u
This commit is contained in:
parent
e96dbffde4
commit
def5a5dfa1
159
klasyfikacja.txt
Normal file
159
klasyfikacja.txt
Normal file
@ -0,0 +1,159 @@
|
||||
Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz
|
||||
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
|
||||
§ 6
|
||||
1. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego.
|
||||
2. Klasyfikacja śródroczna i roczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
|
||||
z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu
|
||||
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
|
||||
zachowania.
|
||||
3. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest
|
||||
podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku minimalnej liczby
|
||||
ocen cząstkowych z danego przedmiotu, określonych w PZO pod warunkiem nieobecności ucznia na
|
||||
zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
|
||||
nauczania.
|
||||
4. Klasyfikację uczniów przeprowadza się 2 razy w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych
|
||||
w harmonogramie organizacji roku szkolnego.
|
||||
5. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele
|
||||
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy, informują ucznia i jego
|
||||
rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych
|
||||
z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
|
||||
- uczniów, nauczyciele informują na zajęciach lekcyjnych;
|
||||
- rodziców, wychowawca klasy na zebraniu;
|
||||
- konsultacje przedmiotowe organizowane przez szkołę stwarzają okazję rozmowy zainteresowanych
|
||||
rodziców z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
|
||||
6. Proponowana ocena nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie, nie zmienia się jednak oceny
|
||||
dopuszczającej na niższą.
|
||||
7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
|
||||
prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
|
||||
8. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy, po zasięgnięciu
|
||||
opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
|
||||
9. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
|
||||
prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć
|
||||
edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
|
||||
10. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna wynika ze zdobytej przez ucznia liczby punktów,
|
||||
odpowiednio w pierwszym okresie i całym roku szkolnym, zapisanej w dokumentacji słownie wg skali.
|
||||
1) stopień celujący - 6;
|
||||
2) stopień bardzo dobry - 5;
|
||||
3) stopień dobry - 4;
|
||||
4) stopień dostateczny - 3;
|
||||
5) stopień dopuszczający - 2;
|
||||
6) stopień niedostateczny - 1, obliczonej w następujący sposób:
|
||||
Ocena Udział punktów w
|
||||
procentach
|
||||
niedostateczny 0 – 29 %
|
||||
dopuszczający 30 – 49 %
|
||||
dostateczny 50 – 64 %
|
||||
dobry 65 – 79 %
|
||||
bardzo dobry 80 – 95 %
|
||||
celujący 96 i powyżej
|
||||
Wynik procentowy jest zaokrąglony do części całkowitych zgodnie zzasadami matematycznymi.
|
||||
11. Ocena roczna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego.
|
||||
12. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
|
||||
13. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
|
||||
- oceny klasyfikacyjne zzajęć edukacyjnych
|
||||
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
|
||||
14. Uczeń przyjęty do szkoły w trakcie etapu edukacyjnego, na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły,
|
||||
uzyskuje zaliczenie określonej części programu z poszczególnych przedmiotów na podstawie arkusza
|
||||
ocen. Uzyskane przez ucznia w poprzedniej szkole oceny przelicza się na punkty według skali:
|
||||
dopuszczający (2) – 40%
|
||||
dostateczny (3) – 57%
|
||||
dobry (4) – 72%
|
||||
bardzo dobry (5) – 88%
|
||||
celujący (6) - 98%
|
||||
15. Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych oraz przy ustalaniu szczegółowych wymagań na
|
||||
poszczególne oceny w przedmiotowych zasadach ocenienia, stosuje się następujące kryteria ogólne:
|
||||
1)stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
|
||||
a) posiada pełnię wiedzy i umiejętności z zakresu podstawy programowej w danym etapie
|
||||
kształcenia,
|
||||
b) samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia,
|
||||
c) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych
|
||||
i praktycznych z programu nauczania,
|
||||
d) proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach
|
||||
przedmiotowych albo posiada inne porównywalne osiągnięcia,
|
||||
2)stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
|
||||
a) opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie
|
||||
nauki,
|
||||
b) samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne oraz praktyczne wynikające z programu
|
||||
nauczania,
|
||||
c) potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów
|
||||
i zadań w nowych sytuacjach,
|
||||
3)stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
|
||||
a) opanował wiadomości i umiejętności określonych programem w danym etapie nauki
|
||||
niemal w pełnym zakresie,
|
||||
b) poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu
|
||||
problemów i zadań typowych, znanych z lekcji lub podręcznika,
|
||||
4)stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
|
||||
a) opanował znaczącą część wiadomości i umiejętności określone podstawą programową
|
||||
w danym etapie nauki,
|
||||
b) poprawnie stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów
|
||||
i zadań o niewielkim stopniu złożoności w sytuacjach typowych, często powtarzających się na
|
||||
lekcji,
|
||||
5)stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
|
||||
a) nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej,
|
||||
ale opanował je w zakresie niezbędnym do dalszego kształcenia z danego przedmiotu,
|
||||
b) potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązywać problemy i zadania praktyczne o niewielkim stopniu
|
||||
trudności, często powtarzające się podczas lekcji i w życiu codziennym,
|
||||
6)stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
|
||||
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, a istniejące braki
|
||||
uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu,
|
||||
b) nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
|
||||
16. Uczeń, który zakwalifikował się, co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla
|
||||
regionalnego otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą.
|
||||
17. Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko
|
||||
w wyniku egzaminu – sprawdzianu wiedzy i umiejętności na zasadach opisanych w §10.
|
||||
18. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko
|
||||
w wyniku egzaminu poprawkowego.
|
||||
19. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin
|
||||
klasyfikacyjny.
|
||||
20. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wystawiania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych
|
||||
w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły.
|
||||
21. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
|
||||
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe
|
||||
od oceny niedostatecznej.
|
||||
22. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen
|
||||
co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy
|
||||
programowo wyższej z wyróżnieniem.
|
||||
23. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne , religię lub etykę albo religię i etykę do
|
||||
średniej ocen, o której mowa w pkt. 23, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
|
||||
24. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną
|
||||
(śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej
|
||||
uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych otrzymuje
|
||||
z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
|
||||
25. Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej z trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych
|
||||
w szkolnym planie nauczania, ocen wyższych od oceny niedostatecznej, nie otrzymuje promocji do
|
||||
klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
|
||||
|
||||
------------------------
|
||||
|
||||
Co jest wspólne dla klasyfikacji śródrocznej i rocznej:
|
||||
Podsumowanie osiągnięć edukacyjnych i zachowania: Obie klasyfikacje polegają na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych (z zajęć edukacyjnych i zachowania) – § 6 ust. 2.
|
||||
Oceny ustalane przez nauczycieli: Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący dane zajęcia – § 6 ust. 7.
|
||||
Oceny z dodatkowych zajęć: Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia, a ocena ta nie wpływa na promocję ani ukończenie szkoły – § 6 ust. 9.
|
||||
Skala ocen: Obie klasyfikacje opierają się na tej samej skali ocen (od 1 – niedostateczny do 6 – celujący) opartej na procentowym udziale punktów – § 6 ust. 10.
|
||||
Kryteria ogólne ocen: Przy ustalaniu ocen z zajęć edukacyjnych stosuje się te same kryteria ogólne dla wszystkich stopni (od niedostatecznego do celującego) – § 6 ust. 15.
|
||||
Możliwość zmiany oceny: Ustalona ocena klasyfikacyjna (śródroczna i roczna) może być zmieniona w wyniku egzaminu sprawdzającego wiedzę i umiejętności – § 6 ust. 17.
|
||||
Brak wzajemnego wpływu ocen: Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie wpływają na ocenę zachowania, ani odwrotnie – § 6 ust. 12 i 13.
|
||||
Nieklasyfikowanie ucznia: Uczeń może być nieklasyfikowany z zajęć edukacyjnych, jeśli brak podstaw do ustalenia oceny z powodu nieobecności przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na zajęcia i braku minimalnej liczby ocen cząstkowych – § 6 ust. 3.
|
||||
|
||||
Co dotyczy wyłącznie klasyfikacji śródrocznej:
|
||||
Częstotliwość: Klasyfikacja śródroczna проводится raz w ciągu roku szkolnego – § 6 ust. 1.
|
||||
Ocena zachowania: Śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest wystawiana przez wychowawcę klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów i samego ocenianego ucznia – § 6 ust. 8 (w kontekście śródrocznym, choć dotyczy obu, tu wyraźnie wymieniona jako śródroczna).
|
||||
Podstawa punktowa: Śródroczna ocena klasyfikacyjna wynika z liczby punktów zdobytych w pierwszym okresie roku szkolnego – § 6 ust. 10 (w odróżnieniu od rocznej, która obejmuje cały rok).
|
||||
|
||||
Co dotyczy wyłącznie klasyfikacji rocznej (uzupełnione o elementy klasyfikacji końcowej):
|
||||
Częstotliwość i harmonogram: Klasyfikacja roczna jest częścią klasyfikacji przeprowadzanej dwa razy w roku szkolnym (wraz ze śródroczną), w terminach określonych w harmonogramie – § 6 ust. 4.
|
||||
Informowanie o przewidywanych ocenach: Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele i wychowawca informują ucznia i rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania – § 6 ust. 5.
|
||||
Podstawa punktowa: Roczna ocena klasyfikacyjna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego – § 6 ust. 11.
|
||||
Zmiana niedostatecznej oceny: Niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego – § 6 ust. 18.
|
||||
Promocja do klasy wyższej: Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny wyższe od niedostatecznej – § 6 ust. 21.
|
||||
Promocja z wyróżnieniem: Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyska średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem – § 6 ust. 22.
|
||||
Wliczanie ocen z dodatkowych zajęć: Do średniej ocen rocznych wlicza się także oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii lub etyki, jeśli uczeń na nie uczęszczał – § 6 ust. 23.
|
||||
Oceny dla laureatów i finalistów: Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną – § 6 ust. 24. (To jest element wyraźnie wskazujący na klasyfikację końcową w kontekście roku szkolnego lub etapu edukacyjnego).
|
||||
Powtarzanie klasy: Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od niedostatecznej, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę – § 6 ust. 25.
|
||||
Elementy specyficzne dla klasyfikacji końcowej (dodane na podstawie logiki systemu):
|
||||
Ukończenie szkoły: Klasyfikacja końcowa (oparta na rocznych ocenach klasyfikacyjnych z ostatniego roku etapu edukacyjnego) decyduje o ukończeniu szkoły. Uczeń kończy szkołę, jeśli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania na danym etapie edukacyjnym uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej (wynika z analogii do § 6 ust. 21, ale stosowane na koniec etapu edukacyjnego, np. szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej).
|
||||
Świadectwo ukończenia: Klasyfikacja końcowa stanowi podstawę do wystawienia świadectwa ukończenia szkoły, na którym widnieją roczne oceny klasyfikacyjne z ostatniego roku nauki oraz ewentualnie inne osiągnięcia (np. dla laureatów olimpiad) (implikacja z § 6 ust. 24).
|
||||
Wpływ na dalszą edukację: Końcowe oceny klasyfikacyjne z etapu edukacyjnego mogą mieć wpływ na rekrutację do szkół wyższego poziomu (np. średnich lub wyższych), szczególnie w przypadku średniej ocen lub wyróżnień (rozszerzenie § 6 ust. 22).
|
||||
Wyjaśnienie:
|
||||
W podanym § 6 klasyfikacja roczna jest głównym mechanizmem oceny na koniec roku szkolnego, ale w polskim systemie教育的 "klasyfikacja końcowa" zazwyczaj odnosi się do podsumowania całego etapu edukacyjnego (np. szkoły podstawowej). Dlatego elementy takie jak ukończenie szkoły czy świadectwo są naturalnym przedłużeniem zasad rocznej klasyfikacji na koniec etapu.
|
||||
Punkt 8 (§ 6 ust. 24) explicite wspomina "celującą końcową ocenę klasyfikacyjną" dla laureatów olimpiad, co jest jedynym bezpośrednim odniesieniem do klasyfikacji końcowej w tekście. Pozostałe elementy wynikają z interpretacji i praktyki szkolnej.
|
32
srod.txt
Normal file
32
srod.txt
Normal file
@ -0,0 +1,32 @@
|
||||
Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz
|
||||
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
|
||||
§ 6
|
||||
1. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego.
|
||||
2. Klasyfikacja śródroczna i roczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
|
||||
z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu
|
||||
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
|
||||
zachowania.
|
||||
3. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest
|
||||
podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku minimalnej liczby
|
||||
ocen cząstkowych z danego przedmiotu, określonych w PZO pod warunkiem nieobecności ucznia na
|
||||
zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
|
||||
nauczania.
|
||||
4. Klasyfikację uczniów przeprowadza się 2 razy w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych
|
||||
w harmonogramie organizacji roku szkolnego.
|
||||
5. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele
|
||||
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy, informują ucznia i jego
|
||||
rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych
|
||||
z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
|
||||
- uczniów, nauczyciele informują na zajęciach lekcyjnych;
|
||||
- rodziców, wychowawca klasy na zebraniu;
|
||||
- konsultacje przedmiotowe organizowane przez szkołę stwarzają okazję rozmowy zainteresowanych
|
||||
rodziców z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
|
||||
6. Proponowana ocena nie jest oceną ostateczną i może ulec zmianie, nie zmienia się jednak oceny
|
||||
dopuszczającej na niższą.
|
||||
7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
|
||||
prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
|
||||
8. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy, po zasięgnięciu
|
||||
opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
|
||||
9. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele
|
||||
prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć
|
||||
edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user