diff --git a/data/statuty/wo/data-Krakow_LO_V.json b/data/statuty/wo/data-Krakow_LO_V.json deleted file mode 100644 index bccd494..0000000 --- a/data/statuty/wo/data-Krakow_LO_V.json +++ /dev/null @@ -1,319 +0,0 @@ -{ - "school": { - "name": "V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego", - "location": "Kraków" - }, - "categories": [ - { - "id": 1, - "name": "Postanowienia ogólne", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego", - "points": [ - "Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.", - "Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.", - "Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.", - "Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.", - "Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.", - "Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć." - ], - "references": ["§39 ust. 2"] - }, - { - "category": "Zasady oceniania wewnątrzszkolnego", - "points": [ - "Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia.", - "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.", - "Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych." - ], - "references": ["§38 ust. 1-3"] - }, - { - "category": "Informacje o dokumentach regulujących wewnątrzszkolne ocenianie", - "points": [ - "Ocenianie odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.", - "Ocenianie obejmuje m.in. formułowanie wymagań edukacyjnych, ustalanie kryteriów oceniania zachowania, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz warunków uzyskania wyższych ocen." - ], - "references": ["§39 ust. 1", "§40 ust. 1-8"] - } - ] - } - }, - - { - "id": 3, - "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Skala ocen zachowania", - "points": [ - "Zachowanie wzorowe.", - "Zachowanie bardzo dobre.", - "Zachowanie dobre.", - "Zachowanie poprawne.", - "Zachowanie nieodpowiednie.", - "Zachowanie naganne." - ], - "references": ["§49 ust. 4"] - }, - { - "category": "Szczegółowe kryteria oceniania zachowania", - "points": [ - "Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.", - "Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.", - "Dbałość o honor i tradycje szkoły.", - "Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.", - "Dbałość o piękno mowy ojczystej.", - "Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią.", - "Okazywanie szacunku innym osobom." - ], - "references": ["§49 ust. 5"] - }, - { - "category": "Zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania", - "points": [ - "Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalana jest przez wychowawcę oddziału.", - "Ustalanie oceny odbywa się po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.", - "Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.", - "Ocena zachowania uwzględnia kryteria określone w skali oraz inne okoliczności, takie jak udział w samorządzie, działania społeczne czy reprezentowanie szkoły w konkursach." - ], - "references": ["§49 ust. 2-3", "§49 ust. 6"] - } - ] - } - }, - - { - "id": 4, - "name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Formy oceniania bieżącego", - "points": [ - "Wypowiedź ustna, będąca odpowiedzią na pytania nauczyciela lub prezentacją rozwiązania zadania.", - "Wypowiedź ustna na zadany wcześniej temat.", - "Pisemna praca domowa.", - "Sprawdzian pisemny obejmujący maksymalnie trzy ostatnie jednostki lekcyjne.", - "Pisemna praca kontrolna obejmująca większy zakres materiału, zapowiedziana odpowiednio wcześniej.", - "Ćwiczenie praktyczne, w tym zaprojektowanie, wykonanie i prezentacja wyników.", - "Recytacja lub wygłoszenie tekstu z pamięci.", - "Praca projektowa wykonywana samodzielnie lub w zespole.", - "Aktywność i systematyczność udziału w zajęciach wychowania fizycznego." - ], - "references": ["§43 ust. 1"] - }, - { - "category": "Skala ocen bieżących", - "points": [ - "Stopień celujący: 6.", - "Stopień bardzo dobry: 5+, 5, 5-.", - "Stopień dobry: 4+, 4, 4-.", - "Stopień dostateczny: 3+, 3, 3-.", - "Stopień dopuszczający: 2+, 2, 2-.", - "Stopień niedostateczny: 1." - ], - "references": ["§43 ust. 4"] - }, - { - "category": "Procedura klasyfikacji śródrocznej", - "points": [ - "Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz w ciągu roku szkolnego, najwcześniej cztery tygodnie przed rozpoczęciem ferii zimowych.", - "Oceny klasyfikacyjne śródroczne są ustalane według określonej skali ocen.", - "Rodzice są informowani o ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych podczas zebrań, zgodnie z ustalonym terminarzem.", - "W przypadku trudności ucznia w osiągnięciu wymaganego poziomu edukacyjnego, szkoła zapewnia wsparcie w postaci zindywidualizowanej pracy z nauczycielem." - ], - "references": ["§44 ust. 1-5"] - } - ] - } - }, - - { - "id": 5, - "name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Procedura klasyfikacji rocznej", - "points": [ - "Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.", - "Oceny roczne ustala się na podstawie osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych oraz zachowania w danym roku szkolnym.", - "Rodzice są informowani o rocznych ocenach klasyfikacyjnych podczas zebrania z wychowawcą klasy, zgodnie z terminarzem szkoły.", - "W przypadku trudności w osiągnięciu wymaganych standardów, szkoła zapewnia uczniowi dodatkowe wsparcie, aby umożliwić mu uzyskanie wymaganej oceny." - ], - "references": ["§45 ust. 1-4"] - }, - { - "category": "Skala ocen rocznych", - "points": [ - "Stopień celujący.", - "Stopień bardzo dobry.", - "Stopień dobry.", - "Stopień dostateczny.", - "Stopień dopuszczający.", - "Stopień niedostateczny." - ], - "references": ["§45 ust. 2"] - }, - { - "category": "Informowanie uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach rocznych", - "points": [ - "Przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna musi być wpisana do dziennika co najmniej 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.", - "Rodzice uczniów są informowani o przewidywanych rocznych ocenach na zebraniach oraz przez wpis w dzienniku.", - "W przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej, nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców na 5 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej." - ], - "references": ["§45 ust. 4"] - }, - { - "category": "Dostosowanie ocen rocznych do indywidualnych potrzeb ucznia", - "points": [ - "Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia, w tym na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.", - "W przypadku uczniów posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych, wymagania są modyfikowane, aby wspierać ucznia w osiąganiu zamierzonych wyników." - ], - "references": ["§41 ust. 8"] - } - ] - } - }, - - { - "id": 6, - "name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Podstawy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych", - "points": [ - "Egzamin klasyfikacyjny może być przeprowadzony w przypadku ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia edukacyjne.", - "Egzamin klasyfikacyjny przysługuje także uczniom realizującym indywidualny program nauki lub spełniającym obowiązek nauki poza szkołą." - ], - "references": ["§50 ust. 3-5"] - }, - { - "category": "Tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych", - "points": [ - "Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.", - "Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności wymaga zgody Rady Pedagogicznej." - ], - "references": ["§50 ust. 4, §50 ust. 6"] - }, - { - "category": "Zakres materiału i sposób organizacji", - "points": [ - "Zakres materiału egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej dla danego przedmiotu.", - "Egzamin organizowany jest w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami.", - "Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor szkoły." - ], - "references": ["§50 ust. 6"] - }, - { - "category": "Informowanie ucznia i rodziców o egzaminie", - "points": [ - "Rodzice ucznia są informowani o przyczynach i zasadach przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.", - "Ustalony termin egzaminu oraz jego zakres są przekazywane uczniowi i rodzicom z odpowiednim wyprzedzeniem." - ], - "references": ["§50 ust. 3"] - } - ] - } - }, - - { - "id": 7, - "name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Procedura ubiegania się o wyższą ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych", - "points": [ - "Uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemną prośbę o ustalenie wyższej oceny rocznej niż przewidywana.", - "Prośba powinna zostać złożona najpóźniej nazajutrz po uzyskaniu informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.", - "Jeśli uczeń spełnia warunki, nauczyciel ustala zakres materiału oraz sposób i formę dodatkowego sprawdzianu wiadomości i umiejętności.", - "Dodatkowy sprawdzian przeprowadza się następnego dnia po złożeniu podania." - ], - "references": ["§41 ust. 5"] - }, - { - "category": "Ubieganie się o wyższą ocenę klasyfikacyjną zachowania", - "points": [ - "Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować o wyższą ocenę roczną z zachowania w przypadku nieuwzględnienia przez wychowawcę wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę.", - "Wniosek należy złożyć w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.", - "Wychowawca ponownie analizuje spełnienie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania, uwzględniając nowe okoliczności.", - "Wychowawca może ponownie zasięgnąć opinii innych nauczycieli i uczniów przed ustaleniem wyższej oceny." - ], - "references": ["§41 ust. 6-7"] - }, - { - "category": "Zakres materiału i sposób oceny", - "points": [ - "Zakres materiału ustalany jest przez nauczyciela w oparciu o wymagania edukacyjne i dotychczasowe osiągnięcia ucznia.", - "Dodatkowy sprawdzian uwzględnia wymagania programowe dla danej klasy.", - "Nauczyciel bierze pod uwagę również postępy ucznia i jego aktywność na zajęciach." - ], - "references": ["§41 ust. 5 pkt. 2"] - }, - { - "category": "Terminy i organizacja procedury", - "points": [ - "Procedura wnioskowania o wyższą ocenę powinna być zakończona przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.", - "Egzamin lub dodatkowy sprawdzian powinien być przeprowadzony w terminie umożliwiającym wpisanie oceny do dziennika przed zakończeniem roku szkolnego." - ], - "references": ["§41 ust. 5 pkt. 3", "§41 ust. 6 pkt. 1"] - } - ] - } - }, - - { - "id": 8, - "name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Forma przekazywania informacji", - "points": [ - "Poprzez dziennik elektroniczny, do którego rodzice mają stały dostęp.", - "W formie ustnej lub pisemnej, poprzez wykaz ocen bieżących, klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych.", - "Poprzez udostępnienie do wglądu prac pisemnych uczniów:", - " - Uczniowi – podczas zajęć edukacyjnych lub dyżuru nauczyciela.", - " - Rodzicom – wyłącznie na terenie szkoły podczas dyżurów, dni otwartych, bądź w terminach uzgodnionych indywidualnie.", - "Telefonicznie lub elektronicznie – w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu z wychowawcą." - ], - "references": ["§42 ust. 2, §42 ust. 4, §42 ust. 8 pkt. 1"] - }, - { - "category": "Osoby odpowiedzialne za przekazywanie informacji", - "points": [ - "Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.", - "Wychowawca oddziału.", - "W szczególnych przypadkach – nauczyciel wskazany przez Dyrektora." - ], - "references": ["§42 ust. 8 pkt. 2"] - }, - { - "category": "Okoliczności przekazywania informacji", - "points": [ - "Podczas pełnionych dyżurów nauczycieli.", - "W trakcie zebrań z rodzicami.", - "Podczas dni otwartych zgodnie z terminarzem roku szkolnego.", - "W dodatkowych terminach uzgodnionych indywidualnie przez obie strony." - ], - "references": ["§42 ust. 8 pkt. 3"] - }, - { - "category": "Zasady poufności", - "points": [ - "Szkoła nie udziela informacji o postępach i trudnościach ucznia osobom lub instytucjom nieuprawnionym." - ], - "references": ["§42 ust. 5, §42 ust. 8 pkt. 4"] - } - ] - } - } - - ] -} diff --git a/data/statuty/wo/data-swiebodzin.json b/data/statuty/wo/data-swiebodzin.json deleted file mode 100644 index b3278a1..0000000 --- a/data/statuty/wo/data-swiebodzin.json +++ /dev/null @@ -1,111 +0,0 @@ -{ - "school": "Powiatowy Zespół Szkół w Świebodzinie", - "categories": [ - { - "id": 1, - "name": "Postanowienia ogólne", - "details": { - "should_include": [ - "Zasady i cele oceniania wewnątrzszkolnego.", - "Informacje o formach oceniania (stacjonarne i zdalne).", - "Opis oceniania opisowego (symbolika: 'nb', 'np', 'bz').", - "Jawność ocen dla uczniów i rodziców.", - "Dostępność dokumentu WWSO (w bibliotece szkolnej i na stronie internetowej)." - ], - "references": ["§60 ust. 1-6", "§61 ust. 1-3"] - } - }, - { - "id": 2, - "name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - "Zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi na początku roku szkolnego.", - "Podanie sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.", - "Warunki oceniania z danego przedmiotu.", - "Możliwość uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej i tryb jej przyznawania.", - "Potwierdzenie przekazania tych informacji zapisem w dzienniku elektronicznym." - ], - "references": ["§61 ust. 1-4", "§72 ust. 1-4"] - } - }, - { - "id": 3, - "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", - "details": { - "should_include": [ - "Zasady ustalania ocen zachowania (skala ocen: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne).", - "Kryteria oceniania zachowania, w tym uwzględnienie frekwencji, kultury osobistej, dbałości o tradycję szkoły, bezpieczeństwo i postawy społeczne.", - "Procedura przyznawania oceny zachowania, w tym punktacja i tabela przeliczeniowa.", - "Uwzględnienie wpływu zaburzeń rozwojowych na ocenę zachowania." - ], - "references": ["§69 ust. 1-2", "§70 ust. 1-13"] - } - }, - { - "id": 4, - "name": "Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych", - "details": { - "should_include": [ - "Rodzaje ocen: bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i roczne, końcowe.", - "Sposoby wystawiania ocen bieżących (prace pisemne, odpowiedzi ustne, projekty, kartkówki).", - "Jawność ocen i uzasadnianie ich na prośbę ucznia lub rodzica.", - "Skala ocen oraz sposób zapisywania ocen w dzienniku elektronicznym i arkuszach ocen." - ], - "references": ["§62 ust. 1-12", "§64 ust. 1-19"] - } - }, - { - "id": 5, - "name": "Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)", - "details": { - "should_include": [ - "Warunki uzyskania oceny klasyfikacyjnej rocznej (średnia ważona).", - "Tabela przeliczeniowa średniej ważonej na ocenę szkolną.", - "Uwzględnianie udziału w konkursach przedmiotowych i olimpiadach przy podwyższaniu oceny.", - "Procedura ustalania ocen z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych." - ], - "references": ["§63 ust. 1-6", "§71 ust. 1-14"] - } - }, - { - "id": 6, - "name": "Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - "Zasady przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku nieobecności ucznia (usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej).", - "Procedura przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego (pytania, zadania, komisja).", - "Możliwość złożenia wniosku o egzamin klasyfikacyjny do dyrektora szkoły.", - "Szczególne warunki przeprowadzania egzaminu w trybie zdalnym." - ], - "references": ["§74 ust. 1-6", "§83 ust. 1-14"] - } - }, - { - "id": 7, - "name": "Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - "Warunki ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną (np. długotrwała choroba, zdarzenia losowe).", - "Procedura zgłaszania wniosku o podwyższenie oceny (termin, uzasadnienie, decyzja nauczyciela).", - "Zasady przeprowadzania sprawdzianu o podwyższenie oceny (forma, kryteria, ocena ostateczna)." - ], - "references": ["§72 ust. 1-7"] - } - }, - { - "id": 8, - "name": "Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom", - "details": { - "should_include": [ - "Formy przekazywania informacji rodzicom: spotkania klasowe, indywidualne konsultacje, informacje telefoniczne, korespondencja elektroniczna.", - "Zasady przekazywania informacji o ocenach przewidywanych i klasyfikacyjnych (terminy, forma: ustna lub pisemna).", - "Obowiązki rodziców w zakresie kontaktu z nauczycielami (np. obecność na zebraniach, kontakt w razie trudności w nauce).", - "Zasady potwierdzania przekazania informacji (np. zapis w dzienniku elektronicznym)." - ], - "references": ["§61 ust. 5-10", "§81 ust. 1-4"] - } - } - ] -} - diff --git a/data/statuty/wo/data-zsl.json b/data/statuty/wo/data-zsl.json deleted file mode 100644 index 1f875f0..0000000 --- a/data/statuty/wo/data-zsl.json +++ /dev/null @@ -1,190 +0,0 @@ -{ - "school": { - "name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta", - "location": "Słubice" - }, - "categories": [ - { - "id": 1, - "name": "Postanowienia ogólne", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Zakres oceniania", - "points": [ - "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia", - "Ocenianie zachowania ucznia", - "Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania" - ], - "references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"] - }, - { - "category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego", - "points": [ - "Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia", - "Motywowanie ucznia do dalszych postępów", - "Doskonalenie metod pracy nauczycieli" - ], - "references": ["§ 1, ust. 6"] - } - ] - } - }, - { - "id": 2, - "name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Obowiązki nauczycieli", - "points": [ - "Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych", - "Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym", - "Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową" - ], - "references": ["§ 2, ust. 1-5"] - }, - { - "category": "Zasady opracowywania wymagań", - "points": [ - "Uwzględnienie specyfiki przedmiotu", - "Indywidualizacja procesu oceniania", - "Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora" - ], - "references": ["§ 2, ust. 6-8"] - } - ] - } - }, - { - "id": 3, - "name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Indywidualizacja procesu", - "points": [ - "Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni", - "Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia", - "Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia" - ], - "references": ["§ 3, ust. 1-4"] - } - ] - } - }, - { - "id": 4, - "name": "Jawność oceny", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Zasady jawności", - "points": [ - "Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym", - "Możliwość wglądu do sprawdzonych prac", - "Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom" - ], - "references": ["§ 4, ust. 1-6"] - } - ] - } - }, - { - "id": 5, - "name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "System oceniania", - "points": [ - "Wykorzystanie systemu punktowego", - "Regularne wpisywanie ocen do dziennika", - "Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy" - ], - "references": ["§ 5, ust. 1-11"] - }, - { - "category": "Zasady organizacji sprawdzianów", - "points": [ - "Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem", - "Określenie wymagań przed sprawdzianem", - "Ustalenie zasad poprawy ocen" - ], - "references": ["§ 5, ust. 12-24"] - } - ] - } - }, - { - "id": 6, - "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Kryteria oceny", - "points": [ - "Uwzględnienie frekwencji", - "Aktywność w życiu szkoły", - "Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej" - ], - "references": ["§ 7, ust. 1-12"] - }, - { - "category": "Procedura ustalania oceny", - "points": [ - "Konsultacja z nauczycielami i uczniami", - "Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną", - "Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen" - ], - "references": ["§ 7, ust. 7-12"] - } - ] - } - }, - { - "id": 7, - "name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Egzaminy klasyfikacyjne", - "points": [ - "Procedura składania wniosków", - "Skład komisji egzaminacyjnej", - "Zasady organizacji egzaminów" - ], - "references": ["§ 9, ust. 1-19"] - }, - { - "category": "Egzaminy poprawkowe", - "points": [ - "Termin i forma egzaminu", - "Procedura organizacji i dokumentacji", - "Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu" - ], - "references": ["§ 11, ust. 1-10"] - } - ] - } - }, - { - "id": 8, - "name": "Ustalenia końcowe", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Analiza systemu oceniania", - "points": [ - "Otwartość systemu na modyfikacje", - "Dokonanie analizy po roku stosowania", - "Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu" - ], - "references": ["§ 13, ust. 1-2"] - } - ] - } - } - ] -} - diff --git a/data/statuty/wo/data.json b/data/statuty/wo/data.json deleted file mode 100644 index 1f875f0..0000000 --- a/data/statuty/wo/data.json +++ /dev/null @@ -1,190 +0,0 @@ -{ - "school": { - "name": "Zespół Szkół Licealnych im. Zbigniewa Herberta", - "location": "Słubice" - }, - "categories": [ - { - "id": 1, - "name": "Postanowienia ogólne", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Zakres oceniania", - "points": [ - "Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia", - "Ocenianie zachowania ucznia", - "Informowanie uczniów o poziomie osiągnięć i zachowania" - ], - "references": ["§ 1, ust. 3, 4, 6"] - }, - { - "category": "Cele oceniania wewnątrzszkolnego", - "points": [ - "Pomoc w planowaniu rozwoju ucznia", - "Motywowanie ucznia do dalszych postępów", - "Doskonalenie metod pracy nauczycieli" - ], - "references": ["§ 1, ust. 6"] - } - ] - } - }, - { - "id": 2, - "name": "Formułowanie wymagań edukacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Obowiązki nauczycieli", - "points": [ - "Informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych", - "Zapoznanie rodziców z wymaganiami w dzienniku elektronicznym", - "Opracowanie wymagań zgodnych z podstawą programową" - ], - "references": ["§ 2, ust. 1-5"] - }, - { - "category": "Zasady opracowywania wymagań", - "points": [ - "Uwzględnienie specyfiki przedmiotu", - "Indywidualizacja procesu oceniania", - "Konsultacja z nauczycielami i akceptacja dyrektora" - ], - "references": ["§ 2, ust. 6-8"] - } - ] - } - }, - { - "id": 3, - "name": "Dostosowanie wymagań edukacyjnych", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Indywidualizacja procesu", - "points": [ - "Uwzględnienie orzeczeń i opinii poradni", - "Dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia", - "Zapewnienie dodatkowych wyjaśnień i wsparcia" - ], - "references": ["§ 3, ust. 1-4"] - } - ] - } - }, - { - "id": 4, - "name": "Jawność oceny", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Zasady jawności", - "points": [ - "Udostępnienie ocen w dzienniku elektronicznym", - "Możliwość wglądu do sprawdzonych prac", - "Obowiązek uzasadnienia oceny uczniowi i rodzicom" - ], - "references": ["§ 4, ust. 1-6"] - } - ] - } - }, - { - "id": 5, - "name": "Ocenianie bieżące osiągnięć ucznia", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "System oceniania", - "points": [ - "Wykorzystanie systemu punktowego", - "Regularne wpisywanie ocen do dziennika", - "Zapewnienie różnorodnych form sprawdzania wiedzy" - ], - "references": ["§ 5, ust. 1-11"] - }, - { - "category": "Zasady organizacji sprawdzianów", - "points": [ - "Zapowiedź sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem", - "Określenie wymagań przed sprawdzianem", - "Ustalenie zasad poprawy ocen" - ], - "references": ["§ 5, ust. 12-24"] - } - ] - } - }, - { - "id": 6, - "name": "Ustalanie kryteriów oceniania zachowania", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Kryteria oceny", - "points": [ - "Uwzględnienie frekwencji", - "Aktywność w życiu szkoły", - "Przestrzeganie zasad moralnych i kultury osobistej" - ], - "references": ["§ 7, ust. 1-12"] - }, - { - "category": "Procedura ustalania oceny", - "points": [ - "Konsultacja z nauczycielami i uczniami", - "Ustalenie oceny na tydzień przed radą pedagogiczną", - "Uwzględnienie punktacji w tabeli ocen" - ], - "references": ["§ 7, ust. 7-12"] - } - ] - } - }, - { - "id": 7, - "name": "Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Egzaminy klasyfikacyjne", - "points": [ - "Procedura składania wniosków", - "Skład komisji egzaminacyjnej", - "Zasady organizacji egzaminów" - ], - "references": ["§ 9, ust. 1-19"] - }, - { - "category": "Egzaminy poprawkowe", - "points": [ - "Termin i forma egzaminu", - "Procedura organizacji i dokumentacji", - "Warunki uzyskania promocji pomimo niezdania egzaminu" - ], - "references": ["§ 11, ust. 1-10"] - } - ] - } - }, - { - "id": 8, - "name": "Ustalenia końcowe", - "details": { - "should_include": [ - { - "category": "Analiza systemu oceniania", - "points": [ - "Otwartość systemu na modyfikacje", - "Dokonanie analizy po roku stosowania", - "Wejście systemu w życie po zatwierdzeniu" - ], - "references": ["§ 13, ust. 1-2"] - } - ] - } - } - ] -} - diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 6db77d8..16d8dc2 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index e1a155e..bfa4ee7 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -766,200 +766,269 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \end{longenum} \end{longenum} - -% \newpage -\section{Wystawianie ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych} +\section{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych} \label{chap:ocenianie} +\begin{center} + \textbf{\S 3} +\end{center} -\paragraf{Zakres i cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych} +%------------------------------------------------------------------------- +\subsection{Przepisy ogólne} +\label{subsec:przepisy-ogolne} \begin{longenum} + \item Ocenianie bieżące oraz ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych + z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych, jak również zajęć + prowadzonych na podstawie przepisów wydanych na podstawie art.~13 ust.~3, + ma na celu: + \begin{longenum} + \item określenie poziomu osiągnięć edukacyjnych ucznia, + \item wspieranie jego rozwoju, + \item zapewnienie realizacji przyjętych założeń programowych. + \end{longenum} - \item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych - i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych - na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, - odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{% - Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), - określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia - w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}. + \item Ocenie podlega także \textbf{zachowanie ucznia} w ujęciu śródrocznym, + w~szczególności z uwzględnieniem: + \begin{longenum} + \item zaangażowania w naukę, + \item współpracy z rówieśnikami, + \item przestrzegania zasad szkolnych. + \end{longenum} +\end{longenum} - \vspace{1em} - Proces ten obejmuje: - \begin{longenum} - \item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych obejmuje:} - \begin{longenum} - \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego. +%------------------------------------------------------------------------- +\subsection{Jawność oceny} +\label{subsec:jawność-ocen} - \item Bieżące dokumentowanie i analizę postępów w nauce oraz poziomu opanowania wymaganych wiadomości i umiejętności. +\begin{longenum} + \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów). + W związku z tym: + \begin{longenum} + \item \textbf{Wpisy do dziennika}: + \begin{longenum} + \item oceny są wpisywane do dziennika elektronicznego. + \end{longenum} + \item \textbf{Uzasadnienie oceny}: + \begin{longenum} + \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel + jest obowiązany ustnie uzasadnić wystawioną ocenę, wskazując: + \begin{longenum} + \item odniesienie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania, + \item mocne strony pracy ucznia, + \item obszary wymagające poprawy, + \item wskazówki do dalszej nauki. + \end{longenum} + \item uzasadnienie oceny może nastąpić: + \begin{longenum} + \item w przypadku ucznia --- bezpośrednio podczas zajęć, + \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) --- w ramach indywidualnego + spotkania w szkole. + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} - \item Wyciąganie wniosków do dalszej pracy, w tym opracowywanie wskazówek do modyfikacji metod nauczania i form pracy z uczniami. - \end{longenum} + \item \textbf{Prace pisemne ucznia}: + \begin{longenum} + \item są przechowywane do końca roku szkolnego, + \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) + na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych; + sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). + \end{longenum} +\end{longenum} - \item \textbf{Cele wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych to:} - \begin{longenum} - \item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia, - \item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności. - \item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, - takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje. - \end{longenum} - \end{longenum} +\newpage +%------------------------------------------------------------------------- +\subsection{Ocenianie osiągnięć ucznia (bieżące i śródroczne)} +\label{subsec:ocenianie-ucznia} - % \item Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych - % i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych - % na podstawie art.~13 ust.~3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, - % odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy o systemie oświaty\footnote{% - % Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), - % określająca m.in.\ zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia - % w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego i zawodowego.}. - - % \vspace{1em} - % Proces ten obejmuje: - % \begin{longenum} - % \item \textbf{Zakres wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:} - % \begin{longenum} - % \item Oceny wystawiane są w oparciu o wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania, - % zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego. - % \item Uwzględnia się różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, takie jak prace pisemne, - % wypowiedzi ustne, projekty oraz inne zadania praktyczne. - % \item Oceny bieżące stanowią podstawę do ustalenia klasyfikacji śródrocznej, która odzwierciedla postępy edukacyjne uczniów - % w danym okresie rozliczeniowym. - % \end{longenum} - - % \item \textbf{Cel wystawiania ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych:} - % \begin{longenum} - % \item Systematyczne monitorowanie i dokumentowanie postępów uczniów w procesie kształcenia. - % \item Motywowanie uczniów do regularnej pracy, samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz rozwijania umiejętności. - % \item Zapewnienie podstawy do wprowadzenia ewentualnych działań wspierających, - % takich jak zajęcia wyrównawcze czy indywidualne konsultacje. - % \end{longenum} - % \end{longenum} - - - - \item \textbf{Jawność oceny} - \begin{longenum} - \item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne dla ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów), w związku z czym: - \begin{longenum} - \item są wpisywane do dziennika elektronicznego; - \item na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest obowiązany ustnie uzasadnić ocenę, przy czym uzasadnienie powinno zawierać: - \begin{longenum} - \item odwołanie do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania; - \item wskazanie mocnych stron pracy ucznia; - \item wskazanie obszarów wymagających poprawy; - \item udzielenie wskazówek do dalszej nauki. - \end{longenum} - \item Uzasadnienie oceny następuje: - \begin{longenum} - \item w przypadku ucznia — bezpośrednio podczas zajęć; - \item w przypadku rodziców (prawnych opiekunów) — podczas indywidualnego spotkania w szkole. - \end{longenum} - \end{longenum} - \item Prace pisemne ucznia: - \begin{longenum} - \item są przechowywane do końca roku szkolnego; - \item są udostępniane uczniowi na lekcji oraz rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły podczas konsultacji lub spotkań indywidualnych, przy czym sposób udostępnienia ustalany jest indywidualnie z rodzicem (prawnym opiekunem). - \end{longenum} - \end{longenum} - - \item \textbf{Ocenianie osiągnięć ucznia} - \begin{longenum} - \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}: +\begin{longenum} + \item \textbf{Ogólne zasady oceniania}: \begin{longenum} \item \textbf{Cele oceniania}: - \begin{longenum} + \begin{longenum} \item Informowanie ucznia o: - \begin{longenum} - \item jakości jego pracy; - \item skuteczności stosowanych metod uczenia się; - \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych. - \end{longenum} + \begin{longenum} + \item jakości jego pracy, + \item skuteczności stosowanych metod uczenia się, + \item poziomie osiągnięć w odniesieniu do wymagań edukacyjnych. + \end{longenum} \item Informowanie rodziców i szkoły o: - \begin{longenum} - \item postępach ucznia; - \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój; - \item efektywności procesu nauczania. - \end{longenum} - \end{longenum} + \begin{longenum} + \item postępach ucznia, + \item wkładzie ucznia w jego własny rozwój, + \item efektywności procesu nauczania. + \end{longenum} + \end{longenum} \item \textbf{System oceniania}: - \begin{longenum} - \item Stosowany jest system punktowy. - \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen: - \begin{longenum} - \item \textbf{Oceny bieżące}: - \begin{longenum} - \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin danego przedmiotu w tygodniu: - \begin{longenum} - \item 1--2 godziny — minimum 3 oceny w semestrze; - \item 3 i więcej godzin — minimum 4 oceny w semestrze. - \end{longenum} - \end{longenum} - \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}: - \begin{longenum} - \item śródroczne — na koniec pierwszego semestru; - \item roczne — na koniec roku szkolnego; - \item końcowe — po zakończeniu cyklu nauczania. - \end{longenum} - \end{longenum} - \end{longenum} - \end{longenum} - - \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}: - \begin{longenum} - \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: \begin{longenum} - \item Trwają co najmniej: - \begin{longenum} - \item 20 minut — sprawdziany, testy; - \item jedną godzinę lekcyjną — prace klasowe. - \end{longenum} - \item Obejmują większy zakres materiału. - \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. - \item Ich terminy są wpisywane do terminarza w dzienniku elektronicznym. - \item Przed pracą pisemną odbywa się powtórzenie materiału. - - \item \textbf{Zasady przeprowadzania prac pisemnych}: + \item \textbf{System punktowy} -- w pracach pisemnych i innych formach + ocena może być ustalana na podstawie uzyskanej liczby punktów + (przeliczanych następnie na ocenę w~skali 1--6). + \item Uczeń otrzymuje następujące rodzaje ocen: \begin{longenum} - \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace pisemne, nie więcej niż jedna dziennie. - \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną. - \item Wyniki prac pisemnych są przekazywane uczniom w ciągu 10 dni roboczych (dla języka polskiego i diagnoz — w ciągu 15 dni). - \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}: + \item \textbf{Oceny bieżące}: \begin{longenum} - \item Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny z każdej pracy pisemnej (pracy klasowej, sprawdzianu, testu) wyłącznie w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej, jeśli uzyskany wynik wynosił mniej niż 30\% możliwych punktów. - \item Do dziennika wpisuje się ocenę wyższą. - \end{longenum} - \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków podczas pracy pisemnej}: - \begin{longenum} - \item Uczeń korzystający z niedozwolonych urządzeń (np.\ telefon, smartwatch): + \item Liczba ocen bieżących jest proporcjonalna do liczby godzin + danego przedmiotu w tygodniu: \begin{longenum} - \item otrzymuje 0 punktów; - \item nie ma możliwości poprawy tej oceny. + \item 1--2 godziny --- minimum 3 oceny w semestrze, + \item 3 i więcej godzin --- minimum 4 oceny w semestrze. \end{longenum} \end{longenum} + \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne}: + \begin{longenum} + \item śródroczne --- na koniec pierwszego semestru, + \item roczne --- na koniec roku szkolnego, + \item końcowe --- po zakończeniu cyklu nauczania. + \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} - - \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: + \end{longenum} + + \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}: + + \begin{longenum} + \item \textbf{Prace pisemne (prace klasowe, sprawdziany, testy)}: \begin{longenum} - \item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. + \item Trwają co najmniej: + \begin{longenum} + \item 20 minut --- sprawdziany, testy, + \item jedną godzinę lekcyjną --- prace klasowe (większy zakres materiału). + \end{longenum} + \item Są zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem (termin wpisywany w dzienniku elektronicznym). + \item Przed pracą pisemną nauczyciel przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału}. + \item W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy takie prace, nie więcej niż jedna dziennie. + \item Nauczyciel określa zakres materiału i wymagania na daną pracę pisemną. + \item Wyniki prac pisemnych są podawane w terminie do 10 dni roboczych + (dla dłuższych prac z języka polskiego i diagnoz --- do 15 dni). + \item \textbf{Poprawa ocen z zapowiedzianych prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item Uczeń ma prawo jednokrotnie poprawić \emph{ocenę niedostateczną} + (poniżej 30\% punktów). + \item Do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy. + \end{longenum} + \item \textbf{Korzystanie z niedozwolonych środków}: + \begin{longenum} + \item Uczeń korzystający np. z telefonu, smartwatcha bez zgody nauczyciela: + \begin{longenum} + \item otrzymuje 0 punktów, + \item traci możliwość poprawy tej oceny. + \end{longenum} + \end{longenum} \end{longenum} - - \item \textbf{Kartkówki}: + + \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: \begin{longenum} - \item Trwają do 15 minut; - \item Mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi; - \item \textbf{Poprawa ocen}: kartkówki nie podlegają poprawie. + \item Obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. \end{longenum} - - \item \textbf{Inne formy}: + + \item \textbf{Kartkówki}: \begin{longenum} - \item Zadania domowe; - \item Projekty; - \item Aktywność na lekcji. + \item Trwają do 15 minut, + \item Mogą być \emph{niezapowiedziane}, + \item \textbf{Z reguły nie podlegają poprawie}. + \end{longenum} + + \item \textbf{Inne formy}: + \begin{longenum} + \item Zadania domowe, + \item Projekty, + \item Aktywność na lekcji, + \item Inne (zgodnie z PZO). \end{longenum} \end{longenum} - \end{longenum} +\end{longenum} +%------------------------------------------------------------------------- +% Tabela minimalna liczba ocen +\begin{table}[htbp] +\centering +\caption{Minimalna liczba ocen bieżących w semestrze} +\label{tab:minimalna-liczba-ocen} +\begin{tabular}{|c|c|} +\hline +\textbf{Liczba godzin przedmiotu w tygodniu} & \textbf{Minimalna liczba ocen w semestrze} \\ \hline +1--2 & 3 \\ \hline +3 i więcej & 4 \\ \hline +\end{tabular} +\end{table} + +%------------------------------------------------------------------------- +% Tabela skala ocen +\begin{table}[htbp] +\centering +\caption{Przykładowa skala ocen a liczba uzyskanych punktów (w \%)} +\label{tab:skala-ocen} +\begin{tabular}{|c|c|} +\hline +\textbf{Zakres procentowy} & \textbf{Ocena} \\ \hline +0--29\% & 1 (niedost.) \\ \hline +30--49\% & 2 (dopuszcz.) \\ \hline +50--74\% & 3 (dostateczny) \\ \hline +75--89\% & 4 (dobry) \\ \hline +90--96\% & 5 (bardzo dobry) \\ \hline +97--100\% & 6 (celujący) \\ \hline +\end{tabular} +\end{table} + +%------------------------------------------------------------------------- +% Tabela rodzaje prac pisemnych +\begin{table}[htbp] +\centering +\caption{Rodzaje prac pisemnych i zasady ich przeprowadzania} +\label{tab:prace-pisemne} +\begin{tabular}{|l|p{5cm}|p{5cm}|} +\hline +\textbf{Rodzaj pracy} & \textbf{Zakres materiału} & \textbf{Zasady zapowiadania / poprawy} \\ \hline +\textbf{Prace klasowe} + & Obejmują \textbf{szerszy zakres} materiału (więcej niż 3 lekcje) + & Zapowiadane \textbf{z co najmniej tygodniowym} wyprzedzeniem \newline + Wpis do terminarza w dzienniku \newline + Możliwa \textbf{jednokrotna poprawa} (ocena niedostateczna). \\ \hline +\textbf{Sprawdziany / testy} + & Zakres od kilku do większych partii materiału + & Zapowiadane z wyprzedzeniem, termin w dzienniku \newline + \textbf{Poprawa} oceny niedostatecznej (poniżej 30\% p.) \newline + Sprawdzenie i omówienie w ciągu 10 (do 15) dni roboczych. \\ \hline +\textbf{Kartkówki} + & \textbf{Materiał z 3 ostatnich lekcji} + & \textbf{Niezapowiedziane}, \newline + \textbf{brak poprawy} (zwykle). \\ \hline +\end{tabular} +\end{table} + +%------------------------------------------------------------------------- +\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)} +\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna} + +\begin{longenum} + \item Klasyfikacja śródroczna przeprowadzana jest na koniec pierwszego semestru + i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz + ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych zajęć + oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania. + + \item Terminy klasyfikacyjne ustala dyrektor szkoły. Zwykle odbywa się to + w~ostatnim tygodniu pierwszego okresu (styczeń/luty). + + \item Nauczyciele przedmiotu i~wychowawca informują uczniów o~przewidywanych + ocenach śródrocznych \textbf{co najmniej 2 tygodnie} przed klasyfikacyjnym + posiedzeniem rady pedagogicznej (w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną + może to nastąpić wcześniej, np. 30 dni przed). + + \item Ocena śródroczna nie jest wyłącznie średnią arytmetyczną; nauczyciel może + uwzględniać średnią ważoną, postępy w nauce i inne kryteria ujęte + w przedmiotowych wymaganiach edukacyjnych. + + \item W przypadku otrzymania \emph{oceny niedostatecznej} lub zagrożenia + \emph{nieklasyfikowaniem} szkoła może zaproponować uczniowi formy wsparcia + (konsultacje, zadania dodatkowe, zajęcia wyrównawcze). + + \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo złożyć zastrzeżenie + do~dyrektora szkoły, jeśli uzna, że ocena śródroczna została ustalona + \emph{niezgodnie z przepisami}. Dyrektor może w~takim wypadku powołać komisję, + która przeprowadzi sprawdzian wiadomości i~umiejętności. Ocena ustalona + przez komisję jest ostateczna i~nie może być niższa od pierwotnej. \end{longenum} %-------------------------------------------