diff --git a/main.pdf b/main.pdf index c8dd644..b617018 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 641876d..5556036 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -1179,69 +1179,70 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \paragraf{Zasady ogólne} \begin{longenum} - \item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}. + \item Ocenianie bieżące jest prowadzone systematycznie. Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co~przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}. \begin{table}[h] \centering \begin{tabular}{|c|c|} \hline \textbf{Liczba godzin tygodniowo} & \textbf{Minimalna liczba ocen} \\ \hline - 1--2 & co najmniej 3 \\ \hline - 3 i więcej & co najmniej 4 \\ \hline + 1--2 & co~najmniej~3 \\ \hline + 3 i~więcej & co~najmniej~4 \\ \hline \end{tabular} \caption{Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze w~zależności od liczby godzin tygodniowo.} \label{tab:oceny} \end{table} \item Oceny wpisywane są do dziennika elektronicznego wraz z~czytelnym komentarzem. + \item Oceny z~wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i~wpisywane do dziennika elektronicznego. \end{longenum} \paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych} \begin{longenum} \item W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela. - \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków} (np. telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje: + \item \textbf{Korzystanie z~niedozwolonych środków} (np.~telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje: \begin{longenum} - \item Otrzymaniem 0~punktów. + \item Otrzymaniem~0 punktów. \item Utratą możliwości poprawy tej oceny. \end{longenum} \end{longenum} -\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} +\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} \begin{longenum} \item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}: \begin{longenum} - \item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w podstawie programowej. - \item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo. + \item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej. + \item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo. \end{longenum} - \item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i obejmują w szczególności: + \item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i~obejmują w~szczególności: \begin{longenum} \item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej. - \item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia. + \item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia. \end{longenum} \item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie): \begin{longenum} \item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}: \begin{longenum} - \item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i logicznego argumentowania. - \item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o różnej konstrukcji (zadania otwarte i zamknięte) oraz różnym poziomie trudności. - \item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w celu indywidualnej diagnozy i planowania działań remediacyjnych. + \item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i~logicznego argumentowania. + \item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności. + \item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w~celu indywidualnej diagnozy i~planowania działań remediacyjnych. \item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować. \end{longenum} - \item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w oparciu o rodzaj formy, zgodnie z tabelą~\ref{tab:czas_trwania}: + \item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}: \begin{table}[h] \centering \begin{tabular}{|l|c|} \hline \textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline - Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline - Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline + Sprawdziany, Testy & co~najmniej~20 minut \\ \hline + Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co~najmniej~1 godzina lekcyjna \\ \hline \end{tabular} - \caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności.} + \caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i~umiejętności.} \label{tab:czas_trwania} \end{table} @@ -1249,70 +1250,74 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item \textbf{Terminy prac pisemnych}: \begin{longenum} - \item Ogłaszane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. + \item Ogłaszane są z~co~najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. \item Zgłaszane do dziennika elektronicznego. - \item W jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace. - \item W ciągu jednego dnia – nie więcej niż jedna taka praca. + \item W~jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace. + \item W~ciągu jednego dnia – nie~więcej niż jedna taka praca. \end{longenum} \item \textbf{Wyniki prac pisemnych}: \begin{longenum} - \item Publikowane są w terminie do 10 dni roboczych. - \item W przypadku dłuższych form (np. z języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do 15 dni roboczych. - \item Uczeń ma prawo do wglądu w sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi. - \item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i ocenione prace pisemne do końca roku szkolnego, tj. do 31 sierpnia danego roku. + \item Publikowane są w~terminie do~10 dni roboczych. + \item W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do~15 dni roboczych. + \item Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi. + \item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego, tj.~do~31 sierpnia danego roku. \end{longenum} - \item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}: + \item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej~30\%~punktów)}: \begin{longenum} - \item Uczeń może przystąpić do jednokrotnej poprawy. - \item Do dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy. + \item Uczeń może przystąpić do~jednokrotnej poprawy. + \item Do~dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy. \end{longenum} \end{longenum} - \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}: + \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z~materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}: \begin{longenum} \item \textbf{Znaczenie}: \begin{longenum} - \item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i postępów w przyswajaniu nowych treści. - \item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w ograniczonym czasie. - \item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych. + \item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i~postępów w~przyswajaniu nowych treści. + \item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w~ograniczonym czasie. + \item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o~poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych. \end{longenum} - \item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i nie podlegają \textbf{poprawie}. + \item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i~nie~podlegają \textbf{poprawie}. \item \textbf{Kartkówki}: \begin{longenum} - \item Trwają maksymalnie 15 minut. - \item Wyniki przekazywane są w terminie do 10 dni roboczych. + \item Trwają maksymalnie~15 minut. + \item Wyniki przekazywane są w~terminie do~10 dni roboczych. \end{longenum} \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: \begin{longenum} - \item Uczeń wybierany jest w sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy. - \item Może otrzymać 1–2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga. - \item Ocena wraz z informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi. + \item Uczeń wybierany jest w~sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy. + \item Może otrzymać 1--2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga. + \item Ocena wraz z~informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi. \end{longenum} - \item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. + \item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. \end{longenum} - \item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}: + \item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności}: \begin{longenum} - \item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in. ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze). + \item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze). \item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO). \end{longenum} - - \end{longenum} - -\paragraf{Nieobecności i terminy} -\begin{longenum} - \item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie). - \item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. - \item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności. - \item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek. \end{longenum} +\paragraf{Nieobecności i~terminy} +\begin{longenum} + % \item W~tygodniu nie~może odbyć się więcej niż 3 zapowiedziane sprawdziany (w~tym nie~więcej niż jeden dziennie). + \item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. + \item Uczeń ma 2 tygodnie na~nadrobienie zaległego sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności (termin i~formę ustala z~nauczycielem). + \item W~pierwszym dniu po dłuższej (co~najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie~jest pytany i~jest zwolniony z~kartkówek. + \item Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym. + \item Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia. + \item Jeżeli uczeń jest nieobecny na~sprawdzianie, po powrocie do~szkoły ma obowiązek ustalić z~nauczycielem przedmiotu termin i~formę zaliczenia, nie~później niż w~ciągu dwóch tygodni od powrotu. + \item Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do~lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na~które zapowiedziano sprawdzian (z~zastrzeżeniem pkt~8 i~9). + \item Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna. + \item Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów. +\end{longenum} % 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika