{ "chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne", "categories": [ { "id": 1, "name": "Ocenianie bieżące", "details": { "should_include": [ { "category": "Formy i zasady oceniania bieżącego", "points": [ "Ocenianie bieżące (cząstkowe) obejmuje różne formy aktywności uczniów, takie jak: odpowiedzi ustne, aktywność na lekcji, prace domowe, pisemne prace kontrolne (testy, sprawdziany, kartkówki), prezentacje, publikacje, udział w konkursach i sesjach popularnonaukowych, wykonanie pomocy naukowych (§8.5).", "Oceny cząstkowe są jawne, a uczeń i jego rodzice/opiekunowie mają prawo je zobaczyć i otrzymać uzasadnienie na prośbę (§8.7–8.8).", "Zasady poprawiania ocen cząstkowych określają Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO). Daną ocenę można poprawić tylko raz; jeśli poprawa wypadnie gorzej, ocena ta nie jest wliczana do średniej (§8.9).", "Nauczyciel decyduje, które oceny można poprawiać, ale w obrębie jednego przedmiotu muszą obowiązywać takie same zasady dla wszystkich uczniów (§8.9).", "Sprawdzone pisemne prace kontrolne mogą być wydawane do domu lub przechowywane w szkole – decyzję podejmuje nauczyciel. W obu przypadkach rodzice/opiekunowie mogą się z nimi zapoznać (§8.7).", "Wszystkie kartkówki (nawet jeśli nie są punktowane) muszą mieć ustalone kryteria oceniania, tak aby każdy uczeń rozumiał, jaką ocenę otrzymał i z jakiego powodu (§8.19)." ], "references": [ "§8.5", "§8.7", "§8.8", "§8.9", "§8.19" ] }, { "category": "Skala i wagi ocen bieżących", "points": [ "W szkole obowiązuje skala 6, 5, 4, 3, 2, 1 (z możliwością dodania znaku + przy ocenach od 2 do 5). Ocena 1+ nie jest stosowana (§8.15–8.16).", "Wyniki prac pisemnych przelicza się na procenty, które następnie odpowiadają określonej ocenie w skali (np. 0–49% → 1, 50–54% → 2, 55–59% → 2+, 60–65% → 3, itd.) (§8.17–8.18).", "Oceny bieżące mogą być ważone; wagi są określane w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (np. sprawdziany waga 2–3, kartkówki 1–2, prace domowe 1, aktywność 1). Plus (+) oznacza podwyższenie wagi o 0,5. (§8.23–8.25)." ], "references": [ "§8.15–8.16", "§8.17–8.18", "§8.23–8.25" ] }, { "category": "Aneks – zasady dotyczące sprawdzianów i kartkówek", "points": [ "Wszystkie kartkówki (z wyjątkiem przedmiotów kierunkowych) mają być zapowiedziane i wpisane do terminarza klasy. Kartkówki z przedmiotów kierunkowych (matematyka, fizyka, chemia, język polski, język angielski) mogą być niezapowiedziane (§Aneks nr 1).", "W danym dniu mogą odbyć się maksymalnie 2 kartkówki, a w całym tygodniu – maksymalnie 3 sprawdziany (§Aneks nr 1).", "W dniu, w którym zaplanowany jest sprawdzian, nie wolno przeprowadzać żadnej kartkówki. Sprawdziany z języków obcych (realizowane w grupach) nie wliczają się do limitu tygodniowego (§Aneks nr 1).", "Nauczyciel zobowiązany jest przekazać uczniom zakres materiału do każdego sprawdzianu, zaś wszelkie wątpliwości rozstrzyga Dyrektor szkoły (§Aneks nr 1)." ], "references": [ "Aneks nr 1" ] } ] } }, { "id": 2, "name": "Klasyfikacja śródroczna", "details": { "should_include": [ { "category": "Zasady ustalania ocen śródrocznych", "points": [ "Ocena śródroczna nie jest prostą średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; nauczyciel może stosować średnią ważoną i uwzględniać różne formy aktywności określone w PZO (§8.21–8.22).", "Klasyfikacja śródroczna jest przeprowadzana co najmniej na podstawie 3 ocen cząstkowych (§8.27).", "Ocena śródroczna ustalana jest na podstawie ocen z pierwszego semestru (średniej ważonej) i powinna w przejrzysty sposób wpływać na ocenę roczną (§8.21).", "Ocena śródroczna z poszczególnych przedmiotów kluczowych (np. matematyka, fizyka, chemia, język angielski, język polski) oraz pozostałych przedmiotów jest wystawiana zgodnie z przyjętą skalą progową średniej ważonej (§8.26)." ], "references": [ "§8.21–8.22", "§8.27", "§8.26" ] }, { "category": "Terminy i procedura klasyfikacji śródrocznej", "points": [ "Harmonogram prac i posiedzeń Rady Pedagogicznej zatwierdzających klasyfikację ustala Dyrektor szkoły na początku roku szkolnego (§8.34).", "Najpóźniej na 5 dni roboczych przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele wpisują proponowane oceny śródroczne w dziennikach lekcyjnych (§8.35).", "Proponowane oceny śródroczne nie są ostateczne i mogą ulec zmianie do 2 dni przed posiedzeniem Rady, kiedy nauczyciel wystawia oceny śródroczne (§8.36–8.37).", "Uczeń zostaje poinformowany o ocenach śródrocznych, a rodzice (opiekunowie prawni) poznają je w trakcie zebrania po klasyfikacji (§8.37).", "Jeśli poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia po klasyfikacji śródrocznej może utrudnić kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła stwarza uczniowi możliwość uzupełnienia braków (§8.37.3)." ], "references": [ "§8.34–8.37" ] } ] } } ] }