swo/data/statuty/wo/ocenianie.json
2025-03-28 03:54:07 +01:00

141 lines
6.8 KiB
JSON
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

{
"chapter": "Zestawienie: Ocenianie bieżące i śródroczne",
"categories": [
{
"id": 1,
"name": "Ocenianie bieżące (cząstkowe)",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Przedmiot regulacji",
"points": [
"Systematyczne rozpoznawanie poziomu i postępów ucznia w odniesieniu do wymagań edukacyjnych (podstawa programowa, program nauczania).",
"Dotyczy wyłącznie osiągnięć edukacyjnych, nie ocenia się cech osobowości ani postawy (ocena zachowania jest odrębna).",
"Ma na celu informowanie ucznia (i rodziców/prawnych opiekunów) o poziomie wiedzy i umiejętności, wskazywanie ewentualnych braków i motywowanie do dalszej pracy."
],
"references": [
"§5 ust.2",
"§5 ust.5",
"§41 ust.1 pkt.12",
"§8.5",
"§4 pkt 2.12.2"
]
},
{
"category": "Formy i zasady oceniania bieżącego",
"points": [
"Różnorodne formy: odpowiedzi ustne, prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, kartkówki), projekty, referaty, zadania domowe, aktywność na lekcji, udział w konkursach itp.",
"Kartkówki (do ~20 minut) mogą być niezapowiedziane (materiał z 3 ostatnich lekcji). Prace klasowe/sprawdziany z szerszego zakresu zapowiadane i wpisywane do terminarza co najmniej tydzień wcześniej.",
"Często obowiązują limity: 1 duży sprawdzian dziennie, maksymalnie 23 w tygodniu (zależnie od regulaminu)."
],
"references": [
"§8.5",
"§41 ust.3",
"§41 ust.10",
"Aneks nr 1",
"§4 pkt 5 ust.23"
]
},
{
"category": "Skala ocen i sposób ich ustalania",
"points": [
"Oficjalna skala: 6 (celujący), 5 (bardzo dobry), 4 (dobry), 3 (dostateczny), 2 (dopuszczający), 1 (niedostateczny).",
"Oceny cząstkowe mogą zawierać plusy (+) i minusy (), z reguły nie dotyczą one oceny 1 (niedost.) i 6 (cel.).",
"Prace pisemne zwykle przelicza się na procenty, które przyporządkowuje się do konkretnej oceny (np. 049% → ocena niedostateczna, 5054% → dopuszczający, itp.)."
],
"references": [
"§5 ust.10 lit.a",
"§41 ust.24",
"§8.178.18",
"§4 pkt 4 ust.2"
]
},
{
"category": "Wagi ocen bieżących i poprawianie",
"points": [
"Szkoły stosują średnie ważone; oceny z prac klasowych/sprawdzianów mają większą wagę niż kartkówki/aktywn. (w przedmiotowych zasadach oceniania).",
"Można poprawiać głównie oceny niedostateczne ze sprawdzianów w terminie ustalonym z nauczycielem; często obie oceny (pierwotna i poprawiona) pozostają w dzienniku.",
"Uczeń nieobecny na sprawdzianie pisemnym ma obowiązek zaliczenia go w terminie do 12 tygodni od powrotu do szkoły."
],
"references": [
"§8.9",
"§8.238.25",
"§41 ust.10 pkt.1 lit.gh",
"§4 pkt 5 ust.1516"
]
},
{
"category": "Nieprzygotowanie do lekcji i jawność ocen",
"points": [
"Uczeń ma prawo do określonej liczby nieprzygotowań w semestrze (np. 1 przy 1h/tyg., 2 przy większej liczbie godzin). Brak stroju na WF traktuje się jak nieprzygotowanie.",
"Oceny są jawne i wpisywane systematycznie do dziennika (tradycyjnego lub elektronicznego); rodzice mogą wglądać w ocenione prace w szkole lub podczas zebrań.",
"Na prośbę ucznia lub rodzica nauczyciel uzasadnia wystawioną ocenę (ustnie lub pisemnie)."
],
"references": [
"§41 ust.57",
"§5 ust.9",
"§41 ust.1 pkt.35",
"§5 ust.11",
"§4 pkt 5 ust.1"
]
}
]
}
},
{
"id": 2,
"name": "Klasyfikacja śródroczna (okresowa)",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Terminy i tryb klasyfikacji śródrocznej",
"points": [
"Przeprowadzana po pierwszym semestrze nauki; polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych w postaci ocen śródrocznych z każdego przedmiotu i oceny z zachowania.",
"Terminy klasyfikacji ustala dyrektor szkoły. Zwykle odbywa się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu (styczeń/luty).",
"Nauczyciele wpisują przewidywane oceny śródroczne do dziennika elektronicznego (lub tradycyjnego) na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną."
],
"references": [
"§5 ust.6 lit.c",
"§6 ust.12",
"§42 ust.2",
"§8.348.35",
"§4 pkt 2 ust.12"
]
},
{
"category": "Zasady wystawiania ocen śródrocznych",
"points": [
"Ocena śródroczna nie jest czystą średnią arytmetyczną; nauczyciel może uwzględniać średnią ważoną i kryteria jakościowe (np. postęp w nauce).",
"W większości regulaminów wymaga się przynajmniej 3 ocen bieżących w semestrze z danego przedmiotu, aby wystawić ocenę śródroczną.",
"Śródroczna ocena zachowania (skala np. wzorowe, bdb., db., pop., nieodp., naganne) zależy od realizacji obowiązków, kultury osobistej, frekwencji itp."
],
"references": [
"§6 ust.24",
"§8.218.22",
"§8.27",
"§41 ust.1",
"§42 ust.1012"
]
},
{
"category": "Informowanie i poprawa ocen śródrocznych",
"points": [
"O przewidywanych ocenach śródrocznych uczeń i rodzice są informowani co najmniej 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną (w przypadku zagrożenia oceną ndst. często 30 dni).",
"W razie otrzymania oceny niedostatecznej lub nieklasyfikowania, szkoła może zaoferować pomoc (konsultacje, rozłożenie materiału na części, egzamin klasyfikacyjny).",
"Uczeń lub rodzic ma prawo złożyć zastrzeżenie do dyrektora, jeśli ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami; wówczas może zostać powołana komisja."
],
"references": [
"§5 ust.25",
"§6 ust.1519",
"§42 ust.6",
"§42 ust.8",
"§4 pkt 2 ust.3, ust.6"
]
}
]
}
}
]
}