diff --git a/main.pdf b/main.pdf index cb2e0a4..6ac5cdc 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 4f5dc93..67cbb0b 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -322,6 +322,61 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \end{longenum} \end{longenum} +\paragraf{Jawność ocen} +\begin{longenum} + \item Zasada powszechnej dostępności informacji o ocenach + \begin{longenum} + \item Oceny uzyskane przez ucznia podlegają jawności wobec ucznia oraz jego rodziców lub prawnych opiekunów. + \item Zasada jawności obejmuje wszelkie rodzaje ocen, w szczególności: + \begin{longenum} + \item Oceny bieżące. + \item Oceny klasyfikacyjne, w tym śródroczne oraz roczne. + \end{longenum} + \item Jawność dotyczy zarówno ocen uzyskanych z zajęć edukacyjnych, jak i ocen zachowania ucznia. + \end{longenum} + + \item Rejestracja ocen w dzienniku elektronicznym + \begin{longenum} + \item Oceny bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne podlegają obligatoryjnemu wpisowi do dziennika elektronicznego w terminach określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \item Uczeń oraz jego rodzice lub prawni opiekunowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego po dokonaniu autoryzowanego logowania. + \end{longenum} + + \item Uzasadnienie ocen z zajęć edukacyjnych + \begin{longenum} + \item Uczeń lub jego rodzice albo prawni opiekunowie mają prawo wnosić o uzasadnienie każdej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej, zarówno śródrocznej, jak i rocznej, wystawionej w ramach zajęć edukacyjnych. + \item Nauczyciel, na żądanie określone w pkt 1, jest obowiązany przedstawić uzasadnienie oceny, uwzględniając w szczególności: + \begin{longenum} + \item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych określonych w Podstawie Programowej (PP) oraz Szczegółowym Ocenianiu (SO). + \item Kryteria oceniania przyjęte w Szczegółowym Ocenianiu (SO), z uwzględnieniem wymagań minimalnych i rozszerzonych. + \item Metodę obliczania punktacji uzyskanej za daną formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności. + \item Elementy pracy ucznia ocenione pozytywnie. + \item Obszary wymagające poprawy lub uzupełnienia. + \item Wskazówki dotyczące dalszego rozwoju kompetencji i doskonalenia wyników nauczania. + \item Formę weryfikacji wiedzy lub umiejętności, przeprowadzoną zgodnie z Procedurami Oceniania (PO). + \item Warunki i możliwości poprawy oceny, określone w Procedurach Oceniania (PO). + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item Uzasadnienie ocen zachowania + \begin{longenum} + \item Na żądanie ucznia lub jego rodziców albo prawnych opiekunów wychowawca klasy jest obowiązany przedstawić uzasadnienie wystawionej oceny zachowania, odwołując się do kryteriów określonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \item Uzasadnienie oceny zachowania winno zawierać: + \begin{longenum} + \item Odniesienie do kryteriów oceny zachowania, w tym w szczególności frekwencji, kultury osobistej, współpracy w grupie oraz przestrzegania regulaminu szkoły. + \item Wskazanie pozytywnych aspektów postaw i zachowań ucznia. + \item Określenie obszarów wymagających poprawy. + \item Wskazówki w zakresie dalszego rozwoju społecznego i osobistego ucznia. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item Tryb przekazywania uzasadnienia ocen + \begin{longenum} + \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest uczniowi w formie ustnej, w trakcie zajęć lub podczas indywidualnej konsultacji. + \item Uzasadnienie oceny przekazywane jest rodzicom lub prawnym opiekunom w trakcie indywidualnego spotkania, w tym w ramach zebrań z rodzicami lub konsultacji, lub w innej formie uzgodnionej z wnioskodawcą, w szczególności w formie zdalnej. + \end{longenum} +\end{longenum} + + %----------------------- % PRZYPISY %----------------------- @@ -604,67 +659,9 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ % \end{longenum} % \end{longenum} \end{longenum} - - \paragraf{Jawność Oceny} - \begin{longenum} - - \item Powszechna dostępność informacji o ocenach - \begin{longenum} - \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne zarówno dla niego samego, jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów). - \item Jawność obejmuje wszystkie rodzaje ocen: - \begin{longenum} - \item Bieżące. - \item Klasyfikacyjne: (śródroczne i roczne). - \end{longenum} - \item Dotyczy to zarówno ocen z~zajęć edukacyjnych, jak i~ocen zachowania. - \end{longenum} - - \item Rejestrowanie ocen w dzienniku elektronicznym - \begin{longenum} - \item Oceny (bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne) są wpisywane do dziennika elektronicznego zgodnie z terminami określonymi w \textcolor{orange}{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}. - \item Uczeń oraz rodzice (prawni opiekunowie) mają \textbf{stały dostęp} do tych informacji po zalogowaniu się do e-dziennika. - \end{longenum} - - \item Uzasadnianie oceny wystawionej za określoną formę sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~ramach zajęć edukacyjnych. - - \begin{longenum} - - \item Każdy uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo żądania uzasadnienia wystawionej oceny bieżącej lub klasyfikacyjnej (śródrocznej, rocznej). - - \item Nauczyciel, przygotowując uzasadnienie oceny, odnosi się w szczególności do: - \begin{longenum} - \item stopnia realizacji wymagań wynikających z~Podstawy Programowej (PP) oraz Szczegółowego Oceniania (SO), - \item kryteriów oceniania przyjętych w~SO, z~uwzględnieniem wymagań minimalnych i~rozszerzonych, - \item sposobu wyliczania punktacji za daną formę sprawdzania wiedzy lub umiejętności, - \item elementów pracy ucznia wykonanych prawidłowo, - \item obszarów wymagających poprawy, - \item wskazówek dotyczących dalszej nauki oraz rozwoju kompetencji, - \item formy sprawdzania wiedzy, przeprowadzonej zgodnie z~Procedurami Oceniania (PO), - \item możliwości poprawy oceny, określonych w~PO. - \end{longenum} - - \item Uzasadnianie wystawionych ocen zachowania: - \begin{longenum} - \item Na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) \textbf{wychowawca klasy} uzasadnia ocenę zachowania, \textbf{odwołując się do kryteriów} opisanych w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}. - \item Uzasadnienie oceny zachowania powinno zawierać: - \begin{longenum} - \item odniesienie do przyjętych kryteriów (np. frekwencja, kultura osobista, współpraca w grupie, przestrzeganie regulaminu), - \item mocne strony w zakresie postaw i zachowań ucznia, - \item obszary wymagające poprawy, - \item wskazówki dotyczące dalszego rozwoju społecznego i osobistego. - \end{longenum} - - \end{longenum} - - \item Forma przekazania uzasadnienia: - \begin{longenum} - \item \textbf{Uczniowi} --- ustnie, podczas zajęć lub w indywidualnej konsultacji, - \item \textbf{Rodzicom (prawnym opiekunom)} --- podczas indywidualnego spotkania (np. tzw. wywiadówki lub konsultacje) albo w innej uzgodnionej formie (np. online). - \end{longenum} - - \end{longenum} % -------------------------------------------------------------------- +% -------------------------------------------------------------------- \section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania} \label{chap:ocenianie} @@ -1046,7 +1043,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \end{longenum} \end{longenum} - %------------------------------------------------------------------------- +%------------------------------------------------------------------------- % \newpage \subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia} \label{subsec:ocenianie-ucznia}