update: Form Wym Edu, PO draft

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-19 20:09:29 +01:00
parent aa2fe8c992
commit ebaf78c112
2 changed files with 73 additions and 17 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

View File

@ -417,24 +417,80 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
% oraz harmonogramu przeprowadzania ocen
% \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych.
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela}
w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}).
% \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela}
% w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}).
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
% z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny).
% \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają
% w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego},
% uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września}
% każdego roku szkolnego.
% \end{longenum}
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO):}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO}, opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów, co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej.
\item \textbf{Cel dokumentu PO:}\\
Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować:
\begin{longenum}
\item \textbf{Określenie sposobów i form weryfikacji osiągnięć edukacyjnych}, zgodnych z~kryteriami określonymi w~\textbf{SO}.
\item \textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, uwzględniających minimalne i~rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen.
\item \textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego.
\end{longenum}
\end{longenum}
\begin{longenum}
\item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item \textcolor{orange}{Dokument \textbf{PO} jest obowiązkowy dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z~danego przedmiotu.}
\end{longenum}
\item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie PO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny).
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym liczbę i~rodzaje form oceniania.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem minimalnych i~rozszerzonych wymagań (na poszczególne oceny).
\item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
\item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają
w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego},
uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, takie jak indywidualizacja procesu dydaktycznego, uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września}
każdego roku szkolnego.
\item \textbf{Procedury składania dokumentu PO:}
\begin{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego.
\item Dokument \textbf{PO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{PO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{PO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{PO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}