{ "$schema": "https://example.com/wo.schema.json", "title": "WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE", "subtitle": "Załącznik Nr 2 do Statutu Zespołu Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach", "institution": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta w Słubicach", "legal_basis": [ { "title": "Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej", "description": "z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych." }, { "title": "Ustawa Prawo oświatowe", "description": "z dnia 14 grudnia 2016 r." } ], "authors": ["Dyrektor szkoły", "Rada Pedagogiczna"], "sections": [ { "nr": 1, "title": "Postanowienia ogólne", "description": "rozdział", "details": "Podstawowe zasady dotyczące wewnątrzszkolnego oceniania.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego", "description": "paragraf", "details": "Ogólne postanowienia dotyczące zakresu i celów oceniania wewnątrzszkolnego.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Zakres oceniania", "description": "ustęp", "details": [ "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w odniesieniu do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.", "Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły." ], "law": [], "items": [] }, { "nr": 2, "title": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego", "description": "ustęp", "details": [ "Informowanie i motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.", "Wspieranie uczniów w procesie kształcenia i doskonalenia umiejętności.", "Doskanelenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i wychowania." ], "law": [], "items": [] } ] } ] }, { "nr": 2, "title": "Formułowanie wymagań edukacyjnych", "description": "rozdział", "details": "Procedury związane z formułowaniem wymagań edukacyjnych dla uczniów.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 2. Formułowanie wymagań edukacyjnych", "description": "paragraf", "details": "Szczegółowe procedury związane z formułowaniem wymagań edukacyjnych.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Zakres wymagań edukacyjnych", "description": "ustęp", "details": [ "Określenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych ucznia.", "Dopasowanie wymagań do podstawy programowej kształcenia ogólnego." ], "law": [], "items": [] }, { "nr": 2, "title": "Cel formułowania wymagań edukacyjnych", "description": "ustęp", "details": [ "Realizacja podstawy programowej.", "Umożliwienie właściwej oceny osiągnięć ucznia.", "Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych." ], "law": [], "items": [] } ] } ] }, { "nr": 3, "title": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", "description": "rozdział", "details": "Regulacje dotyczące oceniania zachowania uczniów.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 3. Zakres i cele ustalania kryteriów oceniania zachowania", "description": "paragraf", "details": "Zasady definiowania, wdrażania i weryfikacji kryteriów oceniania zachowania uczniów.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Zakres ustalania kryteriów oceniania zachowania", "description": "ustęp", "details": [ "Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w szczególności:" ], "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Zakres zachowania", "description": "punkt", "details": [ "zachowanie na terenie szkoły", "postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych", "reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych", "stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z zewnątrz" ], "law": [], "items": [] } ] }, { "nr": 2, "title": "Cele ustalania kryteriów oceniania zachowania", "description": "ustęp", "details": [ "Celem wprowadzenia jednolitych kryteriów oceniania zachowania jest w szczególności:" ], "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Cele", "description": "punkt", "details": [ "zapewnienie przejrzystych i spójnych zasad oceny postępowania uczniów", "kształtowanie postaw społecznych, obywatelskich i etycznych", "motywowanie uczniów do rozwoju osobistego i postępowania zgodnego z normami społecznymi", "promowanie właściwych relacji rówieśniczych, kultury osobistej i odpowiedzialności" ], "law": [], "items": [] } ] } ] } ] }, { "nr": 4, "title": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych", "description": "rozdział", "details": "Zasady wystawiania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 4. Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych", "description": "paragraf", "details": "Proces wystawiania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Zakres wystawiania ocen", "description": "ustęp", "details": [ "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego.", "Bieżące dokumentowanie i analiza postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności.", "Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami." ], "law": [], "items": [] }, { "nr": 2, "title": "Cele wystawiania ocen", "description": "ustęp", "details": [ "Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia.", "Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.", "Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje." ], "law": [], "items": [] } ] } ] }, { "nr": 5, "title": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)", "description": "rozdział", "details": "Zasady oceniania rocznego (klasyfikacyjnego).", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 5. Zakres i cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych", "description": "paragraf", "details": "Postanowienia dotyczące zasad ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Tryb ustalania ocen", "description": "ustęp", "details": [ "Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (obowiązkowych i dodatkowych) wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając wyniki prac pisemnych, odpowiedzi ustne, projekty, zadania domowe, całoroczny postęp ucznia w zakresie umiejętności i wiadomości, zaangażowanie ucznia w proces nauczania." ], "law": [], "items": [] }, { "nr": 2, "title": "Kryteria oceniania", "description": "ustęp", "details": [ "Kryteria oceniania rocznego z przedmiotów powinny wynikać z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania." ], "law": [], "items": [] } ] } ] }, { "nr": 6, "title": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych", "description": "rozdział", "details": "Regulacje dotyczące przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 6. Zakres i cele przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych", "description": "paragraf", "details": "Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Przesłanki i warunki przystąpienia", "description": "ustęp", "details": [ "Do egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może przystąpić w przypadku braku możliwości ustalenia oceny rocznej z danego przedmiotu z powodu nieobecności przekraczającej dopuszczalne limity." ], "law": [], "items": [] }, { "nr": 2, "title": "Organizacja i przebieg egzaminu", "description": "ustęp", "details": [ "Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie ustalonej przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu." ], "law": [], "items": [] } ] } ] }, { "nr": 7, "title": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych", "description": "rozdział", "details": "Warunki i procedura uzyskania wyższych ocen klasyfikacyjnych.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 7. Warunki ubiegania się o wyższą ocenę", "description": "paragraf", "details": "Procedury związane z ubieganiem się o wyższą niż przewidywana ocenę klasyfikacyjną.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Minimalne wymagania", "description": "ustęp", "details": [ "Minimalny próg frekwencji i aktywności w zajęciach edukacyjnych." ], "law": [], "items": [] }, { "nr": 2, "title": "Dodatkowe zadania", "description": "ustęp", "details": [ "Wykonanie dodatkowych zadań lub projektów potwierdzających wyższy poziom osiągnięć edukacyjnych bądź właściwej postawy." ], "law": [], "items": [] } ] } ] }, { "nr": 8, "title": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom", "description": "rozdział", "details": "Formy przekazywania informacji rodzicom o postępach i trudnościach uczniów.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 8. Formy przekazywania informacji", "description": "paragraf", "details": "Szkoła zapewnia różnorodne formy informowania rodziców o postępach, trudnościach i sukcesach edukacyjnych oraz wychowawczych uczniów.", "law": [], "items": [ { "nr": 1, "title": "Zebrania klasowe", "description": "ustęp", "details": [ "Organizowane z określoną częstotliwością (np. co najmniej raz w semestrze)." ], "law": [], "items": [] }, { "nr": 2, "title": "Indywidualne konsultacje", "description": "ustęp", "details": [ "Z nauczycielami i wychowawcą." ], "law": [], "items": [] } ] } ] }, { "nr": 9, "title": "Postanowienia końcowe", "description": "rozdział", "details": "Zakres obowiązywania dokumentu i procedura wprowadzania zmian.", "law": ["art. 44b ustawy o systemie oświaty"], "items": [ { "nr": 1, "title": "§ 9. Zakres obowiązywania", "description": "paragraf", "details": "Niniejsze wewnątrzszkolne zasady oceniania stanowią integralną część Statutu Szkoły i podlegają zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.", "law": [], "items": [] } ] } ] }