u: Ocenianie Bieżace

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-03-15 23:02:07 +01:00
parent 7954324476
commit f7c64bd3cb
2 changed files with 54 additions and 49 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

103
main.tex
View File

@ -1179,69 +1179,70 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\paragraf{Zasady ogólne} \paragraf{Zasady ogólne}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}. \item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co~przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}.
\begin{table}[h] \begin{table}[h]
\centering \centering
\begin{tabular}{|c|c|} \begin{tabular}{|c|c|}
\hline \hline
\textbf{Liczba godzin tygodniowo} & \textbf{Minimalna liczba ocen} \\ \hline \textbf{Liczba godzin tygodniowo} & \textbf{Minimalna liczba ocen} \\ \hline
1--2 & co najmniej 3 \\ \hline 1--2 & co~najmniej~3 \\ \hline
3 i więcej & co najmniej 4 \\ \hline 3 i~więcej & co~najmniej~4 \\ \hline
\end{tabular} \end{tabular}
\caption{Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze w~zależności od liczby godzin tygodniowo.} \caption{Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze w~zależności od liczby godzin tygodniowo.}
\label{tab:oceny} \label{tab:oceny}
\end{table} \end{table}
\item Oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego wraz z~czytelnym komentarzem. \item Oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego wraz z~czytelnym komentarzem.
\item Oceny z~wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i~wpisywane do dziennika elektronicznego.
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych} \paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela. \item W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela.
\item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków} (np. telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje: \item \textbf{Korzystanie z~niedozwolonych środków} (np.~telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Otrzymaniem 0~punktów. \item Otrzymaniem~0 punktów.
\item Utratą możliwości poprawy tej oceny. \item Utratą możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} \paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}: \item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w podstawie programowej. \item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo. \item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i obejmują w szczególności: \item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i~obejmują w~szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej. \item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej.
\item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia. \item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie): \item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie):
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}: \item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i logicznego argumentowania. \item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i~logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o różnej konstrukcji (zadania otwarte i zamknięte) oraz różnym poziomie trudności. \item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
\item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w celu indywidualnej diagnozy i planowania działań remediacyjnych. \item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w~celu indywidualnej diagnozy i~planowania działań remediacyjnych.
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować. \item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w oparciu o rodzaj formy, zgodnie z tabelą~\ref{tab:czas_trwania}: \item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
\begin{table}[h] \begin{table}[h]
\centering \centering
\begin{tabular}{|l|c|} \begin{tabular}{|l|c|}
\hline \hline
\textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline \textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline
Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline Sprawdziany, Testy & co~najmniej~20 minut \\ \hline
Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co~najmniej~1 godzina lekcyjna \\ \hline
\end{tabular} \end{tabular}
\caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności.} \caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i~umiejętności.}
\label{tab:czas_trwania} \label{tab:czas_trwania}
\end{table} \end{table}
@ -1249,70 +1250,74 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item \textbf{Terminy prac pisemnych}: \item \textbf{Terminy prac pisemnych}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ogłaszane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. \item Ogłaszane są z~co~najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Zgłaszane do dziennika elektronicznego. \item Zgłaszane do dziennika elektronicznego.
\item W jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace. \item W~jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace.
\item W ciągu jednego dnia nie więcej niż jedna taka praca. \item W~ciągu jednego dnia nie~więcej niż jedna taka praca.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Wyniki prac pisemnych}: \item \textbf{Wyniki prac pisemnych}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Publikowane są w terminie do 10 dni roboczych. \item Publikowane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\item W przypadku dłuższych form (np. z języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do 15 dni roboczych. \item W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do~15 dni roboczych.
\item Uczeń ma prawo do wglądu w sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi. \item Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi.
\item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i ocenione prace pisemne do końca roku szkolnego, tj. do 31 sierpnia danego roku. \item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego, tj.~do~31 sierpnia danego roku.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}: \item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej~30\%~punktów)}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń może przystąpić do jednokrotnej poprawy. \item Uczeń może przystąpić do~jednokrotnej poprawy.
\item Do dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy. \item Do~dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}: \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z~materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie}: \item \textbf{Znaczenie}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i postępów w przyswajaniu nowych treści. \item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i~postępów w~przyswajaniu nowych treści.
\item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w ograniczonym czasie. \item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w~ograniczonym czasie.
\item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych. \item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o~poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i nie podlegają \textbf{poprawie}. \item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i~nie~podlegają \textbf{poprawie}.
\item \textbf{Kartkówki}: \item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Trwają maksymalnie 15 minut. \item Trwają maksymalnie~15 minut.
\item Wyniki przekazywane są w terminie do 10 dni roboczych. \item Wyniki przekazywane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}: \item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń wybierany jest w sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy. \item Uczeń wybierany jest w~sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy.
\item Może otrzymać 12 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga. \item Może otrzymać 1--2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga.
\item Ocena wraz z informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi. \item Ocena wraz z~informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. \item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}: \item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in. ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze). \item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
\item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO). \item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO).
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Nieobecności i terminy}
\begin{longenum}
\item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności.
\item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek.
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Nieobecności i~terminy}
\begin{longenum}
% \item W~tygodniu nie~może odbyć się więcej niż 3 zapowiedziane sprawdziany (w~tym nie~więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item Uczeń ma 2 tygodnie na~nadrobienie zaległego sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności (termin i~formę ustala z~nauczycielem).
\item W~pierwszym dniu po dłuższej (co~najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie~jest pytany i~jest zwolniony z~kartkówek.
\item Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
\item Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia.
\item Jeżeli uczeń jest nieobecny na~sprawdzianie, po powrocie do~szkoły ma obowiązek ustalić z~nauczycielem przedmiotu termin i~formę zaliczenia, nie~później niż w~ciągu dwóch tygodni od powrotu.
\item Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do~lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na~które zapowiedziano sprawdzian (z~zastrzeżeniem pkt~8 i~9).
\item Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna.
\item Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów.
\end{longenum}
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika % 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika