diff --git a/main.pdf b/main.pdf index a95e305..6107501 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index afbcade..3e9ca1e 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -224,7 +224,7 @@ im. Zbigniewa Herberta w Słubicach \\ \newcommand{\roz}{2} \newcommand{\ust}{3} -\footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.} +% \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnoedukacyjnego i technikum z dnia 28 czerwca 2024 r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.} \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).} \footnotetext[\ust]{Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).} @@ -242,120 +242,260 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \thispagestyle{fancy} + +% %------------------- +% \newpage +% \section{Postanowienia ogólne} + +% %----------------------------------------- +% % § 1 +% %----------------------------------------- +% % \noindent +% % \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} +% \paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} + +% \begin{longenum} + +% % ----- Ustęp 1 ----- +% \item Zakres oceniania +% \begin{longenum} +% \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu +% i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań +% określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania. + +% \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania +% zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły. +% \end{longenum} + +% % ----- Ustęp 2 ----- +% \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego +% \begin{longenum} +% \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. +% \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności. +% \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. +% \end{longenum} + +% \end{longenum} + +% %----------------------------------------- +% % § 2 +% %----------------------------------------- + +% \vspace{1em} +% \paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:} + +% \begin{longenum} + +% \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych +% \begin{longenum} +% \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania. +% \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców +% o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen. +% \end{longenum} + +% \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania +% \begin{longenum} +% \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału. +% \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom +% na początku roku szkolnego. +% \end{longenum} + +% \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne) +% \begin{longenum} +% \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne +% (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole). +% \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych) +% odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły +% oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania. +% \end{longenum} + +% \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne) +% \begin{longenum} +% \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów +% obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły, +% i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu. +% \end{longenum} + +% \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych +% \begin{longenum} +% \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach +% przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach. +% \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły. +% \end{longenum} + +% \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych +% \begin{longenum} +% \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się +% o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania. +% \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują +% uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego. +% \end{longenum} + +% \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom +% \begin{longenum} +% \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o: +% \begin{longenum} +% \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia, +% \item szczególnych uzdolnieniach ucznia, +% \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych. +% \end{longenum} +% \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje, +% dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły +% lub wewnątrzszkolnych procedurach. +% \end{longenum} + +% \end{longenum} + + \newpage -%------------------- -\section{Postanowienia ogólne} - -%----------------------------------------- -% § 1 -%----------------------------------------- -% \noindent -% \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} -\paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} +\section{Postanowienia Ogólne} +\paragraf{Wewnątrzszkolne Oceniania: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność} \begin{longenum} + + %---------------------- + % CEL + %---------------------- + \item \textbf{Cel:} + \begin{longenum} + \item Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest w szczególności: + \begin{longenum} + \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. + \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności, + \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. + \end{longenum} + \end{longenum} - % ----- Ustęp 1 ----- - \item Zakres oceniania + %---------------------- + % ZAKRES STOSOWANIA + %---------------------- + \item \textbf{Zakres Stosowania:} \begin{longenum} \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu - i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań - określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania. - + i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do~wymagań + określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp] oraz w~realizowanych programach nauczania. \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania - zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły. + zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych + w~statucie szkoły. \end{longenum} - % ----- Ustęp 2 ----- - \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego + %---------------------- + % PODSTAWA PRAWNA + %---------------------- + \item \textbf{Podstawa Prawna:} \begin{longenum} - \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. - \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności. - \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. + \item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące + przepisy prawa oświatowego, w~szczególności: + \begin{longenum} + \item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp], + \item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania + i~promowania uczniów\footnotemark[\roz], + \item \textbf{Ustawę} z~dnia 14~grudnia~2016~r. -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust]. + \end{longenum} + \end{longenum} + + %---------------------- + % ZGODNOŚĆ + %---------------------- + \item \textbf{Zgodność:} + \begin{longenum} + \item Niniejsze zasady oceniania wewnątrzszkolnego są zgodne z: + \begin{longenum} + \item \textbf{Statutem Szkoły}. + \item Wewnętrznymi regulacjami oraz procedurami obowiązującymi w~szkole. + \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} -%----------------------------------------- -% § 2 -%----------------------------------------- +\vspace{0.5em} -\vspace{1em} -\paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:} +\paragraf{Przedmiot Regulacji Oceniania Wewnątrzszkolnego} \begin{longenum} - - \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych + \item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w~szczególności: \begin{longenum} - \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania. - \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców - o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen. - \end{longenum} - - \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania - \begin{longenum} - \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału. - \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom - na początku roku szkolnego. - \end{longenum} - - \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne) - \begin{longenum} - \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne - (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole). - \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych) - odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły - oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania. - \end{longenum} - - \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne) - \begin{longenum} - \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów - obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły, - i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu. - \end{longenum} - - \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych - \begin{longenum} - \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach - przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach. - \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły. - \end{longenum} - - \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych - \begin{longenum} - \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się - o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania. - \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują - uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego. - \end{longenum} - - \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom - \begin{longenum} - \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o: + \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych. \begin{longenum} - \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia, - \item szczególnych uzdolnieniach ucznia, - \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych. + \item Wymagania edukacyjne opracowywane są na podstawie realizowanego + programu nauczania. + \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów + i~rodziców o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen. \end{longenum} - \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje, - dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły - lub wewnątrzszkolnych procedurach. - \end{longenum} + \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania. + \begin{longenum} + \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy + z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału. + \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom + na~początku roku szkolnego. + \end{longenum} + + \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne). + \begin{longenum} + \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne + (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w~szkole). + \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych) + odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły + oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania. + \end{longenum} + + \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne). + \begin{longenum} + \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów + obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły, + i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu. + \end{longenum} + + \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych. + \begin{longenum} + \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach + przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach. + \item Dotyczą one m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły. + \end{longenum} + + \item Uatalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych. + \begin{longenum} + \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się + o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania. + \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują + uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego. + \end{longenum} + + \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom. + \begin{longenum} + \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o: + \begin{longenum} + \item Postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia. + \item Szczególnych uzdolnieniach ucznia. + \item Wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych. + \end{longenum} + \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje, + dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły + lub wewnątrzszkolnych procedurach. + \end{longenum} + + \end{longenum} \end{longenum} +%----------------------- +% PRZYPISY +%----------------------- +\footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnokształcącego +i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~Nauki.} +% \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z~dnia 22 lutego 2019~r. +% w~sprawie szczegółowych warunków i~sposobu oceniania, klasyfikowania i~promowania uczniów +% i~słuchaczy w~szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).} +% \footnotetext[\ust]{Ustawa z~dnia 14 grudnia 2016~r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).} + + % \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych} +\newpage \section{Formułowanie wymagań edukacyjnych} \paragraf{Zakres i~cele wymagań edukacyjnych} \begin{longenum} - % \item Wymagania edukacyjne, określające niezbędny zakres wiedzy, umiejętności i \textcolor{blue}{kompetencji społecznych}, ustala się w~celu zapewnienia realizacji podstawy programowej oraz właściwej oceny osiągnięć ucznia. - % \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art.~44b ustawy.\footnote{Ustawa z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.), która reguluje zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów.} - % Wymaga to określenia zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych do uzyskania przez ucznia ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.~13 ust.~3 tej ustawy.\footnote{Art.~13 ust.~3 ustawy z dnia 7 września 1991~r. o systemie oświaty (Dz.U.~2023 poz.~900 z późn.~zm.) odnosi się do zakresu zajęć edukacyjnych realizowanych w szkołach publicznych.} - % Podstawa programowa, której realizacja jest celem tych wymagań, została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 czerwca 2024~r.\footnote{Pierwotnie podstawa programowa została uregulowana w~rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 lutego 2017~r. (Dz.U.~2017 poz.~356).} - \item Formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust]. \vspace{1em}