diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 28f2654..6da326c 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 2da9628..d5912e3 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -10,6 +10,20 @@ % } +\usepackage[pdfusetitle, % wykorzystuje metadane dokumentu + pdfa, % zgodność z PDF/A + backref=section, % opcjonalne powiązania wsteczne + colorlinks=true, % kolorowe linki zamiast ramek + linkcolor=blue, % kolor linków wewnętrznych + anchorcolor=black, + citecolor=green, + filecolor=magenta, + urlcolor=cyan, + pdfpagelabels=true, + hyperindex=true, + plainpages=false, + pdfstartview=FitH]{hyperref} + \usepackage{ulem} \usepackage{longtable} @@ -404,66 +418,63 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: % ------------------------------------------------- \paragraf{Zasady klasyfikacji wewnątrzszkolnej} +\label{itm:klasyfikacja-zasady} \begin{longenum} - \item Charakter i~cel klasyfikacji + \item \label{itm:klasyfikacja-charakter-cel} Charakter i~cel klasyfikacji \begin{longenum} - \item Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia + \item \label{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie} Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z~zajęć określonych w~szkolnym planie nauczania oraz jego zachowania, w~ramach klasyfikacji śródrocznej i~rocznej. - \item Dotyczy zarówno obowiązkowych, jak i~dodatkowych zajęć edukacyjnych. + \item \label{itm:klasyfikacja-dotyczy-obowiazkowych-dodatkowych} Dotyczy zarówno obowiązkowych, jak i~dodatkowych zajęć edukacyjnych. \end{longenum} - - \item Zasady ustalania ocen śródrocznych i~rocznych + \item \label{itm:klasyfikacja-zasady-ustalania} Zasady ustalania ocen śródrocznych i~rocznych \begin{longenum} - \item Śródroczne i~roczne oceny z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. + \item \label{itm:klasyfikacja-nauczyciele-ustalaja-oceny} Śródroczne i~roczne oceny z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. - \item Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy zgodnie z~obowiązującym punktowym systemem oceny zachowania. + \item \label{itm:klasyfikacja-wychowawca-ocena-zachowania} Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy zgodnie z~obowiązującym punktowym systemem oceny zachowania. - \item Oceny z~dodatkowych zajęć edukacyjnych nie wpływają na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. + \item \label{itm:klasyfikacja-oceny-dodatkowe-nie-wplywaja} Oceny z~dodatkowych zajęć edukacyjnych nie wpływają na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. \end{longenum} - - \item{Warunki klasyfikowalności ucznia} + \item \label{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci} Warunki klasyfikowalności ucznia \begin{longenum} - \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: + \item \label{itm:klasyfikacja-uczen-nieklasyfikowany} Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: \begin{longenum} - \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w~WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO. - \item Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania. - \item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. + \item \label{itm:klasyfikacja-brak-minimalnej-liczby-ocen} Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w~WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO. + \item \label{itm:klasyfikacja-nieobecnosc-polowa-czasu} Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania. + \item \label{itm:klasyfikacja-brak-podstaw-oceny} Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. \end{longenum} \end{longenum} - - \item Obliczanie oceny klasyfikacyjnej + \item \label{itm:klasyfikacja-obliczanie-oceny} Obliczanie oceny klasyfikacyjnej \begin{longenum} - \item Śródroczna i~roczna ocena klasyfikacyjna jest wyliczana z~liczby punktów uzyskanych przez ucznia w~systemie Librus odpowiednio: + \item \label{itm:klasyfikacja-ocena-srodroczna-roczna} Śródroczna i~roczna ocena klasyfikacyjna jest wyliczana z~liczby punktów uzyskanych przez ucznia w~systemie Librus odpowiednio: \begin{longenum} - \item W~pierwszym okresie - dla oceny śródrocznej - \item W~całym roku szkolnym - dla oceny rocznej + \item \label{itm:klasyfikacja-pierwszy-okres} W~pierwszym okresie - dla oceny śródrocznej + \item \label{itm:klasyfikacja-caly-rok} W~całym roku szkolnym - dla oceny rocznej \end{longenum} - \item Wynik punktowy jest przeliczany na procenty zgodnie z~wewnątrzszkolnym systemem oceniania, a~następnie konwertowany na stopień w~skali 1--6 (od niedostatecznej do~celującej). + \item \label{itm:klasyfikacja-przeliczenie-procenty} Wynik punktowy jest przeliczany na procenty zgodnie z~wewnątrzszkolnym systemem oceniania, a~następnie konwertowany na stopień w~skali 1--6 (od niedostatecznej do~celującej). \end{longenum} - \item Terminy klasyfikacyjne: + \item \label{itm:klasyfikacja-terminy-klasyfikacyjne} Terminy klasyfikacyjne: \begin{longenum} - \item Terminy posiedzeń śródrocznej oraz rocznej rady klasyfikacyjnej określa dyrektor szkoły w~drodze zarządzenia wewnętrznego. + \item \label{itm:klasyfikacja-dyrektor-okresla-terminy} Terminy posiedzeń śródrocznej oraz rocznej rady klasyfikacyjnej określa dyrektor szkoły w~drodze zarządzenia wewnętrznego. - \item Nie później niż w dniu posiedzenia rady klasyfikacyjnej: + \item \label{itm:klasyfikacja-wpis-do-dokumentacji} Nie później niż w dniu posiedzenia rady klasyfikacyjnej: \begin{longenum} - \item Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne dokonują wpisu ocen klasyfikacyjnych z~tychże zajęć do dokumentacji przebiegu nauczania. - \item Wychowawca klasy dokonuje wpisu oceny klasyfikacyjnej z~zachowania do dokumentacji przebiegu nauczania. + \item \label{itm:klasyfikacja-wpis-ocen-edukacyjnych} Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne dokonują wpisu ocen klasyfikacyjnych z~tychże zajęć do dokumentacji przebiegu nauczania. + \item \label{itm:klasyfikacja-wpis-oceny-zachowania} Wychowawca klasy dokonuje wpisu oceny klasyfikacyjnej z~zachowania do dokumentacji przebiegu nauczania. \end{longenum} - \item W~razie zagrożenia oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniem ucznia, nauczyciele zajęć edukacyjnych informują ucznia i~jego rodziców (prawnych opiekunów) o~przewidywanych ocenach śródrocznych poprzez wpis w~dzienniku elektronicznym Librus w~terminie: + \item \label{itm:klasyfikacja-informacja-o-zagrozeniu} W~razie zagrożenia oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniem ucznia, nauczyciele zajęć edukacyjnych informują ucznia i~jego rodziców (prawnych opiekunów) o~przewidywanych ocenach śródrocznych poprzez wpis w~dzienniku elektronicznym Librus w~terminie: \begin{longenum} - \item Nie później niż miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej. + \item \label{itm:klasyfikacja-termin-informacji} Nie później niż miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej. \end{longenum} \end{longenum} - \item Skala stopni klasyfikacyjnych \begin{longenum} \item Przy wystawianiu ocen stosuje się skalę stopni przedstawioną w~tabeli~\ref{tab:skala_ocen}: @@ -1585,169 +1596,284 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ % 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych %------------------------------------------------------------------------- - \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)} -\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna} +\label{itm:klasyfikacja-srodroczna} \begin{longenum} - \item Zasady ogólne: + + \item \label{itm:klasyfikacja-zasady-ogolne} \textbf{Zasady ogólne}: \begin{longenum} - \item Klasyfikacja śródroczna (okresowa) przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego, - zwykle pod koniec pierwszego semestru. - \item Polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia za okres od - początku roku szkolnego do zakończenia pierwszego semestru oraz na ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. + \item Klasyfikacja śródroczna przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego, zgodnie z zasadami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-charakter-cel}]. + \end{longenum} - \item Terminy klasyfikacyjne: + \item \label{itm:klasyfikacja-specyfika} \textbf{Specyfika klasyfikacji śródrocznej}: \begin{longenum} - \item Terminy ustala dyrektor szkoły. Najczęściej wyznaczane są one na ostatni tydzień pierwszego okresu (styczeń lub luty). - \item Informację o~przewidywanych ocenach śródrocznych nauczyciele i~wychowawca przekazują uczniom w~następujących terminach: + \item Klasyfikacja śródroczna obejmuje podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia za pierwszy semestr roku szkolnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie}]. + \item Terminy klasyfikacji ustala dyrektor szkoły, stosownie do [\ref{itm:klasyfikacja-terminy-klasyfikacyjne}]. + \item Informacje o przewidywanych ocenach śródrocznych przekazywane są uczniom i rodzicom zgodnie z terminami określonymi w [\ref{itm:klasyfikacja-termin-informacji}]. + \end{longenum} + + \item \label{itm:klasyfikacja-niekwalifikowanie-srodroczne} \textbf{Niekwalifikowanie śródroczne}: + \begin{longenum} + \item Warunki niekwalifikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej opisane są w [\ref{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci}]. + \item W przypadku nieklasyfikacji, nauczyciel zobowiązany jest określić ramy i tryb, w jakim uczeń może nadrobić zaległości w drugim półroczu: \begin{longenum} - \item Co najmniej 2~tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, - \item W~przypadku zagrożenia oceną niedostateczną — \emph{co najmniej 30~dni} przed terminem tego posiedzenia. + \item Nauczyciel ustala plan działań, uwzględniając: + \begin{longenum} + \item Materiał do uzupełnienia. + \item Terminy realizacji poszczególnych elementów. + \item Formy sprawdzenia wiedzy. + \end{longenum} + \item Monitoruje postępy ucznia, zapewniając możliwość konsultacji. + \item Informuje rodziców o~warunkach nadrabiania zaległości poprzez stosowne wpisy w dzienniku elektronicznym. \end{longenum} \end{longenum} - \item Podstawa punktowa i~zasady ustalania ocen śródrocznych z~zajęć edukacyjnych: + % \item \label{itm:procedura-odwolawcza} \textbf{Procedura odwoławcza}: + % \begin{longenum} + % \item Procedura odwoławcza w przypadku niezgodności oceny śródrocznej z przepisami określona jest w [\ref{itm:odwolanie-przepisy}]. + % \end{longenum} + +\end{longenum}%------------------------------------------------------------------------- + +% \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)} +% \label{subsec:klasyfikacja-srodroczna} + +% \begin{longenum} +% \item Zasady ogólne: +% \begin{longenum} +% \item Klasyfikacja śródroczna (okresowa) przeprowadzana jest raz w ciągu roku szkolnego, +% zwykle pod koniec pierwszego semestru. +% \item Polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia za okres od +% początku roku szkolnego do zakończenia pierwszego semestru oraz na ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. +% \end{longenum} + +% \item Terminy klasyfikacyjne: +% \begin{longenum} +% \item Terminy ustala dyrektor szkoły. Najczęściej wyznaczane są one na ostatni tydzień pierwszego okresu (styczeń lub luty). +% \item Informację o~przewidywanych ocenach śródrocznych nauczyciele i~wychowawca przekazują uczniom w~następujących terminach: +% \begin{longenum} +% \item Co najmniej 2~tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, +% \item W~przypadku zagrożenia oceną niedostateczną — \emph{co najmniej 30~dni} przed terminem tego posiedzenia. +% \end{longenum} +% \end{longenum} + +% \item Podstawa punktowa i~zasady ustalania ocen śródrocznych z~zajęć edukacyjnych: +% \begin{longenum} +% \item Śródroczna ocena klasyfikacyjna z~danego przedmiotu opiera się na liczbie punktów uzyskanych w~pierwszym okresie roku szkolnego, z~uwzględnieniem różnych form sprawdzania wiedzy. +% \item Ostateczna ocena śródroczna wyliczana jest automatycznie w~programie~Librus jako średnia ważona, przy czym uwzględnia się: +% \begin{longenum} +% \item Liczbę punktów uzyskanych w~pierwszym semestrze, +% \item Łączną maksymalną liczbę punktów ustaloną dla zrealizowanych form sprawdzania wiedzy w pierwszym semestrze (zgodnie z Przedmiotowym Ocenianiem (PO)). +% \item Zasady określone w~Wewnątrzszkolnym~Ocenianiu~(WO), +% w~tym procedury popraw ocen. +% \end{longenum} +% \end{longenum} + +% \item Ocena klasyfikacyjna zachowania: +% \begin{longenum} +% \item Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy +% po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów oraz opinii samego ocenianego ucznia, zgodnie z punktowymi zasadami oceny zachowania określonymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). +% \end{longenum} + +% \item Procedura odwoławcza: +% \begin{longenum} +% \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły, +% jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została +% ustalona niezgodnie z~przepisami. +% \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości +% i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania +% na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna +% i~nie może być niższa od pierwotnej. +% \end{longenum} + +% \item Niekwalifikowanie śródroczne: +% \begin{longenum} +% \item Uczeń może zostać uznany za nieklasyfikowanego w klasyfikacji śródrocznej, jeżeli: +% \begin{longenum} +% \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w Przedmiotowym Systemie Oceniania (PSO) lub Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). +% \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. +% \end{longenum} +% \item Decyzję o nieklasyfikacji podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia po konsultacji z wychowawcą i dyrektorem szkoły. +% \item W przypadku nieklasyfikacji w klasyfikacji śródrocznej: +% \begin{longenum} +% \item Nauczyciel zobowiązany jest zaproponować uczniowi sposób nadrobienia zaległości w drugim półroczu. +% \item Uczeń zobowiązany jest uzyskać oceny bieżące z materiału objętego zaległościami, aby możliwe było wystawienie oceny klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego. +% \end{longenum} +% \end{longenum} + +% \end{longenum} + +%-------------------------------------------------------------------------- +%-------------------------------------------------------------------------- +\section{Klasyfikacja roczna} +\label{sec:klasyfikacja_roczna} + +\paragraf{Zakres stosowania klasyfikacji rocznej} +\begin{longenum} + \item Klasyfikacja roczna obejmuje: \begin{longenum} - \item Śródroczna ocena klasyfikacyjna z~danego przedmiotu opiera się na liczbie punktów uzyskanych w~pierwszym okresie roku szkolnego, z~uwzględnieniem różnych form sprawdzania wiedzy. - \item Ostateczna ocena śródroczna wyliczana jest automatycznie w~programie~Librus jako średnia ważona, przy czym uwzględnia się: - \begin{longenum} - \item Liczbę punktów uzyskanych w~pierwszym semestrze, - \item Łączną maksymalną liczbę punktów ustaloną dla zrealizowanych form sprawdzania wiedzy w pierwszym semestrze (zgodnie z Przedmiotowym Ocenianiem (PO)). - \item Zasady określone w~Wewnątrzszkolnym~Ocenianiu~(WO), - w~tym procedury popraw ocen. - \end{longenum} + \item Oceny roczne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (\ref{itm:klasyfikacja-dotyczy-obowiazkowych-dodatkowych}). + \item Ocenę roczną z zachowania, ustalaną przez wychowawcę klasy zgodnie z punktowym systemem oceny zachowania (\ref{itm:klasyfikacja-wychowawca-ocena-zachowania}). + \item Decyzje o promocji ucznia do następnej klasy lub ukończeniu etapu edukacyjnego. \end{longenum} - \item Ocena klasyfikacyjna zachowania: + \item Klasyfikacja roczna jest integralną częścią procesu oceniania wewnątrzszkolnego, opisanego w §\ref{itm:klasyfikacja-zasady-ustalania}. +\end{longenum} + +\paragraf{Cele klasyfikacji rocznej} +\begin{longenum} + \item Klasyfikacja roczna ma na celu: \begin{longenum} - \item Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy - po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów oraz opinii samego ocenianego ucznia, zgodnie z punktowymi zasadami oceny zachowania określonymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \item Dokonanie podsumowania osiągnięć ucznia w odniesieniu do wymagań programowych (\ref{itm:klasyfikacja-cel-okresowe-podsumowanie}). + \item Określenie stopnia opanowania umiejętności praktycznych i postaw społecznych. + \item Wskazanie potrzeb w zakresie dalszego rozwoju edukacyjnego. + \item Motywowanie ucznia do systematycznej pracy i dalszych osiągnięć. + \end{longenum} +\end{longenum} + +\paragraf{Warunki wystawienia ocen rocznych} +\begin{longenum} + \item Roczna ocena klasyfikacyjna jest wystawiana na podstawie: + \begin{longenum} + \item Wyników uzyskanych w ciągu całego roku szkolnego (\ref{itm:klasyfikacja-ocena-srodroczna-roczna}, \ref{itm:klasyfikacja-caly-rok}). + \item Średniej punktowej przeliczonej na skalę ocen według ustalonych kryteriów (\ref{itm:klasyfikacja-przeliczenie-procenty}). + \item Opinii nauczycieli prowadzących zajęcia oraz wychowawcy (w przypadku oceny zachowania). \end{longenum} - \item Procedura odwoławcza: + \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z warunków określonych w §\ref{itm:klasyfikacja-warunki-klasyfikowalnosci}. +\end{longenum} + +\paragraf{Procedury informowania o klasyfikacji rocznej} +\begin{longenum} + \item Informacja o przewidywanych ocenach rocznych jest przekazywana: \begin{longenum} - \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły, - jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została - ustalona niezgodnie z~przepisami. - \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości - i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania - na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna - i~nie może być niższa od pierwotnej. + \item Uczniom – bezpośrednio przez nauczycieli na zajęciach. + \item Rodzicom – podczas zebrania klasowego organizowanego przez wychowawcę. + \item Dodatkowe konsultacje są dostępne w formie indywidualnych spotkań z nauczycielami. \end{longenum} - \item Niekwalifikowanie śródroczne: + \item Termin przekazania informacji o przewidywanych ocenach rocznych ustala się na miesiąc przed oficjalnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej (\ref{itm:klasyfikacja-termin-informacji}). +\end{longenum} + +\paragraf{Decyzje związane z klasyfikacją roczną} +\begin{longenum} + \item Na podstawie klasyfikacji rocznej podejmowane są decyzje dotyczące: \begin{longenum} - \item Uczeń może zostać uznany za nieklasyfikowanego w klasyfikacji śródrocznej, jeżeli: - \begin{longenum} - \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w Przedmiotowym Systemie Oceniania (PSO) lub Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). - \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. - \end{longenum} - \item Decyzję o nieklasyfikacji podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia po konsultacji z wychowawcą i dyrektorem szkoły. - \item W przypadku nieklasyfikacji w klasyfikacji śródrocznej: - \begin{longenum} - \item Nauczyciel zobowiązany jest zaproponować uczniowi sposób nadrobienia zaległości w drugim półroczu. - \item Uczeń zobowiązany jest uzyskać oceny bieżące z materiału objętego zaległościami, aby możliwe było wystawienie oceny klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego. - \end{longenum} + \item Promocji ucznia do następnej klasy. + \item Powtarzania klasy w przypadku niespełnienia warunków promocji. + \item Klasyfikacji końcowej dla uczniów kończących etap edukacyjny. \end{longenum} + \item Decyzje te są podejmowane przez Radę Pedagogiczną na podstawie wniosków nauczycieli i wychowawców. +\end{longenum} + +\paragraf{Specjalne przypadki klasyfikacji rocznej} +\begin{longenum} + \item Uczniowie objęci indywidualnymi programami nauczania lub realizujący tok nauki poza szkołą mogą uzyskać klasyfikację roczną na podstawie wyników egzaminu sprawdzającego. + + \item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują celującą ocenę roczną z odpowiednich przedmiotów, zgodnie z ustaleniami zawartymi w §[numer sekcji dotyczącej wyjątków]. + + \item W przypadku zmiany szkoły, oceny z poprzedniej placówki są przeliczane na punkty według skali określonej w §[numer sekcji dotyczącej transferu]. \end{longenum} %-------------------------------------------------------------------------- -\section{Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)} -\label{sec:roczne_klasyfikacyjne} - -\paragraf{Przedmiot regulacji} - -\begin{longenum} - \item Niniejsze przepisy określają zasady ustalania: - \begin{longenum} - \item Rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. - \item Rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. - \end{longenum} - - \item Regulacje stosuje się do wszystkich uczniów, niezależnie od typu i poziomu kształcenia. Uwzględniają one także procedury związane z klasyfikacją końcową etapu edukacyjnego. -\end{longenum} - -\paragraf{Cele oceniania rocznego} - -\begin{longenum} - \item Celem oceniania rocznego jest: - \begin{longenum} - \item Dokonanie podsumowania osiągnięć ucznia w zakresie wymagań programowych. - \item Określenie stopnia opanowania wiadomości, umiejętności oraz postaw społecznych. - \item Zdiagnozowanie potrzeb w zakresie dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej. - \item Motywowanie ucznia do dalszego rozwoju edukacyjnego. - \end{longenum} -\end{longenum} - -\paragraf{Harmonogram i informowanie o ocenach} - -\begin{longenum} - \item Klasyfikacja roczna odbywa się w terminach określonych w harmonogramie szkoły, na koniec roku szkolnego. - \item Na miesiąc przed klasyfikacją roczną: - \begin{longenum} - \item Nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach podczas zajęć. - \item Wychowawca przekazuje rodzicom informacje na zebraniu klasowym. - \end{longenum} -\end{longenum} - -\paragraf{Zasady promocji i powtarzania klasy} - -\begin{longenum} - \item Uczeń uzyskuje promocję do klasy wyższej, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał oceny wyższe niż niedostateczne. - \item Promocja z wyróżnieniem następuje przy średniej ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrej ocenie zachowania. - \item Do średniej uwzględniane są również oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii lub etyki. - \item Uczeń nie uzyskuje promocji i powtarza klasę, jeżeli ma co najmniej trzy oceny niedostateczne z obowiązkowych zajęć. -\end{longenum} - -\paragraf{Nieklasyfikowanie ucznia i procedury związane z nieklasyfikacją} - -\begin{longenum} - \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: - \begin{longenum} - \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO. - \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. - \item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. - \end{longenum} - - \item Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego ma prawo przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego: - \begin{longenum} - \item Egzamin klasyfikacyjny organizuje się dla uczniów, którzy nie zostały zakwalifikowani z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z komisją egzaminacyjną oraz uczniem i jego rodzicami. - \item Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego wyłącznie za zgodą Rady Pedagogicznej. - \item Wynik egzaminu stanowi podstawę wystawienia oceny klasyfikacyjnej. - \end{longenum} - - \item Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny program nauki lub tok nauki poza szkołą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. -\end{longenum} - -\paragraf{Zmiana oceny niedostatecznej} - -\begin{longenum} - \item Niedostateczna ocena roczna może być zmieniona wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego. - \item Egzamin poprawkowy przeprowadza się zgodnie z procedurami opisanymi w §10 niniejszego regulaminu. -\end{longenum} -\paragraf Procedura odwoławcza: -\begin{longenum} - \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły, - jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została - ustalona niezgodnie z~przepisami. - \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości - i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania - na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna - i~nie może być niższa od pierwotnej. -\end{longenum} +% \section{Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)} +% \label{sec:roczne_klasyfikacyjne} -\paragraf{Klasyfikacja końcowa} +% \paragraf{Przedmiot regulacji} -\begin{longenum} - \item Klasyfikacja końcowa, oparta na rocznych ocenach z ostatniego roku nauki, decyduje o ukończeniu szkoły. - \item Uczeń kończy szkołę, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć uzyskał oceny wyższe niż niedostateczne. - \item Świadectwo ukończenia szkoły zawiera roczne oceny klasyfikacyjne oraz ewentualne wyróżnienia, np. tytuły laureata lub finalisty olimpiady. -\end{longenum} +% \begin{longenum} +% \item Niniejsze przepisy określają zasady ustalania: +% \begin{longenum} +% \item Rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. +% \item Rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. +% \end{longenum} + +% \item Regulacje stosuje się do wszystkich uczniów, niezależnie od typu i poziomu kształcenia. Uwzględniają one także procedury związane z klasyfikacją końcową etapu edukacyjnego. +% \end{longenum} + +% \paragraf{Cele oceniania rocznego} + +% \begin{longenum} +% \item Celem oceniania rocznego jest: +% \begin{longenum} +% \item Dokonanie podsumowania osiągnięć ucznia w zakresie wymagań programowych. +% \item Określenie stopnia opanowania wiadomości, umiejętności oraz postaw społecznych. +% \item Zdiagnozowanie potrzeb w zakresie dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej. +% \item Motywowanie ucznia do dalszego rozwoju edukacyjnego. +% \end{longenum} +% \end{longenum} + +% \paragraf{Harmonogram i informowanie o ocenach} + +% \begin{longenum} +% \item Klasyfikacja roczna odbywa się w terminach określonych w harmonogramie szkoły, na koniec roku szkolnego. +% \item Na miesiąc przed klasyfikacją roczną: +% \begin{longenum} +% \item Nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach podczas zajęć. +% \item Wychowawca przekazuje rodzicom informacje na zebraniu klasowym. +% \end{longenum} +% \end{longenum} + +% \paragraf{Zasady promocji i powtarzania klasy} + +% \begin{longenum} +% \item Uczeń uzyskuje promocję do klasy wyższej, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał oceny wyższe niż niedostateczne. +% \item Promocja z wyróżnieniem następuje przy średniej ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrej ocenie zachowania. +% \item Do średniej uwzględniane są również oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii lub etyki. +% \item Uczeń nie uzyskuje promocji i powtarza klasę, jeżeli ma co najmniej trzy oceny niedostateczne z obowiązkowych zajęć. +% \end{longenum} + +% \paragraf{Nieklasyfikowanie ucznia i procedury związane z nieklasyfikacją} + +% \begin{longenum} +% \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: +% \begin{longenum} +% \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO. +% \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. +% \item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. +% \end{longenum} + +% \item Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego ma prawo przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego: +% \begin{longenum} +% \item Egzamin klasyfikacyjny organizuje się dla uczniów, którzy nie zostały zakwalifikowani z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z komisją egzaminacyjną oraz uczniem i jego rodzicami. +% \item Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego wyłącznie za zgodą Rady Pedagogicznej. +% \item Wynik egzaminu stanowi podstawę wystawienia oceny klasyfikacyjnej. +% \end{longenum} + +% \item Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny program nauki lub tok nauki poza szkołą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. +% \end{longenum} + +% \paragraf{Zmiana oceny niedostatecznej} + +% \begin{longenum} +% \item Niedostateczna ocena roczna może być zmieniona wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego. +% \item Egzamin poprawkowy przeprowadza się zgodnie z procedurami opisanymi w §10 niniejszego regulaminu. +% \end{longenum} + + +% \paragraf Procedura odwoławcza: +% \begin{longenum} +% \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły, +% jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została +% ustalona niezgodnie z~przepisami. +% \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości +% i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania +% na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna +% i~nie może być niższa od pierwotnej. +% \end{longenum} + +% \paragraf{Klasyfikacja końcowa} + +% \begin{longenum} +% \item Klasyfikacja końcowa, oparta na rocznych ocenach z ostatniego roku nauki, decyduje o ukończeniu szkoły. +% \item Uczeń kończy szkołę, jeżeli z wszystkich obowiązkowych zajęć uzyskał oceny wyższe niż niedostateczne. +% \item Świadectwo ukończenia szkoły zawiera roczne oceny klasyfikacyjne oraz ewentualne wyróżnienia, np. tytuły laureata lub finalisty olimpiady. +% \end{longenum} %-------------------------------- \section{Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych}