141 lines
6.8 KiB
JSON
141 lines
6.8 KiB
JSON
{
|
||
"chapter": "Zestawienie: Ocenianie bieżące i śródroczne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące (cząstkowe)",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Przedmiot regulacji",
|
||
"points": [
|
||
"Systematyczne rozpoznawanie poziomu i postępów ucznia w odniesieniu do wymagań edukacyjnych (podstawa programowa, program nauczania).",
|
||
"Dotyczy wyłącznie osiągnięć edukacyjnych, nie ocenia się cech osobowości ani postawy (ocena zachowania jest odrębna).",
|
||
"Ma na celu informowanie ucznia (i rodziców/prawnych opiekunów) o poziomie wiedzy i umiejętności, wskazywanie ewentualnych braków i motywowanie do dalszej pracy."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.2",
|
||
"§5 ust.5",
|
||
"§41 ust.1 pkt.1–2",
|
||
"§8.5",
|
||
"§4 pkt 2.1–2.2"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Formy i zasady oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Różnorodne formy: odpowiedzi ustne, prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, kartkówki), projekty, referaty, zadania domowe, aktywność na lekcji, udział w konkursach itp.",
|
||
"Kartkówki (do ~20 minut) mogą być niezapowiedziane (materiał z 3 ostatnich lekcji). Prace klasowe/sprawdziany z szerszego zakresu – zapowiadane i wpisywane do terminarza co najmniej tydzień wcześniej.",
|
||
"Często obowiązują limity: 1 duży sprawdzian dziennie, maksymalnie 2–3 w tygodniu (zależnie od regulaminu)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.5",
|
||
"§41 ust.3",
|
||
"§41 ust.10",
|
||
"Aneks nr 1",
|
||
"§4 pkt 5 ust.2–3"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen i sposób ich ustalania",
|
||
"points": [
|
||
"Oficjalna skala: 6 (celujący), 5 (bardzo dobry), 4 (dobry), 3 (dostateczny), 2 (dopuszczający), 1 (niedostateczny).",
|
||
"Oceny cząstkowe mogą zawierać plusy (+) i minusy (–), z reguły nie dotyczą one oceny 1 (niedost.) i 6 (cel.).",
|
||
"Prace pisemne zwykle przelicza się na procenty, które przyporządkowuje się do konkretnej oceny (np. 0–49% → ocena niedostateczna, 50–54% → dopuszczający, itp.)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.10 lit.a",
|
||
"§41 ust.2–4",
|
||
"§8.17–8.18",
|
||
"§4 pkt 4 ust.2"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Wagi ocen bieżących i poprawianie",
|
||
"points": [
|
||
"Szkoły stosują średnie ważone; oceny z prac klasowych/sprawdzianów mają większą wagę niż kartkówki/aktywn. (w przedmiotowych zasadach oceniania).",
|
||
"Można poprawiać głównie oceny niedostateczne ze sprawdzianów w terminie ustalonym z nauczycielem; często obie oceny (pierwotna i poprawiona) pozostają w dzienniku.",
|
||
"Uczeń nieobecny na sprawdzianie pisemnym ma obowiązek zaliczenia go w terminie do 1–2 tygodni od powrotu do szkoły."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.9",
|
||
"§8.23–8.25",
|
||
"§41 ust.10 pkt.1 lit.g–h",
|
||
"§4 pkt 5 ust.15–16"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Nieprzygotowanie do lekcji i jawność ocen",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń ma prawo do określonej liczby nieprzygotowań w semestrze (np. 1 przy 1h/tyg., 2 przy większej liczbie godzin). Brak stroju na WF traktuje się jak nieprzygotowanie.",
|
||
"Oceny są jawne i wpisywane systematycznie do dziennika (tradycyjnego lub elektronicznego); rodzice mogą wglądać w ocenione prace w szkole lub podczas zebrań.",
|
||
"Na prośbę ucznia lub rodzica nauczyciel uzasadnia wystawioną ocenę (ustnie lub pisemnie)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.5–7",
|
||
"§5 ust.9",
|
||
"§41 ust.1 pkt.3–5",
|
||
"§5 ust.11",
|
||
"§4 pkt 5 ust.1"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna (okresowa)",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i tryb klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Przeprowadzana po pierwszym semestrze nauki; polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych w postaci ocen śródrocznych z każdego przedmiotu i oceny z zachowania.",
|
||
"Terminy klasyfikacji ustala dyrektor szkoły. Zwykle odbywa się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu (styczeń/luty).",
|
||
"Nauczyciele wpisują przewidywane oceny śródroczne do dziennika elektronicznego (lub tradycyjnego) na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.6 lit.c",
|
||
"§6 ust.1–2",
|
||
"§42 ust.2",
|
||
"§8.34–8.35",
|
||
"§4 pkt 2 ust.1–2"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady wystawiania ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Ocena śródroczna nie jest czystą średnią arytmetyczną; nauczyciel może uwzględniać średnią ważoną i kryteria jakościowe (np. postęp w nauce).",
|
||
"W większości regulaminów wymaga się przynajmniej 3 ocen bieżących w semestrze z danego przedmiotu, aby wystawić ocenę śródroczną.",
|
||
"Śródroczna ocena zachowania (skala np. wzorowe, bdb., db., pop., nieodp., naganne) zależy od realizacji obowiązków, kultury osobistej, frekwencji itp."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§6 ust.2–4",
|
||
"§8.21–8.22",
|
||
"§8.27",
|
||
"§41 ust.1",
|
||
"§42 ust.10–12"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informowanie i poprawa ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"O przewidywanych ocenach śródrocznych uczeń i rodzice są informowani co najmniej 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną (w przypadku zagrożenia oceną ndst. – często 30 dni).",
|
||
"W razie otrzymania oceny niedostatecznej lub nieklasyfikowania, szkoła może zaoferować pomoc (konsultacje, rozłożenie materiału na części, egzamin klasyfikacyjny).",
|
||
"Uczeń lub rodzic ma prawo złożyć zastrzeżenie do dyrektora, jeśli ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami; wówczas może zostać powołana komisja."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.25",
|
||
"§6 ust.15–19",
|
||
"§42 ust.6",
|
||
"§42 ust.8",
|
||
"§4 pkt 2 ust.3, ust.6"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|