406 lines
16 KiB
TeX
406 lines
16 KiB
TeX
\documentclass{report}
|
||
\usepackage{tabularx} % Dodajemy pakiet tabularx
|
||
|
||
% Pakiety do ustawienia marginesów
|
||
\usepackage{geometry}
|
||
\geometry{
|
||
a4paper,
|
||
left=2.6cm,
|
||
right=2.6cm,
|
||
top=2.6cm,
|
||
bottom=2.6cm
|
||
}
|
||
|
||
\usepackage[
|
||
sortcites,
|
||
backend=biber,
|
||
hyperref=true,
|
||
firstinits=true,
|
||
maxbibnames=99,
|
||
]{biblatex}
|
||
\addbibresource{references.bib}
|
||
|
||
% Kodowanie i język
|
||
\usepackage[utf8]{inputenc} % Dla pdfLaTeX
|
||
\usepackage[T1]{fontenc}
|
||
\usepackage[polish]{babel}
|
||
|
||
% Pakiety do stylizacji
|
||
\usepackage{titlesec}
|
||
\usepackage{tocloft}
|
||
\usepackage{enumitem}
|
||
|
||
% Definiowanie nowego typu listy 'longenum' z pięcioma poziomami numeracji
|
||
\newlist{longenum}{enumerate}{5}
|
||
\setlist[longenum,1]{label=\arabic*., left=.5em}
|
||
\setlist[longenum,2]{label=\arabic*), left=1.em}
|
||
\setlist[longenum,3]{label=\alph*., left=1.5em}
|
||
\setlist[longenum,4]{label=\alph*), left=2em}
|
||
\setlist[longenum,5]{label=--, left=3.5em}
|
||
|
||
% Pakiet do nagłówków i stopek
|
||
\usepackage{fancyhdr}
|
||
\pagestyle{fancy}
|
||
\fancyhf{} % Czyszczenie domyślnych nagłówków i stopek
|
||
\fancyhead[L]{ZSL@Słubice}
|
||
\fancyhead[R]{MM, JG} % Lewy nagłówek
|
||
%\fancyfoot[L]{Commit UUID: \texttt{\commitUUID} \\ Commit Date: \texttt{\commitDate}} % Lewa stopka - informacje linia po linii
|
||
\fancyfoot[R]{\thepage} % Prawa stopka - Numer strony
|
||
|
||
% Pakiety dodatkowe
|
||
\usepackage{datetime2} % Pakiet do obsługi daty i godziny
|
||
\usepackage{ulem} % Pakiet do przekreślania tekstu
|
||
|
||
% Definicje kolorów
|
||
\usepackage{xcolor}
|
||
\definecolor{lightgray}{rgb}{0.70, 0.70, 0.70}
|
||
\definecolor{backcolour}{rgb}{0.95,0.95,0.92} % jasny szary
|
||
\definecolor{codegreen}{rgb}{0,0.6,0} % zielony
|
||
\definecolor{codegray}{rgb}{0.5,0.5,0.5} % szary
|
||
\definecolor{codepurple}{rgb}{0.58,0,0.82} % fioletowy
|
||
\definecolor{magentacolor}{rgb}{1.0, 0.0, 1.0} % magenta
|
||
|
||
% Styl dla kodu
|
||
\usepackage{listings}
|
||
\lstdefinestyle{mystyle}{
|
||
backgroundcolor=\color{backcolour},
|
||
commentstyle=\color{codegreen},
|
||
keywordstyle=\color{magentacolor},
|
||
numberstyle=\tiny\color{codegray},
|
||
stringstyle=\color{codepurple},
|
||
basicstyle=\ttfamily\footnotesize,
|
||
breaklines=true,
|
||
captionpos=b,
|
||
numbers=left,
|
||
numbersep=5pt,
|
||
showspaces=false,
|
||
showstringspaces=false,
|
||
showtabs=false,
|
||
tabsize=2,
|
||
extendedchars=true, % Umożliwia polskie znaki
|
||
literate={ą}{{\k{a}}}1 {ć}{{\'c}}1 {ę}{{\k{e}}}1 {ł}{{\l{}}}1 {ń}{{\'n}}1 {ó}{{\'ó}}1 {ś}{{\'s}}1 {ż}{{\.z}}1 {ź}{{\'z}}1
|
||
}
|
||
\lstset{style=mystyle}
|
||
|
||
% Wczytanie pliku z informacjami o commit
|
||
% \input{commit.tex}
|
||
|
||
% Globalne ustawienie list
|
||
\setlist{leftmargin=*} % Usunięcie dodatkowego wcięcia dla wszystkich list
|
||
|
||
% Wyłączenie wcięcia akapitu
|
||
\setlength{\parindent}{0pt}
|
||
|
||
\begin{document}
|
||
|
||
% Spis treści
|
||
% \tableofcontents
|
||
% \newpage
|
||
|
||
|
||
\newpage
|
||
|
||
% Tytuł strony
|
||
\begin{center}
|
||
\fbox{
|
||
\begin{minipage}{0.9\textwidth}
|
||
\centering
|
||
\textbf{\large Konieczność zmian Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO)}
|
||
\end{minipage}
|
||
}
|
||
\end{center}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Odstęp po tytule
|
||
|
||
% Wprowadzenie
|
||
Wprowadzenie zmian w dokumencie \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} jest niezbędne w celu dostosowania systemu oceniania do współczesnych wymagań edukacyjnych oraz zapewnienia \emph{pełnej zgodności} z obowiązującymi przepisami prawnymi. Zmiany te koncentrują się na wprowadzeniu \emph{ilościowych kryteriów oceniania} wymagań określonych w Podstawie Programowej.
|
||
|
||
\vspace{1em} % Mniejszy odstęp
|
||
|
||
% Lista longenum
|
||
\begin{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Uzasadnienie konieczności zmian:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item \textbf{Aktualizacja standardów edukacyjnych:}
|
||
Wprowadzenie ilościowych kryteriów oceniania umożliwia ocenę postępów ucznia, uwzględniając nie tylko ilościowe aspekty (np. punktację), ale także umiejętności, takie jak \emph{twórcze myślenie} czy zdolność rozwiązywania problemów.
|
||
|
||
\item \textbf{Realizacja podstawy programowej:}
|
||
Nowe podejście pozwala na odwzorowanie wymagań określonych w Podstawie Programowej.
|
||
|
||
\item \textbf{Zapewnienie jednoznaczności i przejrzystości:}
|
||
Ilościowych kryteria oceniania eliminują \emph{subiektywizm i arbitralne interpretacje}, co przekłada się na większą obiektywizację procesu dydaktycznego, co eliminuje potencjalne roszczenia do systemu oceniania.
|
||
|
||
\item \textbf{Indywidualizacja procesu kształcenia:}
|
||
Nowe podejście umożliwia dostosowanie oceniania do indywidualnych potrzeb uczniów, w tym uczniów z \emph{specjalnymi potrzebami edukacyjnymi}. Pozwala to na realizację \emph{zasady indywidualizacji}, która jest jednym z kluczowych założeń systemu oświaty.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Podstawa prawna:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item \textbf{Ustawa – Prawo oświatowe:}
|
||
Szkoła jest zobowiązana do prowadzenia oceniania wewnątrzszkolnego w sposób \emph{przejrzysty i jednoznaczny}. Wprowadzenie ilościowych kryteriów oceniania bezpośrednio wspiera realizację tej zasady.
|
||
|
||
\item \textbf{Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki:}
|
||
Rozporządzenie określa, że ocenianie powinno być oparte na jasnych i mierzalnych kryteriach, które uwzględniają zarówno ilościowe, jak i jakościowe aspekty pracy ucznia. Zmiany w dokumencie WO są zatem konieczne, aby zapewnić zgodność z tymi wymogami.
|
||
|
||
\item \textbf{Podstawa programowa kształcenia ogólnego:}
|
||
Podstawa programowa stanowi minimalne wymagania, które muszą być osiągnięte przez uczniów. Wprowadzenie ilościowych kryteriów oceniania w dokumencie WO umożliwia lepsze odwzorowanie tych wymagań w praktyce szkolnej.
|
||
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Podsumowanie:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Wprowadzenie \emph{zmian w dokumencie WO} w kierunku ilościowych kryteriów oceniania jest kluczowe dla realizacji celów edukacyjnych i wychowawczych.
|
||
\item Zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi, w tym Prawem oświatowym, Podstawą Programową i Rozporządzeniem w sprawie oceniania, jest podstawowym warunkiem funkcjonowania systemu oceniania.
|
||
\item Zmiany te przyczynią się do poprawy jakości kształcenia oraz lepszego przygotowania uczniów do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\newpage
|
||
|
||
% Tytuł (bez ramki)
|
||
\begin{center}
|
||
\fbox{
|
||
\begin{minipage}{0.9\textwidth}
|
||
\centering
|
||
\textbf{\large Zapisy WO i SO chroniące niepodważalność oceny}
|
||
\end{minipage}
|
||
}
|
||
\end{center}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Odstęp po tytule
|
||
|
||
% Lista longenum
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item \textbf{Jawność oceny:} Kryteria oceny wynikają bezpośrednio z~Wymagań Ogólnych i~Szczegółowych określonych w~Podstawy Programowej (PP). Są one:
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Podstawą do wystawiania ocen.
|
||
\item Przedstawiane uczniom i~rodzicom w~sposób transparentny na formie sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Precyzyjna punktacja i miara realizacji:} Każde forma sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~szczególności praca pisemna posiada przypisaną \emph{jawną punktację}, która precyzyjnie odzwierciedla stopień realizacji wymagań edukacyjnych określony w~Szczegółowym Ocenianiu (SO). Zapewnia to:
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Weryfikowalność zgodności oceny z \emph{kryteriami ilościowymi} realizacji wymaganiami edukacyjnymi.
|
||
\item Uczeń i rodzice mają pełny wgląd w proces oceniania.
|
||
\item Eliminowane są zarzuty subiektywizmu.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Dokumentowanie ocen:} Ocena tak skonstruowana zawiera „w sobie” uzasadnienie, odnoszące się bezpośrednio do ilościowego stopnia realizacji wymagań określonych w~Podstawie Programowej. Dzięki temu:
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Ocena jest obiektywna i dobrze uzasadniona.
|
||
\item Umożliwia łatwą obronę przed ewentualnymi zarzutami ze strony uczniów lub rodziców.
|
||
\item Zapewnia przejrzystość procesu oceniania.
|
||
\end{longenum}\end{longenum}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Mniejszy odstęp
|
||
|
||
% Dodatkowa sekcja
|
||
\textbf{\large Jak skutecznie bronić wystawionej oceny?}
|
||
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Powołać się na konkretne zapisy WO i SO podstawy programowej.
|
||
\item Ocenić wymaganiami z Podstawy Programowej.
|
||
\item Wskazać jednoznacznie przypisaną punktację i miarę realizacji wymagań.
|
||
\item Udostępnić szczegółową dokumentację procesu oceniania razem z uzasadnieniem oceny.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Mniejszy odstęp
|
||
|
||
% Podsumowanie (również w longenum)
|
||
\textbf{\large Stosowanie powyższych zasad zapewnia:}
|
||
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Transparentność oceniania.
|
||
\item Ochronę przed próbami nieuzasadnionego podważenia ocen.
|
||
\item Wiarygodność całego procesu edukacyjnego.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\newpage
|
||
|
||
% Tytuł (bez ramki)
|
||
\begin{center}
|
||
\fbox{
|
||
\begin{minipage}{0.9\textwidth}
|
||
\centering
|
||
\textbf{\large Wprowadzenie kryteriów ilościowych w ocenianiu}
|
||
\end{minipage}
|
||
}
|
||
\end{center}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Odstęp po tytule
|
||
|
||
% Wprowadzenie
|
||
Kryteria ilościowe są podstawą obiektywnego i transparentnego systemu oceniania. Określają one minimalny stopień realizacji wymagań edukacyjnych niezbędny do uzyskania danej oceny. Poniżej przedstawiono obszary, w których kryteria ilościowe znajdują zastosowanie, wraz z przykładowymi progami procentowymi:
|
||
|
||
\vspace{1em} % Mniejszy odstęp
|
||
|
||
% Lista longenum
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item \textbf{Skala procentowa dla ocen:}
|
||
\begin{table}[h!]
|
||
\centering
|
||
\footnotesize
|
||
\begin{tabularx}{0.9\textwidth}{|c|>{\centering\arraybackslash}X|>{\centering\arraybackslash}X|}
|
||
\hline
|
||
\textbf{Ocena klasyfikacyjna} & \textbf{Minimalna liczba zrealizowanych wymagań [\%]} & \textbf{Minimalny wynik punktowy [\%]} \\
|
||
\hline
|
||
Celująca (cel) & 96 & 96 \\
|
||
\hline
|
||
Bardzo dobra (bdb) & 80 & 80 \\
|
||
\hline
|
||
Dobra (db) & 65 & 65 \\
|
||
\hline
|
||
Dostateczna (dst) & 50 & 50 \\
|
||
\hline
|
||
Dopuszczająca (dop) & 30 & 30 \\
|
||
\hline
|
||
\end{tabularx}
|
||
\caption{Skala ocen klasyfikacyjnych z minimalnymi progami realizacyjnymi i punktowymi}
|
||
\label{tab:skala-ocen}
|
||
\end{table}
|
||
|
||
\item \textbf{Nieklasyfikacja:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Uczeń nie otrzymuje promocji lub klasyfikacji, jeśli nie uzyska co najmniej 30\% wymagań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej, na poziomie 30\% w skali punktowej.
|
||
|
||
\item Brak realizacji koniecznych wymagań jest jednoznacznie udokumentowany w prawidłowo skonstruowanych formach sprawdzania wiedzy. Formy te zawierają jasno określone kryteria oraz jednoznaczny system punktacji, na podstawie którego można również określić stopień realizacji Podstawy Programowej.
|
||
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Uzyskiwanie lepszej oceny i zasady popraw:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Ocena wyższa jest przyznawana po zrealizowaniu brakujących osiągnięć edukacyjnych, określonych przez kryteria ilościowe.
|
||
\item Kryteria ilościowe umożliwiają jasne określenie, jakie zadania muszą zostać poprawione lub uzupełnione, aby osiągnąć wyższą ocenę.
|
||
\item Uczeń ma dostęp do szczegółowego opisu błędów oraz punktacji, które należy zrealizować w celu poprawy oceny.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Mniejszy odstęp
|
||
|
||
% Podsumowanie
|
||
\textbf{\large Zastosowanie kryteriów ilościowych gwarantuje:}
|
||
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Transparentność procesu oceniania.
|
||
\item Obiektywizm w wystawianiu ocen.
|
||
\item Możliwość śledzenia postępów ucznia.
|
||
\item Ochronę nauczyciela przed arbitralnymi zarzutami.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
|
||
\newpage
|
||
|
||
% Tytuł (bez ramki)
|
||
\begin{center}
|
||
\fbox{
|
||
\begin{minipage}{0.9\textwidth}
|
||
\centering
|
||
\textbf{\large Dokument Szczegółowego Oceniania (SO)}
|
||
\end{minipage}
|
||
}
|
||
\end{center}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Odstęp po tytule
|
||
|
||
% Wprowadzenie
|
||
Dokument Szczegółowego Oceniania (SO) określa zasady oceniania wiedzy i umiejętności uczniów. Jest opracowywany przez nauczyciel danego przedmiotu w celu zapewnienia spójności, obiektywizmu oraz pełnej zgodności z Podstawą Programową (PP).
|
||
|
||
\vspace{1em} % Mniejszy odstęp
|
||
|
||
% Lista longenum
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item \textbf{Cele dokumentu SO:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Zapewnienie transparentnego i sprawiedliwego systemu oceniania.
|
||
\item Wyeliminowanie subiektywizmu poprzez precyzyjne kryteria oraz jednoznaczną punktację.
|
||
\item Monitorowanie postępów uczniów w oparciu o mierzalne wskaźniki realizacji wymagań edukacyjnych.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Zakres regulacji dokumentu SO:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Określenie wymagań ogólnych i szczegółowych zgodnych z PP.
|
||
\item Ustalenie jednoznacznych kryteriów wystawiania ocen, uwzględniających stopień realizacji wymagań edukacyjnych.
|
||
\item Opis narzędzi i procedur oceniania ilościowego, umożliwiających rzetelną weryfikację osiągnięć uczniów.
|
||
\item Wprowadzenie wskaźników realizacji Podstawy Programowej.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Procedury związane z dokumentem SO:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Nauczyciel przedkłada dokument do dnia 30 września.
|
||
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument pod kątem zgodności z PP oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
|
||
\item Zatwierdzony dokument jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej lub elektronicznej, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Korzyści z wdrożenia dokumentu SO:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Transparentność i jasność procesu oceniania.
|
||
\item Obiektywizm w wystawianiu ocen, eliminujący arbitralne interpretacje.
|
||
\item Możliwość śledzenia postępów uczniów w realizacji wymagań edukacyjnych.
|
||
\item Pełna zgodność z obowiązującą Podstawą Programową.
|
||
\end{longenum}
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\newpage
|
||
|
||
% Tytuł (bez ramki)
|
||
\begin{center}
|
||
\fbox{
|
||
\begin{minipage}{0.9\textwidth}
|
||
\centering
|
||
\textbf{\large Dokument Przedmiotowego Oceniania (PO)}
|
||
\end{minipage}
|
||
}
|
||
\end{center}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Odstęp po tytule
|
||
|
||
\item \textbf{Charakterystyka dokumentu Przedmiotowego Oceniania (PO):}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Dokument Przedmiotowego Oceniania (PO) określa zasady oceniania wiedzy i~umiejętności uczniów w~ramach danego przedmiotu. Jest opracowywany przez nauczyciela w~oparciu o~Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO) oraz Szczegółowe Ocenianie (SO), zapewniając spójność, przejrzystość i~obiektywizm procesu dydaktycznego.
|
||
|
||
\item Zapisy zawarte w~PO doprecyzowują i~uzupełniają wytyczne określone w~dokumencie WO, który pełni rolę nadrzędną.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\vspace{1em} % Mniejszy odstęp
|
||
|
||
% Lista longenum
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item \textbf{Cele dokumentu PO:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Zapewnienie transparentnego i~sprawiedliwego systemu oceniania.
|
||
\item Uwzględnienie specyfiki danego przedmiotu w~procesie weryfikacji osiągnięć uczniów.
|
||
\item Dostosowanie kryteriów oceniania do poziomu edukacyjnego uczniów zgodnie z~Podstawą Programową.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Zakres regulacji dokumentu PO:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Opis form i sposobów weryfikacji osiągnięć, takich jak prace pisemne, projekty, prezentacje.
|
||
\item Ustalenie szczegółowych zasad oceniania, w tym:
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania.
|
||
\item Sposób przeliczania punktów na oceny (\textbf{punktowo-procentowy} system).
|
||
\item Minimalna liczba ocen cząstkowych w semestrze.
|
||
\end{longenum}
|
||
\item Zasady poprawy ocen bieżących i uzyskiwania wyższych ocen.
|
||
\item Sposób informowania uczniów i rodziców o wynikach oceniania.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\item \textbf{Procedury związane z dokumentem PO:}
|
||
\begin{longenum}
|
||
\item Nauczyciel przedkłada dokument Dyrektorowi szkoły do dnia 30 września.
|
||
\item Dokument może mieć formę pisemną, zgodną z wewnętrznymi wytycznymi szkoły.
|
||
\item Dyrekcja analizuje dokument pod kątem zgodności z WO, SO.
|
||
\item Zatwierdzony dokument jest udostępniany uczniom i rodzicom w celu zapewnienia pełnej przejrzystości procesu oceniania.
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\end{longenum}
|
||
|
||
\newpage
|
||
|
||
% Bibliografia
|
||
\printbibliography
|
||
|
||
\end{document}
|