocen z poprzedniej szkoły} + \begin{longenum} + \item Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły, uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza ocen. + \item Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według następującej skali: + \begin{center} + \begin{tabular}{|c|c|} + \hline + \textbf{Ocena} & \textbf{Procent punktów} \\ + \hline + Dopuszczający (2) & 40\% \\ + \hline + Dostateczny (3) & 57\% \\ + \hline + Dobry (4) & 72\% \\ + \hline + Bardzo dobry (5) & 88\% \\ + \hline + Celujący (6) & 98\% \\ + \hline + \end{tabular} + \end{center} + \end{longenum} + + \item \textbf{Kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych} + \begin{longenum} + \item Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych oraz przy ustalaniu szczegółowych wymagań na poszczególne oceny w Przedmiotowych Zasadach Oceniania, stosuje się następujące kryteria ogólne: + \begin{longenum} + \item \textbf{Ocena celująca} otrzymuje ją uczeń, który: + \begin{longenum} + \item posiada pełnię wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej w danym etapie kształcenia; + \item samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia; + \item biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania; + \item proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych albo posiada inne porównywalne osiągnięcia. + \end{longenum} + \item \textbf{Ocena bardzo dobra} otrzymuje ją uczeń, który: + \begin{longenum} + \item opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie nauki; + \item samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne oraz praktyczne wynikające z programu nauczania; + \item potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań w nowych sytuacjach. + \end{longenum} + \item \textbf{Ocena dobra} otrzymuje ją uczeń, który: + \begin{longenum} + \item opanował wiadomości i umiejętności określone programem w danym etapie nauki niemal w pełnym zakresie; + \item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu problemów i zadań typowych, znanych z lekcji lub podręcznika. + \end{longenum} + \item \textbf{Ocena dostateczna} otrzymuje ją uczeń, który: + \begin{longenum} + \item opanował znaczącą część wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w danym etapie nauki; + \item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań o niewielkim stopniu złożoności w sytuacjach typowych, często powtarzających się na lekcji. + \end{longenum} + \item \textbf{Ocena dopuszczająca} otrzymuje ją uczeń, który: + \begin{longenum} + \item nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, ale opanował je w zakresie niezbędnym do dalszego kształcenia z danego przedmiotu; + \item potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać problemy i zadania praktyczne o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się podczas lekcji i w życiu codziennym. + \end{longenum} + \item \textbf{Ocena niedostateczna} otrzymuje ją uczeń, który: + \begin{longenum} + \item nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a istniejące braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu; + \item nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Szczególne przypadki} + \begin{longenum} + \item Uczeń, który zakwalifikował się co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla regionalnego, otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą. + \item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. + \item Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu lub uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną. + \end{longenum} + + \item \textbf{Promocja i wyróżnienia} + \begin{longenum} + \item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej. + \item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. + \item Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę albo religię i etykę, do średniej ocen, o której mowa w punkcie 8.2, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć. + \item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od oceny niedostatecznej, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę. + \end{longenum} + + \item \textbf{Zmiana ustalonych ocen} + \begin{longenum} + \item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu – sprawdzianu wiedzy i umiejętności \sout{na zasadach opisanych w §10}. + \item Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. + \item Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wystawiania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły. + \end{longenum} + + \item \textbf{Wpływ ocen na zachowanie i promocję} + \begin{longenum} + \item Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania. + \item Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: + \begin{longenum} + \item oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych; + \item promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \end{longenum} +\end{longenum} + + +% % ------------------------- +% \newpage +\begin{longenum}[resume] +\item \textbf{Zasady oceniania zachowania} + +\begin{longenum} + \item \textbf{Informacje ogólne} + \begin{longenum} + \item \textbf{Charakter oceny zachowania} + \begin{longenum} + \item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń: + \begin{longenum} + \item spełnia obowiązki szkolne, + \item przestrzega zasad współżycia społecznego, + \item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne. + \end{longenum} + + \item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności: + \begin{longenum} + \item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad + współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym: + \begin{longenum} + \item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość, + \item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa, + \item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista. + \end{longenum} + \item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności, + \item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, + \item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania} + \begin{longenum} + \item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą: + \begin{longenum} + \item wspiera rozwój osobowościowy ucznia, + \item motywuje do samodoskonalenia, + \item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Zasady przyznawania punktów} + \begin{longenum} + \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}. + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców} + \begin{longenum} + \item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO. + \end{longenum} + \end{longenum} + + % % ------------------------- + +\end{longenum} + + diff --git a/modules/wymagania_edukacyjne.tex b/modules/wymagania_edukacyjne.tex new file mode 100644 index 0000000..a3f6da0 --- /dev/null +++ b/modules/wymagania_edukacyjne.tex @@ -0,0 +1,91 @@ +\begin{center} + \textbf{Formułowanie wymagań edukacyjnych} \\ + \textbf{\S 1} +\end{center} + +\begin{longenum}[resume] + + \item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia. + + \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych. + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. + \item Wymagania edukacyjne, efekty kształcenia (EK) oraz kryteria szczegółowe (WS) wraz z~kryteriami weryfikacyjnymi (KW), na podstawie których ustala się oceny, w~tym: + \begin{longenum} + \item Wymagania na ocenę celującą, + \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą, + \item Wymagania na ocenę dobrą, + \item Wymagania na ocenę dostateczną. + \end{longenum} + \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej. + \item \textcolor{blue}{Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, obejmujących umiejętność współpracy w grupie, odpowiedzialność za realizację zadań, poszanowanie poglądów innych oraz aktywne uczestnictwo w~życiu społecznym.} + + \end{longenum} + \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września. + \end{longenum} + + \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}. + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. + \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania. + \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą. + \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. + \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. + \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. + \end{longenum} + \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września. + \end{longenum} + +\end{longenum} + + +% \begin{center} +% \textbf{Formułowanie wymagań edukacyjnych} \\ +% \textbf{\S 1} +% \end{center} + +% \begin{longenum}[resume] +% \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez odpowiedni dla danego przedmiotu zespół nauczycieli, określa wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen. +% \begin{longenum} +% \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać: +% \begin{longenum} +% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany +% \item Wymagania edukacyjne, efekty kształcenia (EK) i~kryteria szczegółowe~(WS) wraz z~kryteriami weryfikacyjnymi (KW) dla wiedzy i~umiejętności, na podstawie których przypisano oceny do osiągnięć edukacyjnych, w~tym: +% \begin{longenum} +% \item Wymagania na ocenę celującą. +% \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą. +% \item Wymagania na ocenę dobrą. +% \item Wymagania na ocenę dostateczną. +% \end{longenum} +% \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, które uczeń musi spełnić, aby uzyskać ocenę pozytywną. +% \end{longenum} +% \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego zobowiązany jest złożyć dokumnet \textbf{SO} do końca września do kierownictwa szkoły. +% \end{longenum} + + +% \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) zgodnie z~obowiązującym \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem} \textbf{(WO}) oraz odzwierciedlającym wymagania nauczanego przedmiotu wynikające z~\textbf{SO}. +% \begin{longenum} +% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: +% \begin{longenum} + +% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. + +% \item Sposoby i~formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, wdrażające kryteria weryfikacyjne określone w~\textbf{SO}, poprzez określenie liczby i~rodzajów form oceniania. + +% \item Szczegółowe określenie sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególneoceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą. + +% \item Prawa ucznia w zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. + +% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. + +% \item Inne elementy wspierające realizację celów oceniania, o~ile są zgodne z~przyjętym \textbf{WO}, w~tym działania związane z~indywidualizacją procesu edukacyjnego, umożliwiające uwzględnienie szczególnych potrzeb i~potencjału ucznia. + +% \end{longenum} + +% \item Nauczyciel zobowiązany jest złożyć dokument \textbf{PO} w~pierwszym tygodniu września do kierownictwa szkoły. +% \end{longenum} +% \end{longenum} diff --git a/modules/zoz.tex b/modules/zoz.tex new file mode 100644 index 0000000..818ee4a --- /dev/null +++ b/modules/zoz.tex @@ -0,0 +1,217 @@ +\begin{center} + \textbf{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \\ + \textbf{\S 2} +\end{center} + +\begin{longenum} + +% \begin{longenum}[resume] + + \item \textbf{Zasady oceniania zachowania} + \begin{longenum} + + \item \textbf{Informacje ogólne} + \begin{longenum} + + \item \textbf{Charakter oceny zachowania} + \begin{longenum} + + \item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń: + \begin{longenum} + \item spełnia obowiązki szkolne, + \item przestrzega zasad współżycia społecznego, + \item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne. + \end{longenum} + + \item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności: + \begin{longenum} + \item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad + współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym: + \begin{longenum} + \item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość, + \item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa, + \item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista. + \end{longenum} + \item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności, + \item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, + \item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania} + \begin{longenum} + \item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą: + \begin{longenum} + \item wspiera rozwój osobowościowy ucznia, + \item motywuje do samodoskonalenia, + \item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Zasady przyznawania punktów} + \begin{longenum} + \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}. + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców} + \begin{longenum} + \item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Zasady punktowej oceny zachowania} + \begin{longenum} + + % 1. Zasada punktów wyjściowych i naliczania dodatnich/ujemnych + \item \textbf{Początkowa pula punktów i zasady naliczania} + \begin{longenum} + \item Każdy uczeń rozpoczyna semestr z~\textbf{początkową pulą punktów} wynoszącą 50. + \item Punkty \textbf{dodatnie} przyznawane są za zachowania i aktywności uznane za wspierające funkcjonowanie szkoły lub pozytywnie wpływające na jej społeczność (np. udział w wolontariacie, konkursach, działaniach prospołecznych). + \item Punkty \textbf{ujemne} przyznawane są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły lub przejawy zachowań uznanych za niepożądane (np. spóźnienia, lekceważenie nauczycieli, zachowania agresywne). + \end{longenum} + + \item \trextcolor{Wychowawca klasy} raz w każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych maksymalnie 15 punktów (dodatnich lub ujemnych), uwzględniając: + \begin{longenum} + \item Opinie nauczycieli i pracowników szkoły. + \item Opinię klasy. + \item Samoocenę ucznia. + \end{longenum} + + \item Otrzymanie \textbf{nagany Dyrektora} skutkuje ustaleniem maksymalnie \textbf{poprawnej} oceny zgodnie z~\textbf{Statutem szkoły}, z liczbą punktów minimalną dla oceny (\textbf{50}). \textcolor{red}{(Należy w statucie określić, za jakie przewinienia jest przyznawana taka nagana, np. przemoc)}. + + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedura ustalania oceny końcowej z zachowania} + \begin{longenum} + + \item Ocena zachowania jest ustalana \textbf{semestralnie} i \textbf{rocznie} na podstawie sumy punktów, zgodnie z~poniższym przedziałem: + + \begin{center} + \begin{tabular}{|c|c|} + \hline + \textbf{Ocena} & \textbf{Przedział punktowy} \\ + \hline + Wzorowe & 96 i więcej \\ + \hline + Bardzo dobre & 80--95 \\ + \hline + Dobre & 65--79 \\ + \hline + Poprawne & 50--64 \\ + \hline + Nieodpowiednie & 30--49 \\ + \hline + Naganne & 29 i mniej \\ + \hline + \end{tabular} + \end{center} + + \item Końcowa liczba punktów jest sumą: + \begin{longenum} + \item punktów początkowych (50), + \item punktów dodatnich lub ujemnych przyznanych zgodnie z pkt.~5~ppkt.~1), + \item punktów przyznanych w drodze decyzji wychowawcy (maksymalnie do +15 lub -15). + \end{longenum} + + \item Ocena zachowania jest ustalana semestralnie i rocznie na podstawie łącznej liczby punktów, zgodnie z~plit.~a). + + \item \textbf{Uwzględnienie specyficznych trudności ucznia} + \begin{longenum} + \item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie (zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej). + \end{longenum} + + \item Ocena semestralna i roczna jest ostateczna oraz ustalana przez wychowawcę klasy z uwzględnieniem opinii nauczycieli, oracowników szkoły, a także uczniów danej klasy. W przypadku nieobecności wychowawcy decyzję podejmuje osoba wyznaczona przez \textbf{Dyrektora szkoły}. + \item Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna, przy czym Statut szkoły może przewidywać możliwość odwołania się od tej oceny w określonym terminie (np.~w ciągu 3 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej). + \item Ocena z zachowania nie ma bezpośredniego wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły, jednak może być brana pod uwagę przy przyznawaniu nagród, stypendiów i wyróżnień. + + \end{longenum} + + \end{longenum} + + % \newpage + \item \textbf{Kryteria jakościowe i tabela opisowa} + \begin{longenum} + \item W celu zapewnienia przejrzystości i sprawiedliwości oceniania, \textbf{punkty (dodatnie i ujemne)} przyznaje się według ustalonych kategorii, np.: + + \begin{longtable}{|p{6cm}|c|p{7cm}|} + \hline + \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\ + \hline + \endfirsthead + + \multicolumn{3}{c}% + {\tablename\ \thetable\ -- \textit{kontynuacja ze strony poprzedniej}} \\ + \hline + \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\ + \hline + \endhead + + \hline \multicolumn{3}{|r|}{\textit{Ciąg dalszy na następnej stronie}} \\ + \hline + \endfoot + + \hline + \endlastfoot + + \textbf{Frekwencja} + & +1 + & 100\% obecności w semestrze (ew. inna punktacja dla 95--99\% frekwencji). \\ + \cline{2-3} + & +1 + & Brak godzin nieusprawiedliwionych w semestrze. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Każda nieusprawiedliwiona godzina. \\ + \hline + + \textbf{Postawa wobec nauki, aktywność} + & +1 + & Udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, osiągnięcia, wyróżnienia. \\ + \cline{2-3} + & +1 + & Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych. \\ + \cline{2-3} + & +1 + & Aktywny udział w działaniach na rzecz klasy i szkoły (np. Samorząd Uczniowski, poczet sztandarowy). \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Powtarzający się brak przygotowania do lekcji, lekceważenie poleceń, brak odrabiania prac domowych. \\ + \hline + + \textbf{Kultura osobista, szacunek} + & +1 + & Pomoc koleżeńska, udział w wolontariacie (każdorazowo). \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Aroganckie zachowanie, obraźliwy język wobec nauczycieli lub pracowników szkoły. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Agresja słowna, groźby. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Udział w bójce. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Dewastacja mienia, kradzież, używki (posiadanie, zażywanie). \\ + \hline + + \textbf{Bezpieczeństwo i higiena} + & +1 + & Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Korzystanie z telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\ + \cline{2-3} + & -1 + & Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp. na terenie szkoły. \\ + \hline + + \textbf{Inne} + & od -1 do +1 + & Każda sytuacja nieujęta w powyższych kategoriach (przydział punktów indywidualnie, z wpisem w dzienniku). \\ + \hline + \end{longtable} + + \end{longenum} +\end{longenum} +