Compare commits
4 Commits
Author | SHA1 | Date | |
---|---|---|---|
![]() |
cbd8e73962 | ||
![]() |
b3c95e2423 | ||
![]() |
6c538e6018 | ||
![]() |
d9b092025a |
@ -1,319 +0,0 @@
|
||||
{
|
||||
"school": {
|
||||
"name": "V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego",
|
||||
"location": "Kraków"
|
||||
},
|
||||
"categories": [
|
||||
{
|
||||
"id": 1,
|
||||
"name": "Postanowienia ogólne",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
|
||||
"points": [
|
||||
"Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.",
|
||||
"Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.",
|
||||
"Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.",
|
||||
"Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.",
|
||||
"Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.",
|
||||
"Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§39 ust. 2"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady oceniania wewnątrzszkolnego",
|
||||
"points": [
|
||||
"Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia.",
|
||||
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.",
|
||||
"Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§38 ust. 1-3"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Informacje o dokumentach regulujących wewnątrzszkolne ocenianie",
|
||||
"points": [
|
||||
"Ocenianie odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.",
|
||||
"Ocenianie obejmuje m.in. formułowanie wymagań edukacyjnych, ustalanie kryteriów oceniania zachowania, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz warunków uzyskania wyższych ocen."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§39 ust. 1", "§40 ust. 1-8"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
|
||||
{
|
||||
"id": 3,
|
||||
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Skala ocen zachowania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Zachowanie wzorowe.",
|
||||
"Zachowanie bardzo dobre.",
|
||||
"Zachowanie dobre.",
|
||||
"Zachowanie poprawne.",
|
||||
"Zachowanie nieodpowiednie.",
|
||||
"Zachowanie naganne."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§49 ust. 4"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Szczegółowe kryteria oceniania zachowania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.",
|
||||
"Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.",
|
||||
"Dbałość o honor i tradycje szkoły.",
|
||||
"Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.",
|
||||
"Dbałość o piękno mowy ojczystej.",
|
||||
"Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią.",
|
||||
"Okazywanie szacunku innym osobom."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§49 ust. 5"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalana jest przez wychowawcę oddziału.",
|
||||
"Ustalanie oceny odbywa się po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.",
|
||||
"Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.",
|
||||
"Ocena zachowania uwzględnia kryteria określone w skali oraz inne okoliczności, takie jak udział w samorządzie, działania społeczne czy reprezentowanie szkoły w konkursach."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§49 ust. 2-3", "§49 ust. 6"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
|
||||
{
|
||||
"id": 4,
|
||||
"name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Formy oceniania bieżącego",
|
||||
"points": [
|
||||
"Wypowiedź ustna, będąca odpowiedzią na pytania nauczyciela lub prezentacją rozwiązania zadania.",
|
||||
"Wypowiedź ustna na zadany wcześniej temat.",
|
||||
"Pisemna praca domowa.",
|
||||
"Sprawdzian pisemny obejmujący maksymalnie trzy ostatnie jednostki lekcyjne.",
|
||||
"Pisemna praca kontrolna obejmująca większy zakres materiału, zapowiedziana odpowiednio wcześniej.",
|
||||
"Ćwiczenie praktyczne, w tym zaprojektowanie, wykonanie i prezentacja wyników.",
|
||||
"Recytacja lub wygłoszenie tekstu z pamięci.",
|
||||
"Praca projektowa wykonywana samodzielnie lub w zespole.",
|
||||
"Aktywność i systematyczność udziału w zajęciach wychowania fizycznego."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§43 ust. 1"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Skala ocen bieżących",
|
||||
"points": [
|
||||
"Stopień celujący: 6.",
|
||||
"Stopień bardzo dobry: 5+, 5, 5-.",
|
||||
"Stopień dobry: 4+, 4, 4-.",
|
||||
"Stopień dostateczny: 3+, 3, 3-.",
|
||||
"Stopień dopuszczający: 2+, 2, 2-.",
|
||||
"Stopień niedostateczny: 1."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§43 ust. 4"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Procedura klasyfikacji śródrocznej",
|
||||
"points": [
|
||||
"Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz w ciągu roku szkolnego, najwcześniej cztery tygodnie przed rozpoczęciem ferii zimowych.",
|
||||
"Oceny klasyfikacyjne śródroczne są ustalane według określonej skali ocen.",
|
||||
"Rodzice są informowani o ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych podczas zebrań, zgodnie z ustalonym terminarzem.",
|
||||
"W przypadku trudności ucznia w osiągnięciu wymaganego poziomu edukacyjnego, szkoła zapewnia wsparcie w postaci zindywidualizowanej pracy z nauczycielem."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§44 ust. 1-5"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
|
||||
{
|
||||
"id": 5,
|
||||
"name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Procedura klasyfikacji rocznej",
|
||||
"points": [
|
||||
"Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.",
|
||||
"Oceny roczne ustala się na podstawie osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych oraz zachowania w danym roku szkolnym.",
|
||||
"Rodzice są informowani o rocznych ocenach klasyfikacyjnych podczas zebrania z wychowawcą klasy, zgodnie z terminarzem szkoły.",
|
||||
"W przypadku trudności w osiągnięciu wymaganych standardów, szkoła zapewnia uczniowi dodatkowe wsparcie, aby umożliwić mu uzyskanie wymaganej oceny."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§45 ust. 1-4"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Skala ocen rocznych",
|
||||
"points": [
|
||||
"Stopień celujący.",
|
||||
"Stopień bardzo dobry.",
|
||||
"Stopień dobry.",
|
||||
"Stopień dostateczny.",
|
||||
"Stopień dopuszczający.",
|
||||
"Stopień niedostateczny."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§45 ust. 2"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Informowanie uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach rocznych",
|
||||
"points": [
|
||||
"Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna musi być wpisana do dziennika co najmniej 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.",
|
||||
"Rodzice uczniów są informowani o przewidywanych rocznych ocenach na zebraniach oraz przez wpis w dzienniku.",
|
||||
"W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców na 5 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§45 ust. 4"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Dostosowanie ocen rocznych do indywidualnych potrzeb ucznia",
|
||||
"points": [
|
||||
"Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia, w tym na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.",
|
||||
"W przypadku uczniów posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych, wymagania są modyfikowane, aby wspierać ucznia w osiąganiu zamierzonych wyników."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§41 ust. 8"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
|
||||
{
|
||||
"id": 6,
|
||||
"name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Podstawy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
|
||||
"points": [
|
||||
"Egzamin klasyfikacyjny może być przeprowadzony w przypadku ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia edukacyjne.",
|
||||
"Egzamin klasyfikacyjny przysługuje także uczniom realizującym indywidualny program nauki lub spełniającym obowiązek nauki poza szkołą."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§50 ust. 3-5"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
|
||||
"points": [
|
||||
"Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.",
|
||||
"Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności wymaga zgody Rady Pedagogicznej."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§50 ust. 4, §50 ust. 6"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zakres materiału i sposób organizacji",
|
||||
"points": [
|
||||
"Zakres materiału egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej dla danego przedmiotu.",
|
||||
"Egzamin organizowany jest w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami.",
|
||||
"Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor szkoły."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§50 ust. 6"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Informowanie ucznia i rodziców o egzaminie",
|
||||
"points": [
|
||||
"Rodzice ucznia są informowani o przyczynach i zasadach przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.",
|
||||
"Ustalony termin egzaminu oraz jego zakres są przekazywane uczniowi i rodzicom z odpowiednim wyprzedzeniem."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§50 ust. 3"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
|
||||
{
|
||||
"id": 7,
|
||||
"name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Procedura ubiegania się o wyższą ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemną prośbę o ustalenie wyższej oceny rocznej niż przewidywana.",
|
||||
"Prośba powinna zostać złożona najpóźniej nazajutrz po uzyskaniu informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.",
|
||||
"Jeśli uczeń spełnia warunki, nauczyciel ustala zakres materiału oraz sposób i formę dodatkowego sprawdzianu wiadomości i umiejętności.",
|
||||
"Dodatkowy sprawdzian przeprowadza się następnego dnia po złożeniu podania."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§41 ust. 5"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Ubieganie się o wyższą ocenę klasyfikacyjną zachowania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować o wyższą ocenę roczną z zachowania w przypadku nieuwzględnienia przez wychowawcę wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę.",
|
||||
"Wniosek należy złożyć w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.",
|
||||
"Wychowawca ponownie analizuje spełnienie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania, uwzględniając nowe okoliczności.",
|
||||
"Wychowawca może ponownie zasięgnąć opinii innych nauczycieli i uczniów przed ustaleniem wyższej oceny."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§41 ust. 6-7"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zakres materiału i sposób oceny",
|
||||
"points": [
|
||||
"Zakres materiału ustalany jest przez nauczyciela w oparciu o wymagania edukacyjne i dotychczasowe osiągnięcia ucznia.",
|
||||
"Dodatkowy sprawdzian uwzględnia wymagania programowe dla danej klasy.",
|
||||
"Nauczyciel bierze pod uwagę również postępy ucznia i jego aktywność na zajęciach."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§41 ust. 5 pkt. 2"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Terminy i organizacja procedury",
|
||||
"points": [
|
||||
"Procedura wnioskowania o wyższą ocenę powinna być zakończona przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.",
|
||||
"Egzamin lub dodatkowy sprawdzian powinien być przeprowadzony w terminie umożliwiającym wpisanie oceny do dziennika przed zakończeniem roku szkolnego."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§41 ust. 5 pkt. 3", "§41 ust. 6 pkt. 1"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
|
||||
{
|
||||
"id": 8,
|
||||
"name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Forma przekazywania informacji",
|
||||
"points": [
|
||||
"Poprzez dziennik elektroniczny, do którego rodzice mają stały dostęp.",
|
||||
"W formie ustnej lub pisemnej, poprzez wykaz ocen bieżących, klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych.",
|
||||
"Poprzez udostępnienie do wglądu prac pisemnych uczniów:",
|
||||
" - Uczniowi – podczas zajęć edukacyjnych lub dyżuru nauczyciela.",
|
||||
" - Rodzicom – wyłącznie na terenie szkoły podczas dyżurów, dni otwartych, bądź w terminach uzgodnionych indywidualnie.",
|
||||
"Telefonicznie lub elektronicznie – w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu z wychowawcą."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§42 ust. 2, §42 ust. 4, §42 ust. 8 pkt. 1"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Osoby odpowiedzialne za przekazywanie informacji",
|
||||
"points": [
|
||||
"Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.",
|
||||
"Wychowawca oddziału.",
|
||||
"W szczególnych przypadkach – nauczyciel wskazany przez Dyrektora."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§42 ust. 8 pkt. 2"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Okoliczności przekazywania informacji",
|
||||
"points": [
|
||||
"Podczas pełnionych dyżurów nauczycieli.",
|
||||
"W trakcie zebrań z rodzicami.",
|
||||
"Podczas dni otwartych zgodnie z terminarzem roku szkolnego.",
|
||||
"W dodatkowych terminach uzgodnionych indywidualnie przez obie strony."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§42 ust. 8 pkt. 3"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady poufności",
|
||||
"points": [
|
||||
"Szkoła nie udziela informacji o postępach i trudnościach ucznia osobom lub instytucjom nieuprawnionym."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§42 ust. 5, §42 ust. 8 pkt. 4"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
]
|
||||
}
|
@ -1,111 +0,0 @@
|
||||
{
|
||||
"school": "Powiatowy Zespół Szkół w Świebodzinie",
|
||||
"categories": [
|
||||
{
|
||||
"id": 1,
|
||||
"name": "Postanowienia ogólne",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Zasady i cele oceniania wewnątrzszkolnego.",
|
||||
"Informacje o formach oceniania (stacjonarne i zdalne).",
|
||||
"Opis oceniania opisowego (symbolika: 'nb', 'np', 'bz').",
|
||||
"Jawność ocen dla uczniów i rodziców.",
|
||||
"Dostępność dokumentu WWSO (w bibliotece szkolnej i na stronie internetowej)."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§60 ust. 1-6", "§61 ust. 1-3"]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 2,
|
||||
"name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi na początku roku szkolnego.",
|
||||
"Podanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.",
|
||||
"Warunki oceniania z danego przedmiotu.",
|
||||
"Możliwość uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej i tryb jej przyznawania.",
|
||||
"Potwierdzenie przekazania tych informacji zapisem w dzienniku elektronicznym."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§61 ust. 1-4", "§72 ust. 1-4"]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 3,
|
||||
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Zasady ustalania ocen zachowania (skala ocen: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne).",
|
||||
"Kryteria oceniania zachowania, w tym uwzględnienie frekwencji, kultury osobistej, dbałości o tradycję szkoły, bezpieczeństwo i postawy społeczne.",
|
||||
"Procedura przyznawania oceny zachowania, w tym punktacja i tabela przeliczeniowa.",
|
||||
"Uwzględnienie wpływu zaburzeń rozwojowych na ocenę zachowania."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§69 ust. 1-2", "§70 ust. 1-13"]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 4,
|
||||
"name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Rodzaje ocen: bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i roczne, końcowe.",
|
||||
"Sposoby wystawiania ocen bieżących (prace pisemne, odpowiedzi ustne, projekty, kartkówki).",
|
||||
"Jawność ocen i uzasadnianie ich na prośbę ucznia lub rodzica.",
|
||||
"Skala ocen oraz sposób zapisywania ocen w dzienniku elektronicznym i arkuszach ocen."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§62 ust. 1-12", "§64 ust. 1-19"]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 5,
|
||||
"name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Warunki uzyskania oceny klasyfikacyjnej rocznej (średnia ważona).",
|
||||
"Tabela przeliczeniowa średniej ważonej na ocenę szkolną.",
|
||||
"Uwzględnianie udziału w konkursach przedmiotowych i olimpiadach przy podwyższaniu oceny.",
|
||||
"Procedura ustalania ocen z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§63 ust. 1-6", "§71 ust. 1-14"]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 6,
|
||||
"name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Zasady przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku nieobecności ucznia (usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej).",
|
||||
"Procedura przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego (pytania, zadania, komisja).",
|
||||
"Możliwość złożenia wniosku o egzamin klasyfikacyjny do dyrektora szkoły.",
|
||||
"Szczególne warunki przeprowadzania egzaminu w trybie zdalnym."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§74 ust. 1-6", "§83 ust. 1-14"]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 7,
|
||||
"name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Warunki ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną (np. długotrwała choroba, zdarzenia losowe).",
|
||||
"Procedura zgłaszania wniosku o podwyższenie oceny (termin, uzasadnienie, decyzja nauczyciela).",
|
||||
"Zasady przeprowadzania sprawdzianu o podwyższenie oceny (forma, kryteria, ocena ostateczna)."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§72 ust. 1-7"]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 8,
|
||||
"name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
"Formy przekazywania informacji rodzicom: spotkania klasowe, indywidualne konsultacje, informacje telefoniczne, korespondencja elektroniczna.",
|
||||
"Zasady przekazywania informacji o ocenach przewidywanych i klasyfikacyjnych (terminy, forma: ustna lub pisemna).",
|
||||
"Obowiązki rodziców w zakresie kontaktu z nauczycielami (np. obecność na zebraniach, kontakt w razie trudności w nauce).",
|
||||
"Zasady potwierdzania przekazania informacji (np. zapis w dzienniku elektronicznym)."
|
||||
],
|
||||
"references": ["§61 ust. 5-10", "§81 ust. 1-4"]
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
|
@ -1,190 +0,0 @@
|
||||
{
|
||||
"school": {
|
||||
"name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta",
|
||||
"location": "Słubice"
|
||||
},
|
||||
"categories": [
|
||||
{
|
||||
"id": 1,
|
||||
"name": "Postanowienia ogólne",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Zakres oceniania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia",
|
||||
"Ocenianie zachowania ucznia",
|
||||
"Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
|
||||
"points": [
|
||||
"Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia",
|
||||
"Motywowanie ucznia do dalszych postępów",
|
||||
"Doskonalenie metod pracy nauczycieli"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 1, ust. 6"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 2,
|
||||
"name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Obowiązki nauczycieli",
|
||||
"points": [
|
||||
"Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych",
|
||||
"Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym",
|
||||
"Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 2, ust. 1-5"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady opracowywania wymagań",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uwzględnienie specyfiki przedmiotu",
|
||||
"Indywidualizacja procesu oceniania",
|
||||
"Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 2, ust. 6-8"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 3,
|
||||
"name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Indywidualizacja procesu",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni",
|
||||
"Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia",
|
||||
"Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 3, ust. 1-4"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 4,
|
||||
"name": "Jawność oceny",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady jawności",
|
||||
"points": [
|
||||
"Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym",
|
||||
"Możliwość wglądu do sprawdzonych prac",
|
||||
"Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 4, ust. 1-6"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 5,
|
||||
"name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "System oceniania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Wykorzystanie systemu punktowego",
|
||||
"Regularne wpisywanie ocen do dziennika",
|
||||
"Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 5, ust. 1-11"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady organizacji sprawdzianów",
|
||||
"points": [
|
||||
"Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem",
|
||||
"Określenie wymagań przed sprawdzianem",
|
||||
"Ustalenie zasad poprawy ocen"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 5, ust. 12-24"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 6,
|
||||
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Kryteria oceny",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uwzględnienie frekwencji",
|
||||
"Aktywność w życiu szkoły",
|
||||
"Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 7, ust. 1-12"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Procedura ustalania oceny",
|
||||
"points": [
|
||||
"Konsultacja z nauczycielami i uczniami",
|
||||
"Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną",
|
||||
"Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 7, ust. 7-12"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 7,
|
||||
"name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Egzaminy klasyfikacyjne",
|
||||
"points": [
|
||||
"Procedura składania wniosków",
|
||||
"Skład komisji egzaminacyjnej",
|
||||
"Zasady organizacji egzaminów"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 9, ust. 1-19"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Egzaminy poprawkowe",
|
||||
"points": [
|
||||
"Termin i forma egzaminu",
|
||||
"Procedura organizacji i dokumentacji",
|
||||
"Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 11, ust. 1-10"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 8,
|
||||
"name": "Ustalenia końcowe",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Analiza systemu oceniania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Otwartość systemu na modyfikacje",
|
||||
"Dokonanie analizy po roku stosowania",
|
||||
"Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 13, ust. 1-2"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
|
@ -1,190 +0,0 @@
|
||||
{
|
||||
"school": {
|
||||
"name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta",
|
||||
"location": "Słubice"
|
||||
},
|
||||
"categories": [
|
||||
{
|
||||
"id": 1,
|
||||
"name": "Postanowienia ogólne",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Zakres oceniania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia",
|
||||
"Ocenianie zachowania ucznia",
|
||||
"Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
|
||||
"points": [
|
||||
"Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia",
|
||||
"Motywowanie ucznia do dalszych postępów",
|
||||
"Doskonalenie metod pracy nauczycieli"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 1, ust. 6"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 2,
|
||||
"name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Obowiązki nauczycieli",
|
||||
"points": [
|
||||
"Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych",
|
||||
"Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym",
|
||||
"Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 2, ust. 1-5"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady opracowywania wymagań",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uwzględnienie specyfiki przedmiotu",
|
||||
"Indywidualizacja procesu oceniania",
|
||||
"Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 2, ust. 6-8"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 3,
|
||||
"name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Indywidualizacja procesu",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni",
|
||||
"Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia",
|
||||
"Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 3, ust. 1-4"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 4,
|
||||
"name": "Jawność oceny",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady jawności",
|
||||
"points": [
|
||||
"Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym",
|
||||
"Możliwość wglądu do sprawdzonych prac",
|
||||
"Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 4, ust. 1-6"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 5,
|
||||
"name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "System oceniania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Wykorzystanie systemu punktowego",
|
||||
"Regularne wpisywanie ocen do dziennika",
|
||||
"Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 5, ust. 1-11"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Zasady organizacji sprawdzianów",
|
||||
"points": [
|
||||
"Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem",
|
||||
"Określenie wymagań przed sprawdzianem",
|
||||
"Ustalenie zasad poprawy ocen"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 5, ust. 12-24"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 6,
|
||||
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Kryteria oceny",
|
||||
"points": [
|
||||
"Uwzględnienie frekwencji",
|
||||
"Aktywność w życiu szkoły",
|
||||
"Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 7, ust. 1-12"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Procedura ustalania oceny",
|
||||
"points": [
|
||||
"Konsultacja z nauczycielami i uczniami",
|
||||
"Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną",
|
||||
"Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 7, ust. 7-12"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 7,
|
||||
"name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Egzaminy klasyfikacyjne",
|
||||
"points": [
|
||||
"Procedura składania wniosków",
|
||||
"Skład komisji egzaminacyjnej",
|
||||
"Zasady organizacji egzaminów"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 9, ust. 1-19"]
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"category": "Egzaminy poprawkowe",
|
||||
"points": [
|
||||
"Termin i forma egzaminu",
|
||||
"Procedura organizacji i dokumentacji",
|
||||
"Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 11, ust. 1-10"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
},
|
||||
{
|
||||
"id": 8,
|
||||
"name": "Ustalenia końcowe",
|
||||
"details": {
|
||||
"should_include": [
|
||||
{
|
||||
"category": "Analiza systemu oceniania",
|
||||
"points": [
|
||||
"Otwartość systemu na modyfikacje",
|
||||
"Dokonanie analizy po roku stosowania",
|
||||
"Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu"
|
||||
],
|
||||
"references": ["§ 13, ust. 1-2"]
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
]
|
||||
}
|
||||
|
723
main.tex
723
main.tex
@ -220,139 +220,283 @@ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
|
||||
|
||||
\vspace{5em}
|
||||
|
||||
\newcommand{\pp}{1}
|
||||
\newcommand{\roz}{2}
|
||||
\newcommand{\ust}{3}
|
||||
|
||||
% \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.}
|
||||
\footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
|
||||
\footnotetext[\ust]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
|
||||
|
||||
% \noindent
|
||||
System oceniania opracowany w oparciu o:
|
||||
|
||||
\setcounter{enumi}{1} % Start the list numbering from 2
|
||||
\begin{longenum2}
|
||||
\item Rozporządzenie\footnotemark{} określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
|
||||
\item Ustawę\footnotemark{} \emph{Prawo oświatowe}.
|
||||
\item Rozporządzenie\footnotemark[\roz] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
|
||||
\item Ustawę\footnotemark[\ust] \emph{Prawo oświatowe}.
|
||||
\end{longenum2}
|
||||
|
||||
\vspace{3em}
|
||||
\newpage
|
||||
\tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści
|
||||
|
||||
% Footnotes for detailed information
|
||||
\footnotetext{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.}
|
||||
\footnotetext{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. \emph{Prawo oświatowe}.}
|
||||
|
||||
\thispagestyle{fancy}
|
||||
|
||||
% %-------------------
|
||||
% \newpage
|
||||
% \section{Postanowienia ogólne}
|
||||
|
||||
% %-----------------------------------------
|
||||
% % § 1
|
||||
% %-----------------------------------------
|
||||
% % \noindent
|
||||
% % \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
|
||||
% \paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
|
||||
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
|
||||
% % ----- Ustęp 1 -----
|
||||
% \item Zakres oceniania
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
|
||||
% i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
|
||||
% określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania.
|
||||
|
||||
% \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
|
||||
% zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% % ----- Ustęp 2 -----
|
||||
% \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
|
||||
% \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
|
||||
% \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% %-----------------------------------------
|
||||
% % § 2
|
||||
% %-----------------------------------------
|
||||
|
||||
% \vspace{1em}
|
||||
% \paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
|
||||
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania.
|
||||
% \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców
|
||||
% o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału.
|
||||
% \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
|
||||
% na początku roku szkolnego.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne)
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
|
||||
% (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole).
|
||||
% \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
|
||||
% odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
|
||||
% oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
|
||||
% obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
|
||||
% i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
|
||||
% przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
|
||||
% \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
|
||||
% o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
|
||||
% \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
|
||||
% uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia,
|
||||
% \item szczególnych uzdolnieniach ucznia,
|
||||
% \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
% \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
|
||||
% dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
|
||||
% lub wewnątrzszkolnych procedurach.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
|
||||
\newpage
|
||||
%-------------------
|
||||
\section{Postanowienia ogólne}
|
||||
|
||||
%-----------------------------------------
|
||||
% § 1
|
||||
%-----------------------------------------
|
||||
% \noindent
|
||||
% \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
|
||||
\paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
|
||||
\section{Postanowienia Ogólne}
|
||||
|
||||
\paragraf{Wewnątrzszkolne Oceniania: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
|
||||
% ----- Ustęp 1 -----
|
||||
\item Zakres oceniania
|
||||
%----------------------
|
||||
% CEL
|
||||
%----------------------
|
||||
\item \textbf{Cel:}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest w szczególności:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
|
||||
\item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności,
|
||||
\item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
%----------------------
|
||||
% ZAKRES STOSOWANIA
|
||||
%----------------------
|
||||
\item \textbf{Zakres Stosowania:}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
|
||||
i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
|
||||
określonych w~podstawie programowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}, oraz w~realizowanych programach nauczania.
|
||||
|
||||
i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do~wymagań
|
||||
określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp] oraz w~realizowanych programach nauczania.
|
||||
\item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
|
||||
zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
|
||||
zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych
|
||||
w~statucie szkoły.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
% ----- Ustęp 2 -----
|
||||
\item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
|
||||
%----------------------
|
||||
% PODSTAWA PRAWNA
|
||||
%----------------------
|
||||
\item \textbf{Podstawa Prawna:}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
|
||||
\item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
|
||||
\item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
|
||||
\item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące
|
||||
przepisy prawa oświatowego, w~szczególności:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp],
|
||||
\item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania
|
||||
i~promowania uczniów\footnotemark[\roz],
|
||||
\item \textbf{Ustawę} z~dnia 14~grudnia~2016~r. -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust].
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
%----------------------
|
||||
% ZGODNOŚĆ
|
||||
%----------------------
|
||||
\item \textbf{Zgodność:}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Niniejsze zasady oceniania wewnątrzszkolnego są zgodne z:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Statutem Szkoły}.
|
||||
\item Wewnętrznymi regulacjami oraz procedurami obowiązującymi w~szkole.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
%-----------------------------------------
|
||||
% § 2
|
||||
%-----------------------------------------
|
||||
\vspace{0.5em}
|
||||
|
||||
\vspace{1em}
|
||||
\paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
|
||||
\paragraf{Przedmiot Regulacji Oceniania Wewnątrzszkolnego}
|
||||
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
|
||||
\item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
|
||||
\item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w~szczególności:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania.
|
||||
\item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców
|
||||
o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału.
|
||||
\item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
|
||||
na początku roku szkolnego.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne)
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
|
||||
(zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole).
|
||||
\item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
|
||||
odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
|
||||
oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
|
||||
obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
|
||||
i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
|
||||
przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
|
||||
\item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
|
||||
o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
|
||||
\item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
|
||||
uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
|
||||
\item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych.
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia,
|
||||
\item szczególnych uzdolnieniach ucznia,
|
||||
\item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
|
||||
\item Wymagania edukacyjne opracowywane są na podstawie realizowanego
|
||||
programu nauczania.
|
||||
\item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów
|
||||
i~rodziców o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
|
||||
dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
|
||||
lub wewnątrzszkolnych procedurach.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania.
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy
|
||||
z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału.
|
||||
\item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
|
||||
na~początku roku szkolnego.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne).
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
|
||||
(zgodnie z~programem nauczania stosowanym w~szkole).
|
||||
\item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
|
||||
odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
|
||||
oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne).
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
|
||||
obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
|
||||
i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
|
||||
przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
|
||||
\item Dotyczą one m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Uatalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych.
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
|
||||
o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
|
||||
\item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
|
||||
uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom.
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia.
|
||||
\item Szczególnych uzdolnieniach ucznia.
|
||||
\item Wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
|
||||
dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
|
||||
lub wewnątrzszkolnych procedurach.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
%-----------------------
|
||||
% PRZYPISY
|
||||
%-----------------------
|
||||
\footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnokształcącego
|
||||
i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~Nauki.}
|
||||
% \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z~dnia 22 lutego 2019~r.
|
||||
% w~sprawie szczegółowych warunków i~sposobu oceniania, klasyfikowania i~promowania uczniów
|
||||
% i~słuchaczy w~szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
|
||||
% \footnotetext[\ust]{Ustawa z~dnia 14 grudnia 2016~r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
|
||||
|
||||
|
||||
% \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych}
|
||||
\newpage
|
||||
\section{Formułowanie wymagań edukacyjnych}
|
||||
|
||||
\paragraf{Zakres i~cele wymagań edukacyjnych}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
% \item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia.
|
||||
|
||||
% \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy.\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), która reguluje zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów.}
|
||||
% Wymaga to określenia zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych do uzyskania przez ucznia ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.~13 ust.~3 tej ustawy.\footnote{Art.~13 ust.~3 ustawy z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.) odnosi się do zakresu zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach publicznych.}
|
||||
% Podstawa programowa, której realizacja jest celem tych wymagań, została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024~r.\footnote{Pierwotnie podstawa programowa została uregulowana w~rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 lutego 2017~r. (Dz.U.~2017 poz.~356).}
|
||||
|
||||
\item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
|
||||
\item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust].
|
||||
|
||||
\vspace{1em}
|
||||
Proces ten obejmuje:
|
||||
@ -365,7 +509,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Cel formułowania wymagań edukacyjnych:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Realizacja podstawy programowej, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}.
|
||||
\item Realizacja podstawy programowej, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej\footnotemark[\roz].
|
||||
|
||||
\item Umożliwienie właściwej oceny osiągnięć ucznia.
|
||||
\item Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych.
|
||||
@ -393,7 +537,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
|
||||
|
||||
\item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w podstawie programowej\footref{fn:podstawa}.
|
||||
\item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp]
|
||||
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
|
||||
@ -471,11 +615,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania odbywa się zgodnie z~zasadami
|
||||
określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnote{%
|
||||
Ustawa z~dnia 7~września 1991~r. o~systemie oświaty
|
||||
(Dz.U.~2023 poz.~900 z~późn.~zm.),
|
||||
określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
|
||||
w~odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i~zawodowego.}.
|
||||
określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust].
|
||||
|
||||
\vspace{1em}
|
||||
Proces ten obejmuje:
|
||||
@ -766,200 +906,261 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\newpage
|
||||
\section{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych}
|
||||
|
||||
% \newpage
|
||||
\section{Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych}
|
||||
\label{chap:ocenianie}
|
||||
|
||||
\paragraf{Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych}
|
||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||
\paragraf{Przedmiot regulacji ustalania ocen (bieżących i śródrocznych)}
|
||||
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Bieżące ocenianie oraz ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, a~także zajęć prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3 ustawy\footnotemark[\ust], służą w~szczególności:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item ustaleniu poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia,
|
||||
\item wspieraniu wielostronnego rozwoju ucznia,
|
||||
\item zapewnieniu prawidłowej realizacji założeń programowych.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
|
||||
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
|
||||
na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
|
||||
odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{%
|
||||
Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.),
|
||||
określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
|
||||
w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
|
||||
|
||||
\vspace{1em}
|
||||
Proces ten obejmuje:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych obejmuje:}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego.
|
||||
|
||||
\item Bieżące dokumentowanie i analizę postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności.
|
||||
|
||||
\item Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych to:}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia,
|
||||
\item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.
|
||||
\item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających,
|
||||
takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
|
||||
% i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
|
||||
% na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
|
||||
% odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{%
|
||||
% Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.),
|
||||
% określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
|
||||
% w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
|
||||
|
||||
% \vspace{1em}
|
||||
% Proces ten obejmuje:
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:}
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Oceny wystawiane są w oparciu o wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania,
|
||||
% zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.
|
||||
% \item Uwzględnia się różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, takie jak prace pisemne,
|
||||
% wypowiedzi ustne, projekty oraz inne zadania praktyczne.
|
||||
% \item Oceny bieżące stanowią podstawę do ustalenia klasyfikacji śródrocznej, która odzwierciedla postępy edukacyjne uczniów
|
||||
% w danym okresie rozliczeniowym.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
|
||||
% \item \textbf{Cel wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:}
|
||||
% \begin{longenum}
|
||||
% \item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia.
|
||||
% \item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.
|
||||
% \item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających,
|
||||
% takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje.
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
% \end{longenum}
|
||||
\item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w ujęciu śródrocznym, obejmuje w szczególności:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item stopień zaangażowania w proces kształcenia,
|
||||
\item umiejętność współpracy z rówieśnikami,
|
||||
\item poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
|
||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||
\paragraf{Jawność oceny}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Jawność oceny}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item są wpisywane do dziennika elektronicznego;
|
||||
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie powinno zawierać:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania;
|
||||
\item wskazanie mocnych stron pracy ucznia;
|
||||
\item wskazanie obszarów wymagających poprawy;
|
||||
\item udzielenie wskazówek do dalszej nauki.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Uzasadnienie oceny następuje:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć;
|
||||
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Prace pisemne ucznia:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item są przechowywane do końca roku szkolnego;
|
||||
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów).
|
||||
W związku z tym:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Wpisy do dziennika}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item \textbf{Uzasadnienie oceny}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
|
||||
jest obowiązany ustnie uzasadnić wystawioną ocenę, wskazując:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item odniesienie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania,
|
||||
\item mocne strony pracy ucznia,
|
||||
\item obszary wymagające poprawy,
|
||||
\item wskazówki do dalszej nauki.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item uzasadnienie oceny może nastąpić:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item w przypadku ucznia --- bezpośrednio podczas zajęć,
|
||||
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) --- w ramach indywidualnego
|
||||
spotkania w szkole.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
|
||||
\item \textbf{Prace pisemne ucznia}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item są przechowywane do końca roku szkolnego,
|
||||
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom)
|
||||
na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych;
|
||||
sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\newpage
|
||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||
\subsection{Ocenianie osiągnięć ucznia (bieżące i śródroczne)}
|
||||
\label{subsec:ocenianie-ucznia}
|
||||
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Cele oceniania}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Informowanie ucznia o:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item jakości jego pracy;
|
||||
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się;
|
||||
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item jakości jego pracy,
|
||||
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się,
|
||||
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Informowanie rodziców i szkoły o:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item postępach ucznia;
|
||||
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój;
|
||||
\item efektywności procesu nauczania.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item postępach ucznia,
|
||||
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój,
|
||||
\item efektywności procesu nauczania.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{System oceniania}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Stosowany jest system punktowy.
|
||||
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Oceny bieżące}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item 1--2 godziny — minimum 3 oceny w semestrze;
|
||||
\item 3 i więcej godzin — minimum 4 oceny w semestrze.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item śródroczne — na koniec pierwszego semestru;
|
||||
\item roczne — na koniec roku szkolnego;
|
||||
\item końcowe — po zakończeniu cyklu nauczania.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Trwają co najmniej:
|
||||
\item \textbf{System punktowy} -- w pracach pisemnych i innych formach
|
||||
ocena może być ustalana na podstawie uzyskanej liczby punktów
|
||||
(przeliczanych następnie na ocenę w~skali 1--6).
|
||||
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item 20 minut — sprawdziany, testy;
|
||||
\item jedną godzinę lekcyjną — prace klasowe.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Obejmują większy zakres materiału.
|
||||
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
|
||||
\item Ich terminy są wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym.
|
||||
\item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału.
|
||||
|
||||
\item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie.
|
||||
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną.
|
||||
\item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz — w ciągu 15 dni).
|
||||
\item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
|
||||
\item \textbf{Oceny bieżące}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów.
|
||||
\item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np.\ telefon, smartwatch):
|
||||
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin
|
||||
danego przedmiotu w tygodniu:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item otrzymuje 0 punktów;
|
||||
\item nie ma możliwości poprawy tej oceny.
|
||||
\item 1--2 godziny --- minimum 3 oceny w semestrze,
|
||||
\item 3 i więcej godzin --- minimum 4 oceny w semestrze.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item śródroczne --- na koniec pierwszego semestru,
|
||||
\item roczne --- na koniec roku szkolnego,
|
||||
\item końcowe --- po zakończeniu cyklu nauczania.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
|
||||
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Trwają co najmniej:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item 20 minut --- sprawdziany, testy,
|
||||
\item jedną godzinę lekcyjną --- prace klasowe (większy zakres materiału).
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem (termin wpisywany w dzienniku elektronicznym).
|
||||
\item Przed pracą pisemną nauczyciel przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału}.
|
||||
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy takie prace, nie więcej niż jedna dziennie.
|
||||
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną.
|
||||
\item Wyniki prac pisemnych są podawane w terminie do 10 dni roboczych
|
||||
(dla dłuższych prac z języka polskiego i diagnoz --- do 15 dni).
|
||||
\item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Uczeń ma prawo jednokrotnie poprawić \emph{ocenę niedostateczną}
|
||||
(poniżej 30\% punktów).
|
||||
\item Do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Uczeń korzystający np. z telefonu, smartwatcha bez zgody nauczyciela:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item otrzymuje 0 punktów,
|
||||
\item traci możliwość poprawy tej oceny.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
|
||||
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
|
||||
\item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Kartkówki}:
|
||||
\item \textbf{Kartkówki}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Trwają do 15 minut;
|
||||
\item Mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi;
|
||||
\item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie.
|
||||
\item Trwają do 15 minut,
|
||||
\item Mogą być \emph{niezapowiedziane},
|
||||
\item \textbf{Z reguły nie podlegają poprawie}.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
\item \textbf{Inne formy}:
|
||||
\item \textbf{Inne formy}:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Zadania domowe;
|
||||
\item Projekty;
|
||||
\item Aktywność na lekcji.
|
||||
\item Zadania domowe,
|
||||
\item Projekty,
|
||||
\item Aktywność na lekcji,
|
||||
\item Inne (zgodnie z PZO).
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||
% Tabela minimalna liczba ocen
|
||||
\begin{table}[htbp]
|
||||
\centering
|
||||
\caption{Minimalna liczba ocen bieżących w semestrze}
|
||||
\label{tab:minimalna-liczba-ocen}
|
||||
\begin{tabular}{|c|c|}
|
||||
\hline
|
||||
\textbf{Liczba godzin przedmiotu w tygodniu} & \textbf{Minimalna liczba ocen w semestrze} \\ \hline
|
||||
1--2 & 3 \\ \hline
|
||||
3 i więcej & 4 \\ \hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\end{table}
|
||||
|
||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||
% Tabela skala ocen
|
||||
\begin{table}[htbp]
|
||||
\centering
|
||||
\caption{Przykładowa skala ocen a liczba uzyskanych punktów (w \%)}
|
||||
\label{tab:skala-ocen}
|
||||
\begin{tabular}{|c|c|}
|
||||
\hline
|
||||
\textbf{Zakres procentowy} & \textbf{Ocena} \\ \hline
|
||||
0--29\% & 1 (niedost.) \\ \hline
|
||||
30--49\% & 2 (dopuszcz.) \\ \hline
|
||||
50--74\% & 3 (dostateczny) \\ \hline
|
||||
75--89\% & 4 (dobry) \\ \hline
|
||||
90--96\% & 5 (bardzo dobry) \\ \hline
|
||||
97--100\% & 6 (celujący) \\ \hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\end{table}
|
||||
|
||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||
% Tabela rodzaje prac pisemnych
|
||||
\begin{table}[htbp]
|
||||
\centering
|
||||
\caption{Rodzaje prac pisemnych i zasady ich przeprowadzania}
|
||||
\label{tab:prace-pisemne}
|
||||
\begin{tabular}{|l|p{5cm}|p{5cm}|}
|
||||
\hline
|
||||
\textbf{Rodzaj pracy} & \textbf{Zakres materiału} & \textbf{Zasady zapowiadania / poprawy} \\ \hline
|
||||
\textbf{Prace klasowe}
|
||||
& Obejmują \textbf{szerszy zakres} materiału (więcej niż 3 lekcje)
|
||||
& Zapowiadane \textbf{z co najmniej tygodniowym} wyprzedzeniem \newline
|
||||
Wpis do terminarza w dzienniku \newline
|
||||
Możliwa \textbf{jednokrotna poprawa} (ocena niedostateczna). \\ \hline
|
||||
\textbf{Sprawdziany / testy}
|
||||
& Zakres od kilku do większych partii materiału
|
||||
& Zapowiadane z wyprzedzeniem, termin w dzienniku \newline
|
||||
\textbf{Poprawa} oceny niedostatecznej (poniżej 30\% p.) \newline
|
||||
Sprawdzenie i omówienie w ciągu 10 (do 15) dni roboczych. \\ \hline
|
||||
\textbf{Kartkówki}
|
||||
& \textbf{Materiał z 3 ostatnich lekcji}
|
||||
& \textbf{Niezapowiedziane}, \newline
|
||||
\textbf{brak poprawy} (zwykle). \\ \hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\end{table}
|
||||
|
||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||
\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
|
||||
\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna}
|
||||
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Klasyfikacja śródroczna przeprowadzana jest na koniec pierwszego semestru
|
||||
i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz
|
||||
ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć
|
||||
oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania.
|
||||
|
||||
\item Terminy klasyfikacyjne ustala dyrektor szkoły. Zwykle odbywa się to
|
||||
w~ostatnim tygodniu pierwszego okresu (styczeń/luty).
|
||||
|
||||
\item Nauczyciele przedmiotu i~wychowawca informują uczniów o~przewidywanych
|
||||
ocenach śródrocznych \textbf{co najmniej 2 tygodnie} przed klasyfikacyjnym
|
||||
posiedzeniem rady pedagogicznej (w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną
|
||||
może to nastąpić wcześniej, np. 30 dni przed).
|
||||
|
||||
\item Ocena śródroczna nie jest wyłącznie średnią arytmetyczną; nauczyciel może
|
||||
uwzględniać średnią ważoną, postępy w nauce i inne kryteria ujęte
|
||||
w przedmiotowych wymaganiach edukacyjnych.
|
||||
|
||||
\item W przypadku otrzymania \emph{oceny niedostatecznej} lub zagrożenia
|
||||
\emph{nieklasyfikowaniem} szkoła może zaproponować uczniowi formy wsparcia
|
||||
(konsultacje, zadania dodatkowe, zajęcia wyrównawcze).
|
||||
|
||||
\item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo złożyć zastrzeżenie
|
||||
do~dyrektora szkoły, jeśli uzna, że ocena śródroczna została ustalona
|
||||
\emph{niezgodnie z przepisami}. Dyrektor może w~takim wypadku powołać komisję,
|
||||
która przeprowadzi sprawdzian wiadomości i~umiejętności. Ocena ustalona
|
||||
przez komisję jest ostateczna i~nie może być niższa od pierwotnej.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
||||
%-------------------------------------------
|
||||
@ -1237,7 +1438,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
|
||||
|
||||
\item Wszelkie sprawy nieuregulowane niniejszym dokumentem rozstrzygane są w~oparciu o:
|
||||
\begin{longenum}
|
||||
\item Ustawę \emph{Prawo oświatowe} oraz ustawę o~systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.).},
|
||||
\item Ustawę \emph{Prawo oświatowe} oraz ustawę o~systemie oświaty\footnotemark[\ust],
|
||||
\item przepisy wykonawcze Ministra Edukacji i Nauki w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
|
||||
\item przepisy regulujące funkcjonowanie szkoły, zawarte w~Statucie Szkoły.
|
||||
\end{longenum}
|
||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user