u: Ocenianie Bieżace

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-03-15 23:02:07 +01:00
parent 7954324476
commit f7c64bd3cb
2 changed files with 54 additions and 49 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

View File

@ -1179,69 +1179,70 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\paragraf{Zasady ogólne}
\begin{longenum}
\item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}.
\item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co~przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}.
\begin{table}[h]
\centering
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Liczba godzin tygodniowo} & \textbf{Minimalna liczba ocen} \\ \hline
1--2 & co najmniej 3 \\ \hline
3 i więcej & co najmniej 4 \\ \hline
1--2 & co~najmniej~3 \\ \hline
3 i~więcej & co~najmniej~4 \\ \hline
\end{tabular}
\caption{Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze w~zależności od liczby godzin tygodniowo.}
\label{tab:oceny}
\end{table}
\item Oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego wraz z~czytelnym komentarzem.
\item Oceny z~wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i~wpisywane do dziennika elektronicznego.
\end{longenum}
\paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych}
\begin{longenum}
\item W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela.
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków} (np. telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje:
\item \textbf{Korzystanie z~niedozwolonych środków} (np.~telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje:
\begin{longenum}
\item Otrzymaniem 0~punktów.
\item Otrzymaniem~0 punktów.
\item Utratą możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}:
\begin{longenum}
\item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w podstawie programowej.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo.
\item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo.
\end{longenum}
\item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i obejmują w szczególności:
\item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i~obejmują w~szczególności:
\begin{longenum}
\item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej.
\item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie):
\begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o różnej konstrukcji (zadania otwarte i zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
\item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w celu indywidualnej diagnozy i planowania działań remediacyjnych.
\item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i~logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
\item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w~celu indywidualnej diagnozy i~planowania działań remediacyjnych.
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować.
\end{longenum}
\item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w oparciu o rodzaj formy, zgodnie z tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
\item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
\begin{table}[h]
\centering
\begin{tabular}{|l|c|}
\hline
\textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline
Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline
Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline
Sprawdziany, Testy & co~najmniej~20 minut \\ \hline
Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co~najmniej~1 godzina lekcyjna \\ \hline
\end{tabular}
\caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności.}
\caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i~umiejętności.}
\label{tab:czas_trwania}
\end{table}
@ -1249,72 +1250,76 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item \textbf{Terminy prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Ogłaszane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Ogłaszane są z~co~najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Zgłaszane do dziennika elektronicznego.
\item W jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace.
\item W ciągu jednego dnia nie więcej niż jedna taka praca.
\item W~jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace.
\item W~ciągu jednego dnia nie~więcej niż jedna taka praca.
\end{longenum}
\item \textbf{Wyniki prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Publikowane są w terminie do 10 dni roboczych.
\item W przypadku dłuższych form (np. z języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do 15 dni roboczych.
\item Uczeń ma prawo do wglądu w sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi.
\item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i ocenione prace pisemne do końca roku szkolnego, tj. do 31 sierpnia danego roku.
\item Publikowane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\item W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do~15 dni roboczych.
\item Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi.
\item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego, tj.~do~31 sierpnia danego roku.
\end{longenum}
\item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}:
\item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej~30\%~punktów)}:
\begin{longenum}
\item Uczeń może przystąpić do jednokrotnej poprawy.
\item Do dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy.
\item Uczeń może przystąpić do~jednokrotnej poprawy.
\item Do~dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}:
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z~materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie}:
\begin{longenum}
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i postępów w przyswajaniu nowych treści.
\item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w ograniczonym czasie.
\item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych.
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i~postępów w~przyswajaniu nowych treści.
\item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w~ograniczonym czasie.
\item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o~poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i nie podlegają \textbf{poprawie}.
\item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i~nie~podlegają \textbf{poprawie}.
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item Trwają maksymalnie 15 minut.
\item Wyniki przekazywane są w terminie do 10 dni roboczych.
\item Trwają maksymalnie~15 minut.
\item Wyniki przekazywane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item Uczeń wybierany jest w sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy.
\item Może otrzymać 12 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga.
\item Ocena wraz z informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi.
\item Uczeń wybierany jest w~sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy.
\item Może otrzymać 1--2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga.
\item Ocena wraz z~informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi.
\end{longenum}
\item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów.
\item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}:
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności}:
\begin{longenum}
\item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in. ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
\item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
\item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO).
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Nieobecności i terminy}
\paragraf{Nieobecności i~terminy}
\begin{longenum}
\item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności.
\item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek.
% \item W~tygodniu nie~może odbyć się więcej niż 3 zapowiedziane sprawdziany (w~tym nie~więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item Uczeń ma 2 tygodnie na~nadrobienie zaległego sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności (termin i~formę ustala z~nauczycielem).
\item W~pierwszym dniu po dłuższej (co~najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie~jest pytany i~jest zwolniony z~kartkówek.
\item Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
\item Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia.
\item Jeżeli uczeń jest nieobecny na~sprawdzianie, po powrocie do~szkoły ma obowiązek ustalić z~nauczycielem przedmiotu termin i~formę zaliczenia, nie~później niż w~ciągu dwóch tygodni od powrotu.
\item Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do~lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na~które zapowiedziano sprawdzian (z~zastrzeżeniem pkt~8 i~9).
\item Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna.
\item Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów.
\end{longenum}
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika
% elektronicznego.