swo/data/statuty/wo/wo-Wawa-CKZiU.json
2025-03-28 03:54:07 +01:00

103 lines
6.2 KiB
JSON
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

{
"school": {
"name": "Technikum w Warszawie"
},
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
"categories": [
{
"id": 1,
"name": "Ocenianie bieżące",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Cel i zakres oceniania bieżącego",
"points": [
"Ocenianie bieżące (cząstkowe) polega na systematycznym rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów ucznia w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej oraz programów nauczania (§5 ust.2).",
"Dotyczy wyłącznie osiągnięć edukacyjnych ucznia (oprócz oceniania zachowania) i obejmuje różnorodne formy aktywności: odpowiedzi ustne, prace pisemne, projekty, prezentacje, zadania praktyczne, aktywność na lekcji i inne (§5 ust.6).",
"Nauczyciele poszczególnych przedmiotów tworzą Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO), w których szczegółowo określają kryteria i formy sprawdzania postępów ucznia, z uwzględnieniem specyfiki danego przedmiotu (§5 ust.7)."
],
"references": [
"§5 ust.2",
"§5 ust.6",
"§5 ust.7"
]
},
{
"category": "Skala ocen i zasady wystawiania ocen bieżących",
"points": [
"Obowiązuje skala stopni: 1 (niedostateczny), 2 (dopuszczający), 3 (dostateczny), 4 (dobry), 5 (bardzo dobry), 6 (celujący). Dopuszcza się stosowanie plusów (+) i minusów () w ocenach bieżących, ale nie w ocenach śródrocznych i rocznych (§5 ust.10 lit.a).",
"Nauczyciel odnotowuje oceny w dzienniku elektronicznym (w formie cyfrowej). Dodatkowo może stosować skróty typu 'np.' (nieprzygotowany), 'nb.' (nieobecny), 'bz.' (brak zadania) (§5 ust.10 lit.b).",
"Na wniosek ucznia (pełnoletniego) lub rodziców ucznia niepełnoletniego nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę (§5 ust.11)."
],
"references": [
"§5 ust.10",
"§5 ust.11"
]
},
{
"category": "Jawność i dokumentacja ocen bieżących",
"points": [
"Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/opiekunów; rodzice (prawni opiekunowie) uzyskują informacje poprzez dziennik elektroniczny i/lub podczas wywiadówek czy spotkań z nauczycielami (§5 ust.9).",
"Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego i udostępniane do wglądu uczniowi/rodzicom na terenie szkoły (§5 ust.17).",
"Oceny bieżące mają na celu informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć oraz motywowanie do dalszej pracy, a także ułatwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy (§5 ust.5)."
],
"references": [
"§5 ust.9",
"§5 ust.17",
"§5 ust.5"
]
}
]
}
},
{
"id": 2,
"name": "Klasyfikacja śródroczna",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Zasady klasyfikacji śródrocznej",
"points": [
"Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym (po pierwszym semestrze) podsumowaniu wyników ucznia z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ustaleniu śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z każdego przedmiotu, a także śródrocznej oceny zachowania (§5 ust.6 lit.c, §6 ust.12).",
"Ocena śródroczna uwzględnia oceny cząstkowe uzyskane w trakcie semestru; przyjmuje się, że ocena dobra jest poziomem odniesienia w ocenianiu zachowania, o ile postawa ucznia nie budzi zastrzeżeń (§6 ust.34).",
"Ocenę śródroczną wystawia się również z zachowania, biorąc pod uwagę m.in. wywiązywanie się z obowiązków, kulturę osobistą, dbałość o mienie szkolne i frekwencję. Skalę stanowią: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne (§6 ust.2)."
],
"references": [
"§5 ust.6 lit.c",
"§6 ust.14",
"§6 ust.2"
]
},
{
"category": "Terminy i informowanie o ocenach śródrocznych",
"points": [
"Nauczyciele i wychowawcy informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach rocznych/śródrocznych na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej (§5 ust.25).",
"Oceny proponowane są wpisywane do dziennika elektronicznego i są jawne dla rodziców i uczniów. Wychowawca monitoruje zapoznanie się rodziców z informacjami o proponowanych ocenach (§5 ust.25).",
"W sytuacji nieklasyfikowania ucznia (z powodu zbyt dużej liczby nieobecności przekraczającej połowę czasu zajęć), uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny na wniosek własny lub rodziców (prawnych opiekunów) za zgodą rady pedagogicznej (§6 ust.1519)."
],
"references": [
"§5 ust.25",
"§5 ust.2627",
"§6 ust.1519"
]
},
{
"category": "Zakres i skutki ocen śródrocznych",
"points": [
"Oceny śródroczne mają charakter informacyjny i motywujący; w przypadku oceny niedostatecznej lub nieklasyfikowania szkoła, w miarę możliwości, zapewnia uczniowi pomoc w uzupełnieniu braków (§5 ust.5).",
"Śródroczna ocena z zajęć wychowania fizycznego uwzględnia przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia i jego aktywność, jak również ewentualne ograniczenia potwierdzone przez lekarza (§5 ust.2022).",
"Uczeń nieklasyfikowany w semestrze może (w uzasadnionych przypadkach) zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie ustalonym z dyrektorem, przy czym dotyczy to zarówno przedmiotów ogólnokształcących, jak i zawodowych (§6 ust.1618)."
],
"references": [
"§5 ust.5",
"§5 ust.2022",
"§6 ust.1618"
]
}
]
}
}
]
}