swo/structure/wo1.json
baiobelfer 39cad9e53c u
2025-04-05 09:21:02 +02:00

380 lines
14 KiB
JSON

{
"$schema": "https://example.com/wo.schema.json",
"title": "WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE",
"subtitle": "Załącznik Nr 2 do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach",
"institution": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach",
"legal_basis": [
{
"title": "Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej",
"description": "z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych."
},
{
"title": "Ustawa Prawo oświatowe",
"description": "z dnia 14 grudnia 2016 r."
}
],
"authors": ["Dyrektor szkoły", "Rada Pedagogiczna"],
"sections": [
{
"nr": 1,
"title": "Postanowienia ogólne",
"description": "rozdział",
"details": "Podstawowe zasady dotyczące wewnątrzszkolnego oceniania.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego",
"description": "paragraf",
"details": "Ogólne postanowienia dotyczące zakresu i celów oceniania wewnątrzszkolnego.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Zakres oceniania",
"description": "ustęp",
"details": [
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w odniesieniu do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.",
"Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły."
],
"law": [],
"items": []
},
{
"nr": 2,
"title": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
"description": "ustęp",
"details": [
"Informowanie i motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.",
"Wspieranie uczniów w procesie kształcenia i doskonalenia umiejętności.",
"Doskanelenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i wychowania."
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
},
{
"nr": 2,
"title": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
"description": "rozdział",
"details": "Procedury związane z formułowaniem wymagań edukacyjnych dla uczniów.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 2. Formułowanie wymagań edukacyjnych",
"description": "paragraf",
"details": "Szczegółowe procedury związane z formułowaniem wymagań edukacyjnych.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Zakres wymagań edukacyjnych",
"description": "ustęp",
"details": [
"Określenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych ucznia.",
"Dopasowanie wymagań do podstawy programowej kształcenia ogólnego."
],
"law": [],
"items": []
},
{
"nr": 2,
"title": "Cel formułowania wymagań edukacyjnych",
"description": "ustęp",
"details": [
"Realizacja podstawy programowej.",
"Umożliwienie właściwej oceny osiągnięć ucznia.",
"Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych."
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
},
{
"nr": 3,
"title": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
"description": "rozdział",
"details": "Regulacje dotyczące oceniania zachowania uczniów.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 3. Zakres i cele ustalania kryteriów oceniania zachowania",
"description": "paragraf",
"details": "Zasady definiowania, wdrażania i weryfikacji kryteriów oceniania zachowania uczniów.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Zakres ustalania kryteriów oceniania zachowania",
"description": "ustęp",
"details": [
"Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w szczególności:"
],
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Zakres zachowania",
"description": "punkt",
"details": [
"zachowanie na terenie szkoły",
"postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych",
"reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych",
"stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z zewnątrz"
],
"law": [],
"items": []
}
]
},
{
"nr": 2,
"title": "Cele ustalania kryteriów oceniania zachowania",
"description": "ustęp",
"details": [
"Celem wprowadzenia jednolitych kryteriów oceniania zachowania jest w szczególności:"
],
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Cele",
"description": "punkt",
"details": [
"zapewnienie przejrzystych i spójnych zasad oceny postępowania uczniów",
"kształtowanie postaw społecznych, obywatelskich i etycznych",
"motywowanie uczniów do rozwoju osobistego i postępowania zgodnego z normami społecznymi",
"promowanie właściwych relacji rówieśniczych, kultury osobistej i odpowiedzialności"
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
}
]
},
{
"nr": 4,
"title": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
"description": "rozdział",
"details": "Zasady wystawiania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 4. Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
"description": "paragraf",
"details": "Proces wystawiania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Zakres wystawiania ocen",
"description": "ustęp",
"details": [
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego.",
"Bieżące dokumentowanie i analiza postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności.",
"Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami."
],
"law": [],
"items": []
},
{
"nr": 2,
"title": "Cele wystawiania ocen",
"description": "ustęp",
"details": [
"Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia.",
"Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.",
"Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje."
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
},
{
"nr": 5,
"title": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)",
"description": "rozdział",
"details": "Zasady oceniania rocznego (klasyfikacyjnego).",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 5. Zakres i cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych",
"description": "paragraf",
"details": "Postanowienia dotyczące zasad ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Tryb ustalania ocen",
"description": "ustęp",
"details": [
"Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (obowiązkowych i dodatkowych) wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając wyniki prac pisemnych, odpowiedzi ustne, projekty, zadania domowe, całoroczny postęp ucznia w zakresie umiejętności i wiadomości, zaangażowanie ucznia w proces nauczania."
],
"law": [],
"items": []
},
{
"nr": 2,
"title": "Kryteria oceniania",
"description": "ustęp",
"details": [
"Kryteria oceniania rocznego z przedmiotów powinny wynikać z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania."
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
},
{
"nr": 6,
"title": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych",
"description": "rozdział",
"details": "Regulacje dotyczące przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 6. Zakres i cele przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
"description": "paragraf",
"details": "Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Przesłanki i warunki przystąpienia",
"description": "ustęp",
"details": [
"Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić w przypadku braku możliwości ustalenia oceny rocznej z danego przedmiotu z powodu nieobecności przekraczającej dopuszczalne limity."
],
"law": [],
"items": []
},
{
"nr": 2,
"title": "Organizacja i przebieg egzaminu",
"description": "ustęp",
"details": [
"Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie ustalonej przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu."
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
},
{
"nr": 7,
"title": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych",
"description": "rozdział",
"details": "Warunki i procedura uzyskania wyższych ocen klasyfikacyjnych.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 7. Warunki ubiegania się o wyższą ocenę",
"description": "paragraf",
"details": "Procedury związane z ubieganiem się o wyższą niż przewidywana ocenę klasyfikacyjną.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Minimalne wymagania",
"description": "ustęp",
"details": [
"Minimalny próg frekwencji i aktywności w zajęciach edukacyjnych."
],
"law": [],
"items": []
},
{
"nr": 2,
"title": "Dodatkowe zadania",
"description": "ustęp",
"details": [
"Wykonanie dodatkowych zadań lub projektów potwierdzających wyższy poziom osiągnięć edukacyjnych bądź właściwej postawy."
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
},
{
"nr": 8,
"title": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom",
"description": "rozdział",
"details": "Formy przekazywania informacji rodzicom o postępach i trudnościach uczniów.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 8. Formy przekazywania informacji",
"description": "paragraf",
"details": "Szkoła zapewnia różnorodne formy informowania rodziców o postępach, trudnościach i sukcesach edukacyjnych oraz wychowawczych uczniów.",
"law": [],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "Zebrania klasowe",
"description": "ustęp",
"details": [
"Organizowane z określoną częstotliwością (np. co najmniej raz w semestrze)."
],
"law": [],
"items": []
},
{
"nr": 2,
"title": "Indywidualne konsultacje",
"description": "ustęp",
"details": [
"Z nauczycielami i wychowawcą."
],
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
},
{
"nr": 9,
"title": "Postanowienia końcowe",
"description": "rozdział",
"details": "Zakres obowiązywania dokumentu i procedura wprowadzania zmian.",
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
"items": [
{
"nr": 1,
"title": "§ 9. Zakres obowiązywania",
"description": "paragraf",
"details": "Niniejsze wewnątrzszkolne zasady oceniania stanowią integralną część Statutu Szkoły i podlegają zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.",
"law": [],
"items": []
}
]
}
]
}