swo/uzasadnienie/main.tex
baiobelfer 39cad9e53c u
2025-04-05 09:21:02 +02:00

86 lines
3.9 KiB
TeX

\documentclass[a4paper,12pt]{article}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage{lmodern}
\usepackage{geometry}
\geometry{margin=2.5cm}
\usepackage{enumitem}
\begin{document}
\section*{Uzasadnienie oceny ucznia}
\noindent
\textbf{Dane ogólne:}
\begin{itemize}[leftmargin=2em]
\item \emph{Uczeń:} Jan Kowalski (przykład),
\item \emph{Przedmiot:} Matematyka,
\item \emph{Forma sprawdzania wiedzy:} Kartkówka niezapowiedziana,
\item \emph{Wynik ucznia:} 12 pkt (na 19 możliwych),
\item \emph{Ocena wpisana do dziennika (bieżąca):} 12/19 (w skali 0--10: 6{,}3/10).
\end{itemize}
\vspace{0.5em}
\noindent
\textbf{Podstawa prawna:}
\begin{itemize}[leftmargin=2em]
\item Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o~systemie oświaty (t.j. Dz.U. 2020 poz. 1327 ze zm.),
\item Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
\item \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)},
\item \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)},
\item \textbf{Procedury Oceniania (PO)}.
\end{itemize}
\vspace{1em}
\noindent
\textbf{Uzasadnienie:}
\begin{enumerate}[label=\arabic*)]
\item \emph{Zakres i cel kartkówki}\\
Kartkówka (niezapowiedziana) dotyczyła podstawowych działań na potęgach (w tym potęgach ujemnych) i~pierwiastkach oraz elementarnej interpretacji praktycznej. Zakres treści oraz kryteria sukcesu odzwierciedlają zapisy \textbf{Szczegółowego Oceniania (SO)}.
\item \emph{Przeliczenie punktów i odniesienie do ocen słownych}\\
Zgodnie z~\textbf{Procedurami Oceniania (PO)}, kartkówka przy maksymalnej liczbie 19 punktów przeliczana jest do skali 0--10, a następnie \emph{w systemie klasyfikacyjnym} (oceny śródroczne/roczne) uwzględnia się progi procentowe zapisane w~\textbf{SO}, np.:
\begin{itemize}[leftmargin=1.5em]
\item \(\geq 50\%\) punktów $\implies$ dostateczny (3),
\item \(\geq 65\%\) punktów $\implies$ dobry (4),
\item \(\geq 80\%\) punktów $\implies$ bardzo dobry (5),
\item \(\geq 90\%\) punktów $\implies$ celujący (6).
\end{itemize}
W omawianej kartkówce uczeń uzyskał 12/19, co stanowi ok.~63\% punktów i~\emph{w systemie klasyfikacyjnym} jest zbliżone do progu oceny \textbf{dobry (4)}.
\item \emph{Analiza poziomu wymagań}\\
\begin{itemize}[leftmargin=1.5em]
\item Uczeń poprawnie obliczał pierwiastki i potęgi (\textbf{WS~1.1}, \textbf{WS~1.2}),
\item Wystąpiły jednak braki w szerszym uzasadnianiu i interpretacji (obszary \textbf{WO~2.2} i \textbf{WO~4.3}).
\end{itemize}
\item \emph{Brak możliwości poprawy kartkówki niezapowiedzianej (wg WO)}\\
Zgodnie z \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO)}, \emph{kartkówki niezapowiedziane} nie podlegają poprawie. W konsekwencji uczeń nie ma możliwości dodatkowego sprawdzianu w celu podwyższenia oceny bieżącej.
\item \emph{Mocne strony pracy ucznia}\\
\begin{itemize}[leftmargin=1.5em]
\item Rzetelnie wykonane działania rachunkowe,
\item Poprawnie zastosowane podstawowe wzory na potęgi i pierwiastki,
\item Przejrzysta organizacja obliczeń w zeszycie.
\end{itemize}
\item \emph{Obszary wymagające poprawy}\\
\begin{itemize}[leftmargin=1.5em]
\item Pogłębienie argumentacji matematycznej,
\item Szersze przedstawienie zastosowań potęgi ujemnej w praktyce.
\end{itemize}
\end{enumerate}
\vspace{1em}
\noindent
\textbf{Podsumowanie:}\\
Uczeń uzyskał 12 pkt na 19 (ok.~63\%), co w \textbf{bieżącej} skali 0--10 daje 6{,}3/10 i \emph{odpowiada} (w ujęciu klasyfikacyjnym) \textbf{ocenie dobrej (4)} przy założonych progach procentowych (\(\geq 65\%\) = dobry).
Kartkówka niezapowiedziana, zgodnie z \textbf{WO}, nie podlega poprawie. Ogólnie uczeń wykazał się solidnymi umiejętnościami rachunkowymi (WS~1.1, WS~1.2), natomiast wymaga rozwinięcia w zakresie \textbf{WO~2.2} (tworzenie i interpretacja informacji) oraz \textbf{WO~4.3} (pogłębione uzasadnianie).
\end{document}