320 lines
16 KiB
JSON
320 lines
16 KiB
JSON
{
|
||
"school": {
|
||
"name": "V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego",
|
||
"location": "Kraków"
|
||
},
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Postanowienia ogólne",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
|
||
"points": [
|
||
"Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.",
|
||
"Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.",
|
||
"Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.",
|
||
"Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.",
|
||
"Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.",
|
||
"Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć."
|
||
],
|
||
"references": ["§39 ust. 2"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady oceniania wewnątrzszkolnego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia.",
|
||
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.",
|
||
"Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych."
|
||
],
|
||
"references": ["§38 ust. 1-3"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informacje o dokumentach regulujących wewnątrzszkolne ocenianie",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.",
|
||
"Ocenianie obejmuje m.in. formułowanie wymagań edukacyjnych, ustalanie kryteriów oceniania zachowania, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz warunków uzyskania wyższych ocen."
|
||
],
|
||
"references": ["§39 ust. 1", "§40 ust. 1-8"]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
|
||
{
|
||
"id": 3,
|
||
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen zachowania",
|
||
"points": [
|
||
"Zachowanie wzorowe.",
|
||
"Zachowanie bardzo dobre.",
|
||
"Zachowanie dobre.",
|
||
"Zachowanie poprawne.",
|
||
"Zachowanie nieodpowiednie.",
|
||
"Zachowanie naganne."
|
||
],
|
||
"references": ["§49 ust. 4"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Szczegółowe kryteria oceniania zachowania",
|
||
"points": [
|
||
"Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.",
|
||
"Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.",
|
||
"Dbałość o honor i tradycje szkoły.",
|
||
"Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.",
|
||
"Dbałość o piękno mowy ojczystej.",
|
||
"Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią.",
|
||
"Okazywanie szacunku innym osobom."
|
||
],
|
||
"references": ["§49 ust. 5"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania",
|
||
"points": [
|
||
"Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalana jest przez wychowawcę oddziału.",
|
||
"Ustalanie oceny odbywa się po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.",
|
||
"Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.",
|
||
"Ocena zachowania uwzględnia kryteria określone w skali oraz inne okoliczności, takie jak udział w samorządzie, działania społeczne czy reprezentowanie szkoły w konkursach."
|
||
],
|
||
"references": ["§49 ust. 2-3", "§49 ust. 6"]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
|
||
{
|
||
"id": 4,
|
||
"name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Formy oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Wypowiedź ustna, będąca odpowiedzią na pytania nauczyciela lub prezentacją rozwiązania zadania.",
|
||
"Wypowiedź ustna na zadany wcześniej temat.",
|
||
"Pisemna praca domowa.",
|
||
"Sprawdzian pisemny obejmujący maksymalnie trzy ostatnie jednostki lekcyjne.",
|
||
"Pisemna praca kontrolna obejmująca większy zakres materiału, zapowiedziana odpowiednio wcześniej.",
|
||
"Ćwiczenie praktyczne, w tym zaprojektowanie, wykonanie i prezentacja wyników.",
|
||
"Recytacja lub wygłoszenie tekstu z pamięci.",
|
||
"Praca projektowa wykonywana samodzielnie lub w zespole.",
|
||
"Aktywność i systematyczność udziału w zajęciach wychowania fizycznego."
|
||
],
|
||
"references": ["§43 ust. 1"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Stopień celujący: 6.",
|
||
"Stopień bardzo dobry: 5+, 5, 5-.",
|
||
"Stopień dobry: 4+, 4, 4-.",
|
||
"Stopień dostateczny: 3+, 3, 3-.",
|
||
"Stopień dopuszczający: 2+, 2, 2-.",
|
||
"Stopień niedostateczny: 1."
|
||
],
|
||
"references": ["§43 ust. 4"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Procedura klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz w ciągu roku szkolnego, najwcześniej cztery tygodnie przed rozpoczęciem ferii zimowych.",
|
||
"Oceny klasyfikacyjne śródroczne są ustalane według określonej skali ocen.",
|
||
"Rodzice są informowani o ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych podczas zebrań, zgodnie z ustalonym terminarzem.",
|
||
"W przypadku trudności ucznia w osiągnięciu wymaganego poziomu edukacyjnego, szkoła zapewnia wsparcie w postaci zindywidualizowanej pracy z nauczycielem."
|
||
],
|
||
"references": ["§44 ust. 1-5"]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
|
||
{
|
||
"id": 5,
|
||
"name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Procedura klasyfikacji rocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.",
|
||
"Oceny roczne ustala się na podstawie osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych oraz zachowania w danym roku szkolnym.",
|
||
"Rodzice są informowani o rocznych ocenach klasyfikacyjnych podczas zebrania z wychowawcą klasy, zgodnie z terminarzem szkoły.",
|
||
"W przypadku trudności w osiągnięciu wymaganych standardów, szkoła zapewnia uczniowi dodatkowe wsparcie, aby umożliwić mu uzyskanie wymaganej oceny."
|
||
],
|
||
"references": ["§45 ust. 1-4"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen rocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Stopień celujący.",
|
||
"Stopień bardzo dobry.",
|
||
"Stopień dobry.",
|
||
"Stopień dostateczny.",
|
||
"Stopień dopuszczający.",
|
||
"Stopień niedostateczny."
|
||
],
|
||
"references": ["§45 ust. 2"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informowanie uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach rocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna musi być wpisana do dziennika co najmniej 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.",
|
||
"Rodzice uczniów są informowani o przewidywanych rocznych ocenach na zebraniach oraz przez wpis w dzienniku.",
|
||
"W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców na 5 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej."
|
||
],
|
||
"references": ["§45 ust. 4"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Dostosowanie ocen rocznych do indywidualnych potrzeb ucznia",
|
||
"points": [
|
||
"Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia, w tym na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.",
|
||
"W przypadku uczniów posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych, wymagania są modyfikowane, aby wspierać ucznia w osiąganiu zamierzonych wyników."
|
||
],
|
||
"references": ["§41 ust. 8"]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
|
||
{
|
||
"id": 6,
|
||
"name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Podstawy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
|
||
"points": [
|
||
"Egzamin klasyfikacyjny może być przeprowadzony w przypadku ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia edukacyjne.",
|
||
"Egzamin klasyfikacyjny przysługuje także uczniom realizującym indywidualny program nauki lub spełniającym obowiązek nauki poza szkołą."
|
||
],
|
||
"references": ["§50 ust. 3-5"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
|
||
"points": [
|
||
"Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.",
|
||
"Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności wymaga zgody Rady Pedagogicznej."
|
||
],
|
||
"references": ["§50 ust. 4, §50 ust. 6"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zakres materiału i sposób organizacji",
|
||
"points": [
|
||
"Zakres materiału egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej dla danego przedmiotu.",
|
||
"Egzamin organizowany jest w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami.",
|
||
"Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor szkoły."
|
||
],
|
||
"references": ["§50 ust. 6"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informowanie ucznia i rodziców o egzaminie",
|
||
"points": [
|
||
"Rodzice ucznia są informowani o przyczynach i zasadach przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.",
|
||
"Ustalony termin egzaminu oraz jego zakres są przekazywane uczniowi i rodzicom z odpowiednim wyprzedzeniem."
|
||
],
|
||
"references": ["§50 ust. 3"]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
|
||
{
|
||
"id": 7,
|
||
"name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Procedura ubiegania się o wyższą ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemną prośbę o ustalenie wyższej oceny rocznej niż przewidywana.",
|
||
"Prośba powinna zostać złożona najpóźniej nazajutrz po uzyskaniu informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.",
|
||
"Jeśli uczeń spełnia warunki, nauczyciel ustala zakres materiału oraz sposób i formę dodatkowego sprawdzianu wiadomości i umiejętności.",
|
||
"Dodatkowy sprawdzian przeprowadza się następnego dnia po złożeniu podania."
|
||
],
|
||
"references": ["§41 ust. 5"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Ubieganie się o wyższą ocenę klasyfikacyjną zachowania",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować o wyższą ocenę roczną z zachowania w przypadku nieuwzględnienia przez wychowawcę wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę.",
|
||
"Wniosek należy złożyć w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.",
|
||
"Wychowawca ponownie analizuje spełnienie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania, uwzględniając nowe okoliczności.",
|
||
"Wychowawca może ponownie zasięgnąć opinii innych nauczycieli i uczniów przed ustaleniem wyższej oceny."
|
||
],
|
||
"references": ["§41 ust. 6-7"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zakres materiału i sposób oceny",
|
||
"points": [
|
||
"Zakres materiału ustalany jest przez nauczyciela w oparciu o wymagania edukacyjne i dotychczasowe osiągnięcia ucznia.",
|
||
"Dodatkowy sprawdzian uwzględnia wymagania programowe dla danej klasy.",
|
||
"Nauczyciel bierze pod uwagę również postępy ucznia i jego aktywność na zajęciach."
|
||
],
|
||
"references": ["§41 ust. 5 pkt. 2"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i organizacja procedury",
|
||
"points": [
|
||
"Procedura wnioskowania o wyższą ocenę powinna być zakończona przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.",
|
||
"Egzamin lub dodatkowy sprawdzian powinien być przeprowadzony w terminie umożliwiającym wpisanie oceny do dziennika przed zakończeniem roku szkolnego."
|
||
],
|
||
"references": ["§41 ust. 5 pkt. 3", "§41 ust. 6 pkt. 1"]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
|
||
{
|
||
"id": 8,
|
||
"name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Forma przekazywania informacji",
|
||
"points": [
|
||
"Poprzez dziennik elektroniczny, do którego rodzice mają stały dostęp.",
|
||
"W formie ustnej lub pisemnej, poprzez wykaz ocen bieżących, klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych.",
|
||
"Poprzez udostępnienie do wglądu prac pisemnych uczniów:",
|
||
" - Uczniowi – podczas zajęć edukacyjnych lub dyżuru nauczyciela.",
|
||
" - Rodzicom – wyłącznie na terenie szkoły podczas dyżurów, dni otwartych, bądź w terminach uzgodnionych indywidualnie.",
|
||
"Telefonicznie lub elektronicznie – w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu z wychowawcą."
|
||
],
|
||
"references": ["§42 ust. 2, §42 ust. 4, §42 ust. 8 pkt. 1"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Osoby odpowiedzialne za przekazywanie informacji",
|
||
"points": [
|
||
"Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.",
|
||
"Wychowawca oddziału.",
|
||
"W szczególnych przypadkach – nauczyciel wskazany przez Dyrektora."
|
||
],
|
||
"references": ["§42 ust. 8 pkt. 2"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Okoliczności przekazywania informacji",
|
||
"points": [
|
||
"Podczas pełnionych dyżurów nauczycieli.",
|
||
"W trakcie zebrań z rodzicami.",
|
||
"Podczas dni otwartych zgodnie z terminarzem roku szkolnego.",
|
||
"W dodatkowych terminach uzgodnionych indywidualnie przez obie strony."
|
||
],
|
||
"references": ["§42 ust. 8 pkt. 3"]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady poufności",
|
||
"points": [
|
||
"Szkoła nie udziela informacji o postępach i trudnościach ucznia osobom lub instytucjom nieuprawnionym."
|
||
],
|
||
"references": ["§42 ust. 5, §42 ust. 8 pkt. 4"]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
|
||
]
|
||
}
|