126 lines
8.0 KiB
JSON
126 lines
8.0 KiB
JSON
{
|
||
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Cel i zakres oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie bieżące służy systematycznemu monitorowaniu postępów ucznia, a także dostarczaniu mu (oraz jego rodzicom/opiekunom) informacji zwrotnej o osiągnięciach i trudnościach w nauce (§41 ust.1 pkt.1).",
|
||
"Ocenianie bieżące obejmuje różne formy aktywności, m.in.: odpowiedzi ustne, prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, referaty), pracę w grupach, udział w konkursach, zadania domowe i inne formy przewidziane przez nauczyciela (§41 ust.3, §41 ust.10)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.1 pkt.1",
|
||
"§41 ust.3",
|
||
"§41 ust.10"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen i zasady przyznawania ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Oceny bieżące ustala się w stopniach: celujący (6), bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający (2) oraz niedostateczny (1) (§41 ust.2).",
|
||
"Możliwe jest stosowanie znaków + i - przy ocenach pośrednich z wyjątkiem ocen celujących (6) i niedostatecznych (1) (§41 ust.3).",
|
||
"W przypadku prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany) liczba zdobytych punktów przeliczana jest na procenty, co odpowiada określonej ocenie w skali (np. 0–26% → 1, 27–29% → 2-, 30–40% → 2, ... 95–100% → 6) (§41 ust.4)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.2",
|
||
"§41 ust.3",
|
||
"§41 ust.4"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady przeprowadzania i poprawiania prac pisemnych",
|
||
"points": [
|
||
"Prace klasowe i sprawdziany obejmują szerszy zakres materiału (więcej niż z trzech lekcji) i są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel zobowiązany jest odnotować termin w dzienniku; w jednym dniu może się odbyć tylko jedna taka forma, a w tygodniu maksymalnie trzy (§41 ust.10 pkt.1).",
|
||
"Kartkówki trwające do 20 minut mogą być niezapowiedziane i obejmować materiał z maksymalnie trzech ostatnich lekcji (§41 ust.10 pkt.2).",
|
||
"Poprawione i ocenione pisemne formy pracy powinny być oddane uczniom w terminie do 2 tygodni (lub 4 tygodni w przypadku dłuższych form pisemnych z języka polskiego); nauczyciel omawia je na lekcji i udostępnia uczniowi do wglądu (§41 ust.10 pkt.1 lit.f).",
|
||
"Uczeń, który z przyczyn losowych nie pisał pracy pisemnej z klasą, ma obowiązek napisać ją w terminie ustalonym z nauczycielem (do 2 tygodni). W przeciwnym razie nauczyciel ma prawo wpisać ocenę niedostateczną (§41 ust.10 pkt.1 lit.g).",
|
||
"Oceny niedostateczne z prac klasowych, sprawdzianów i testów mogą być poprawiane w formie i terminie ustalonej przez nauczyciela; obie oceny (pierwotna i poprawiona) są w dzienniku (§41 ust.10 pkt.1 lit.h)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.10 pkt.1",
|
||
"§41 ust.10 pkt.2",
|
||
"§41 ust.10 pkt.1 lit.f–h"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Nieprzygotowanie do lekcji i prawa ucznia",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń ma prawo do nieprzygotowania się do zajęć bez konsekwencji określoną liczbę razy (w każdym semestrze): 1 raz przy 1 godzinie zajęć tygodniowo z danego przedmiotu, 2 razy przy większej liczbie godzin (§41 ust.5).",
|
||
"Brak stroju sportowego na zajęciach wychowania fizycznego lub stroju ochronnego na zajęciach praktycznych traktuje się również jako nieprzygotowanie; wielokrotnie powtarzające się nieprzygotowania mogą skutkować oceną niedostateczną (§41 ust.7).",
|
||
"Uczeń ma obowiązek zaliczać partie materiału, w przypadku nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej, o ile taka konieczność została wskazana przez nauczyciela (§41 ust.8)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.5",
|
||
"§41 ust.7",
|
||
"§41 ust.8"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Dokumentacja i jawność ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Wszystkie ocenione prace pisemne nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego, zaś uczeń zapoznaje się z nimi na lekcji. Rodzice mogą wglądać w prace w terminach ustalonych z nauczycielem lub podczas zebrań (§41 ust.1 pkt.3 i 4).",
|
||
"Wpisy w dzienniku (tradycyjnym lub elektronicznym) są formą informowania ucznia i rodziców o bieżących wynikach w nauce (§41 ust.1 pkt.5).",
|
||
"Uczeń, a także jego rodzice/opiekunowie, mają prawo do uzyskania od nauczyciela ustnego lub pisemnego uzasadnienia wystawionej oceny (§41 ust.1 pkt.2)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.1 pkt.3–4",
|
||
"§41 ust.1 pkt.5",
|
||
"§41 ust.1 pkt.2"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i tryb klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Klasyfikowanie śródroczne odbywa się raz w roku szkolnym i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania (§42 ust.2).",
|
||
"Nauczyciele przedmiotu i wychowawca oddziału informują uczniów o przewidywanych ocenach śródrocznych na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej (§42 ust.8).",
|
||
"Uczeń ma prawo uzyskać od nauczyciela wskazówki dotyczące sposobu uzupełnienia braków i poprawy oceny w wyznaczonym okresie przed klasyfikacją (§42 ust.8, zd.3)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.2",
|
||
"§42 ust.8"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady wystawiania ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Śródroczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana na podstawie ocen cząstkowych, przy czym zaleca się zastosowanie średniej ważonej, z zachowaniem minimalnej liczby ocen bieżących (co najmniej 3) (§41 ust.1, §42 ust.10, ust.11 i ust.16).",
|
||
"Wartości progów średniej ważonej (np. powyżej 4,55 → ocena bardzo dobra, 3,55–4,54 → ocena dobra, itp.) określa statut szkoły. Ocena celująca może zostać wystawiona uczniowi, który uzyskał średnią co najmniej 5,50 (§42 ust.11–12).",
|
||
"Śródroczna ocena z praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne, praktyki) ustalana jest przez nauczyciela zawodu lub instruktora. W przypadku praktyki zawodowej – na ocenę składają się m.in.: karta oceny pracy praktykanta, dzienniczek praktyk i rozmowa podsumowująca (§42 ust.5)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.10–12",
|
||
"§41 ust.1",
|
||
"§42 ust.5",
|
||
"§42 ust.16"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informowanie i poprawa ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"O przewidywanych ocenach śródrocznych uczeń i jego rodzice są informowani na dwa tygodnie przed radą klasyfikacyjną. W przypadku oceny niedostatecznej (bądź zagrożenia nieklasyfikowaniem) – co najmniej miesiąc wcześniej (§42 ust.8).",
|
||
"Szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi warunki do poprawy wyniku w przypadku otrzymania śródrocznej oceny niedostatecznej (np. konsultacje, rozłożenie materiału na części, zadania dodatkowe, pomoc koleżeńska) (§42 ust.6)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.6",
|
||
"§42 ust.8"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|