wo/modules/s4.tex

413 lines
22 KiB
TeX
Raw Permalink Normal View History

2025-01-13 23:05:57 +01:00
\begin{center}
\textbf{Ocenianie} \\
\textbf{\S4}
\end{center}
\begin{longenum}
\item \textbf{Jawność oceny}
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym:
\begin{longenum}
\item są wpisywane do dziennika elektronicznego;
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie to powinno zawierać:
\begin{longenum}
\item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania;
\item wskazanie mocnych stron pracy ucznia;
\item wskazanie obszarów wymagających poprawy;
\item udzielenie wskazówek do dalszej nauki.
\end{longenum}
\item Uzasadnienie oceny następuje:
\begin{longenum}
\item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć;
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Prace pisemne ucznia:
\begin{longenum}
\item są przechowywane do końca roku szkolnego;
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia}
\begin{longenum}
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Cele oceniania}:
\begin{longenum}
\item Informowanie ucznia o:
\begin{longenum}
\item jakości jego pracy;
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się;
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Informowanie rodziców i szkoły o:
\begin{longenum}
\item postępach ucznia;
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój;
\item efektywności procesu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{System oceniania}:
\begin{longenum}
\item Stosowany jest system punktowy.
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
\begin{longenum}
\item \textbf{Oceny bieżące}:
\begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum}
\item 1--2 godziny -- minimum 3 oceny w semestrze;
\item 3 i więcej godzin -- minimum 4 oceny w semestrze.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
\begin{longenum}
\item śródroczne -- na koniec pierwszego semestru;
\item roczne -- na koniec roku szkolnego;
\item końcowe -- po zakończeniu cyklu nauczania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
\begin{longenum}
\item Trwają conajmniej:
\begin{longenum}
\item 20 minut - sprawdziny, testy;
\item jedną godzinę lekcyjną - prace klasowe.
\end{longenum}
\item Obejmują większy zakres materiału.
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym.
\item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału.
\item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie.
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na pracę pisemną.
\item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz -- 15 dni).
\item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów.
\item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą.
\end{longenum}
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}:
\begin{longenum}
\item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np. telefon, smartwatch):
\begin{longenum}
\item otrzymuje 0 punktów;
\item nie ma możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
\end{longenum}
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item trwają do 15 minut;
\item mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi;
\item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy}:
\begin{longenum}
\item zadania domowe;
\item projekty;
\item aktywność na lekcji.
\item \sout{\textcolor{red}{jakie inne jeszcze dodać?}}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------
% \newpage
\item \textbf{Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Informowanie o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych}
\begin{longenum}
\item \textbf{Procedura informowania przez nauczyciela:}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
\item Nauczyciel dokonuje wpisu przewidywanych ocen do dziennika elektronicznego.
\item W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
\begin{longenum}
\item wykaz niezaliczonych prac pisemnych wraz z zakresem materiału koniecznego do opanowania.
\end{longenum}
\item W przypadku przewidywanego nieklasyfikowania, nauczyciel sporządza pisemną informację zawierającą:
\begin{longenum}
\item informację o liczbie nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych;
\item informację o liczbie brakujących ocen do minimalnej wymaganej liczby ocen;
\item informacje, o których mowa w lit. c.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowania przez wychowawcę:}
\begin{longenum}
\item Wychowawca klasy jest zobowiązany do poinformowania uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, co najmniej na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
\end{longenum}
\item \textbf{Proponowana ocena klasyfikacyjna:}
\begin{longenum}
\item Nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie.
\item Jednakże ocena dopuszczająca nie może zostać zmieniona na niższą.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ustalanie ocen klasyfikacyjnych}
\begin{longenum}
\item Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia:
\begin{longenum}
\item z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
\item z dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na:
\begin{longenum}
\item promocję do klasy programowo wyższej;
\item ukończenie szkoły.
\end{longenum}
\item Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii:
\begin{longenum}
\item nauczycieli;
\item uczniów danej klasy;
\item ocenianego ucznia.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------
% \newpage
\begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Nieklasyfikowanie ucznia}
\begin{longenum}
\item Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych z następujących powodów:
\begin{longenum}
\item \textbf{brak wymaganej liczby ocen cząstkowych} (określonej w Przedmiotowych Zasadach Oceniania) uniemożliwiający ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej;
\item \textbf{usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona nieobecność}, która przekracza połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia w szkolnym planie nauczania.
\end{longenum}
\item \textbf{Egzamin klasyfikacyjny przysługuje wyłącznie uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu usprawiedliwionej nieobecności.}
\begin{longenum}
\item W przypadku braku wymaganej liczby ocen cząstkowych, który nie wynika z usprawiedliwionych przyczyn, \textbf{uczeń nie ma prawa do egzaminu klasyfikacyjnego}.
\item W przypadku usprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej połowy zajęć, \textbf{uczeń ma prawo} przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Skala ocen i przeliczanie punktów}
\begin{longenum}
\item Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna wynika ze zdobytej przez ucznia liczby punktów, odpowiednio w pierwszym okresie i całym roku szkolnym\sout{, zapisanej w dokumentacji słownie według następującej skali}:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Oznaczenie cyfrowe} \\
\hline
stopień celujący & 6 \\
\hline
stopień bardzo dobry & 5 \\
\hline
stopień dobry & 4 \\
\hline
stopień dostateczny & 3 \\
\hline
stopień dopuszczający & 2 \\
\hline
stopień niedostateczny & 1 \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\item Oceny są obliczane na podstawie procentowego udziału zdobytych punktów w następujący sposób:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Udział punktów w procentach} \\
\hline
Niedostateczny & 0--29\% \\
\hline
Dopuszczający & 30--49\% \\
\hline
Dostateczny & 50--64\% \\
\hline
Dobry & 65--79\% \\
\hline
Bardzo dobry & 80--95\% \\
\hline
Celujący & 96\% i powyżej \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\item Wynik procentowy jest zaokrąglany do części całkowitych zgodnie z zasadami matematycznymi.
\item Ocena roczna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego.
\end{longenum}
\item \textbf{Przeliczanie ocen z poprzedniej szkoły}
\begin{longenum}
\item Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły, uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza ocen.
\item Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według następującej skali:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Procent punktów} \\
\hline
Dopuszczający (2) & 40\% \\
\hline
Dostateczny (3) & 57\% \\
\hline
Dobry (4) & 72\% \\
\hline
Bardzo dobry (5) & 88\% \\
\hline
Celujący (6) & 98\% \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\end{longenum}
\item \textbf{Kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych}
\begin{longenum}
\item Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych oraz przy ustalaniu szczegółowych wymagań na poszczególne oceny w Przedmiotowych Zasadach Oceniania, stosuje się następujące kryteria ogólne:
\begin{longenum}
\item \textbf{Ocena celująca} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item posiada pełnię wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej w danym etapie kształcenia;
\item samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia;
\item biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania;
\item proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych albo posiada inne porównywalne osiągnięcia.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena bardzo dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie nauki;
\item samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne oraz praktyczne wynikające z programu nauczania;
\item potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań w nowych sytuacjach.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dobra} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował wiadomości i umiejętności określone programem w danym etapie nauki niemal w pełnym zakresie;
\item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu problemów i zadań typowych, znanych z lekcji lub podręcznika.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item opanował znaczącą część wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową w danym etapie nauki;
\item poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów i zadań o niewielkim stopniu złożoności w sytuacjach typowych, często powtarzających się na lekcji.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena dopuszczająca} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej, ale opanował je w zakresie niezbędnym do dalszego kształcenia z danego przedmiotu;
\item potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać problemy i zadania praktyczne o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się podczas lekcji i w życiu codziennym.
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena niedostateczna} otrzymuje ją uczeń, który:
\begin{longenum}
\item nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a istniejące braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu;
\item nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Szczególne przypadki}
\begin{longenum}
\item Uczeń, który zakwalifikował się co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla regionalnego, otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą.
\item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną.
\item Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu lub uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
\end{longenum}
\item \textbf{Promocja i wyróżnienia}
\begin{longenum}
\item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
\item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
\item Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę albo religię i etykę, do średniej ocen, o której mowa w punkcie 8.2, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
\item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od oceny niedostatecznej, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
\end{longenum}
\item \textbf{Zmiana ustalonych ocen}
\begin{longenum}
\item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu sprawdzianu wiedzy i umiejętności \sout{na zasadach opisanych w §10}.
\item Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
\item Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wystawiania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły.
\end{longenum}
\item \textbf{Wpływ ocen na zachowanie i promocję}
\begin{longenum}
\item Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
\item Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
\begin{longenum}
\item oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
\item promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
% % -------------------------
% \newpage
\begin{longenum}[resume]
\item \textbf{Zasady oceniania zachowania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Informacje ogólne}
\begin{longenum}
\item \textbf{Charakter oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
\begin{longenum}
\item spełnia obowiązki szkolne,
\item przestrzega zasad współżycia społecznego,
\item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
\end{longenum}
\item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
\begin{longenum}
\item zdefiniowanych w plit. a), zasad \sout{(tj. obowiązków szkolnych, zasad
współżycia społecznego i norm etycznych)}, w tym:
\begin{longenum}
\item postawa uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających z obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
\item postawa uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność, poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
\item postawa uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój, czystość i~higiena osobista.
\end{longenum}
\item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
\item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
\item liczbę godzin nieusprawiedliwionych \sout{i~nieusprawiedliwionych spóźnień.}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
\begin{longenum}
\item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
\item motywuje do samodoskonalenia,
\item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
\begin{longenum}
\item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami \sout{(np.\ tabelą punktową)}.
\end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowanie uczniów i~rodziców}
\begin{longenum}
\item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową: uczniów zgodnie z~§2 ust.~II~WO, a~rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
\end{longenum}
\end{longenum}
% % -------------------------
\end{longenum}