diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 7b676f1..4ac206d 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index a7d8daf..d963db2 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -417,26 +417,82 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ % oraz harmonogramu przeprowadzania ocen % \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych. - \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela} - w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}). - \begin{longenum} - \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: - \begin{longenum} - \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. - \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania. - \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, - z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny). - \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. - \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. - \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają - w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego}, - uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. - \end{longenum} + % \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela} + % w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}). + % \begin{longenum} + % \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: + % \begin{longenum} + % \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. + % \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania. + % \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, + % z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny). + % \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. + % \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. + % \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają + % w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego}, + % uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. + % \end{longenum} - \item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września} - każdego roku szkolnego. + % \item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września} + % każdego roku szkolnego. + % \end{longenum} + + \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie (PO):} + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{PO}, opracowany przez każdego nauczyciela w oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie (WO)} oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO)}, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów, co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej. + + \item \textbf{Cel dokumentu PO:}\\ + Celem niniejszego dokumentu jest ustanowienie systemu oceniania wiedzy i~umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością oraz odpornością na arbitralne interpretacje}. W~szczególności system ten powinien obejmować: + + \begin{longenum} + \item \textbf{Określenie sposobów i form weryfikacji osiągnięć edukacyjnych}, zgodnych z~kryteriami określonymi w~\textbf{SO}. + + \item \textbf{Oparcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności uczniów} na precyzyjnie zdefiniowanych wymaganiach ogólnych i~szczegółowych, uwzględniających minimalne i~rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen. + + \item \textbf{Wdrożenie jawnych, obiektywnych i ilościowych zasad oceniania}, zapewniających transparentność, rzetelność oraz mierzalność procesu dydaktycznego. + \end{longenum} \end{longenum} + \begin{longenum} + \item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu PO:} + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{PO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp]. + + \item \textcolor{orange}{Dokument \textbf{PO} jest obowiązkowy dla każdego nauczyciela prowadzącego zajęcia z~danego przedmiotu.} + \end{longenum} + + \item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie PO:} + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. + + \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym liczbę i~rodzaje form oceniania. + + \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem minimalnych i~rozszerzonych wymagań (na poszczególne oceny). + + \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. + + \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. + + \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, takie jak indywidualizacja procesu dydaktycznego, uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedury składania dokumentu PO:} + \begin{longenum} + \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego. + + \item Dokument \textbf{PO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę. + + \item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{PO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. + + \item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{PO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym. + + \item Zatwierdzony dokument \textbf{PO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum}