611 lines
36 KiB
Plaintext
611 lines
36 KiB
Plaintext
{
|
||
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Formy i zasady oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie bieżące (cząstkowe) obejmuje różne formy aktywności uczniów, takie jak: odpowiedzi ustne, aktywność na lekcji, prace domowe, pisemne prace kontrolne (testy, sprawdziany, kartkówki), prezentacje, publikacje, udział w konkursach i sesjach popularnonaukowych, wykonanie pomocy naukowych (§8.5).",
|
||
"Oceny cząstkowe są jawne, a uczeń i jego rodzice/opiekunowie mają prawo je zobaczyć i otrzymać uzasadnienie na prośbę (§8.7–8.8).",
|
||
"Zasady poprawiania ocen cząstkowych określają Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO). Daną ocenę można poprawić tylko raz; jeśli poprawa wypadnie gorzej, ocena ta nie jest wliczana do średniej (§8.9).",
|
||
"Nauczyciel decyduje, które oceny można poprawiać, ale w obrębie jednego przedmiotu muszą obowiązywać takie same zasady dla wszystkich uczniów (§8.9).",
|
||
"Sprawdzone pisemne prace kontrolne mogą być wydawane do domu lub przechowywane w szkole – decyzję podejmuje nauczyciel. W obu przypadkach rodzice/opiekunowie mogą się z nimi zapoznać (§8.7).",
|
||
"Wszystkie kartkówki (nawet jeśli nie są punktowane) muszą mieć ustalone kryteria oceniania, tak aby każdy uczeń rozumiał, jaką ocenę otrzymał i z jakiego powodu (§8.19)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.5",
|
||
"§8.7",
|
||
"§8.8",
|
||
"§8.9",
|
||
"§8.19"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala i wagi ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"W szkole obowiązuje skala 6, 5, 4, 3, 2, 1 (z możliwością dodania znaku + przy ocenach od 2 do 5). Ocena 1+ nie jest stosowana (§8.15–8.16).",
|
||
"Wyniki prac pisemnych przelicza się na procenty, które następnie odpowiadają określonej ocenie w skali (np. 0–49% → 1, 50–54% → 2, 55–59% → 2+, 60–65% → 3, itd.) (§8.17–8.18).",
|
||
"Oceny bieżące mogą być ważone; wagi są określane w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (np. sprawdziany waga 2–3, kartkówki 1–2, prace domowe 1, aktywność 1). Plus (+) oznacza podwyższenie wagi o 0,5. (§8.23–8.25)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.15–8.16",
|
||
"§8.17–8.18",
|
||
"§8.23–8.25"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Aneks – zasady dotyczące sprawdzianów i kartkówek",
|
||
"points": [
|
||
"Wszystkie kartkówki (z wyjątkiem przedmiotów kierunkowych) mają być zapowiedziane i wpisane do terminarza klasy. Kartkówki z przedmiotów kierunkowych (matematyka, fizyka, chemia, język polski, język angielski) mogą być niezapowiedziane (§Aneks nr 1).",
|
||
"W danym dniu mogą odbyć się maksymalnie 2 kartkówki, a w całym tygodniu – maksymalnie 3 sprawdziany (§Aneks nr 1).",
|
||
"W dniu, w którym zaplanowany jest sprawdzian, nie wolno przeprowadzać żadnej kartkówki. Sprawdziany z języków obcych (realizowane w grupach) nie wliczają się do limitu tygodniowego (§Aneks nr 1).",
|
||
"Nauczyciel zobowiązany jest przekazać uczniom zakres materiału do każdego sprawdzianu, zaś wszelkie wątpliwości rozstrzyga Dyrektor szkoły (§Aneks nr 1)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"Aneks nr 1"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Zasady ustalania ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Ocena śródroczna nie jest prostą średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; nauczyciel może stosować średnią ważoną i uwzględniać różne formy aktywności określone w PZO (§8.21–8.22).",
|
||
"Klasyfikacja śródroczna jest przeprowadzana co najmniej na podstawie 3 ocen cząstkowych (§8.27).",
|
||
"Ocena śródroczna ustalana jest na podstawie ocen z pierwszego semestru (średniej ważonej) i powinna w przejrzysty sposób wpływać na ocenę roczną (§8.21).",
|
||
"Ocena śródroczna z poszczególnych przedmiotów kluczowych (np. matematyka, fizyka, chemia, język angielski, język polski) oraz pozostałych przedmiotów jest wystawiana zgodnie z przyjętą skalą progową średniej ważonej (§8.26)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.21–8.22",
|
||
"§8.27",
|
||
"§8.26"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i procedura klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Harmonogram prac i posiedzeń Rady Pedagogicznej zatwierdzających klasyfikację ustala Dyrektor szkoły na początku roku szkolnego (§8.34).",
|
||
"Najpóźniej na 5 dni roboczych przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele wpisują proponowane oceny śródroczne w dziennikach lekcyjnych (§8.35).",
|
||
"Proponowane oceny śródroczne nie są ostateczne i mogą ulec zmianie do 2 dni przed posiedzeniem Rady, kiedy nauczyciel wystawia oceny śródroczne (§8.36–8.37).",
|
||
"Uczeń zostaje poinformowany o ocenach śródrocznych, a rodzice (opiekunowie prawni) poznają je w trakcie zebrania po klasyfikacji (§8.37).",
|
||
"Jeśli poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia po klasyfikacji śródrocznej może utrudnić kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła stwarza uczniowi możliwość uzupełnienia braków (§8.37.3)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§8.34–8.37"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|
||
{
|
||
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Cel i zakres oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie bieżące służy systematycznemu monitorowaniu postępów ucznia, a także dostarczaniu mu (oraz jego rodzicom/opiekunom) informacji zwrotnej o osiągnięciach i trudnościach w nauce (§41 ust.1 pkt.1).",
|
||
"Ocenianie bieżące obejmuje różne formy aktywności, m.in.: odpowiedzi ustne, prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, referaty), pracę w grupach, udział w konkursach, zadania domowe i inne formy przewidziane przez nauczyciela (§41 ust.3, §41 ust.10)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.1 pkt.1",
|
||
"§41 ust.3",
|
||
"§41 ust.10"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen i zasady przyznawania ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Oceny bieżące ustala się w stopniach: celujący (6), bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający (2) oraz niedostateczny (1) (§41 ust.2).",
|
||
"Możliwe jest stosowanie znaków + i - przy ocenach pośrednich z wyjątkiem ocen celujących (6) i niedostatecznych (1) (§41 ust.3).",
|
||
"W przypadku prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany) liczba zdobytych punktów przeliczana jest na procenty, co odpowiada określonej ocenie w skali (np. 0–26% → 1, 27–29% → 2-, 30–40% → 2, ... 95–100% → 6) (§41 ust.4)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.2",
|
||
"§41 ust.3",
|
||
"§41 ust.4"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady przeprowadzania i poprawiania prac pisemnych",
|
||
"points": [
|
||
"Prace klasowe i sprawdziany obejmują szerszy zakres materiału (więcej niż z trzech lekcji) i są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel zobowiązany jest odnotować termin w dzienniku; w jednym dniu może się odbyć tylko jedna taka forma, a w tygodniu maksymalnie trzy (§41 ust.10 pkt.1).",
|
||
"Kartkówki trwające do 20 minut mogą być niezapowiedziane i obejmować materiał z maksymalnie trzech ostatnich lekcji (§41 ust.10 pkt.2).",
|
||
"Poprawione i ocenione pisemne formy pracy powinny być oddane uczniom w terminie do 2 tygodni (lub 4 tygodni w przypadku dłuższych form pisemnych z języka polskiego); nauczyciel omawia je na lekcji i udostępnia uczniowi do wglądu (§41 ust.10 pkt.1 lit.f).",
|
||
"Uczeń, który z przyczyn losowych nie pisał pracy pisemnej z klasą, ma obowiązek napisać ją w terminie ustalonym z nauczycielem (do 2 tygodni). W przeciwnym razie nauczyciel ma prawo wpisać ocenę niedostateczną (§41 ust.10 pkt.1 lit.g).",
|
||
"Oceny niedostateczne z prac klasowych, sprawdzianów i testów mogą być poprawiane w formie i terminie ustalonej przez nauczyciela; obie oceny (pierwotna i poprawiona) są w dzienniku (§41 ust.10 pkt.1 lit.h)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.10 pkt.1",
|
||
"§41 ust.10 pkt.2",
|
||
"§41 ust.10 pkt.1 lit.f–h"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Nieprzygotowanie do lekcji i prawa ucznia",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń ma prawo do nieprzygotowania się do zajęć bez konsekwencji określoną liczbę razy (w każdym semestrze): 1 raz przy 1 godzinie zajęć tygodniowo z danego przedmiotu, 2 razy przy większej liczbie godzin (§41 ust.5).",
|
||
"Brak stroju sportowego na zajęciach wychowania fizycznego lub stroju ochronnego na zajęciach praktycznych traktuje się również jako nieprzygotowanie; wielokrotnie powtarzające się nieprzygotowania mogą skutkować oceną niedostateczną (§41 ust.7).",
|
||
"Uczeń ma obowiązek zaliczać partie materiału, w przypadku nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej, o ile taka konieczność została wskazana przez nauczyciela (§41 ust.8)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.5",
|
||
"§41 ust.7",
|
||
"§41 ust.8"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Dokumentacja i jawność ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Wszystkie ocenione prace pisemne nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego, zaś uczeń zapoznaje się z nimi na lekcji. Rodzice mogą wglądać w prace w terminach ustalonych z nauczycielem lub podczas zebrań (§41 ust.1 pkt.3 i 4).",
|
||
"Wpisy w dzienniku (tradycyjnym lub elektronicznym) są formą informowania ucznia i rodziców o bieżących wynikach w nauce (§41 ust.1 pkt.5).",
|
||
"Uczeń, a także jego rodzice/opiekunowie, mają prawo do uzyskania od nauczyciela ustnego lub pisemnego uzasadnienia wystawionej oceny (§41 ust.1 pkt.2)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.1 pkt.3–4",
|
||
"§41 ust.1 pkt.5",
|
||
"§41 ust.1 pkt.2"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i tryb klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Klasyfikowanie śródroczne odbywa się raz w roku szkolnym i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania (§42 ust.2).",
|
||
"Nauczyciele przedmiotu i wychowawca oddziału informują uczniów o przewidywanych ocenach śródrocznych na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej (§42 ust.8).",
|
||
"Uczeń ma prawo uzyskać od nauczyciela wskazówki dotyczące sposobu uzupełnienia braków i poprawy oceny w wyznaczonym okresie przed klasyfikacją (§42 ust.8, zd.3)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.2",
|
||
"§42 ust.8"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady wystawiania ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Śródroczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana na podstawie ocen cząstkowych, przy czym zaleca się zastosowanie średniej ważonej, z zachowaniem minimalnej liczby ocen bieżących (co najmniej 3) (§41 ust.1, §42 ust.10, ust.11 i ust.16).",
|
||
"Wartości progów średniej ważonej (np. powyżej 4,55 → ocena bardzo dobra, 3,55–4,54 → ocena dobra, itp.) określa statut szkoły. Ocena celująca może zostać wystawiona uczniowi, który uzyskał średnią co najmniej 5,50 (§42 ust.11–12).",
|
||
"Śródroczna ocena z praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne, praktyki) ustalana jest przez nauczyciela zawodu lub instruktora. W przypadku praktyki zawodowej – na ocenę składają się m.in.: karta oceny pracy praktykanta, dzienniczek praktyk i rozmowa podsumowująca (§42 ust.5)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.10–12",
|
||
"§41 ust.1",
|
||
"§42 ust.5",
|
||
"§42 ust.16"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informowanie i poprawa ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"O przewidywanych ocenach śródrocznych uczeń i jego rodzice są informowani na dwa tygodnie przed radą klasyfikacyjną. W przypadku oceny niedostatecznej (bądź zagrożenia nieklasyfikowaniem) – co najmniej miesiąc wcześniej (§42 ust.8).",
|
||
"Szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi warunki do poprawy wyniku w przypadku otrzymania śródrocznej oceny niedostatecznej (np. konsultacje, rozłożenie materiału na części, zadania dodatkowe, pomoc koleżeńska) (§42 ust.6)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.6",
|
||
"§42 ust.8"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|
||
{
|
||
"school": {
|
||
"name": "Technikum w Warszawie"
|
||
},
|
||
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Cel i zakres oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie bieżące (cząstkowe) polega na systematycznym rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów ucznia w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej oraz programów nauczania (§5 ust.2).",
|
||
"Dotyczy wyłącznie osiągnięć edukacyjnych ucznia (oprócz oceniania zachowania) i obejmuje różnorodne formy aktywności: odpowiedzi ustne, prace pisemne, projekty, prezentacje, zadania praktyczne, aktywność na lekcji i inne (§5 ust.6).",
|
||
"Nauczyciele poszczególnych przedmiotów tworzą Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO), w których szczegółowo określają kryteria i formy sprawdzania postępów ucznia, z uwzględnieniem specyfiki danego przedmiotu (§5 ust.7)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.2",
|
||
"§5 ust.6",
|
||
"§5 ust.7"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen i zasady wystawiania ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Obowiązuje skala stopni: 1 (niedostateczny), 2 (dopuszczający), 3 (dostateczny), 4 (dobry), 5 (bardzo dobry), 6 (celujący). Dopuszcza się stosowanie plusów (+) i minusów (–) w ocenach bieżących, ale nie w ocenach śródrocznych i rocznych (§5 ust.10 lit.a).",
|
||
"Nauczyciel odnotowuje oceny w dzienniku elektronicznym (w formie cyfrowej). Dodatkowo może stosować skróty typu 'np.' (nieprzygotowany), 'nb.' (nieobecny), 'bz.' (brak zadania) (§5 ust.10 lit.b).",
|
||
"Na wniosek ucznia (pełnoletniego) lub rodziców ucznia niepełnoletniego nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę (§5 ust.11)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.10",
|
||
"§5 ust.11"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Jawność i dokumentacja ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/opiekunów; rodzice (prawni opiekunowie) uzyskują informacje poprzez dziennik elektroniczny i/lub podczas wywiadówek czy spotkań z nauczycielami (§5 ust.9).",
|
||
"Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego i udostępniane do wglądu uczniowi/rodzicom na terenie szkoły (§5 ust.17).",
|
||
"Oceny bieżące mają na celu informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć oraz motywowanie do dalszej pracy, a także ułatwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy (§5 ust.5)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.9",
|
||
"§5 ust.17",
|
||
"§5 ust.5"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Zasady klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym (po pierwszym semestrze) podsumowaniu wyników ucznia z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ustaleniu śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z każdego przedmiotu, a także śródrocznej oceny zachowania (§5 ust.6 lit.c, §6 ust.1–2).",
|
||
"Ocena śródroczna uwzględnia oceny cząstkowe uzyskane w trakcie semestru; przyjmuje się, że ocena dobra jest poziomem odniesienia w ocenianiu zachowania, o ile postawa ucznia nie budzi zastrzeżeń (§6 ust.3–4).",
|
||
"Ocenę śródroczną wystawia się również z zachowania, biorąc pod uwagę m.in. wywiązywanie się z obowiązków, kulturę osobistą, dbałość o mienie szkolne i frekwencję. Skalę stanowią: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne (§6 ust.2)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.6 lit.c",
|
||
"§6 ust.1–4",
|
||
"§6 ust.2"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i informowanie o ocenach śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Nauczyciele i wychowawcy informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach rocznych/śródrocznych na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej (§5 ust.25).",
|
||
"Oceny proponowane są wpisywane do dziennika elektronicznego i są jawne dla rodziców i uczniów. Wychowawca monitoruje zapoznanie się rodziców z informacjami o proponowanych ocenach (§5 ust.25).",
|
||
"W sytuacji nieklasyfikowania ucznia (z powodu zbyt dużej liczby nieobecności przekraczającej połowę czasu zajęć), uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny na wniosek własny lub rodziców (prawnych opiekunów) za zgodą rady pedagogicznej (§6 ust.15–19)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.25",
|
||
"§5 ust.26–27",
|
||
"§6 ust.15–19"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zakres i skutki ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Oceny śródroczne mają charakter informacyjny i motywujący; w przypadku oceny niedostatecznej lub nieklasyfikowania szkoła, w miarę możliwości, zapewnia uczniowi pomoc w uzupełnieniu braków (§5 ust.5).",
|
||
"Śródroczna ocena z zajęć wychowania fizycznego uwzględnia przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia i jego aktywność, jak również ewentualne ograniczenia potwierdzone przez lekarza (§5 ust.20–22).",
|
||
"Uczeń nieklasyfikowany w semestrze może (w uzasadnionych przypadkach) zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie ustalonym z dyrektorem, przy czym dotyczy to zarówno przedmiotów ogólnokształcących, jak i zawodowych (§6 ust.16–18)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§5 ust.5",
|
||
"§5 ust.20–22",
|
||
"§6 ust.16–18"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|
||
{
|
||
"school": {
|
||
"name": "Liceum Ogólnokształcące nr 3",
|
||
"location": "Wrocław"
|
||
},
|
||
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Podstawy i częstotliwość oceniania",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Zakres i cel oceniania bieżącego oraz śródrocznego",
|
||
"points": [
|
||
"Oceny dotyczą wyłącznie wiedzy i umiejętności ucznia (nie mogą dotyczyć cech osobowości czy postawy).",
|
||
"Ocenianie służy informowaniu ucznia o poziomie jego osiągnięć i postępach w nauce oraz motywuje go do dalszej pracy.",
|
||
"Klasyfikacja śródroczna odbywa się dwukrotnie w ciągu roku szkolnego: po pierwszym okresie (ocena śródroczna) i po drugim okresie (ocena roczna).",
|
||
"Oceny klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, po uwzględnieniu wszystkich ocen cząstkowych.",
|
||
"Nauczyciel ma obowiązek sprawdzania i wpisywania ocen cząstkowych do dziennika elektronicznego systematycznie i w sposób jawny."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 2.1–2.2",
|
||
"§4 pkt 5 ust.1–3"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Skale ocen i ich zastosowanie",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Zewnętrzna skala ocen (okresowa i roczna)",
|
||
"points": [
|
||
"Celujący (6)",
|
||
"Bardzo dobry (5)",
|
||
"Dobry (4)",
|
||
"Dostateczny (3)",
|
||
"Dopuszczający (2)",
|
||
"Niedostateczny (1)"
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 4 ust.2 (Zewnętrzna skala ocen)",
|
||
"§4 pkt 4 ust.2 lit. a–f"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Wewnętrzna skala ocen (oceny bieżące)",
|
||
"points": [
|
||
"Oceny cząstkowe mogą występować z plusami i minusami (np. 2-, 2, 2+, 3-, 3, 3+).",
|
||
"Ocena '0' (zero) oznacza nieobecność na sprawdzianie lub innej formie kontroli i nie jest wliczana do średniej.",
|
||
"Każdej kategorii oceny (np. sprawdzian, kartkówka, odpowiedź ustna) może być przypisana waga, służąca do obliczania średniej okresowej."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 4 ust.1 (Szkolne skale ocen)",
|
||
"§4 pkt 4 ust.3 (Wewnętrzna skala ocen)"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 3,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Formy i zasady oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie bieżące obejmuje m.in. sprawdziany pisemne, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność na lekcji, zadania projektowe.",
|
||
"Kartkówki obejmujące materiał maksymalnie z trzech ostatnich lekcji mogą być niezapowiadane.",
|
||
"Każdy zaplanowany sprawdzian pisemny (obejmujący większy zakres materiału) jest wpisywany do terminarza w dzienniku elektronicznym z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.",
|
||
"W tygodniu mogą się odbyć maksymalnie trzy duże sprawdziany (zajęcia z całą klasą); w jednym dniu – tylko jeden sprawdzian zapowiedziany.",
|
||
"Nauczyciel ma 10 dni roboczych na sprawdzenie i ocenienie standardowej pisemnej pracy kontrolnej (15 dni – w przypadku obszernych prac, np. 'mała matura', test diagnostyczny, matura próbna)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 5 ust.2–3 (Ocenianie wiadomości i umiejętności)",
|
||
"§4 pkt 5 ust.6 (Terminy sprawdzania prac)",
|
||
"§4 pkt 5 ust.14 lit. a–e (Sprawdziany i kartkówki)"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady poprawiania ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, może być zobowiązany do jej poprawy w terminie uzgodnionym z nauczycielem (nie krótszym niż 7 dni).",
|
||
"Waga oceny z poprawy nie może być niższa niż waga oceny pierwotnej, a suma wag ocen (sprawdzian + poprawa) może wzrosnąć maksymalnie o 2.",
|
||
"Uczeń ma obowiązek napisania zaległego sprawdzianu w terminie dodatkowym, jeżeli przyczyna nieobecności była usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona (decyzja nauczyciela)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 5 ust.15 lit. a–e (Poprawa oceny)",
|
||
"§4 pkt 5 ust.16 lit. a–c (Nieobecność na sprawdzianie)"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 4,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna (okresowa)",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i tryb klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Klasyfikacja śródroczna jest przeprowadzana w ostatnim tygodniu nauki w pierwszym okresie; na jej podstawie uczeń otrzymuje ocenę śródroczną.",
|
||
"Ocena śródroczna jest wyliczana głównie na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych (śr.I), z uwzględnieniem progów punktowych opisanych w tabeli.",
|
||
"Informacje o przewidywanych ocenach śródrocznych powinny być wpisane do dziennika elektronicznego nie później niż 10 dni roboczych przed zebraniem klasyfikacyjnym.",
|
||
"Klasyfikacyjne posiedzenie rady pedagogicznej (śródroczne) odbywa się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 2 ust.1–2 (Klasyfikacja dwa razy w roku)",
|
||
"§4 pkt 2 ust.4–5 (Terminy wpisywania ocen przewidywanych)",
|
||
"§4 pkt 4 ust.4 lit. b (Tabela progów – ocena śródroczna)"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informowanie o zagrożeniu oceną niedostateczną",
|
||
"points": [
|
||
"W przypadku zagrożenia oceną niedostateczną z danego przedmiotu, nauczyciel wpisuje informację (ocena cząstkowa 'za') na czerwonym tle w dzienniku elektronicznym, nie później niż 30 dni przed klasyfikacją.",
|
||
"Wychowawca oraz nauczyciel przedmiotu są zobowiązani powiadomić ucznia i jego rodziców o tym zagrożeniu."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 2 ust.6"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Obliczanie i wystawianie ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Średnia ważona ocen cząstkowych (śr.I) jest przeliczana na ocenę śródroczną zgodnie z ustaloną tabelą progów (np. 3,50–3,74 → -db).",
|
||
"Nauczyciel może dodatkowo uwzględnić szczególne uwarunkowania (np. duży postęp pracy ucznia w krótkim czasie) opisane w przedmiotowych wymaganiach edukacyjnych."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 4 ust.4 lit. b (Tabela śr.I)",
|
||
"§4 pkt 5 ust.4–5 (Wymagania edukacyjne publikowane na stronie szkoły)"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 5,
|
||
"name": "Weryfikacja ocen i procedura odwoławcza",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Egzamin sprawdzający i zmiana oceny śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń lub rodzic może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w ciągu 2 dni roboczych od zakończenia zajęć w danym okresie, jeżeli uznaje, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami.",
|
||
"W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia.",
|
||
"Ocena ustalona przez komisję nie może być niższa od pierwotnej i jest ostateczna."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§4 pkt 5 ust.17 lit. a–e (Egzamin sprawdzający)",
|
||
"§4 pkt 5 ust.17 lit. f (Możliwość ponownego egzaminu w wyjątkowych przypadkach)",
|
||
"§4 pkt 2 ust.3 (Ustalanie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej)"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|
||
{
|
||
"chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne",
|
||
"categories": [
|
||
{
|
||
"id": 1,
|
||
"name": "Ocenianie bieżące",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Cel i zakres oceniania bieżącego",
|
||
"points": [
|
||
"Ocenianie bieżące służy systematycznemu monitorowaniu postępów ucznia, a także dostarczaniu mu (oraz jego rodzicom/opiekunom) informacji zwrotnej o osiągnięciach i trudnościach w nauce (§41 ust.1 pkt.1).",
|
||
"Ocenianie bieżące obejmuje różne formy aktywności, m.in.: odpowiedzi ustne, prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, referaty), pracę w grupach, udział w konkursach, zadania domowe i inne formy przewidziane przez nauczyciela (§41 ust.3, §41 ust.10)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.1 pkt.1",
|
||
"§41 ust.3",
|
||
"§41 ust.10"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Skala ocen i zasady przyznawania ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Oceny bieżące ustala się w stopniach: celujący (6), bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający (2) oraz niedostateczny (1) (§41 ust.2).",
|
||
"Możliwe jest stosowanie znaków + i - przy ocenach pośrednich z wyjątkiem ocen celujących (6) i niedostatecznych (1) (§41 ust.3).",
|
||
"W przypadku prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany) liczba zdobytych punktów przeliczana jest na procenty, co odpowiada określonej ocenie w skali (np. 0–26% → 1, 27–29% → 2-, 30–40% → 2, ... 95–100% → 6) (§41 ust.4)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.2",
|
||
"§41 ust.3",
|
||
"§41 ust.4"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady przeprowadzania i poprawiania prac pisemnych",
|
||
"points": [
|
||
"Prace klasowe i sprawdziany obejmują szerszy zakres materiału (więcej niż z trzech lekcji) i są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel zobowiązany jest odnotować termin w dzienniku; w jednym dniu może się odbyć tylko jedna taka forma, a w tygodniu maksymalnie trzy (§41 ust.10 pkt.1).",
|
||
"Kartkówki trwające do 20 minut mogą być niezapowiedziane i obejmować materiał z maksymalnie trzech ostatnich lekcji (§41 ust.10 pkt.2).",
|
||
"Poprawione i ocenione pisemne formy pracy powinny być oddane uczniom w terminie do 2 tygodni (lub 4 tygodni w przypadku dłuższych form pisemnych z języka polskiego); nauczyciel omawia je na lekcji i udostępnia uczniowi do wglądu (§41 ust.10 pkt.1 lit.f).",
|
||
"Uczeń, który z przyczyn losowych nie pisał pracy pisemnej z klasą, ma obowiązek napisać ją w terminie ustalonym z nauczycielem (do 2 tygodni). W przeciwnym razie nauczyciel ma prawo wpisać ocenę niedostateczną (§41 ust.10 pkt.1 lit.g).",
|
||
"Oceny niedostateczne z prac klasowych, sprawdzianów i testów mogą być poprawiane w formie i terminie ustalonej przez nauczyciela; obie oceny (pierwotna i poprawiona) są w dzienniku (§41 ust.10 pkt.1 lit.h)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.10 pkt.1",
|
||
"§41 ust.10 pkt.2",
|
||
"§41 ust.10 pkt.1 lit.f–h"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Nieprzygotowanie do lekcji i prawa ucznia",
|
||
"points": [
|
||
"Uczeń ma prawo do nieprzygotowania się do zajęć bez konsekwencji określoną liczbę razy (w każdym semestrze): 1 raz przy 1 godzinie zajęć tygodniowo z danego przedmiotu, 2 razy przy większej liczbie godzin (§41 ust.5).",
|
||
"Brak stroju sportowego na zajęciach wychowania fizycznego lub stroju ochronnego na zajęciach praktycznych traktuje się również jako nieprzygotowanie; wielokrotnie powtarzające się nieprzygotowania mogą skutkować oceną niedostateczną (§41 ust.7).",
|
||
"Uczeń ma obowiązek zaliczać partie materiału, w przypadku nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej, o ile taka konieczność została wskazana przez nauczyciela (§41 ust.8)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.5",
|
||
"§41 ust.7",
|
||
"§41 ust.8"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Dokumentacja i jawność ocen bieżących",
|
||
"points": [
|
||
"Wszystkie ocenione prace pisemne nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego, zaś uczeń zapoznaje się z nimi na lekcji. Rodzice mogą wglądać w prace w terminach ustalonych z nauczycielem lub podczas zebrań (§41 ust.1 pkt.3 i 4).",
|
||
"Wpisy w dzienniku (tradycyjnym lub elektronicznym) są formą informowania ucznia i rodziców o bieżących wynikach w nauce (§41 ust.1 pkt.5).",
|
||
"Uczeń, a także jego rodzice/opiekunowie, mają prawo do uzyskania od nauczyciela ustnego lub pisemnego uzasadnienia wystawionej oceny (§41 ust.1 pkt.2)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§41 ust.1 pkt.3–4",
|
||
"§41 ust.1 pkt.5",
|
||
"§41 ust.1 pkt.2"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
},
|
||
{
|
||
"id": 2,
|
||
"name": "Klasyfikacja śródroczna",
|
||
"details": {
|
||
"should_include": [
|
||
{
|
||
"category": "Terminy i tryb klasyfikacji śródrocznej",
|
||
"points": [
|
||
"Klasyfikowanie śródroczne odbywa się raz w roku szkolnym i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania (§42 ust.2).",
|
||
"Nauczyciele przedmiotu i wychowawca oddziału informują uczniów o przewidywanych ocenach śródrocznych na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej (§42 ust.8).",
|
||
"Uczeń ma prawo uzyskać od nauczyciela wskazówki dotyczące sposobu uzupełnienia braków i poprawy oceny w wyznaczonym okresie przed klasyfikacją (§42 ust.8, zd.3)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.2",
|
||
"§42 ust.8"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Zasady wystawiania ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"Śródroczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana na podstawie ocen cząstkowych, przy czym zaleca się zastosowanie średniej ważonej, z zachowaniem minimalnej liczby ocen bieżących (co najmniej 3) (§41 ust.1, §42 ust.10, ust.11 i ust.16).",
|
||
"Wartości progów średniej ważonej (np. powyżej 4,55 → ocena bardzo dobra, 3,55–4,54 → ocena dobra, itp.) określa statut szkoły. Ocena celująca może zostać wystawiona uczniowi, który uzyskał średnią co najmniej 5,50 (§42 ust.11–12).",
|
||
"Śródroczna ocena z praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne, praktyki) ustalana jest przez nauczyciela zawodu lub instruktora. W przypadku praktyki zawodowej – na ocenę składają się m.in.: karta oceny pracy praktykanta, dzienniczek praktyk i rozmowa podsumowująca (§42 ust.5)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.10–12",
|
||
"§41 ust.1",
|
||
"§42 ust.5",
|
||
"§42 ust.16"
|
||
]
|
||
},
|
||
{
|
||
"category": "Informowanie i poprawa ocen śródrocznych",
|
||
"points": [
|
||
"O przewidywanych ocenach śródrocznych uczeń i jego rodzice są informowani na dwa tygodnie przed radą klasyfikacyjną. W przypadku oceny niedostatecznej (bądź zagrożenia nieklasyfikowaniem) – co najmniej miesiąc wcześniej (§42 ust.8).",
|
||
"Szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi warunki do poprawy wyniku w przypadku otrzymania śródrocznej oceny niedostatecznej (np. konsultacje, rozłożenie materiału na części, zadania dodatkowe, pomoc koleżeńska) (§42 ust.6)."
|
||
],
|
||
"references": [
|
||
"§42 ust.6",
|
||
"§42 ust.8"
|
||
]
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
}
|
||
]
|
||
}
|
||
|