This commit is contained in:
baiobelfer 2025-03-30 01:51:24 +01:00
parent 5f9ece98f4
commit dfb64b84b7
2 changed files with 287 additions and 161 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

444
main.tex
View File

@ -10,6 +10,20 @@
% %
} }
\usepackage[pdfusetitle, % wykorzystuje metadane dokumentu
pdfa, % zgodność z PDF/A
backref=section, % opcjonalne powiązania wsteczne
colorlinks=true, % kolorowe linki zamiast ramek
linkcolor=blue, % kolor linków wewnętrznych
anchorcolor=black,
citecolor=green,
filecolor=magenta,
urlcolor=cyan,
pdfpagelabels=true,
hyperindex=true,
plainpages=false,
pdfstartview=FitH]{hyperref}
\usepackage{ulem} \usepackage{ulem}
\usepackage{longtable} \usepackage{longtable}
@ -404,66 +418,63 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
% ------------------------------------------------- % -------------------------------------------------
\paragraf{Zasady klasyfikacji wewnątrzszkolnej} \paragraf{Zasady klasyfikacji wewnątrzszkolnej}
\label{itm:klasyfikacja-zasady}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Charakter i~cel klasyfikacji \item \label{itm:klasyfikacja-charakter-cel} Charakter i~cel klasyfikacji
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia \item \label{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie} Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia
z~zajęć określonych w~szkolnym planie nauczania oraz jego zachowania, w~ramach klasyfikacji śródrocznej i~rocznej. z~zajęć określonych w~szkolnym planie nauczania oraz jego zachowania, w~ramach klasyfikacji śródrocznej i~rocznej.
\item Dotyczy zarówno obowiązkowych, jak i~dodatkowych zajęć edukacyjnych. \item \label{itm:klasyfikacja-dotyczy-obowiazkowych-dodatkowych} Dotyczy zarówno obowiązkowych, jak i~dodatkowych zajęć edukacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \label{itm:klasyfikacja-zasady-ustalania} Zasady ustalania ocen śródrocznych i~rocznych
\item Zasady ustalania ocen śródrocznych i~rocznych
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Śródroczne i~roczne oceny z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. \item \label{itm:klasyfikacja-nauczyciele-ustalaja-oceny} Śródroczne i~roczne oceny z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia.
\item Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy zgodnie z~obowiązującym punktowym systemem oceny zachowania. \item \label{itm:klasyfikacja-wychowawca-ocena-zachowania} Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy zgodnie z~obowiązującym punktowym systemem oceny zachowania.
\item Oceny z~dodatkowych zajęć edukacyjnych nie wpływają na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. \item \label{itm:klasyfikacja-oceny-dodatkowe-nie-wplywaja} Oceny z~dodatkowych zajęć edukacyjnych nie wpływają na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
\end{longenum} \end{longenum}
\item \label{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci} Warunki klasyfikowalności ucznia
\item{Warunki klasyfikowalności ucznia}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: \item \label{itm:klasyfikacja-uczen-nieklasyfikowany} Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w~WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO. \item \label{itm:klasyfikacja-brak-minimalnej-liczby-ocen} Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w~WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO.
\item Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania. \item \label{itm:klasyfikacja-nieobecnosc-polowa-czasu} Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania.
\item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. \item \label{itm:klasyfikacja-brak-podstaw-oceny} Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item \label{itm:klasyfikacja-obliczanie-oceny} Obliczanie oceny klasyfikacyjnej
\item Obliczanie oceny klasyfikacyjnej
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Śródroczna i~roczna ocena klasyfikacyjna jest wyliczana z~liczby punktów uzyskanych przez ucznia w~systemie Librus odpowiednio: \item \label{itm:klasyfikacja-ocena-srodroczna-roczna} Śródroczna i~roczna ocena klasyfikacyjna jest wyliczana z~liczby punktów uzyskanych przez ucznia w~systemie Librus odpowiednio:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item W~pierwszym okresie - dla oceny śródrocznej \item \label{itm:klasyfikacja-pierwszy-okres} W~pierwszym okresie - dla oceny śródrocznej
\item W~całym roku szkolnym - dla oceny rocznej \item \label{itm:klasyfikacja-caly-rok} W~całym roku szkolnym - dla oceny rocznej
\end{longenum} \end{longenum}
\item Wynik punktowy jest przeliczany na procenty zgodnie z~wewnątrzszkolnym systemem oceniania, a~następnie konwertowany na stopień w~skali 1--6 (od niedostatecznej do~celującej). \item \label{itm:klasyfikacja-przeliczenie-procenty} Wynik punktowy jest przeliczany na procenty zgodnie z~wewnątrzszkolnym systemem oceniania, a~następnie konwertowany na stopień w~skali 1--6 (od niedostatecznej do~celującej).
\end{longenum} \end{longenum}
\item Terminy klasyfikacyjne: \item \label{itm:klasyfikacja-terminy-klasyfikacyjne} Terminy klasyfikacyjne:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Terminy posiedzeń śródrocznej oraz rocznej rady klasyfikacyjnej określa dyrektor szkoły w~drodze zarządzenia wewnętrznego. \item \label{itm:klasyfikacja-dyrektor-okresla-terminy} Terminy posiedzeń śródrocznej oraz rocznej rady klasyfikacyjnej określa dyrektor szkoły w~drodze zarządzenia wewnętrznego.
\item Nie później niż w dniu posiedzenia rady klasyfikacyjnej: \item \label{itm:klasyfikacja-wpis-do-dokumentacji} Nie później niż w dniu posiedzenia rady klasyfikacyjnej:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne dokonują wpisu ocen klasyfikacyjnych z~tychże zajęć do dokumentacji przebiegu nauczania. \item \label{itm:klasyfikacja-wpis-ocen-edukacyjnych} Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne dokonują wpisu ocen klasyfikacyjnych z~tychże zajęć do dokumentacji przebiegu nauczania.
\item Wychowawca klasy dokonuje wpisu oceny klasyfikacyjnej z~zachowania do dokumentacji przebiegu nauczania. \item \label{itm:klasyfikacja-wpis-oceny-zachowania} Wychowawca klasy dokonuje wpisu oceny klasyfikacyjnej z~zachowania do dokumentacji przebiegu nauczania.
\end{longenum} \end{longenum}
\item W~razie zagrożenia oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniem ucznia, nauczyciele zajęć edukacyjnych informują ucznia i~jego rodziców (prawnych opiekunów) o~przewidywanych ocenach śródrocznych poprzez wpis w~dzienniku elektronicznym Librus w~terminie: \item \label{itm:klasyfikacja-informacja-o-zagrozeniu} W~razie zagrożenia oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniem ucznia, nauczyciele zajęć edukacyjnych informują ucznia i~jego rodziców (prawnych opiekunów) o~przewidywanych ocenach śródrocznych poprzez wpis w~dzienniku elektronicznym Librus w~terminie:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Nie później niż miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej. \item \label{itm:klasyfikacja-termin-informacji} Nie później niż miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item Skala stopni klasyfikacyjnych \item Skala stopni klasyfikacyjnych
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Przy wystawianiu ocen stosuje się skalę stopni przedstawioną w~tabeli~\ref{tab:skala_ocen}: \item Przy wystawianiu ocen stosuje się skalę stopni przedstawioną w~tabeli~\ref{tab:skala_ocen}:
@ -1585,169 +1596,284 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych % 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych
%------------------------------------------------------------------------- %-------------------------------------------------------------------------
\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)} \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna} \label{itm:klasyfikacja-srodroczna}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Zasady ogólne:
\item \label{itm:klasyfikacja-zasady-ogolne} \textbf{Zasady ogólne}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Klasyfikacja śródroczna (okresowa) przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego, \item Klasyfikacja śródroczna przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego, zgodnie z zasadami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-charakter-cel}].
zwykle pod koniec pierwszego semestru.
\item Polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia za okres od
początku roku szkolnego do zakończenia pierwszego semestru oraz na ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Terminy klasyfikacyjne: \item \label{itm:klasyfikacja-specyfika} \textbf{Specyfika klasyfikacji śródrocznej}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Terminy ustala dyrektor szkoły. Najczęściej wyznaczane są one na ostatni tydzień pierwszego okresu (styczeń lub luty). \item Klasyfikacja śródroczna obejmuje podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia za pierwszy semestr roku szkolnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie}].
\item Informację o~przewidywanych ocenach śródrocznych nauczyciele i~wychowawca przekazują uczniom w~następujących terminach: \item Terminy klasyfikacji ustala dyrektor szkoły, stosownie do [\ref{itm:klasyfikacja-terminy-klasyfikacyjne}].
\item Informacje o przewidywanych ocenach śródrocznych przekazywane są uczniom i rodzicom zgodnie z terminami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-termin-informacji}].
\end{longenum}
\item \label{itm:klasyfikacja-niekwalifikowanie-srodroczne} \textbf{Niekwalifikowanie śródroczne}:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Co najmniej 2~tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, \item Warunki niekwalifikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej opisane są w [\ref{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci}].
\item W~przypadku zagrożenia oceną niedostateczną — \emph{co najmniej 30~dni} przed terminem tego posiedzenia. \item W przypadku nieklasyfikacji, nauczyciel zobowiązany jest określić ramy i tryb, w jakim uczeń może nadrobić zaległości w drugim półroczu:
\begin{longenum}
\item Nauczyciel ustala plan działań, uwzględniając:
\begin{longenum}
\item Materiał do uzupełnienia.
\item Terminy realizacji poszczególnych elementów.
\item Formy sprawdzenia wiedzy.
\end{longenum}
\item Monitoruje postępy ucznia, zapewniając możliwość konsultacji.
\item Informuje rodziców o~warunkach nadrabiania zaległości poprzez stosowne wpisy w dzienniku elektronicznym.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item Podstawa punktowa i~zasady ustalania ocen śródrocznych z~zajęć edukacyjnych: % \item \label{itm:procedura-odwolawcza} \textbf{Procedura odwoławcza}:
% \begin{longenum}
% \item Procedura odwoławcza w przypadku niezgodności oceny śródrocznej z przepisami określona jest w [\ref{itm:odwolanie-przepisy}].
% \end{longenum}
\end{longenum}%-------------------------------------------------------------------------
% \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
% \label{subsec:klasyfikacja-srodroczna}
% \begin{longenum}
% \item Zasady ogólne:
% \begin{longenum}
% \item Klasyfikacja śródroczna (okresowa) przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego,
% zwykle pod koniec pierwszego semestru.
% \item Polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia za okres od
% początku roku szkolnego do zakończenia pierwszego semestru oraz na ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
% \end{longenum}
% \item Terminy klasyfikacyjne:
% \begin{longenum}
% \item Terminy ustala dyrektor szkoły. Najczęściej wyznaczane są one na ostatni tydzień pierwszego okresu (styczeń lub luty).
% \item Informację o~przewidywanych ocenach śródrocznych nauczyciele i~wychowawca przekazują uczniom w~następujących terminach:
% \begin{longenum}
% \item Co najmniej 2~tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
% \item W~przypadku zagrożenia oceną niedostateczną — \emph{co najmniej 30~dni} przed terminem tego posiedzenia.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% \item Podstawa punktowa i~zasady ustalania ocen śródrocznych z~zajęć edukacyjnych:
% \begin{longenum}
% \item Śródroczna ocena klasyfikacyjna z~danego przedmiotu opiera się na liczbie punktów uzyskanych w~pierwszym okresie roku szkolnego, z~uwzględnieniem różnych form sprawdzania wiedzy.
% \item Ostateczna ocena śródroczna wyliczana jest automatycznie w~programie~Librus jako średnia ważona, przy czym uwzględnia się:
% \begin{longenum}
% \item Liczbę punktów uzyskanych w~pierwszym semestrze,
% \item Łączną maksymalną liczbę punktów ustaloną dla zrealizowanych form sprawdzania wiedzy w pierwszym semestrze (zgodnie z Przedmiotowym Ocenianiem (PO)).
% \item Zasady określone w~Wewnątrzszkolnym~Ocenianiu~(WO),
% w~tym procedury popraw ocen.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% \item Ocena klasyfikacyjna zachowania:
% \begin{longenum}
% \item Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy
% po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów oraz opinii samego ocenianego ucznia, zgodnie z punktowymi zasadami oceny zachowania określonymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
% \end{longenum}
% \item Procedura odwoławcza:
% \begin{longenum}
% \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły,
% jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została
% ustalona niezgodnie z~przepisami.
% \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości
% i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania
% na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna
% i~nie może być niższa od pierwotnej.
% \end{longenum}
% \item Niekwalifikowanie śródroczne:
% \begin{longenum}
% \item Uczeń może zostać uznany za nieklasyfikowanego w klasyfikacji śródrocznej, jeżeli:
% \begin{longenum}
% \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w Przedmiotowym Systemie Oceniania (PSO) lub Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO).
% \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
% \end{longenum}
% \item Decyzję o nieklasyfikacji podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia po konsultacji z wychowawcą i dyrektorem szkoły.
% \item W przypadku nieklasyfikacji w klasyfikacji śródrocznej:
% \begin{longenum}
% \item Nauczyciel zobowiązany jest zaproponować uczniowi sposób nadrobienia zaległości w drugim półroczu.
% \item Uczeń zobowiązany jest uzyskać oceny bieżące z materiału objętego zaległościami, aby możliwe było wystawienie oceny klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% \end{longenum}
%--------------------------------------------------------------------------
%--------------------------------------------------------------------------
\section{Klasyfikacja roczna}
\label{sec:klasyfikacja_roczna}
\paragraf{Zakres stosowania klasyfikacji rocznej}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Śródroczna ocena klasyfikacyjna z~danego przedmiotu opiera się na liczbie punktów uzyskanych w~pierwszym okresie roku szkolnego, z~uwzględnieniem różnych form sprawdzania wiedzy. \item Klasyfikacja roczna obejmuje:
\item Ostateczna ocena śródroczna wyliczana jest automatycznie w~programie~Librus jako średnia ważona, przy czym uwzględnia się:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Liczbę punktów uzyskanych w~pierwszym semestrze, \item Oceny roczne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (\ref{itm:klasyfikacja-dotyczy-obowiazkowych-dodatkowych}).
\item Łączną maksymalną liczbę punktów ustaloną dla zrealizowanych form sprawdzania wiedzy w pierwszym semestrze (zgodnie z Przedmiotowym Ocenianiem (PO)). \item Ocenę roczną z zachowania, ustalaną przez wychowawcę klasy zgodnie z punktowym systemem oceny zachowania (\ref{itm:klasyfikacja-wychowawca-ocena-zachowania}).
\item Zasady określone w~Wewnątrzszkolnym~Ocenianiu~(WO), \item Decyzje o promocji ucznia do następnej klasy lub ukończeniu etapu edukacyjnego.
w~tym procedury popraw ocen. \end{longenum}
\item Klasyfikacja roczna jest integralną częścią procesu oceniania wewnątrzszkolnego, opisanego w §\ref{itm:klasyfikacja-zasady-ustalania}.
\end{longenum}
\paragraf{Cele klasyfikacji rocznej}
\begin{longenum}
\item Klasyfikacja roczna ma na celu:
\begin{longenum}
\item Dokonanie podsumowania osiągnięć ucznia w odniesieniu do wymagań programowych (\ref{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie}).
\item Określenie stopnia opanowania umiejętności praktycznych i postaw społecznych.
\item Wskazanie potrzeb w zakresie dalszego rozwoju edukacyjnego.
\item Motywowanie ucznia do systematycznej pracy i dalszych osiągnięć.
\end{longenum} \end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item Ocena klasyfikacyjna zachowania: \paragraf{Warunki wystawienia ocen rocznych}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy \item Roczna ocena klasyfikacyjna jest wystawiana na podstawie:
po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów oraz opinii samego ocenianego ucznia, zgodnie z punktowymi zasadami oceny zachowania określonymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). \begin{longenum}
\item Wyników uzyskanych w ciągu całego roku szkolnego (\ref{itm:klasyfikacja-ocena-srodroczna-roczna}, \ref{itm:klasyfikacja-caly-rok}).
\item Średniej punktowej przeliczonej na skalę ocen według ustalonych kryteriów (\ref{itm:klasyfikacja-przeliczenie-procenty}).
\item Opinii nauczycieli prowadzących zajęcia oraz wychowawcy (w przypadku oceny zachowania).
\end{longenum} \end{longenum}
\item Procedura odwoławcza: \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z warunków określonych w §\ref{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci}.
\begin{longenum}
\item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły,
jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została
ustalona niezgodnie z~przepisami.
\item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości
i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania
na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna
i~nie może być niższa od pierwotnej.
\end{longenum} \end{longenum}
\item Niekwalifikowanie śródroczne: \paragraf{Procedury informowania o klasyfikacji rocznej}
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Uczeń może zostać uznany za nieklasyfikowanego w klasyfikacji śródrocznej, jeżeli: \item Informacja o przewidywanych ocenach rocznych jest przekazywana:
\begin{longenum} \begin{longenum}
\item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w Przedmiotowym Systemie Oceniania (PSO) lub Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). \item Uczniom bezpośrednio przez nauczycieli na zajęciach.
\item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. \item Rodzicom podczas zebrania klasowego organizowanego przez wychowawcę.
\end{longenum} \item Dodatkowe konsultacje są dostępne w formie indywidualnych spotkań z nauczycielami.
\item Decyzję o nieklasyfikacji podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia po konsultacji z wychowawcą i dyrektorem szkoły.
\item W przypadku nieklasyfikacji w klasyfikacji śródrocznej:
\begin{longenum}
\item Nauczyciel zobowiązany jest zaproponować uczniowi sposób nadrobienia zaległości w drugim półroczu.
\item Uczeń zobowiązany jest uzyskać oceny bieżące z materiału objętego zaległościami, aby możliwe było wystawienie oceny klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego.
\end{longenum}
\end{longenum} \end{longenum}
\item Termin przekazania informacji o przewidywanych ocenach rocznych ustala się na miesiąc przed oficjalnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej (\ref{itm:klasyfikacja-termin-informacji}).
\end{longenum}
\paragraf{Decyzje związane z klasyfikacją roczną}
\begin{longenum}
\item Na podstawie klasyfikacji rocznej podejmowane są decyzje dotyczące:
\begin{longenum}
\item Promocji ucznia do następnej klasy.
\item Powtarzania klasy w przypadku niespełnienia warunków promocji.
\item Klasyfikacji końcowej dla uczniów kończących etap edukacyjny.
\end{longenum}
\item Decyzje te są podejmowane przez Radę Pedagogiczną na podstawie wniosków nauczycieli i wychowawców.
\end{longenum}
\paragraf{Specjalne przypadki klasyfikacji rocznej}
\begin{longenum}
\item Uczniowie objęci indywidualnymi programami nauczania lub realizujący tok nauki poza szkołą mogą uzyskać klasyfikację roczną na podstawie wyników egzaminu sprawdzającego.
\item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują celującą ocenę roczną z odpowiednich przedmiotów, zgodnie z ustaleniami zawartymi w §[numer sekcji dotyczącej wyjątków].
\item W przypadku zmiany szkoły, oceny z poprzedniej placówki są przeliczane na punkty według skali określonej w §[numer sekcji dotyczącej transferu].
\end{longenum} \end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------- %--------------------------------------------------------------------------
\section{Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)}
\label{sec:roczne_klasyfikacyjne}
\paragraf{Przedmiot regulacji}
\begin{longenum}
\item Niniejsze przepisy określają zasady ustalania:
\begin{longenum}
\item Rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych.
\item Rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
\end{longenum}
\item Regulacje stosuje się do wszystkich uczniów, niezależnie od typu i poziomu kształcenia. Uwzględniają one także procedury związane z klasyfikacją końcową etapu edukacyjnego.
\end{longenum}
\paragraf{Cele oceniania rocznego}
\begin{longenum}
\item Celem oceniania rocznego jest:
\begin{longenum}
\item Dokonanie podsumowania osiągnięć ucznia w zakresie wymagań programowych.
\item Określenie stopnia opanowania wiadomości, umiejętności oraz postaw społecznych.
\item Zdiagnozowanie potrzeb w zakresie dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
\item Motywowanie ucznia do dalszego rozwoju edukacyjnego.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Harmonogram i informowanie o ocenach}
\begin{longenum}
\item Klasyfikacja roczna odbywa się w terminach określonych w harmonogramie szkoły, na koniec roku szkolnego.
\item Na miesiąc przed klasyfikacją roczną:
\begin{longenum}
\item Nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach podczas zajęć.
\item Wychowawca przekazuje rodzicom informacje na zebraniu klasowym.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Zasady promocji i powtarzania klasy}
\begin{longenum}
\item Uczeń uzyskuje promocję do klasy wyższej, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał oceny wyższe niż niedostateczne.
\item Promocja z wyróżnieniem następuje przy średniej ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrej ocenie zachowania.
\item Do średniej uwzględniane są również oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii lub etyki.
\item Uczeń nie uzyskuje promocji i powtarza klasę, jeżeli ma co najmniej trzy oceny niedostateczne z obowiązkowych zajęć.
\end{longenum}
\paragraf{Nieklasyfikowanie ucznia i procedury związane z nieklasyfikacją}
\begin{longenum}
\item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli:
\begin{longenum}
\item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO.
\item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
\item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego ma prawo przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego:
\begin{longenum}
\item Egzamin klasyfikacyjny organizuje się dla uczniów, którzy nie zostały zakwalifikowani z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z komisją egzaminacyjną oraz uczniem i jego rodzicami.
\item Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego wyłącznie za zgodą Rady Pedagogicznej.
\item Wynik egzaminu stanowi podstawę wystawienia oceny klasyfikacyjnej.
\end{longenum}
\item Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny program nauki lub tok nauki poza szkołą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
\end{longenum}
\paragraf{Zmiana oceny niedostatecznej}
\begin{longenum}
\item Niedostateczna ocena roczna może być zmieniona wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego.
\item Egzamin poprawkowy przeprowadza się zgodnie z procedurami opisanymi w §10 niniejszego regulaminu.
\end{longenum}
\paragraf Procedura odwoławcza: % \section{Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)}
\begin{longenum} % \label{sec:roczne_klasyfikacyjne}
\item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły,
jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została
ustalona niezgodnie z~przepisami.
\item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości
i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania
na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna
i~nie może być niższa od pierwotnej.
\end{longenum}
\paragraf{Klasyfikacja końcowa} % \paragraf{Przedmiot regulacji}
\begin{longenum} % \begin{longenum}
\item Klasyfikacja końcowa, oparta na rocznych ocenach z ostatniego roku nauki, decyduje o ukończeniu szkoły. % \item Niniejsze przepisy określają zasady ustalania:
\item Uczeń kończy szkołę, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć uzyskał oceny wyższe niż niedostateczne. % \begin{longenum}
\item Świadectwo ukończenia szkoły zawiera roczne oceny klasyfikacyjne oraz ewentualne wyróżnienia, np. tytuły laureata lub finalisty olimpiady. % \item Rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych.
\end{longenum} % \item Rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
% \end{longenum}
% \item Regulacje stosuje się do wszystkich uczniów, niezależnie od typu i poziomu kształcenia. Uwzględniają one także procedury związane z klasyfikacją końcową etapu edukacyjnego.
% \end{longenum}
% \paragraf{Cele oceniania rocznego}
% \begin{longenum}
% \item Celem oceniania rocznego jest:
% \begin{longenum}
% \item Dokonanie podsumowania osiągnięć ucznia w zakresie wymagań programowych.
% \item Określenie stopnia opanowania wiadomości, umiejętności oraz postaw społecznych.
% \item Zdiagnozowanie potrzeb w zakresie dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
% \item Motywowanie ucznia do dalszego rozwoju edukacyjnego.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% \paragraf{Harmonogram i informowanie o ocenach}
% \begin{longenum}
% \item Klasyfikacja roczna odbywa się w terminach określonych w harmonogramie szkoły, na koniec roku szkolnego.
% \item Na miesiąc przed klasyfikacją roczną:
% \begin{longenum}
% \item Nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach podczas zajęć.
% \item Wychowawca przekazuje rodzicom informacje na zebraniu klasowym.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% \paragraf{Zasady promocji i powtarzania klasy}
% \begin{longenum}
% \item Uczeń uzyskuje promocję do klasy wyższej, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał oceny wyższe niż niedostateczne.
% \item Promocja z wyróżnieniem następuje przy średniej ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrej ocenie zachowania.
% \item Do średniej uwzględniane są również oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii lub etyki.
% \item Uczeń nie uzyskuje promocji i powtarza klasę, jeżeli ma co najmniej trzy oceny niedostateczne z obowiązkowych zajęć.
% \end{longenum}
% \paragraf{Nieklasyfikowanie ucznia i procedury związane z nieklasyfikacją}
% \begin{longenum}
% \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli:
% \begin{longenum}
% \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO.
% \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
% \item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych.
% \end{longenum}
% \item Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego ma prawo przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego:
% \begin{longenum}
% \item Egzamin klasyfikacyjny organizuje się dla uczniów, którzy nie zostały zakwalifikowani z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z komisją egzaminacyjną oraz uczniem i jego rodzicami.
% \item Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego wyłącznie za zgodą Rady Pedagogicznej.
% \item Wynik egzaminu stanowi podstawę wystawienia oceny klasyfikacyjnej.
% \end{longenum}
% \item Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny program nauki lub tok nauki poza szkołą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
% \end{longenum}
% \paragraf{Zmiana oceny niedostatecznej}
% \begin{longenum}
% \item Niedostateczna ocena roczna może być zmieniona wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego.
% \item Egzamin poprawkowy przeprowadza się zgodnie z procedurami opisanymi w §10 niniejszego regulaminu.
% \end{longenum}
% \paragraf Procedura odwoławcza:
% \begin{longenum}
% \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły,
% jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została
% ustalona niezgodnie z~przepisami.
% \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości
% i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania
% na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna
% i~nie może być niższa od pierwotnej.
% \end{longenum}
% \paragraf{Klasyfikacja końcowa}
% \begin{longenum}
% \item Klasyfikacja końcowa, oparta na rocznych ocenach z ostatniego roku nauki, decyduje o ukończeniu szkoły.
% \item Uczeń kończy szkołę, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć uzyskał oceny wyższe niż niedostateczne.
% \item Świadectwo ukończenia szkoły zawiera roczne oceny klasyfikacyjne oraz ewentualne wyróżnienia, np. tytuły laureata lub finalisty olimpiady.
% \end{longenum}
%-------------------------------- %--------------------------------
\section{Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych} \section{Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych}