380 lines
14 KiB
JSON
380 lines
14 KiB
JSON
{
|
|
"$schema": "https://example.com/wo.schema.json",
|
|
"title": "WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE",
|
|
"subtitle": "Załącznik Nr 2 do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach",
|
|
"institution": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach",
|
|
"legal_basis": [
|
|
{
|
|
"title": "Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej",
|
|
"description": "z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych."
|
|
},
|
|
{
|
|
"title": "Ustawa Prawo oświatowe",
|
|
"description": "z dnia 14 grudnia 2016 r."
|
|
}
|
|
],
|
|
"authors": ["Dyrektor szkoły", "Rada Pedagogiczna"],
|
|
"sections": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Postanowienia ogólne",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Podstawowe zasady dotyczące wewnątrzszkolnego oceniania.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Ogólne postanowienia dotyczące zakresu i celów oceniania wewnątrzszkolnego.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Zakres oceniania",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w odniesieniu do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.",
|
|
"Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Informowanie i motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.",
|
|
"Wspieranie uczniów w procesie kształcenia i doskonalenia umiejętności.",
|
|
"Doskanelenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i wychowania."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Procedury związane z formułowaniem wymagań edukacyjnych dla uczniów.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 2. Formułowanie wymagań edukacyjnych",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Szczegółowe procedury związane z formułowaniem wymagań edukacyjnych.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Zakres wymagań edukacyjnych",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Określenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych ucznia.",
|
|
"Dopasowanie wymagań do podstawy programowej kształcenia ogólnego."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Cel formułowania wymagań edukacyjnych",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Realizacja podstawy programowej.",
|
|
"Umożliwienie właściwej oceny osiągnięć ucznia.",
|
|
"Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
|
|
{
|
|
"nr": 3,
|
|
"title": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Regulacje dotyczące oceniania zachowania uczniów.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 3. Zakres i cele ustalania kryteriów oceniania zachowania",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Zasady definiowania, wdrażania i weryfikacji kryteriów oceniania zachowania uczniów.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Zakres ustalania kryteriów oceniania zachowania",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w szczególności:"
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Zakres zachowania",
|
|
"description": "punkt",
|
|
"details": [
|
|
"zachowanie na terenie szkoły",
|
|
"postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych",
|
|
"reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych",
|
|
"stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z zewnątrz"
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Cele ustalania kryteriów oceniania zachowania",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Celem wprowadzenia jednolitych kryteriów oceniania zachowania jest w szczególności:"
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Cele",
|
|
"description": "punkt",
|
|
"details": [
|
|
"zapewnienie przejrzystych i spójnych zasad oceny postępowania uczniów",
|
|
"kształtowanie postaw społecznych, obywatelskich i etycznych",
|
|
"motywowanie uczniów do rozwoju osobistego i postępowania zgodnego z normami społecznymi",
|
|
"promowanie właściwych relacji rówieśniczych, kultury osobistej i odpowiedzialności"
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 4,
|
|
"title": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Zasady wystawiania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 4. Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Proces wystawiania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Zakres wystawiania ocen",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego.",
|
|
"Bieżące dokumentowanie i analiza postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności.",
|
|
"Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Cele wystawiania ocen",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia.",
|
|
"Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.",
|
|
"Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 5,
|
|
"title": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Zasady oceniania rocznego (klasyfikacyjnego).",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 5. Zakres i cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Postanowienia dotyczące zasad ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Tryb ustalania ocen",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (obowiązkowych i dodatkowych) wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając wyniki prac pisemnych, odpowiedzi ustne, projekty, zadania domowe, całoroczny postęp ucznia w zakresie umiejętności i wiadomości, zaangażowanie ucznia w proces nauczania."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Kryteria oceniania",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Kryteria oceniania rocznego z przedmiotów powinny wynikać z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 6,
|
|
"title": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Regulacje dotyczące przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 6. Zakres i cele przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Przesłanki i warunki przystąpienia",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić w przypadku braku możliwości ustalenia oceny rocznej z danego przedmiotu z powodu nieobecności przekraczającej dopuszczalne limity."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Organizacja i przebieg egzaminu",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie ustalonej przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 7,
|
|
"title": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Warunki i procedura uzyskania wyższych ocen klasyfikacyjnych.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 7. Warunki ubiegania się o wyższą ocenę",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Procedury związane z ubieganiem się o wyższą niż przewidywana ocenę klasyfikacyjną.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Minimalne wymagania",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Minimalny próg frekwencji i aktywności w zajęciach edukacyjnych."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Dodatkowe zadania",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Wykonanie dodatkowych zadań lub projektów potwierdzających wyższy poziom osiągnięć edukacyjnych bądź właściwej postawy."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 8,
|
|
"title": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Formy przekazywania informacji rodzicom o postępach i trudnościach uczniów.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 8. Formy przekazywania informacji",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Szkoła zapewnia różnorodne formy informowania rodziców o postępach, trudnościach i sukcesach edukacyjnych oraz wychowawczych uczniów.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "Zebrania klasowe",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Organizowane z określoną częstotliwością (np. co najmniej raz w semestrze)."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 2,
|
|
"title": "Indywidualne konsultacje",
|
|
"description": "ustęp",
|
|
"details": [
|
|
"Z nauczycielami i wychowawcą."
|
|
],
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"nr": 9,
|
|
"title": "Postanowienia końcowe",
|
|
"description": "rozdział",
|
|
"details": "Zakres obowiązywania dokumentu i procedura wprowadzania zmian.",
|
|
"law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"],
|
|
"items": [
|
|
{
|
|
"nr": 1,
|
|
"title": "§ 9. Zakres obowiązywania",
|
|
"description": "paragraf",
|
|
"details": "Niniejsze wewnątrzszkolne zasady oceniania stanowią integralną część Statutu Szkoły i podlegają zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.",
|
|
"law": [],
|
|
"items": []
|
|
}
|
|
]
|
|
}
|
|
]
|
|
} |