93 lines
5.9 KiB
JSON
93 lines
5.9 KiB
JSON
{
|
||
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Formy i zasady oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie bieżące (cząstkowe) obejmuje różne formy aktywności uczniów, takie jak: odpowiedzi ustne, aktywność na lekcji, prace domowe, pisemne prace kontrolne (testy, sprawdziany, kartkówki), prezentacje, publikacje, udział w konkursach i sesjach popularnonaukowych, wykonanie pomocy naukowych (§8.5).",
|
||
"Oceny cząstkowe są jawne, a uczeń i jego rodzice/opiekunowie mają prawo je zobaczyć i otrzymać uzasadnienie na prośbę (§8.7–8.8).",
|
||
"Zasady poprawiania ocen cząstkowych określają Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO). Daną ocenę można poprawić tylko raz; jeśli poprawa wypadnie gorzej, ocena ta nie jest wliczana do średniej (§8.9).",
|
||
"Nauczyciel decyduje, które oceny można poprawiać, ale w obrębie jednego przedmiotu muszą obowiązywać takie same zasady dla wszystkich uczniów (§8.9).",
|
||
"Sprawdzone pisemne prace kontrolne mogą być wydawane do domu lub przechowywane w szkole – decyzję podejmuje nauczyciel. W obu przypadkach rodzice/opiekunowie mogą się z nimi zapoznać (§8.7).",
|
||
"Wszystkie kartkówki (nawet jeśli nie są punktowane) muszą mieć ustalone kryteria oceniania, tak aby każdy uczeń rozumiał, jaką ocenę otrzymał i z jakiego powodu (§8.19)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.5",
|
||
"§8.7",
|
||
"§8.8",
|
||
"§8.9",
|
||
"§8.19"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala i wagi ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"W szkole obowiązuje skala 6, 5, 4, 3, 2, 1 (z możliwością dodania znaku + przy ocenach od 2 do 5). Ocena 1+ nie jest stosowana (§8.15–8.16).",
|
||
"Wyniki prac pisemnych przelicza się na procenty, które następnie odpowiadają określonej ocenie w skali (np. 0–49% → 1, 50–54% → 2, 55–59% → 2+, 60–65% → 3, itd.) (§8.17–8.18).",
|
||
"Oceny bieżące mogą być ważone; wagi są określane w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (np. sprawdziany waga 2–3, kartkówki 1–2, prace domowe 1, aktywność 1). Plus (+) oznacza podwyższenie wagi o 0,5. (§8.23–8.25)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.15–8.16",
|
||
"§8.17–8.18",
|
||
"§8.23–8.25"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Aneks – zasady dotyczące sprawdzianów i kartkówek",
|
||
"points": [
|
||
"Wszystkie kartkówki (z wyjątkiem przedmiotów kierunkowych) mają być zapowiedziane i wpisane do terminarza klasy. Kartkówki z przedmiotów kierunkowych (matematyka, fizyka, chemia, język polski, język angielski) mogą być niezapowiedziane (§Aneks nr 1).",
|
||
"W danym dniu mogą odbyć się maksymalnie 2 kartkówki, a w całym tygodniu – maksymalnie 3 sprawdziany (§Aneks nr 1).",
|
||
"W dniu, w którym zaplanowany jest sprawdzian, nie wolno przeprowadzać żadnej kartkówki. Sprawdziany z języków obcych (realizowane w grupach) nie wliczają się do limitu tygodniowego (§Aneks nr 1).",
|
||
"Nauczyciel zobowiązany jest przekazać uczniom zakres materiału do każdego sprawdzianu, zaś wszelkie wątpliwości rozstrzyga Dyrektor szkoły (§Aneks nr 1)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"Aneks nr 1"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Zasady ustalania ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Ocena śródroczna nie jest prostą średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; nauczyciel może stosować średnią ważoną i uwzględniać różne formy aktywności określone w PZO (§8.21–8.22).",
|
||
"Klasyfikacja śródroczna jest przeprowadzana co najmniej na podstawie 3 ocen cząstkowych (§8.27).",
|
||
"Ocena śródroczna ustalana jest na podstawie ocen z pierwszego semestru (średniej ważonej) i powinna w przejrzysty sposób wpływać na ocenę roczną (§8.21).",
|
||
"Ocena śródroczna z poszczególnych przedmiotów kluczowych (np. matematyka, fizyka, chemia, język angielski, język polski) oraz pozostałych przedmiotów jest wystawiana zgodnie z przyjętą skalą progową średniej ważonej (§8.26)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.21–8.22",
|
||
"§8.27",
|
||
"§8.26"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i procedura klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Harmonogram prac i posiedzeń Rady Pedagogicznej zatwierdzających klasyfikację ustala Dyrektor szkoły na początku roku szkolnego (§8.34).",
|
||
"Najpóźniej na 5 dni roboczych przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele wpisują proponowane oceny śródroczne w dziennikach lekcyjnych (§8.35).",
|
||
"Proponowane oceny śródroczne nie są ostateczne i mogą ulec zmianie do 2 dni przed posiedzeniem Rady, kiedy nauczyciel wystawia oceny śródroczne (§8.36–8.37).",
|
||
"Uczeń zostaje poinformowany o ocenach śródrocznych, a rodzice (opiekunowie prawni) poznają je w trakcie zebrania po klasyfikacji (§8.37).",
|
||
"Jeśli poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia po klasyfikacji śródrocznej może utrudnić kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła stwarza uczniowi możliwość uzupełnienia braków (§8.37.3)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.34–8.37"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|