Postanowienia Ogólne: ok

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-15 10:16:09 +01:00
parent b3c95e2423
commit cbd8e73962
2 changed files with 226 additions and 86 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

242
main.tex
View File

@ -224,7 +224,7 @@ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\
\newcommand{\roz}{2}
\newcommand{\ust}{3}
\footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.}
% \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.}
\footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
\footnotetext[\ust]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
@ -242,87 +242,219 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\thispagestyle{fancy}
% %-------------------
% \newpage
% \section{Postanowienia ogólne}
% %-----------------------------------------
% % § 1
% %-----------------------------------------
% % \noindent
% % \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
% \paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
% \begin{longenum}
% % ----- Ustęp 1 -----
% \item Zakres oceniania
% \begin{longenum}
% \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
% i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
% określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania.
% \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
% zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
% \end{longenum}
% % ----- Ustęp 2 -----
% \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
% \begin{longenum}
% \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
% \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
% \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% %-----------------------------------------
% % § 2
% %-----------------------------------------
% \vspace{1em}
% \paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
% \begin{longenum}
% \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania.
% \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców
% o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania
% \begin{longenum}
% \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału.
% \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
% na początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
% \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne)
% \begin{longenum}
% \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
% (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole).
% \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
% odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
% oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
% \end{longenum}
% \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)
% \begin{longenum}
% \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
% obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
% i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
% \end{longenum}
% \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
% przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
% \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
% o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
% \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
% uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom
% \begin{longenum}
% \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
% \begin{longenum}
% \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia,
% \item szczególnych uzdolnieniach ucznia,
% \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
% \end{longenum}
% \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
% dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
% lub wewnątrzszkolnych procedurach.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\newpage
%-------------------
\section{Postanowienia ogólne}
%-----------------------------------------
% § 1
%-----------------------------------------
% \noindent
% \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
\paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
\section{Postanowienia Ogólne}
\paragraf{Wewnątrzszkolne Oceniania: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność}
\begin{longenum}
% ----- Ustęp 1 -----
\item Zakres oceniania
%----------------------
% CEL
%----------------------
\item \textbf{Cel:}
\begin{longenum}
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania.
\item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
\end{longenum}
% ----- Ustęp 2 -----
\item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
\item Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest w szczególności:
\begin{longenum}
\item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
\item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
\item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności,
\item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
\end{longenum}
\end{longenum}
%----------------------
% ZAKRES STOSOWANIA
%----------------------
\item \textbf{Zakres Stosowania:}
\begin{longenum}
\item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do~wymagań
określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp] oraz w~realizowanych programach nauczania.
\item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych
w~statucie szkoły.
\end{longenum}
%----------------------
% PODSTAWA PRAWNA
%----------------------
\item \textbf{Podstawa Prawna:}
\begin{longenum}
\item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące
przepisy prawa oświatowego, w~szczególności:
\begin{longenum}
\item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp],
\item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania
i~promowania uczniów\footnotemark[\roz],
\item \textbf{Ustawę} z~dnia 14~grudnia~2016~r. -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust].
\end{longenum}
\end{longenum}
%----------------------
% ZGODNOŚĆ
%----------------------
\item \textbf{Zgodność:}
\begin{longenum}
\item Niniejsze zasady oceniania wewnątrzszkolnego są zgodne z:
\begin{longenum}
\item \textbf{Statutem Szkoły}.
\item Wewnętrznymi regulacjami oraz procedurami obowiązującymi w~szkole.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%-----------------------------------------
% § 2
%-----------------------------------------
\vspace{0.5em}
\vspace{1em}
\paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
\paragraf{Przedmiot Regulacji Oceniania Wewnątrzszkolnego}
\begin{longenum}
\item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
\item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w~szczególności:
\begin{longenum}
\item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania.
\item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców
o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
\item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych.
\begin{longenum}
\item Wymagania edukacyjne opracowywane są na podstawie realizowanego
programu nauczania.
\item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów
i~rodziców o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
\end{longenum}
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania.
\begin{longenum}
\item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału.
\item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy
z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału.
\item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
na początku roku szkolnego.
na~początku roku szkolnego.
\end{longenum}
\item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne)
\item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne).
\begin{longenum}
\item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
(zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole).
(zgodnie z~programem nauczania stosowanym w~szkole).
\item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
\end{longenum}
\item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)
\item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne).
\begin{longenum}
\item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
\end{longenum}
\item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
\item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
\begin{longenum}
\item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
\item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
\item Dotyczą one m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
\end{longenum}
\item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych
\item Uatalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych.
\begin{longenum}
\item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
@ -330,31 +462,39 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
\end{longenum}
\item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom
\item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom.
\begin{longenum}
\item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
\begin{longenum}
\item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia,
\item szczególnych uzdolnieniach ucznia,
\item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
\item Postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia.
\item Szczególnych uzdolnieniach ucznia.
\item Wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
\end{longenum}
\item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
lub wewnątrzszkolnych procedurach.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
%-----------------------
% PRZYPISY
%-----------------------
\footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnokształcącego
i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~Nauki.}
% \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z~dnia 22 lutego 2019~r.
% w~sprawie szczegółowych warunków i~sposobu oceniania, klasyfikowania i~promowania uczniów
% i~słuchaczy w~szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
% \footnotetext[\ust]{Ustawa z~dnia 14 grudnia 2016~r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
% \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych}
\newpage
\section{Formułowanie wymagań edukacyjnych}
\paragraf{Zakres i~cele wymagań edukacyjnych}
\begin{longenum}
% \item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia.
% \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy.\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), która reguluje zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów.}
% Wymaga to określenia zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych do uzyskania przez ucznia ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.~13 ust.~3 tej ustawy.\footnote{Art.~13 ust.~3 ustawy z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.) odnosi się do zakresu zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach publicznych.}
% Podstawa programowa, której realizacja jest celem tych wymagań, została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024~r.\footnote{Pierwotnie podstawa programowa została uregulowana w~rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 lutego 2017~r. (Dz.U.~2017 poz.~356).}
\item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust].