This commit is contained in:
baiobelfer 2025-04-01 20:46:09 +02:00
parent 96a34ccab9
commit e4a0a6f7e7
4 changed files with 144 additions and 276 deletions

BIN
m.pdf

Binary file not shown.

190
m.tex
View File

@ -855,9 +855,10 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item \label{itm:fwe-po-fsw} Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym harmonogram prac kontrolnych związany z realizacją poszczególnych działów w danym semestrze, zgodny z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO). \item \label{itm:fwe-po-fsw} Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym harmonogram prac kontrolnych związany z realizacją poszczególnych działów w danym semestrze, zgodny z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO).
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym: \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Maksymalną liczbę punktów dla każdej formy sprawdzania wiedzy (np. kartkówka 10 punktów). \item \label{itm:min-formy-weryfikacji}
\item Sposób przeliczania uzyskanych punktów na wartości procentowe. Minimalną liczbę różnych form sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~semestrze, zapewniającą wszechstronną ocenę, \emph{nie mniejszą niż określona w~WO} (\hyperref[itm:po-ob-trzy-formy]{\S17 ust. 2}); w~razie braku szczegółowych zasad w~PO, stosuje się postanowienia powołane w~nim.
\item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących.
% \item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji. \item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji.
\item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce. \item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce.
@ -1452,46 +1453,47 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\label{tab:oceny} \label{tab:oceny}
\end{table} \end{table}
\item \label{itm:po-ob-trzy-formy} Każdy uczeń musi być oceniany w~co najmniej trzech różnych formach sprawdzania wiedzy w~ciągu semestru. Jeżeli w~ocenianiu danego przedmiotu ustalono inaczej, obowiązują zasady wynikające z~tych ustaleń. \item \label{itm:po-ob-trzy-formy} Każdy uczeń musi być oceniany w~co najmniej \textbf{trzech różnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności} w~ciągu semestru. Jeżeli w~dokumencie PO danego przedmiotu ustalono inaczej, obowiązują zasady wynikające z~tych ustaleń (\hyperref[itm:min-formy-weryfikacji]{\S12 ust. 2 pkt. 4 ppkt. 1 lit. c plit. a)}).
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych} \paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela. \item \label{itm:zasady-urzadzenia-wylaczone} W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela.
\item \textbf{Korzystanie z~niedozwolonych środków} (np.~telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje: \item \label{itm:zasady-niedozwolone-srodki} Korzystanie z~niedozwolonych środków (np.~telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Otrzymaniem~0 punktów. \item \label{itm:zasady-skutki-0-punktow} Otrzymaniem~0 punktów.
\item Utratą możliwości poprawy tej oceny. \item \label{itm:zasady-skutki-brak-poprawy} Utratą możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} \paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}: \item \label{itm:znaczenie-form-sprawdzania} Znaczenie form sprawdzania wiedzy:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej. \item \label{itm:znaczenie-weryfikacja-wymagan} Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo. \item \label{itm:znaczenie-przygotowanie-egzaminy} Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i~obejmują w~szczególności: \item \label{itm:wagi-form-sprawdzania} Maksymalne liczby punktów dla poszczególnych form sprawdzania wiedzy określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania ([\ref{itm:maksymalna-liczba-punktow}]) i~obejmują w~szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej. \item \label{itm:wagi-dostosowanie-wymagania} Dostosowanie punktacji do wymagań podstawy programowej w zakresie ich realizacji
\item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\item \label{itm:wagi-uwzglednienie-trudnosci} Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie): \item \label{itm:prace-pisemne} Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie):
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}: \item \label{itm:znaczenie-prac-pisemnych} Znaczenie prac pisemnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i~logicznego argumentowania. \item \label{itm:znaczenie-samodzielne-zaprezentowanie} Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i~logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności. \item \label{itm:znaczenie-rozwiązywanie-zadań} Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
\item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w~celu indywidualnej diagnozy i~planowania działań remediacyjnych. \item \label{itm:znaczenie-analiza-błędów} Ułatwiają szczegółową analizę błędów w~celu indywidualnej diagnozy i~planowania działań remediacyjnych.
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować. \item \label{itm:znaczenie-obiektywność-oceniania} Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}: \item \label{itm:czas-trwania-prac-pisemnych} Czas trwania prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
\begin{table}[h] \begin{table}[h]
\centering \centering
@ -1505,148 +1507,80 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\label{tab:czas_trwania} \label{tab:czas_trwania}
\end{table} \end{table}
\item \textbf{Powtórzenie materiału} oraz zakres planowanej pracy pisemnej są przedstawiane uczniom przed jej przeprowadzeniem. \item \label{itm:powtorka-materialu} Powtórzenie materiału oraz zakres planowanej pracy pisemnej są przedstawiane uczniom przed jej przeprowadzeniem.
\item \textbf{Terminy prac pisemnych}: \item \label{itm:terminy-prac-pisemnych} Terminy prac pisemnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ogłaszane są z~co~najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. \item \label{itm:terminy-tygodniowe-wyprzedzenie} Ogłaszane są z~co~najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Zgłaszane do dziennika elektronicznego. \item \label{itm:terminy-dziennik-elektroniczny} Zgłaszane do dziennika elektronicznego.
\item W~jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace. \item \label{itm:terminy-maksymalnie-trzy} W~jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace.
\item W~ciągu jednego dnia nie~więcej niż jedna taka praca. \item \label{itm:terminy-jedna-na-dzien} W~ciągu jednego dnia nie~więcej niż jedna taka praca.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Wyniki prac pisemnych}: \item \label{itm:wyniki-prac-pisemnych} Wyniki prac pisemnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Publikowane są w~terminie do~10 dni roboczych. \item \label{itm:wyniki-10-dni} Publikowane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\item W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do~15 dni roboczych. \item \label{itm:wyniki-15-dni} W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do~15 dni roboczych.
\item Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi. \item \label{itm:wyniki-wglad-do-pracy} Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi.
\item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego, tj.~do~31 sierpnia danego roku. \item \label{itm:wyniki-przechowywanie-do-konca-roku} Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego, tj.~do~31 sierpnia danego roku.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej~30\%~punktów)}: \item \label{itm:poprawa-oceny-niedostatecznej} Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej~30\%~punktów):
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń może przystąpić do~jednokrotnej poprawy. \item \label{itm:poprawa-jednokrotna} Uczeń może przystąpić do~jednokrotnej poprawy.
\item Do~dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy. \item \label{itm:poprawa-wyzsza-ocena} Do~dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z~materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}: \item \label{itm:formy-sprawdzania-ostatnie-lekcje} Formy sprawdzania wiedzy z~materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie}: \item \label{itm:znaczenie-form-sprawdzania} Znaczenie:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i~postępów w~przyswajaniu nowych treści. \item \label{itm:znaczenie-systematycznosc-postepy} Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i~postępów w~przyswajaniu nowych treści.
\item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w~ograniczonym czasie. \item \label{itm:znaczenie-nawyki-regularnosci} Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w~ograniczonym czasie.
\item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o~poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych. \item \label{itm:znaczenie-diagnoza-potrzeb} Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o~poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i~nie~podlegają \textbf{poprawie}. \item \label{itm:realizacja-bez-zapowiedzi} Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i~nie~podlegają \textbf{poprawie}.
\item \textbf{Kartkówki}: \item \label{itm:kartkowki} Kartkówki:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Trwają maksymalnie~15 minut. \item \label{itm:czas-trwania-kartkowki} Trwają maksymalnie~15 minut.
\item Wyniki przekazywane są w~terminie do~10 dni roboczych. \item \label{itm:termin-wynikow-kartkowki} Wyniki przekazywane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}: \item \label{itm:odpowiedzi-ustne} Odpowiedzi ustne:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń wybierany jest w~sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy. \item \label{itm:odpowiedzi-wybieranie-uczniow} Uczeń wybierany jest w~sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy.
\item Może otrzymać 1--2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga. \item \label{itm:odpowiedzi-przygotowanie} Może otrzymać 1--2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga.
\item Ocena wraz z~informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi. \item \label{itm:odpowiedzi-ocena-niezwloczna} Ocena wraz z~informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. \item \label{itm:odstepstwa-od-zasad} Odstępstwa od zasad dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. \end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności}: \item \label{itm:inne-formy-sprawdzania} Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze). \item \label{itm:inne-formy-aktywnosc-zadania} Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
\item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO). \item \label{itm:inne-formy-szczegoly-podmiotowe} Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO).
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Nieobecności i~terminy} \paragraf{Nieobecności i~terminy}
\begin{longenum} \begin{longenum}
% \item W~tygodniu nie~może odbyć się więcej niż 3 zapowiedziane sprawdziany (w~tym nie~więcej niż jeden dziennie). % \item W~tygodniu nie~może odbyć się więcej niż 3 zapowiedziane sprawdziany (w~tym nie~więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. \item \label{itm:ostatnia-praca-pisemna} Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item \label{itm:usprawiedliwiona-nieobecnosc} Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie z powodu usprawiedliwionej nieobecności, ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem przedmiotu termin i formę zaliczenia sprawdzianu.
\item Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie z powodu usprawiedliwionej nieobecności, ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem przedmiotu termin i formę zaliczenia sprawdzianu. \item \label{itm:obowiazek-udzialu-w-lekcji} Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano prace pisemną, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
\item \label{itm:obowiazek-zaliczenia-sprawdzianu} Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia.
\item Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano prace pisemną, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym. \item \label{itm:prawo-nieprzygotowania} Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na które zapowiedziano pracę pisemną (z~zastrzeżeniem ust. 6 i 7). Prawo to może być realizowane jednokrotnie w~ciągu semestru, \textcolor{blue}{o ile nauczyciel, w~Przedmiotowym Ocenianiu (PO), nie określi inaczej liczby dopuszczalnych zgłoszeń nieprzygotowania}.
\item \label{itm:usprawiedliwienie-reprezentacja} Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna.
\item Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia. \item \label{itm:zwolnienie-po-nieobecnosci} Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów.
\item Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na które zapowiedziano pracę pisemną (z~zastrzeżeniem ust. 6 i 7). Prawo to może być realizowane jednokrotnie w~ciągu semestru, \textcolor{blue}{o ile nauczyciel, w~Przedmiotowym Ocenianiu (PO), nie określi inaczej liczby dopuszczalnych zgłoszeń nieprzygotowania}.
\item Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna.
\item Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów.
\end{longenum} \end{longenum}
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika % 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika
% elektronicznego. % elektronicznego.
% Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy
% z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
% Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do zaliczenia przez ucznia.
% 21. Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, po powrocie do szkoły ma obowiązek ustalić z nauczycielem
% przedmiotu termin i formę poprawy/zaliczenia sprawdzianu, nie później niż dwa tygodnie od powrotu
% do szkoły.
% Uczeń ma prawo zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć lekcyjnych.
% 24. Zgłoszenie nieprzygotowania nie przysługuje na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian,
% z zastrzeżeniem ust.25 i 26.
% 25. Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował Szkołę (np. w konkursach, zawodach),
% jest usprawiedliwiane na prośbę nauczyciela-opiekuna.
% 26. Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania i jest zwolniony z pisania bieżących kartkówek
% i odpowiedzi pierwszego dnia po nieobecności usprawiedliwionej trwającej:
%  co najmniej 5 dni z przedmiotów, z których zajęcia odbywają się raz w tygodniu
%  co najmniej 3 dni z pozostałych przedmiotów.
% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych
%-------------------------------------------------------------------------
% \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
% \label{itm:klasyfikacja-srodroczna}
% \begin{longenum}
% \item \label{itm:klasyfikacja-zasady-ogolne} \textbf{Zasady ogólne}:
% \begin{longenum}
% \item Klasyfikacja śródroczna przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego, zgodnie z zasadami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-charakter-cel}].
% \end{longenum}
% \item \label{itm:klasyfikacja-specyfika} \textbf{Specyfika klasyfikacji śródrocznej}:
% \begin{longenum}
% \item Klasyfikacja śródroczna obejmuje podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia za pierwszy semestr roku szkolnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie}].
% \item Terminy klasyfikacji ustala dyrektor szkoły, stosownie do [\ref{itm:klasyfikacja-terminy-klasyfikacyjne}].
% \item Informacje o przewidywanych ocenach śródrocznych przekazywane są uczniom i rodzicom zgodnie z terminami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-termin-informacji}].
% \end{longenum}
% \item \label{itm:klasyfikacja-niekwalifikowanie-srodroczne} \textbf{Niekwalifikowanie śródroczne}:
% \begin{longenum}
% \item Warunki niekwalifikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej opisane są w [\ref{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci}].
% \item W przypadku nieklasyfikacji, nauczyciel zobowiązany jest określić ramy i tryb, w jakim uczeń może nadrobić zaległości w drugim półroczu:
% \begin{longenum}
% \item Nauczyciel ustala plan działań, uwzględniając:
% \begin{longenum}
% \item Materiał do uzupełnienia.
% \item Terminy realizacji poszczególnych elementów.
% \item Formy sprawdzenia wiedzy.
% \end{longenum}
% \item Monitoruje postępy ucznia, zapewniając możliwość konsultacji.
% \item Informuje rodziców o~warunkach nadrabiania zaległości poprzez stosowne wpisy w dzienniku elektronicznym.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% % \item \label{itm:procedura-odwolawcza} \textbf{Procedura odwoławcza}:
% % \begin{longenum}
% % \item Procedura odwoławcza w przypadku niezgodności oceny śródrocznej z przepisami określona jest w [\ref{itm:odwolanie-przepisy}].
% % \end{longenum}
% \end{longenum}
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

190
main.tex
View File

@ -855,9 +855,10 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item \label{itm:fwe-po-fsw} Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym harmonogram prac kontrolnych związany z realizacją poszczególnych działów w danym semestrze, zgodny z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO). \item \label{itm:fwe-po-fsw} Formy i sposoby weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, w tym harmonogram prac kontrolnych związany z realizacją poszczególnych działów w danym semestrze, zgodny z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO).
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym: \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Maksymalną liczbę punktów dla każdej formy sprawdzania wiedzy (np. kartkówka 10 punktów). \item \label{itm:min-formy-weryfikacji}
\item Sposób przeliczania uzyskanych punktów na wartości procentowe. Minimalną liczbę różnych form sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~semestrze, zapewniającą wszechstronną ocenę, \emph{nie mniejszą niż określona w~WO} ([\ref{itm:po-ob-trzy-formy}]); w~razie braku szczegółowych zasad w~PO, stosuje się postanowienia powołane w~nim.
\item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących.
% \item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji. \item Zasady poprawy ocen bieżących oraz warunki uzyskania ocen wyższych niż wynikające z punktacji, zgodnie z ustaleniami Wewnątrzszkolnego Oceniania (WO), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie opinii lub orzeczeń właściwych instytucji.
\item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce. \item Sposób informowania uczniów i ich rodziców lub prawnych opiekunów o wynikach procesu oceniania, w tym o postępach i trudnościach w nauce.
@ -1452,46 +1453,47 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\label{tab:oceny} \label{tab:oceny}
\end{table} \end{table}
\item \label{itm:po-ob-trzy-formy} Każdy uczeń musi być oceniany w~co najmniej trzech różnych formach sprawdzania wiedzy w~ciągu semestru. Jeżeli w~ocenianiu danego przedmiotu ustalono inaczej, obowiązują zasady wynikające z~tych ustaleń. \item \label{itm:po-ob-trzy-formy} Każdy uczeń musi być oceniany w~co najmniej \textbf{trzech różnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności} w~ciągu semestru. Jeżeli w~dokumencie PO danego przedmiotu ustalono inaczej, obowiązują zasady wynikające z~tych ustaleń ([\ref{itm:min-formy-weryfikacji}]).
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych} \paragraf{Zasady korzystania z~urządzeń elektronicznych}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela. \item \label{itm:zasady-urzadzenia-wylaczone} W~czasie trwania form sprawdzania wiedzy i~umiejętności urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone i~przechowywane w~plecaku lub w~miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. Wyjątek jest możliwy wyłącznie za wyraźnym zezwoleniem nauczyciela.
\item \textbf{Korzystanie z~niedozwolonych środków} (np.~telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje: \item \label{itm:zasady-niedozwolone-srodki} Korzystanie z~niedozwolonych środków (np.~telefonu, smartwatcha) bez zgody nauczyciela skutkuje:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Otrzymaniem~0 punktów. \item \label{itm:zasady-skutki-0-punktow} Otrzymaniem~0 punktów.
\item Utratą możliwości poprawy tej oceny. \item \label{itm:zasady-skutki-brak-poprawy} Utratą możliwości poprawy tej oceny.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} \paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}: \item \label{itm:znaczenie-form-sprawdzania} Znaczenie form sprawdzania wiedzy:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej. \item \label{itm:znaczenie-weryfikacja-wymagan} Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w~podstawie programowej.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo. \item \label{itm:znaczenie-przygotowanie-egzaminy} Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i~obejmują w~szczególności: \item \label{itm:wagi-form-sprawdzania} Maksymalne liczby punktów dla poszczególnych form sprawdzania wiedzy określone są w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania ([\ref{itm:maksymalna-liczba-punktow}]) i~obejmują w~szczególności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej. \item \label{itm:wagi-dostosowanie-wymagania} Dostosowanie punktacji do wymagań podstawy programowej w zakresie ich realizacji
\item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\item \label{itm:wagi-uwzglednienie-trudnosci} Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności i~wiedzy, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie): \item \label{itm:prace-pisemne} Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie):
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}: \item \label{itm:znaczenie-prac-pisemnych} Znaczenie prac pisemnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i~logicznego argumentowania. \item \label{itm:znaczenie-samodzielne-zaprezentowanie} Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i~logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności. \item \label{itm:znaczenie-rozwiązywanie-zadań} Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o~różnej konstrukcji (zadania otwarte i~zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
\item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w~celu indywidualnej diagnozy i~planowania działań remediacyjnych. \item \label{itm:znaczenie-analiza-błędów} Ułatwiają szczegółową analizę błędów w~celu indywidualnej diagnozy i~planowania działań remediacyjnych.
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować. \item \label{itm:znaczenie-obiektywność-oceniania} Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}: \item \label{itm:czas-trwania-prac-pisemnych} Czas trwania prac pisemnych ustalany jest w~oparciu o~rodzaj formy, zgodnie z~tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
\begin{table}[h] \begin{table}[h]
\centering \centering
@ -1505,148 +1507,80 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\label{tab:czas_trwania} \label{tab:czas_trwania}
\end{table} \end{table}
\item \textbf{Powtórzenie materiału} oraz zakres planowanej pracy pisemnej są przedstawiane uczniom przed jej przeprowadzeniem. \item \label{itm:powtorka-materialu} Powtórzenie materiału oraz zakres planowanej pracy pisemnej są przedstawiane uczniom przed jej przeprowadzeniem.
\item \textbf{Terminy prac pisemnych}: \item \label{itm:terminy-prac-pisemnych} Terminy prac pisemnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ogłaszane są z~co~najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. \item \label{itm:terminy-tygodniowe-wyprzedzenie} Ogłaszane są z~co~najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Zgłaszane do dziennika elektronicznego. \item \label{itm:terminy-dziennik-elektroniczny} Zgłaszane do dziennika elektronicznego.
\item W~jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace. \item \label{itm:terminy-maksymalnie-trzy} W~jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace.
\item W~ciągu jednego dnia nie~więcej niż jedna taka praca. \item \label{itm:terminy-jedna-na-dzien} W~ciągu jednego dnia nie~więcej niż jedna taka praca.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Wyniki prac pisemnych}: \item \label{itm:wyniki-prac-pisemnych} Wyniki prac pisemnych:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Publikowane są w~terminie do~10 dni roboczych. \item \label{itm:wyniki-10-dni} Publikowane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\item W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do~15 dni roboczych. \item \label{itm:wyniki-15-dni} W~przypadku dłuższych form (np.~z~języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do~15 dni roboczych.
\item Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi. \item \label{itm:wyniki-wglad-do-pracy} Uczeń ma prawo do wglądu w~sprawdzoną i~ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi.
\item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego, tj.~do~31 sierpnia danego roku. \item \label{itm:wyniki-przechowywanie-do-konca-roku} Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i~ocenione prace pisemne do~końca roku szkolnego, tj.~do~31 sierpnia danego roku.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej~30\%~punktów)}: \item \label{itm:poprawa-oceny-niedostatecznej} Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej~30\%~punktów):
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń może przystąpić do~jednokrotnej poprawy. \item \label{itm:poprawa-jednokrotna} Uczeń może przystąpić do~jednokrotnej poprawy.
\item Do~dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy. \item \label{itm:poprawa-wyzsza-ocena} Do~dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z~materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}: \item \label{itm:formy-sprawdzania-ostatnie-lekcje} Formy sprawdzania wiedzy z~materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie}: \item \label{itm:znaczenie-form-sprawdzania} Znaczenie:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i~postępów w~przyswajaniu nowych treści. \item \label{itm:znaczenie-systematycznosc-postepy} Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i~postępów w~przyswajaniu nowych treści.
\item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w~ograniczonym czasie. \item \label{itm:znaczenie-nawyki-regularnosci} Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w~ograniczonym czasie.
\item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o~poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych. \item \label{itm:znaczenie-diagnoza-potrzeb} Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o~poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i~nie~podlegają \textbf{poprawie}. \item \label{itm:realizacja-bez-zapowiedzi} Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i~nie~podlegają \textbf{poprawie}.
\item \textbf{Kartkówki}: \item \label{itm:kartkowki} Kartkówki:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Trwają maksymalnie~15 minut. \item \label{itm:czas-trwania-kartkowki} Trwają maksymalnie~15 minut.
\item Wyniki przekazywane są w~terminie do~10 dni roboczych. \item \label{itm:termin-wynikow-kartkowki} Wyniki przekazywane są w~terminie do~10 dni roboczych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}: \item \label{itm:odpowiedzi-ustne} Odpowiedzi ustne:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń wybierany jest w~sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy. \item \label{itm:odpowiedzi-wybieranie-uczniow} Uczeń wybierany jest w~sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy.
\item Może otrzymać 1--2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga. \item \label{itm:odpowiedzi-przygotowanie} Może otrzymać 1--2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga.
\item Ocena wraz z~informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi. \item \label{itm:odpowiedzi-ocena-niezwloczna} Ocena wraz z~informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. \item \label{itm:odstepstwa-od-zasad} Odstępstwa od zasad dopuszcza się w~uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. \end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności}: \item \label{itm:inne-formy-sprawdzania} Inne formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze). \item \label{itm:inne-formy-aktywnosc-zadania} Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in.~ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
\item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO). \item \label{itm:inne-formy-szczegoly-podmiotowe} Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO).
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Nieobecności i~terminy} \paragraf{Nieobecności i~terminy}
\begin{longenum} \begin{longenum}
% \item W~tygodniu nie~może odbyć się więcej niż 3 zapowiedziane sprawdziany (w~tym nie~więcej niż jeden dziennie). % \item W~tygodniu nie~może odbyć się więcej niż 3 zapowiedziane sprawdziany (w~tym nie~więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. \item \label{itm:ostatnia-praca-pisemna} Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na~2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item \label{itm:usprawiedliwiona-nieobecnosc} Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie z powodu usprawiedliwionej nieobecności, ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem przedmiotu termin i formę zaliczenia sprawdzianu.
\item Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie z powodu usprawiedliwionej nieobecności, ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły uzgodnić z nauczycielem przedmiotu termin i formę zaliczenia sprawdzianu. \item \label{itm:obowiazek-udzialu-w-lekcji} Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano prace pisemną, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
\item \label{itm:obowiazek-zaliczenia-sprawdzianu} Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia.
\item Udział ucznia w~lekcji, na~którą zapowiedziano prace pisemną, jest obowiązkowy, z~wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym. \item \label{itm:prawo-nieprzygotowania} Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na które zapowiedziano pracę pisemną (z~zastrzeżeniem ust. 6 i 7). Prawo to może być realizowane jednokrotnie w~ciągu semestru, \textcolor{blue}{o ile nauczyciel, w~Przedmiotowym Ocenianiu (PO), nie określi inaczej liczby dopuszczalnych zgłoszeń nieprzygotowania}.
\item \label{itm:usprawiedliwienie-reprezentacja} Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna.
\item Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do~zaliczenia przez ucznia. \item \label{itm:zwolnienie-po-nieobecnosci} Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów.
\item Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, z~wyłączeniem zajęć, na które zapowiedziano pracę pisemną (z~zastrzeżeniem ust. 6 i 7). Prawo to może być realizowane jednokrotnie w~ciągu semestru, \textcolor{blue}{o ile nauczyciel, w~Przedmiotowym Ocenianiu (PO), nie określi inaczej liczby dopuszczalnych zgłoszeń nieprzygotowania}.
\item Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował szkołę (np.~w~konkursach lub zawodach), jest usprawiedliwiane na~wniosek nauczyciela-opiekuna.
\item Uczeń jest zwolniony z~pisania bieżących kartkówek i~odpowiedzi w~pierwszym dniu po usprawiedliwionej nieobecności trwającej co~najmniej 5 dni w~przypadku przedmiotów realizowanych raz w~tygodniu lub co~najmniej 3 dni w~przypadku pozostałych przedmiotów.
\end{longenum} \end{longenum}
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika % 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika
% elektronicznego. % elektronicznego.
% Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy
% z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
% Każda zapowiedziana forma sprawdzania wiedzy jest obowiązkowa do zaliczenia przez ucznia.
% 21. Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, po powrocie do szkoły ma obowiązek ustalić z nauczycielem
% przedmiotu termin i formę poprawy/zaliczenia sprawdzianu, nie później niż dwa tygodnie od powrotu
% do szkoły.
% Uczeń ma prawo zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć lekcyjnych.
% 24. Zgłoszenie nieprzygotowania nie przysługuje na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian,
% z zastrzeżeniem ust.25 i 26.
% 25. Nieprzygotowanie ucznia, który reprezentował Szkołę (np. w konkursach, zawodach),
% jest usprawiedliwiane na prośbę nauczyciela-opiekuna.
% 26. Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania i jest zwolniony z pisania bieżących kartkówek
% i odpowiedzi pierwszego dnia po nieobecności usprawiedliwionej trwającej:
%  co najmniej 5 dni z przedmiotów, z których zajęcia odbywają się raz w tygodniu
%  co najmniej 3 dni z pozostałych przedmiotów.
% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych
%-------------------------------------------------------------------------
% \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
% \label{itm:klasyfikacja-srodroczna}
% \begin{longenum}
% \item \label{itm:klasyfikacja-zasady-ogolne} \textbf{Zasady ogólne}:
% \begin{longenum}
% \item Klasyfikacja śródroczna przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego, zgodnie z zasadami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-charakter-cel}].
% \end{longenum}
% \item \label{itm:klasyfikacja-specyfika} \textbf{Specyfika klasyfikacji śródrocznej}:
% \begin{longenum}
% \item Klasyfikacja śródroczna obejmuje podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia za pierwszy semestr roku szkolnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie}].
% \item Terminy klasyfikacji ustala dyrektor szkoły, stosownie do [\ref{itm:klasyfikacja-terminy-klasyfikacyjne}].
% \item Informacje o przewidywanych ocenach śródrocznych przekazywane są uczniom i rodzicom zgodnie z terminami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-termin-informacji}].
% \end{longenum}
% \item \label{itm:klasyfikacja-niekwalifikowanie-srodroczne} \textbf{Niekwalifikowanie śródroczne}:
% \begin{longenum}
% \item Warunki niekwalifikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej opisane są w [\ref{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci}].
% \item W przypadku nieklasyfikacji, nauczyciel zobowiązany jest określić ramy i tryb, w jakim uczeń może nadrobić zaległości w drugim półroczu:
% \begin{longenum}
% \item Nauczyciel ustala plan działań, uwzględniając:
% \begin{longenum}
% \item Materiał do uzupełnienia.
% \item Terminy realizacji poszczególnych elementów.
% \item Formy sprawdzenia wiedzy.
% \end{longenum}
% \item Monitoruje postępy ucznia, zapewniając możliwość konsultacji.
% \item Informuje rodziców o~warunkach nadrabiania zaległości poprzez stosowne wpisy w dzienniku elektronicznym.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% % \item \label{itm:procedura-odwolawcza} \textbf{Procedura odwoławcza}:
% % \begin{longenum}
% % \item Procedura odwoławcza w przypadku niezgodności oceny śródrocznej z przepisami określona jest w [\ref{itm:odwolanie-przepisy}].
% % \end{longenum}
% \end{longenum}
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------