Compare commits

...

4 Commits

Author SHA1 Message Date
baiobelfer
cbd8e73962 Postanowienia Ogólne: ok 2025-02-15 10:16:09 +01:00
baiobelfer
b3c95e2423 re-organizacja przypisów 2025-02-15 09:30:33 +01:00
baiobelfer
6c538e6018 update 2025-02-14 22:05:03 +01:00
baiobelfer
d9b092025a Prototypowanie: Ocenianie Bieżace i śródroczne klasykifacyjne 2025-02-14 19:37:55 +01:00
6 changed files with 463 additions and 1072 deletions

View File

@ -1,319 +0,0 @@
{
"school": {
"name": "V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego",
"location": "Kraków"
},
"categories": [
{
"id": 1,
"name": "Postanowienia ogólne",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
"points": [
"Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.",
"Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.",
"Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.",
"Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.",
"Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.",
"Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć."
],
"references": ["§39 ust. 2"]
},
{
"category": "Zasady oceniania wewnątrzszkolnego",
"points": [
"Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia.",
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.",
"Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych."
],
"references": ["§38 ust. 1-3"]
},
{
"category": "Informacje o dokumentach regulujących wewnątrzszkolne ocenianie",
"points": [
"Ocenianie odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.",
"Ocenianie obejmuje m.in. formułowanie wymagań edukacyjnych, ustalanie kryteriów oceniania zachowania, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz warunków uzyskania wyższych ocen."
],
"references": ["§39 ust. 1", "§40 ust. 1-8"]
}
]
}
},
{
"id": 3,
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Skala ocen zachowania",
"points": [
"Zachowanie wzorowe.",
"Zachowanie bardzo dobre.",
"Zachowanie dobre.",
"Zachowanie poprawne.",
"Zachowanie nieodpowiednie.",
"Zachowanie naganne."
],
"references": ["§49 ust. 4"]
},
{
"category": "Szczegółowe kryteria oceniania zachowania",
"points": [
"Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.",
"Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.",
"Dbałość o honor i tradycje szkoły.",
"Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.",
"Dbałość o piękno mowy ojczystej.",
"Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią.",
"Okazywanie szacunku innym osobom."
],
"references": ["§49 ust. 5"]
},
{
"category": "Zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania",
"points": [
"Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalana jest przez wychowawcę oddziału.",
"Ustalanie oceny odbywa się po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.",
"Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.",
"Ocena zachowania uwzględnia kryteria określone w skali oraz inne okoliczności, takie jak udział w samorządzie, działania społeczne czy reprezentowanie szkoły w konkursach."
],
"references": ["§49 ust. 2-3", "§49 ust. 6"]
}
]
}
},
{
"id": 4,
"name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Formy oceniania bieżącego",
"points": [
"Wypowiedź ustna, będąca odpowiedzią na pytania nauczyciela lub prezentacją rozwiązania zadania.",
"Wypowiedź ustna na zadany wcześniej temat.",
"Pisemna praca domowa.",
"Sprawdzian pisemny obejmujący maksymalnie trzy ostatnie jednostki lekcyjne.",
"Pisemna praca kontrolna obejmująca większy zakres materiału, zapowiedziana odpowiednio wcześniej.",
"Ćwiczenie praktyczne, w tym zaprojektowanie, wykonanie i prezentacja wyników.",
"Recytacja lub wygłoszenie tekstu z pamięci.",
"Praca projektowa wykonywana samodzielnie lub w zespole.",
"Aktywność i systematyczność udziału w zajęciach wychowania fizycznego."
],
"references": ["§43 ust. 1"]
},
{
"category": "Skala ocen bieżących",
"points": [
"Stopień celujący: 6.",
"Stopień bardzo dobry: 5+, 5, 5-.",
"Stopień dobry: 4+, 4, 4-.",
"Stopień dostateczny: 3+, 3, 3-.",
"Stopień dopuszczający: 2+, 2, 2-.",
"Stopień niedostateczny: 1."
],
"references": ["§43 ust. 4"]
},
{
"category": "Procedura klasyfikacji śródrocznej",
"points": [
"Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz w ciągu roku szkolnego, najwcześniej cztery tygodnie przed rozpoczęciem ferii zimowych.",
"Oceny klasyfikacyjne śródroczne są ustalane według określonej skali ocen.",
"Rodzice są informowani o ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych podczas zebrań, zgodnie z ustalonym terminarzem.",
"W przypadku trudności ucznia w osiągnięciu wymaganego poziomu edukacyjnego, szkoła zapewnia wsparcie w postaci zindywidualizowanej pracy z nauczycielem."
],
"references": ["§44 ust. 1-5"]
}
]
}
},
{
"id": 5,
"name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Procedura klasyfikacji rocznej",
"points": [
"Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.",
"Oceny roczne ustala się na podstawie osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych oraz zachowania w danym roku szkolnym.",
"Rodzice są informowani o rocznych ocenach klasyfikacyjnych podczas zebrania z wychowawcą klasy, zgodnie z terminarzem szkoły.",
"W przypadku trudności w osiągnięciu wymaganych standardów, szkoła zapewnia uczniowi dodatkowe wsparcie, aby umożliwić mu uzyskanie wymaganej oceny."
],
"references": ["§45 ust. 1-4"]
},
{
"category": "Skala ocen rocznych",
"points": [
"Stopień celujący.",
"Stopień bardzo dobry.",
"Stopień dobry.",
"Stopień dostateczny.",
"Stopień dopuszczający.",
"Stopień niedostateczny."
],
"references": ["§45 ust. 2"]
},
{
"category": "Informowanie uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach rocznych",
"points": [
"Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna musi być wpisana do dziennika co najmniej 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.",
"Rodzice uczniów są informowani o przewidywanych rocznych ocenach na zebraniach oraz przez wpis w dzienniku.",
"W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców na 5 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej."
],
"references": ["§45 ust. 4"]
},
{
"category": "Dostosowanie ocen rocznych do indywidualnych potrzeb ucznia",
"points": [
"Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia, w tym na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.",
"W przypadku uczniów posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych, wymagania są modyfikowane, aby wspierać ucznia w osiąganiu zamierzonych wyników."
],
"references": ["§41 ust. 8"]
}
]
}
},
{
"id": 6,
"name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Podstawy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
"points": [
"Egzamin klasyfikacyjny może być przeprowadzony w przypadku ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia edukacyjne.",
"Egzamin klasyfikacyjny przysługuje także uczniom realizującym indywidualny program nauki lub spełniającym obowiązek nauki poza szkołą."
],
"references": ["§50 ust. 3-5"]
},
{
"category": "Tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych",
"points": [
"Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.",
"Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności wymaga zgody Rady Pedagogicznej."
],
"references": ["§50 ust. 4, §50 ust. 6"]
},
{
"category": "Zakres materiału i sposób organizacji",
"points": [
"Zakres materiału egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej dla danego przedmiotu.",
"Egzamin organizowany jest w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami.",
"Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor szkoły."
],
"references": ["§50 ust. 6"]
},
{
"category": "Informowanie ucznia i rodziców o egzaminie",
"points": [
"Rodzice ucznia są informowani o przyczynach i zasadach przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.",
"Ustalony termin egzaminu oraz jego zakres są przekazywane uczniowi i rodzicom z odpowiednim wyprzedzeniem."
],
"references": ["§50 ust. 3"]
}
]
}
},
{
"id": 7,
"name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Procedura ubiegania się o wyższą ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych",
"points": [
"Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemną prośbę o ustalenie wyższej oceny rocznej niż przewidywana.",
"Prośba powinna zostać złożona najpóźniej nazajutrz po uzyskaniu informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.",
"Jeśli uczeń spełnia warunki, nauczyciel ustala zakres materiału oraz sposób i formę dodatkowego sprawdzianu wiadomości i umiejętności.",
"Dodatkowy sprawdzian przeprowadza się następnego dnia po złożeniu podania."
],
"references": ["§41 ust. 5"]
},
{
"category": "Ubieganie się o wyższą ocenę klasyfikacyjną zachowania",
"points": [
"Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować o wyższą ocenę roczną z zachowania w przypadku nieuwzględnienia przez wychowawcę wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę.",
"Wniosek należy złożyć w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.",
"Wychowawca ponownie analizuje spełnienie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania, uwzględniając nowe okoliczności.",
"Wychowawca może ponownie zasięgnąć opinii innych nauczycieli i uczniów przed ustaleniem wyższej oceny."
],
"references": ["§41 ust. 6-7"]
},
{
"category": "Zakres materiału i sposób oceny",
"points": [
"Zakres materiału ustalany jest przez nauczyciela w oparciu o wymagania edukacyjne i dotychczasowe osiągnięcia ucznia.",
"Dodatkowy sprawdzian uwzględnia wymagania programowe dla danej klasy.",
"Nauczyciel bierze pod uwagę również postępy ucznia i jego aktywność na zajęciach."
],
"references": ["§41 ust. 5 pkt. 2"]
},
{
"category": "Terminy i organizacja procedury",
"points": [
"Procedura wnioskowania o wyższą ocenę powinna być zakończona przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.",
"Egzamin lub dodatkowy sprawdzian powinien być przeprowadzony w terminie umożliwiającym wpisanie oceny do dziennika przed zakończeniem roku szkolnego."
],
"references": ["§41 ust. 5 pkt. 3", "§41 ust. 6 pkt. 1"]
}
]
}
},
{
"id": 8,
"name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Forma przekazywania informacji",
"points": [
"Poprzez dziennik elektroniczny, do którego rodzice mają stały dostęp.",
"W formie ustnej lub pisemnej, poprzez wykaz ocen bieżących, klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych.",
"Poprzez udostępnienie do wglądu prac pisemnych uczniów:",
" - Uczniowi podczas zajęć edukacyjnych lub dyżuru nauczyciela.",
" - Rodzicom wyłącznie na terenie szkoły podczas dyżurów, dni otwartych, bądź w terminach uzgodnionych indywidualnie.",
"Telefonicznie lub elektronicznie w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu z wychowawcą."
],
"references": ["§42 ust. 2, §42 ust. 4, §42 ust. 8 pkt. 1"]
},
{
"category": "Osoby odpowiedzialne za przekazywanie informacji",
"points": [
"Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.",
"Wychowawca oddziału.",
"W szczególnych przypadkach nauczyciel wskazany przez Dyrektora."
],
"references": ["§42 ust. 8 pkt. 2"]
},
{
"category": "Okoliczności przekazywania informacji",
"points": [
"Podczas pełnionych dyżurów nauczycieli.",
"W trakcie zebrań z rodzicami.",
"Podczas dni otwartych zgodnie z terminarzem roku szkolnego.",
"W dodatkowych terminach uzgodnionych indywidualnie przez obie strony."
],
"references": ["§42 ust. 8 pkt. 3"]
},
{
"category": "Zasady poufności",
"points": [
"Szkoła nie udziela informacji o postępach i trudnościach ucznia osobom lub instytucjom nieuprawnionym."
],
"references": ["§42 ust. 5, §42 ust. 8 pkt. 4"]
}
]
}
}
]
}

View File

@ -1,111 +0,0 @@
{
"school": "Powiatowy Zespół Szkół w Świebodzinie",
"categories": [
{
"id": 1,
"name": "Postanowienia ogólne",
"details": {
"should_include": [
"Zasady i cele oceniania wewnątrzszkolnego.",
"Informacje o formach oceniania (stacjonarne i zdalne).",
"Opis oceniania opisowego (symbolika: 'nb', 'np', 'bz').",
"Jawność ocen dla uczniów i rodziców.",
"Dostępność dokumentu WWSO (w bibliotece szkolnej i na stronie internetowej)."
],
"references": ["§60 ust. 1-6", "§61 ust. 1-3"]
}
},
{
"id": 2,
"name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
"details": {
"should_include": [
"Zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi na początku roku szkolnego.",
"Podanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.",
"Warunki oceniania z danego przedmiotu.",
"Możliwość uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej i tryb jej przyznawania.",
"Potwierdzenie przekazania tych informacji zapisem w dzienniku elektronicznym."
],
"references": ["§61 ust. 1-4", "§72 ust. 1-4"]
}
},
{
"id": 3,
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
"details": {
"should_include": [
"Zasady ustalania ocen zachowania (skala ocen: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne).",
"Kryteria oceniania zachowania, w tym uwzględnienie frekwencji, kultury osobistej, dbałości o tradycję szkoły, bezpieczeństwo i postawy społeczne.",
"Procedura przyznawania oceny zachowania, w tym punktacja i tabela przeliczeniowa.",
"Uwzględnienie wpływu zaburzeń rozwojowych na ocenę zachowania."
],
"references": ["§69 ust. 1-2", "§70 ust. 1-13"]
}
},
{
"id": 4,
"name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych",
"details": {
"should_include": [
"Rodzaje ocen: bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i roczne, końcowe.",
"Sposoby wystawiania ocen bieżących (prace pisemne, odpowiedzi ustne, projekty, kartkówki).",
"Jawność ocen i uzasadnianie ich na prośbę ucznia lub rodzica.",
"Skala ocen oraz sposób zapisywania ocen w dzienniku elektronicznym i arkuszach ocen."
],
"references": ["§62 ust. 1-12", "§64 ust. 1-19"]
}
},
{
"id": 5,
"name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)",
"details": {
"should_include": [
"Warunki uzyskania oceny klasyfikacyjnej rocznej (średnia ważona).",
"Tabela przeliczeniowa średniej ważonej na ocenę szkolną.",
"Uwzględnianie udziału w konkursach przedmiotowych i olimpiadach przy podwyższaniu oceny.",
"Procedura ustalania ocen z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych."
],
"references": ["§63 ust. 1-6", "§71 ust. 1-14"]
}
},
{
"id": 6,
"name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych",
"details": {
"should_include": [
"Zasady przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku nieobecności ucznia (usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej).",
"Procedura przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego (pytania, zadania, komisja).",
"Możliwość złożenia wniosku o egzamin klasyfikacyjny do dyrektora szkoły.",
"Szczególne warunki przeprowadzania egzaminu w trybie zdalnym."
],
"references": ["§74 ust. 1-6", "§83 ust. 1-14"]
}
},
{
"id": 7,
"name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych",
"details": {
"should_include": [
"Warunki ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną (np. długotrwała choroba, zdarzenia losowe).",
"Procedura zgłaszania wniosku o podwyższenie oceny (termin, uzasadnienie, decyzja nauczyciela).",
"Zasady przeprowadzania sprawdzianu o podwyższenie oceny (forma, kryteria, ocena ostateczna)."
],
"references": ["§72 ust. 1-7"]
}
},
{
"id": 8,
"name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom",
"details": {
"should_include": [
"Formy przekazywania informacji rodzicom: spotkania klasowe, indywidualne konsultacje, informacje telefoniczne, korespondencja elektroniczna.",
"Zasady przekazywania informacji o ocenach przewidywanych i klasyfikacyjnych (terminy, forma: ustna lub pisemna).",
"Obowiązki rodziców w zakresie kontaktu z nauczycielami (np. obecność na zebraniach, kontakt w razie trudności w nauce).",
"Zasady potwierdzania przekazania informacji (np. zapis w dzienniku elektronicznym)."
],
"references": ["§61 ust. 5-10", "§81 ust. 1-4"]
}
}
]
}

View File

@ -1,190 +0,0 @@
{
"school": {
"name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta",
"location": "Słubice"
},
"categories": [
{
"id": 1,
"name": "Postanowienia ogólne",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Zakres oceniania",
"points": [
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia",
"Ocenianie zachowania ucznia",
"Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania"
],
"references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"]
},
{
"category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
"points": [
"Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia",
"Motywowanie ucznia do dalszych postępów",
"Doskonalenie metod pracy nauczycieli"
],
"references": ["§ 1, ust. 6"]
}
]
}
},
{
"id": 2,
"name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Obowiązki nauczycieli",
"points": [
"Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych",
"Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym",
"Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową"
],
"references": ["§ 2, ust. 1-5"]
},
{
"category": "Zasady opracowywania wymagań",
"points": [
"Uwzględnienie specyfiki przedmiotu",
"Indywidualizacja procesu oceniania",
"Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora"
],
"references": ["§ 2, ust. 6-8"]
}
]
}
},
{
"id": 3,
"name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Indywidualizacja procesu",
"points": [
"Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni",
"Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia",
"Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia"
],
"references": ["§ 3, ust. 1-4"]
}
]
}
},
{
"id": 4,
"name": "Jawność oceny",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Zasady jawności",
"points": [
"Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym",
"Możliwość wglądu do sprawdzonych prac",
"Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom"
],
"references": ["§ 4, ust. 1-6"]
}
]
}
},
{
"id": 5,
"name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "System oceniania",
"points": [
"Wykorzystanie systemu punktowego",
"Regularne wpisywanie ocen do dziennika",
"Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy"
],
"references": ["§ 5, ust. 1-11"]
},
{
"category": "Zasady organizacji sprawdzianów",
"points": [
"Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem",
"Określenie wymagań przed sprawdzianem",
"Ustalenie zasad poprawy ocen"
],
"references": ["§ 5, ust. 12-24"]
}
]
}
},
{
"id": 6,
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Kryteria oceny",
"points": [
"Uwzględnienie frekwencji",
"Aktywność w życiu szkoły",
"Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej"
],
"references": ["§ 7, ust. 1-12"]
},
{
"category": "Procedura ustalania oceny",
"points": [
"Konsultacja z nauczycielami i uczniami",
"Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną",
"Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen"
],
"references": ["§ 7, ust. 7-12"]
}
]
}
},
{
"id": 7,
"name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Egzaminy klasyfikacyjne",
"points": [
"Procedura składania wniosków",
"Skład komisji egzaminacyjnej",
"Zasady organizacji egzaminów"
],
"references": ["§ 9, ust. 1-19"]
},
{
"category": "Egzaminy poprawkowe",
"points": [
"Termin i forma egzaminu",
"Procedura organizacji i dokumentacji",
"Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu"
],
"references": ["§ 11, ust. 1-10"]
}
]
}
},
{
"id": 8,
"name": "Ustalenia końcowe",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Analiza systemu oceniania",
"points": [
"Otwartość systemu na modyfikacje",
"Dokonanie analizy po roku stosowania",
"Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu"
],
"references": ["§ 13, ust. 1-2"]
}
]
}
}
]
}

View File

@ -1,190 +0,0 @@
{
"school": {
"name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta",
"location": "Słubice"
},
"categories": [
{
"id": 1,
"name": "Postanowienia ogólne",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Zakres oceniania",
"points": [
"Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia",
"Ocenianie zachowania ucznia",
"Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania"
],
"references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"]
},
{
"category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego",
"points": [
"Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia",
"Motywowanie ucznia do dalszych postępów",
"Doskonalenie metod pracy nauczycieli"
],
"references": ["§ 1, ust. 6"]
}
]
}
},
{
"id": 2,
"name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Obowiązki nauczycieli",
"points": [
"Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych",
"Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym",
"Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową"
],
"references": ["§ 2, ust. 1-5"]
},
{
"category": "Zasady opracowywania wymagań",
"points": [
"Uwzględnienie specyfiki przedmiotu",
"Indywidualizacja procesu oceniania",
"Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora"
],
"references": ["§ 2, ust. 6-8"]
}
]
}
},
{
"id": 3,
"name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Indywidualizacja procesu",
"points": [
"Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni",
"Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia",
"Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia"
],
"references": ["§ 3, ust. 1-4"]
}
]
}
},
{
"id": 4,
"name": "Jawność oceny",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Zasady jawności",
"points": [
"Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym",
"Możliwość wglądu do sprawdzonych prac",
"Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom"
],
"references": ["§ 4, ust. 1-6"]
}
]
}
},
{
"id": 5,
"name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "System oceniania",
"points": [
"Wykorzystanie systemu punktowego",
"Regularne wpisywanie ocen do dziennika",
"Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy"
],
"references": ["§ 5, ust. 1-11"]
},
{
"category": "Zasady organizacji sprawdzianów",
"points": [
"Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem",
"Określenie wymagań przed sprawdzianem",
"Ustalenie zasad poprawy ocen"
],
"references": ["§ 5, ust. 12-24"]
}
]
}
},
{
"id": 6,
"name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Kryteria oceny",
"points": [
"Uwzględnienie frekwencji",
"Aktywność w życiu szkoły",
"Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej"
],
"references": ["§ 7, ust. 1-12"]
},
{
"category": "Procedura ustalania oceny",
"points": [
"Konsultacja z nauczycielami i uczniami",
"Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną",
"Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen"
],
"references": ["§ 7, ust. 7-12"]
}
]
}
},
{
"id": 7,
"name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Egzaminy klasyfikacyjne",
"points": [
"Procedura składania wniosków",
"Skład komisji egzaminacyjnej",
"Zasady organizacji egzaminów"
],
"references": ["§ 9, ust. 1-19"]
},
{
"category": "Egzaminy poprawkowe",
"points": [
"Termin i forma egzaminu",
"Procedura organizacji i dokumentacji",
"Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu"
],
"references": ["§ 11, ust. 1-10"]
}
]
}
},
{
"id": 8,
"name": "Ustalenia końcowe",
"details": {
"should_include": [
{
"category": "Analiza systemu oceniania",
"points": [
"Otwartość systemu na modyfikacje",
"Dokonanie analizy po roku stosowania",
"Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu"
],
"references": ["§ 13, ust. 1-2"]
}
]
}
}
]
}

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

571
main.tex
View File

@ -220,105 +220,241 @@ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
\vspace{5em} \vspace{5em}
\newcommand{\pp}{1}
\newcommand{\roz}{2}
\newcommand{\ust}{3}
% \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.}
\footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
\footnotetext[\ust]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
% \noindent % \noindent
System oceniania opracowany w oparciu o: System oceniania opracowany w oparciu o:
\setcounter{enumi}{1} % Start the list numbering from 2 \setcounter{enumi}{1} % Start the list numbering from 2
\begin{longenum2} \begin{longenum2}
\item Rozporządzenie\footnotemark{} określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, \item Rozporządzenie\footnotemark[\roz] określające szczegółowe warunki oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
\item Ustawę\footnotemark{} \emph{Prawo oświatowe}. \item Ustawę\footnotemark[\ust] \emph{Prawo oświatowe}.
\end{longenum2} \end{longenum2}
\vspace{3em}
\newpage \newpage
\tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści \tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści
% Footnotes for detailed information
\footnotetext{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.}
\footnotetext{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. \emph{Prawo oświatowe}.}
\thispagestyle{fancy} \thispagestyle{fancy}
% %-------------------
% \newpage
% \section{Postanowienia ogólne}
% %-----------------------------------------
% % § 1
% %-----------------------------------------
% % \noindent
% % \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
% \paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
% \begin{longenum}
% % ----- Ustęp 1 -----
% \item Zakres oceniania
% \begin{longenum}
% \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
% i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
% określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania.
% \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
% zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
% \end{longenum}
% % ----- Ustęp 2 -----
% \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
% \begin{longenum}
% \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
% \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
% \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% %-----------------------------------------
% % § 2
% %-----------------------------------------
% \vspace{1em}
% \paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
% \begin{longenum}
% \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania.
% \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców
% o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania
% \begin{longenum}
% \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału.
% \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
% na początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
% \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne)
% \begin{longenum}
% \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
% (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole).
% \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
% odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
% oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
% \end{longenum}
% \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)
% \begin{longenum}
% \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
% obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
% i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
% \end{longenum}
% \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
% przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
% \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
% o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
% \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
% uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom
% \begin{longenum}
% \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
% \begin{longenum}
% \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia,
% \item szczególnych uzdolnieniach ucznia,
% \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
% \end{longenum}
% \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
% dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
% lub wewnątrzszkolnych procedurach.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\newpage \newpage
%------------------- \section{Postanowienia Ogólne}
\section{Postanowienia ogólne}
%-----------------------------------------
% § 1
%-----------------------------------------
% \noindent
% \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
\paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
\paragraf{Wewnątrzszkolne Oceniania: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność}
\begin{longenum} \begin{longenum}
% ----- Ustęp 1 ----- %----------------------
\item Zakres oceniania % CEL
%----------------------
\item \textbf{Cel:}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu \item Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest w szczególności:
i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
określonych w~podstawie programowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}, oraz w~realizowanych programach nauczania.
\item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
\end{longenum}
% ----- Ustęp 2 -----
\item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
\item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności. \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności,
\item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum}
%----------------------
% ZAKRES STOSOWANIA
%----------------------
\item \textbf{Zakres Stosowania:}
\begin{longenum}
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do~wymagań
określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp] oraz w~realizowanych programach nauczania.
\item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych
w~statucie szkoły.
\end{longenum}
%----------------------
% PODSTAWA PRAWNA
%----------------------
\item \textbf{Podstawa Prawna:}
\begin{longenum}
\item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące
przepisy prawa oświatowego, w~szczególności:
\begin{longenum}
\item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp],
\item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania
i~promowania uczniów\footnotemark[\roz],
\item \textbf{Ustawę} z~dnia 14~grudnia~2016~r. -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust].
\end{longenum}
\end{longenum}
%----------------------
% ZGODNOŚĆ
%----------------------
\item \textbf{Zgodność:}
\begin{longenum}
\item Niniejsze zasady oceniania wewnątrzszkolnego są zgodne z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Statutem Szkoły}.
\item Wewnętrznymi regulacjami oraz procedurami obowiązującymi w~szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
%----------------------------------------- \vspace{0.5em}
% § 2
%-----------------------------------------
\vspace{1em} \paragraf{Przedmiot Regulacji Oceniania Wewnątrzszkolnego}
\paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w~szczególności:
\item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania. \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych.
\item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców \begin{longenum}
o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen. \item Wymagania edukacyjne opracowywane są na podstawie realizowanego
programu nauczania.
\item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów
i~rodziców o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania.
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału. \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy
z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału.
\item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
na początku roku szkolnego. na~początku roku szkolnego.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne) \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne).
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
(zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole). (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w~szkole).
\item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych) \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania. oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne) \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne).
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły, obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu. i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach. przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
\item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły. \item Dotyczą one m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych \item Uatalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych.
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania. o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
@ -326,33 +462,41 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego. uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom.
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o: \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia, \item Postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia.
\item szczególnych uzdolnieniach ucznia, \item Szczególnych uzdolnieniach ucznia.
\item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych. \item Wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje, \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
lub wewnątrzszkolnych procedurach. lub wewnątrzszkolnych procedurach.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
%-----------------------
% PRZYPISY
%-----------------------
\footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnokształcącego
i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~Nauki.}
% \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z~dnia 22 lutego 2019~r.
% w~sprawie szczegółowych warunków i~sposobu oceniania, klasyfikowania i~promowania uczniów
% i~słuchaczy w~szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
% \footnotetext[\ust]{Ustawa z~dnia 14 grudnia 2016~r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
% \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych} % \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych}
\newpage
\section{Formułowanie wymagań edukacyjnych} \section{Formułowanie wymagań edukacyjnych}
\paragraf{Zakres i~cele wymagań edukacyjnych} \paragraf{Zakres i~cele wymagań edukacyjnych}
\begin{longenum} \begin{longenum}
% \item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia.
% \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy.\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), która reguluje zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów.} \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust].
% Wymaga to określenia zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych do uzyskania przez ucznia ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.~13 ust.~3 tej ustawy.\footnote{Art.~13 ust.~3 ustawy z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.) odnosi się do zakresu zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach publicznych.}
% Podstawa programowa, której realizacja jest celem tych wymagań, została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024~r.\footnote{Pierwotnie podstawa programowa została uregulowana w~rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 lutego 2017~r. (Dz.U.~2017 poz.~356).}
\item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
\vspace{1em} \vspace{1em}
Proces ten obejmuje: Proces ten obejmuje:
@ -365,7 +509,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\end{longenum} \end{longenum}
\item Cel formułowania wymagań edukacyjnych: \item Cel formułowania wymagań edukacyjnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Realizacja podstawy programowej, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej\footnote{\label{fn:podstawa}Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2024~r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.}. \item Realizacja podstawy programowej, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej\footnotemark[\roz].
\item Umożliwienie właściwej oceny osiągnięć ucznia. \item Umożliwienie właściwej oceny osiągnięć ucznia.
\item Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych. \item Wsparcie ucznia w rozwoju poprzez jasne określenie wymagań edukacyjnych.
@ -393,7 +537,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\end{longenum} \end{longenum}
\item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej. \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
\item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w podstawie programowej\footref{fn:podstawa}. \item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp]
\end{longenum} \end{longenum}
\item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września. \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
@ -471,11 +615,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania odbywa się zgodnie z~zasadami \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania odbywa się zgodnie z~zasadami
określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnote{% określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust].
Ustawa z~dnia 7~września 1991~r. o~systemie oświaty
(Dz.U.~2023 poz.~900 z~późn.~zm.),
określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
w~odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i~zawodowego.}.
\vspace{1em} \vspace{1em}
Proces ten obejmuje: Proces ten obejmuje:
@ -766,175 +906,146 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\newpage
\section{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych}
% \newpage %-------------------------------------------------------------------------
\section{Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych} \paragraf{Przedmiot regulacji ustalania ocen (bieżących i śródrocznych)}
\label{chap:ocenianie}
\paragraf{Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Bieżące ocenianie oraz ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, a~także zajęć prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3 ustawy\footnotemark[\ust], służą w~szczególności:
\item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{%
Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.),
określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
\vspace{1em}
Proces ten obejmuje:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych obejmuje:} \item ustaleniu poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia,
\begin{longenum} \item wspieraniu wielostronnego rozwoju ucznia,
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego. \item zapewnieniu prawidłowej realizacji założeń programowych.
\item Bieżące dokumentowanie i analizę postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności.
\item Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych to:} \item Ocena zachowania ucznia, dokonywana w ujęciu śródrocznym, obejmuje w szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia, \item stopień zaangażowania w proces kształcenia,
\item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności. \item umiejętność współpracy z rówieśnikami,
\item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, \item poszanowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły.
takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje. \end{longenum}
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
\paragraf{Jawność oceny}
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów).
W związku z tym:
\begin{longenum}
\item \textbf{Wpisy do dziennika}:
\begin{longenum}
\item oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego.
\end{longenum}
\item \textbf{Uzasadnienie oceny}:
\begin{longenum}
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
jest obowiązany ustnie uzasadnić wystawioną ocenę, wskazując:
\begin{longenum}
\item odniesienie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania,
\item mocne strony pracy ucznia,
\item obszary wymagające poprawy,
\item wskazówki do dalszej nauki.
\end{longenum}
\item uzasadnienie oceny może nastąpić:
\begin{longenum}
\item w przypadku ucznia --- bezpośrednio podczas zajęć,
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) --- w ramach indywidualnego
spotkania w szkole.
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
% \item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych \item \textbf{Prace pisemne ucznia}:
% i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
% na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
% odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{%
% Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.),
% określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia
% w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}.
% \vspace{1em}
% Proces ten obejmuje:
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:}
% \begin{longenum}
% \item Oceny wystawiane są w oparciu o wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania,
% zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.
% \item Uwzględnia się różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, takie jak prace pisemne,
% wypowiedzi ustne, projekty oraz inne zadania praktyczne.
% \item Oceny bieżące stanowią podstawę do ustalenia klasyfikacji śródrocznej, która odzwierciedla postępy edukacyjne uczniów
% w danym okresie rozliczeniowym.
% \end{longenum}
% \item \textbf{Cel wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:}
% \begin{longenum}
% \item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia.
% \item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności.
% \item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających,
% takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\item \textbf{Jawność oceny}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym: \item są przechowywane do końca roku szkolnego,
\begin{longenum} \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom)
\item są wpisywane do dziennika elektronicznego; na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych;
\item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie powinno zawierać: sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\begin{longenum}
\item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania;
\item wskazanie mocnych stron pracy ucznia;
\item wskazanie obszarów wymagających poprawy;
\item udzielenie wskazówek do dalszej nauki.
\end{longenum}
\item Uzasadnienie oceny następuje:
\begin{longenum}
\item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć;
\item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Prace pisemne ucznia:
\begin{longenum}
\item są przechowywane do końca roku szkolnego;
\item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem).
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia} \newpage
\begin{longenum} %-------------------------------------------------------------------------
\subsection{Ocenianie osiągnięć ucznia (bieżące i śródroczne)}
\label{subsec:ocenianie-ucznia}
\begin{longenum}
\item \textbf{Ogólne zasady oceniania}: \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Cele oceniania}: \item \textbf{Cele oceniania}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Informowanie ucznia o: \item Informowanie ucznia o:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item jakości jego pracy; \item jakości jego pracy,
\item skuteczności stosowanych metod uczenia się; \item skuteczności stosowanych metod uczenia się,
\item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych. \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Informowanie rodziców i szkoły o: \item Informowanie rodziców i szkoły o:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item postępach ucznia; \item postępach ucznia,
\item wkładzie ucznia w jego własny rozwój; \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój,
\item efektywności procesu nauczania. \item efektywności procesu nauczania.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{System oceniania}: \item \textbf{System oceniania}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Stosowany jest system punktowy. \item \textbf{System punktowy} -- w pracach pisemnych i innych formach
ocena może być ustalana na podstawie uzyskanej liczby punktów
(przeliczanych następnie na ocenę w~skali 1--6).
\item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen: \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Oceny bieżące}: \item \textbf{Oceny bieżące}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu: \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin
danego przedmiotu w tygodniu:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item 1--2 godziny — minimum 3 oceny w semestrze; \item 1--2 godziny --- minimum 3 oceny w semestrze,
\item 3 i więcej godzin — minimum 4 oceny w semestrze. \item 3 i więcej godzin --- minimum 4 oceny w semestrze.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}: \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item śródroczne — na koniec pierwszego semestru; \item śródroczne --- na koniec pierwszego semestru,
\item roczne — na koniec roku szkolnego; \item roczne --- na koniec roku szkolnego,
\item końcowe — po zakończeniu cyklu nauczania. \item końcowe --- po zakończeniu cyklu nauczania.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}: \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Trwają co najmniej: \item Trwają co najmniej:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item 20 minut — sprawdziany, testy; \item 20 minut --- sprawdziany, testy,
\item jedną godzinę lekcyjną — prace klasowe. \item jedną godzinę lekcyjną --- prace klasowe (większy zakres materiału).
\end{longenum} \end{longenum}
\item Obejmują większy zakres materiału. \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem (termin wpisywany w dzienniku elektronicznym).
\item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. \item Przed pracą pisemną nauczyciel przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału}.
\item Ich terminy są wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym. \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy takie prace, nie więcej niż jedna dziennie.
\item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału.
\item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie.
\item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną. \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną.
\item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz — w ciągu 15 dni). \item Wyniki prac pisemnych są podawane w terminie do 10 dni roboczych
(dla dłuższych prac z języka polskiego i diagnoz --- do 15 dni).
\item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}: \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów. \item Uczeń ma prawo jednokrotnie poprawić \emph{ocenę niedostateczną}
\item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą. (poniżej 30\% punktów).
\item Do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}: \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np.\ telefon, smartwatch): \item Uczeń korzystający np. z telefonu, smartwatcha bez zgody nauczyciela:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item otrzymuje 0 punktów; \item otrzymuje 0 punktów,
\item nie ma możliwości poprawy tej oceny. \item traci możliwość poprawy tej oceny.
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
@ -946,20 +1057,110 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item \textbf{Kartkówki}: \item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Trwają do 15 minut; \item Trwają do 15 minut,
\item Mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi; \item Mogą być \emph{niezapowiedziane},
\item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie. \item \textbf{Z reguły nie podlegają poprawie}.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Inne formy}: \item \textbf{Inne formy}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Zadania domowe; \item Zadania domowe,
\item Projekty; \item Projekty,
\item Aktywność na lekcji. \item Aktywność na lekcji,
\end{longenum} \item Inne (zgodnie z PZO).
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
% Tabela minimalna liczba ocen
\begin{table}[htbp]
\centering
\caption{Minimalna liczba ocen bieżących w semestrze}
\label{tab:minimalna-liczba-ocen}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Liczba godzin przedmiotu w tygodniu} & \textbf{Minimalna liczba ocen w semestrze} \\ \hline
1--2 & 3 \\ \hline
3 i więcej & 4 \\ \hline
\end{tabular}
\end{table}
%-------------------------------------------------------------------------
% Tabela skala ocen
\begin{table}[htbp]
\centering
\caption{Przykładowa skala ocen a liczba uzyskanych punktów (w \%)}
\label{tab:skala-ocen}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Zakres procentowy} & \textbf{Ocena} \\ \hline
0--29\% & 1 (niedost.) \\ \hline
30--49\% & 2 (dopuszcz.) \\ \hline
50--74\% & 3 (dostateczny) \\ \hline
75--89\% & 4 (dobry) \\ \hline
90--96\% & 5 (bardzo dobry) \\ \hline
97--100\% & 6 (celujący) \\ \hline
\end{tabular}
\end{table}
%-------------------------------------------------------------------------
% Tabela rodzaje prac pisemnych
\begin{table}[htbp]
\centering
\caption{Rodzaje prac pisemnych i zasady ich przeprowadzania}
\label{tab:prace-pisemne}
\begin{tabular}{|l|p{5cm}|p{5cm}|}
\hline
\textbf{Rodzaj pracy} & \textbf{Zakres materiału} & \textbf{Zasady zapowiadania / poprawy} \\ \hline
\textbf{Prace klasowe}
& Obejmują \textbf{szerszy zakres} materiału (więcej niż 3 lekcje)
& Zapowiadane \textbf{z co najmniej tygodniowym} wyprzedzeniem \newline
Wpis do terminarza w dzienniku \newline
Możliwa \textbf{jednokrotna poprawa} (ocena niedostateczna). \\ \hline
\textbf{Sprawdziany / testy}
& Zakres od kilku do większych partii materiału
& Zapowiadane z wyprzedzeniem, termin w dzienniku \newline
\textbf{Poprawa} oceny niedostatecznej (poniżej 30\% p.) \newline
Sprawdzenie i omówienie w ciągu 10 (do 15) dni roboczych. \\ \hline
\textbf{Kartkówki}
& \textbf{Materiał z 3 ostatnich lekcji}
& \textbf{Niezapowiedziane}, \newline
\textbf{brak poprawy} (zwykle). \\ \hline
\end{tabular}
\end{table}
%-------------------------------------------------------------------------
\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna}
\begin{longenum}
\item Klasyfikacja śródroczna przeprowadzana jest na koniec pierwszego semestru
i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz
ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć
oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania.
\item Terminy klasyfikacyjne ustala dyrektor szkoły. Zwykle odbywa się to
w~ostatnim tygodniu pierwszego okresu (styczeń/luty).
\item Nauczyciele przedmiotu i~wychowawca informują uczniów o~przewidywanych
ocenach śródrocznych \textbf{co najmniej 2 tygodnie} przed klasyfikacyjnym
posiedzeniem rady pedagogicznej (w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną
może to nastąpić wcześniej, np. 30 dni przed).
\item Ocena śródroczna nie jest wyłącznie średnią arytmetyczną; nauczyciel może
uwzględniać średnią ważoną, postępy w nauce i inne kryteria ujęte
w przedmiotowych wymaganiach edukacyjnych.
\item W przypadku otrzymania \emph{oceny niedostatecznej} lub zagrożenia
\emph{nieklasyfikowaniem} szkoła może zaproponować uczniowi formy wsparcia
(konsultacje, zadania dodatkowe, zajęcia wyrównawcze).
\item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo złożyć zastrzeżenie
do~dyrektora szkoły, jeśli uzna, że ocena śródroczna została ustalona
\emph{niezgodnie z przepisami}. Dyrektor może w~takim wypadku powołać komisję,
która przeprowadzi sprawdzian wiadomości i~umiejętności. Ocena ustalona
przez komisję jest ostateczna i~nie może być niższa od pierwotnej.
\end{longenum} \end{longenum}
%------------------------------------------- %-------------------------------------------
@ -1237,7 +1438,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Wszelkie sprawy nieuregulowane niniejszym dokumentem rozstrzygane są w~oparciu o: \item Wszelkie sprawy nieuregulowane niniejszym dokumentem rozstrzygane są w~oparciu o:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ustawę \emph{Prawo oświatowe} oraz ustawę o~systemie oświaty\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.).}, \item Ustawę \emph{Prawo oświatowe} oraz ustawę o~systemie oświaty\footnotemark[\ust],
\item przepisy wykonawcze Ministra Edukacji i Nauki w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, \item przepisy wykonawcze Ministra Edukacji i Nauki w~sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
\item przepisy regulujące funkcjonowanie szkoły, zawarte w~Statucie Szkoły. \item przepisy regulujące funkcjonowanie szkoły, zawarte w~Statucie Szkoły.
\end{longenum} \end{longenum}