diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 266862d..82e6e04 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index e844f7d..e3f7d41 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -339,8 +339,8 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \begin{longenum} \item Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych, w~szczególności: \begin{longenum} - \item Opracowanie przez zespół nauczycieli dokumentu \textbf{Szczegółowego Oceniania} (SO). - \item Sporządzanie przez nauczyciela dokumentu \textbf{Przedmiotowego Oceniania} (PO). + \item Opracowanie przez zespół nauczycieli dokumentu \textbf{Szczegółowego Oceniania} (\textbf{SO}). + \item Sporządzanie przez nauczyciela dokumentu \textbf{Przedmiotowego Oceniania} (\textbf{PO}). \item Terminy i~tryb przedkładania opracowanych dokumentów dyrekcji szkoły. \end{longenum} @@ -356,53 +356,44 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \end{longenum} - - - - - - - - - \paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów} \begin{longenum} \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO):} \begin{longenum} - \item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych oraz realizacji wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej. + \item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów, + co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów, + oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej. \item \textbf{Cel dokumentu SO:} + Przyjęcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością i niepodatnością na arbitralne interpretacje}, w~szczególności poprzez: \begin{longenum} - \item Pełna realizacja wymagań podstawy programowej na danym poziomie edukacyjnym, potwierdzona mierzalnymi wskaźnikami efektywności. - \item Jasne określenie efektów ogólnych i~szczegółowych oraz ich integracja z~formami sprawdzania wiedzy i~umiejętności uczniów. - \item Wdrożenie jawnych i~obiektywnych zasad oceniania, które zapewniają transparentność i~rzetelność procesu edukacyjnego. + \item \textbf{Określenie stopnia realizacji wymagań podstawy programowej}, mierzonego obiektywnymi wskaźnikami efektywności. + \item \textbf{Precyzyjne ustalenie i~integrację} wymagań ogólnych i~szczegółowych z~systemem oceniania wiedzy i~umiejętności. + \item \textbf{Wdrożenie jawnych i~obiektywnych zasad oceniania}, zapewniających transparentność i~rzetelność procesu dydaktycznego. \end{longenum} \item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu SO:} \begin{longenum} - \item Dokument \textbf{SO} dotyczy realizacji programu nauczania z danego przedmiotu na określonym \textcolor{poziom}{poziomie nauczania} dla danego \textcolor{zakres}{zakresu} zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp]. - - \item \textcolor {orange}{Stosowanie dokumentu \textbf{SO} jest obligatoryjne dla wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z danego przedmiotu.} - - % \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych. + \item Dokument \textbf{SO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp]. + \item Dokument \textbf{SO} jest obowiązkowy dla wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z~danego przedmiotu. \end{longenum} \item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie SO:} \begin{longenum} \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać: \begin{longenum} - \item Określenie szczegółowego zakresu wymagań edukacyjnych dla uczniów realizujących program na poszczególnych poziomach edukacyjnych, z uwzględnieniem standardów podstawy programowej. - \item Wdrożenie systematycznego i miarodajnego modelu ilościowej oceny stopnia realizacji treści programowych, w oparciu o obiektywne wskaźniki mierzalne. - \item Ustalenie jednoznacznych zasad oraz ilościowych kryteriów oceniania, które zapewnią sprawiedliwe i transparentne weryfikowanie postępów uczniów. - \item Opracowanie narzędzi i procedur do implementacji ilościowego oceniania, umożliwiających obiektywną analizę osiągnięć uczniów oraz monitorowanie realizacji celów edukacyjnych. - - \item W szczególności\textbf{SO} powinien zawierać: - \begin{longenum} - \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz zakres i poziom nauczania, do którego jest skierowany. - \item Zakres Wymagania edukacyjnych, uwzględniających wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w tym: + \item Szczegółowy zakres wymagań edukacyjnych (ogólnych i~szczegółowych) dla poszczególnych poziomów i zakresów nauczania, zgodnych z~podstawą programową\footnotemark[\pp] i przyjętym rozkłądem materiału. + \item Systematyczny i~miarodajny model oceny ilościowej, oparty na zdefiniowanych wskaźnikach mierzalnych. + \item Jednoznaczne kryteria oceniania, gwarantujące sprawiedliwą weryfikację postępów uczniów. + \item Narzędzia i~procedury potrzebne do wdrożenia oceny ilościowej ilości realizacji celów edukacyjnych. + \item W~szczególności \textbf{SO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz zakres i poziom nauczania, dla którego dokument jest przeznaczony. + \item Zestaw wymagań edukacyjnych, zgodnych z~podstawą programową, na podstawie których ustala się oceny. + \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} @@ -413,13 +404,16 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Dokument \textbf{SO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę. \item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{SO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. \item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{SO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym. - \item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej lub elektronicznej, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania. + \item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania. \end{longenum} \end{longenum} %--------------------------------------- % PO – co to jest i co zawiera %--------------------------------------- + % oraz harmonogramu przeprowadzania ocen + % \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych. + \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela} w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}). \begin{longenum}