update: SO

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-16 11:18:04 +01:00
parent 5db9470248
commit e8b7913f96
2 changed files with 24 additions and 30 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

View File

@ -339,8 +339,8 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\begin{longenum}
\item Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych, w~szczególności:
\begin{longenum}
\item Opracowanie przez zespół nauczycieli dokumentu \textbf{Szczegółowego Oceniania} (SO).
\item Sporządzanie przez nauczyciela dokumentu \textbf{Przedmiotowego Oceniania} (PO).
\item Opracowanie przez zespół nauczycieli dokumentu \textbf{Szczegółowego Oceniania} (\textbf{SO}).
\item Sporządzanie przez nauczyciela dokumentu \textbf{Przedmiotowego Oceniania} (\textbf{PO}).
\item Terminy i~tryb przedkładania opracowanych dokumentów dyrekcji szkoły.
\end{longenum}
@ -356,53 +356,44 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\end{longenum}
\paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów}
\begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO):}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych oraz realizacji wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej.
\item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne dotyczące metod oceniania wiadomości i~umiejętności uczniów, a~także klarowne kryteria weryfikacji postępów,
co umożliwia spójną i~systematyczną ewaluację pracy uczniów,
oraz realizację wymagań edukacyjnych określonych w~podstawie programowej.
\item \textbf{Cel dokumentu SO:}
Przyjęcie systemu oceniania wiedzy i umiejętności, który cechuje się \textbf{prawidłowością, jednoznacznością i niepodatnością na arbitralne interpretacje}, w~szczególności poprzez:
\begin{longenum}
\item Pełna realizacja wymagań podstawy programowej na danym poziomie edukacyjnym, potwierdzona mierzalnymi wskaźnikami efektywności.
\item Jasne określenie efektów ogólnych i~szczegółowych oraz ich integracja z~formami sprawdzania wiedzy i~umiejętności uczniów.
\item Wdrożenie jawnych i~obiektywnych zasad oceniania, które zapewniają transparentność i~rzetelność procesu edukacyjnego.
\item \textbf{Określenie stopnia realizacji wymagań podstawy programowej}, mierzonego obiektywnymi wskaźnikami efektywności.
\item \textbf{Precyzyjne ustalenie i~integrację} wymagań ogólnych i~szczegółowych z~systemem oceniania wiedzy i~umiejętności.
\item \textbf{Wdrożenie jawnych i~obiektywnych zasad oceniania}, zapewniających transparentność i~rzetelność procesu dydaktycznego.
\end{longenum}
\item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu SO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO} dotyczy realizacji programu nauczania z danego przedmiotu na określonym \textcolor{poziom}{poziomie nauczania} dla danego \textcolor{zakres}{zakresu} zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item \textcolor {orange}{Stosowanie dokumentu \textbf{SO} jest obligatoryjne dla wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z danego przedmiotu.}
% \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych.
\item Dokument \textbf{SO} odnosi się do realizacji programu nauczania danego przedmiotu, na określonym poziomie kształcenia, zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item Dokument \textbf{SO} jest obowiązkowy dla wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z~danego przedmiotu.
\end{longenum}
\item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie SO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Określenie szczegółowego zakresu wymagań edukacyjnych dla uczniów realizujących program na poszczególnych poziomach edukacyjnych, z uwzględnieniem standardów podstawy programowej.
\item Wdrożenie systematycznego i miarodajnego modelu ilościowej oceny stopnia realizacji treści programowych, w oparciu o obiektywne wskaźniki mierzalne.
\item Ustalenie jednoznacznych zasad oraz ilościowych kryteriów oceniania, które zapewnią sprawiedliwe i transparentne weryfikowanie postępów uczniów.
\item Opracowanie narzędzi i procedur do implementacji ilościowego oceniania, umożliwiających obiektywną analizę osiągnięć uczniów oraz monitorowanie realizacji celów edukacyjnych.
\item W szczególności\textbf{SO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz zakres i poziom nauczania, do którego jest skierowany.
\item Zakres Wymagania edukacyjnych, uwzględniających wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w tym:
\item Szczegółowy zakres wymagań edukacyjnych (ogólnych i~szczegółowych) dla poszczególnych poziomów i zakresów nauczania, zgodnych z~podstawą programową\footnotemark[\pp] i przyjętym rozkłądem materiału.
\item Systematyczny i~miarodajny model oceny ilościowej, oparty na zdefiniowanych wskaźnikach mierzalnych.
\item Jednoznaczne kryteria oceniania, gwarantujące sprawiedliwą weryfikację postępów uczniów.
\item Narzędzia i~procedury potrzebne do wdrożenia oceny ilościowej ilości realizacji celów edukacyjnych.
\item W~szczególności \textbf{SO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz zakres i poziom nauczania, dla którego dokument jest przeznaczony.
\item Zestaw wymagań edukacyjnych, zgodnych z~podstawą programową, na podstawie których ustala się oceny.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
@ -413,13 +404,16 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item Dokument \textbf{SO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{SO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{SO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej lub elektronicznej, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej w bibliotece szkoły, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
\end{longenum}
\end{longenum}
%---------------------------------------
% PO co to jest i co zawiera
%---------------------------------------
% oraz harmonogramu przeprowadzania ocen
% \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych.
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela}
w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}).
\begin{longenum}