{ "chapter": "Ocenianie bieżące i śródroczne klasyfikacyjne", "categories": [ { "id": 1, "name": "Ocenianie bieżące", "details": { "should_include": [ { "category": "Cel i zakres oceniania bieżącego", "points": [ "Ocenianie bieżące służy systematycznemu monitorowaniu postępów ucznia, a także dostarczaniu mu (oraz jego rodzicom/opiekunom) informacji zwrotnej o osiągnięciach i trudnościach w nauce (§41 ust.1 pkt.1).", "Ocenianie bieżące obejmuje różne formy aktywności, m.in.: odpowiedzi ustne, prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, referaty), pracę w grupach, udział w konkursach, zadania domowe i inne formy przewidziane przez nauczyciela (§41 ust.3, §41 ust.10)." ], "references": [ "§41 ust.1 pkt.1", "§41 ust.3", "§41 ust.10" ] }, { "category": "Skala ocen i zasady przyznawania ocen bieżących", "points": [ "Oceny bieżące ustala się w stopniach: celujący (6), bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający (2) oraz niedostateczny (1) (§41 ust.2).", "Możliwe jest stosowanie znaków + i - przy ocenach pośrednich z wyjątkiem ocen celujących (6) i niedostatecznych (1) (§41 ust.3).", "W przypadku prac pisemnych (prace klasowe, sprawdziany) liczba zdobytych punktów przeliczana jest na procenty, co odpowiada określonej ocenie w skali (np. 0–26% → 1, 27–29% → 2-, 30–40% → 2, ... 95–100% → 6) (§41 ust.4)." ], "references": [ "§41 ust.2", "§41 ust.3", "§41 ust.4" ] }, { "category": "Zasady przeprowadzania i poprawiania prac pisemnych", "points": [ "Prace klasowe i sprawdziany obejmują szerszy zakres materiału (więcej niż z trzech lekcji) i są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel zobowiązany jest odnotować termin w dzienniku; w jednym dniu może się odbyć tylko jedna taka forma, a w tygodniu maksymalnie trzy (§41 ust.10 pkt.1).", "Kartkówki trwające do 20 minut mogą być niezapowiedziane i obejmować materiał z maksymalnie trzech ostatnich lekcji (§41 ust.10 pkt.2).", "Poprawione i ocenione pisemne formy pracy powinny być oddane uczniom w terminie do 2 tygodni (lub 4 tygodni w przypadku dłuższych form pisemnych z języka polskiego); nauczyciel omawia je na lekcji i udostępnia uczniowi do wglądu (§41 ust.10 pkt.1 lit.f).", "Uczeń, który z przyczyn losowych nie pisał pracy pisemnej z klasą, ma obowiązek napisać ją w terminie ustalonym z nauczycielem (do 2 tygodni). W przeciwnym razie nauczyciel ma prawo wpisać ocenę niedostateczną (§41 ust.10 pkt.1 lit.g).", "Oceny niedostateczne z prac klasowych, sprawdzianów i testów mogą być poprawiane w formie i terminie ustalonej przez nauczyciela; obie oceny (pierwotna i poprawiona) są w dzienniku (§41 ust.10 pkt.1 lit.h)." ], "references": [ "§41 ust.10 pkt.1", "§41 ust.10 pkt.2", "§41 ust.10 pkt.1 lit.f–h" ] }, { "category": "Nieprzygotowanie do lekcji i prawa ucznia", "points": [ "Uczeń ma prawo do nieprzygotowania się do zajęć bez konsekwencji określoną liczbę razy (w każdym semestrze): 1 raz przy 1 godzinie zajęć tygodniowo z danego przedmiotu, 2 razy przy większej liczbie godzin (§41 ust.5).", "Brak stroju sportowego na zajęciach wychowania fizycznego lub stroju ochronnego na zajęciach praktycznych traktuje się również jako nieprzygotowanie; wielokrotnie powtarzające się nieprzygotowania mogą skutkować oceną niedostateczną (§41 ust.7).", "Uczeń ma obowiązek zaliczać partie materiału, w przypadku nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej, o ile taka konieczność została wskazana przez nauczyciela (§41 ust.8)." ], "references": [ "§41 ust.5", "§41 ust.7", "§41 ust.8" ] }, { "category": "Dokumentacja i jawność ocen bieżących", "points": [ "Wszystkie ocenione prace pisemne nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego, zaś uczeń zapoznaje się z nimi na lekcji. Rodzice mogą wglądać w prace w terminach ustalonych z nauczycielem lub podczas zebrań (§41 ust.1 pkt.3 i 4).", "Wpisy w dzienniku (tradycyjnym lub elektronicznym) są formą informowania ucznia i rodziców o bieżących wynikach w nauce (§41 ust.1 pkt.5).", "Uczeń, a także jego rodzice/opiekunowie, mają prawo do uzyskania od nauczyciela ustnego lub pisemnego uzasadnienia wystawionej oceny (§41 ust.1 pkt.2)." ], "references": [ "§41 ust.1 pkt.3–4", "§41 ust.1 pkt.5", "§41 ust.1 pkt.2" ] } ] } }, { "id": 2, "name": "Klasyfikacja śródroczna", "details": { "should_include": [ { "category": "Terminy i tryb klasyfikacji śródrocznej", "points": [ "Klasyfikowanie śródroczne odbywa się raz w roku szkolnym i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania (§42 ust.2).", "Nauczyciele przedmiotu i wychowawca oddziału informują uczniów o przewidywanych ocenach śródrocznych na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej (§42 ust.8).", "Uczeń ma prawo uzyskać od nauczyciela wskazówki dotyczące sposobu uzupełnienia braków i poprawy oceny w wyznaczonym okresie przed klasyfikacją (§42 ust.8, zd.3)." ], "references": [ "§42 ust.2", "§42 ust.8" ] }, { "category": "Zasady wystawiania ocen śródrocznych", "points": [ "Śródroczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana na podstawie ocen cząstkowych, przy czym zaleca się zastosowanie średniej ważonej, z zachowaniem minimalnej liczby ocen bieżących (co najmniej 3) (§41 ust.1, §42 ust.10, ust.11 i ust.16).", "Wartości progów średniej ważonej (np. powyżej 4,55 → ocena bardzo dobra, 3,55–4,54 → ocena dobra, itp.) określa statut szkoły. Ocena celująca może zostać wystawiona uczniowi, który uzyskał średnią co najmniej 5,50 (§42 ust.11–12).", "Śródroczna ocena z praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne, praktyki) ustalana jest przez nauczyciela zawodu lub instruktora. W przypadku praktyki zawodowej – na ocenę składają się m.in.: karta oceny pracy praktykanta, dzienniczek praktyk i rozmowa podsumowująca (§42 ust.5)." ], "references": [ "§42 ust.10–12", "§41 ust.1", "§42 ust.5", "§42 ust.16" ] }, { "category": "Informowanie i poprawa ocen śródrocznych", "points": [ "O przewidywanych ocenach śródrocznych uczeń i jego rodzice są informowani na dwa tygodnie przed radą klasyfikacyjną. W przypadku oceny niedostatecznej (bądź zagrożenia nieklasyfikowaniem) – co najmniej miesiąc wcześniej (§42 ust.8).", "Szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi warunki do poprawy wyniku w przypadku otrzymania śródrocznej oceny niedostatecznej (np. konsultacje, rozłożenie materiału na części, zadania dodatkowe, pomoc koleżeńska) (§42 ust.6)." ], "references": [ "§42 ust.6", "§42 ust.8" ] } ] } } ] }