This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-24 21:05:36 +01:00
parent cfacd80431
commit afabbcde45
2 changed files with 263 additions and 265 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

528
main.tex
View File

@ -284,7 +284,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Ocenianie wewnątrzszkolne prowadzone jest w~oparciu o~obowiązujące
przepisy prawa oświatowego, w~szczególności:
\begin{longenum}
\item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp].
\item \textbf{Podstawę Programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp].
\item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania
i~promowania uczniów\footnotemark[\roz].
\item \textbf{Ustawę} -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust].
@ -608,7 +608,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\paragraf{Jawność Oceny}
\begin{longenum}
\item \textbf{Powszechna dostępność informacji o ocenach}
\item Powszechna dostępność informacji o ocenach
\begin{longenum}
\item Oceny uzyskane przez ucznia są jawne zarówno dla niego samego, jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów).
\item Jawność obejmuje wszystkie rodzaje ocen:
@ -619,7 +619,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item Dotyczy to zarówno ocen z~zajęć edukacyjnych, jak i~ocen zachowania.
\end{longenum}
\item \textbf{Rejestrowanie ocen w dzienniku elektronicznym}
\item Rejestrowanie ocen w dzienniku elektronicznym
\begin{longenum}
\item Oceny (bieżące, śródroczne klasyfikacyjne oraz roczne klasyfikacyjne) są wpisywane do dziennika elektronicznego zgodnie z terminami określonymi w \textcolor{orange}{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}.
\item Uczeń oraz rodzice (prawni opiekunowie) mają \textbf{stały dostęp} do tych informacji po zalogowaniu się do e-dziennika.
@ -643,7 +643,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item możliwości poprawy oceny, określonych w~PO.
\end{longenum}
\item \textbf{Uzasadnianie wystawionych ocen zachowania}
\item Uzasadnianie wystawionych ocen zachowania:
\begin{longenum}
\item Na żądanie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) \textbf{wychowawca klasy} uzasadnia ocenę zachowania, \textbf{odwołując się do kryteriów} opisanych w \textbf{Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO)}.
\item Uzasadnienie oceny zachowania powinno zawierać:
@ -656,7 +656,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\end{longenum}
\item \textbf{Forma przekazania uzasadnienia}:
\item Forma przekazania uzasadnienia:
\begin{longenum}
\item \textbf{Uczniowi} --- ustnie, podczas zajęć lub w indywidualnej konsultacji,
\item \textbf{Rodzicom (prawnym opiekunom)} --- podczas indywidualnego spotkania (np. tzw. wywiadówki lub konsultacje) albo w innej uzgodnionej formie (np. online).
@ -664,313 +664,311 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\end{longenum}
% \end{document}
% --------------------------------------------------------------------
\section{Ustalanie kryteriów oceniania zachowania}
\label{chap:ocenianie}
\paragraf{Zakres i cele ustalania kryteriów oceniania zachowania}
\begin{longenum}
% \begin{longenum}
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania odbywa się zgodnie z~zasadami
określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust].
% \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania odbywa się zgodnie z~zasadami
% określonymi w~art.~44b ustawy o~systemie oświaty\footnotemark[\ust].
\vspace{1em}
Proces ten obejmuje:
\begin{longenum}
\item \textbf{Zakres ustalania kryteriów oceniania zachowania}
\begin{longenum}
\item Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z~definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w~szczególności:
\begin{enumerate}
\item zachowanie na terenie szkoły,
\item postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
\item reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych,
\item stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z~zewnątrz.
\end{enumerate}
\end{longenum}
% \vspace{1em}
% Proces ten obejmuje:
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Zakres ustalania kryteriów oceniania zachowania}
% \begin{longenum}
% \item Niniejszy dokument reguluje wszelkie kwestie związane z~definiowaniem, wdrażaniem oraz weryfikacją kryteriów oceniania zachowania uczniów, obejmujących w~szczególności:
% \begin{enumerate}
% \item zachowanie na terenie szkoły,
% \item postępowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
% \item reprezentowanie szkoły podczas uroczystości i imprez szkolnych bądź międzyszkolnych,
% \item stosunek uczniów do rówieśników, pracowników szkoły oraz osób z~zewnątrz.
% \end{enumerate}
% \end{longenum}
\item \textbf{Cele ustalania kryteriów oceniania zachowania}
\begin{longenum}
\item Celem wprowadzenia jednolitych kryteriów oceniania zachowania jest w~szczególności:
\begin{enumerate}
\item zapewnienie przejrzystych i~spójnych zasad oceny postępowania uczniów,
\item kształtowanie postaw społecznych, obywatelskich i~etycznych,
\item motywowanie uczniów do rozwoju osobistego i~postępowania zgodnego z~normami społecznymi,
\item promowanie właściwych relacji rówieśniczych, kultury osobistej i~odpowiedzialności.
\end{enumerate}
\end{longenum}
% \item \textbf{Cele ustalania kryteriów oceniania zachowania}
% \begin{longenum}
% \item Celem wprowadzenia jednolitych kryteriów oceniania zachowania jest w~szczególności:
% \begin{enumerate}
% \item zapewnienie przejrzystych i~spójnych zasad oceny postępowania uczniów,
% \item kształtowanie postaw społecznych, obywatelskich i~etycznych,
% \item motywowanie uczniów do rozwoju osobistego i~postępowania zgodnego z~normami społecznymi,
% \item promowanie właściwych relacji rówieśniczych, kultury osobistej i~odpowiedzialności.
% \end{enumerate}
% \end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\begin{longenum}
% \begin{longenum}
\item \textbf{Zasady oceniania zachowania}
\begin{longenum}
% \item \textbf{Zasady oceniania zachowania}
% \begin{longenum}
\item \textbf{Informacje ogólne}
\begin{longenum}
% \item \textbf{Informacje ogólne}
% \begin{longenum}
\item \textbf{Charakter oceny zachowania}
\begin{longenum}
% \item \textbf{Charakter oceny zachowania}
% \begin{longenum}
\item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
\begin{longenum}
\item spełnia obowiązki szkolne,
\item przestrzega zasad współżycia społecznego,
\item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
\end{longenum}
% \item Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o~tym, w~jakim stopniu uczeń:
% \begin{longenum}
% \item spełnia obowiązki szkolne,
% \item przestrzega zasad współżycia społecznego,
% \item respektuje ogólnie przyjęte normy etyczne.
% \end{longenum}
\item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
\begin{longenum}
\item zdefiniowane w~lit.~a) zasady (tj.~obowiązki szkolne, zasady współżycia społecznego i~normy etyczne), w~tym:
\begin{longenum}
\item postawę uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających
z~obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
\item postawę uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów
i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność,
poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
\item postawę uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój,
czystość i~higienę osobistą.
\end{longenum}
\item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
\item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
\item liczbę godzin nieusprawiedliwionych.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \item Śródroczna i~roczna ocena zachowania uwzględnia w~szczególności:
% \begin{longenum}
% \item zdefiniowane w~lit.~a) zasady (tj.~obowiązki szkolne, zasady współżycia społecznego i~normy etyczne), w~tym:
% \begin{longenum}
% \item postawę uczniów względem szkoły: przestrzeganie przepisów wynikających
% z~obowiązujących regulaminów, punktualność i~obowiązkowość,
% \item postawę uczniów względem innych ludzi: pomoc i~życzliwość wobec kolegów
% i~pracowników szkolnych, szacunek dla starszych, uprzejmość, prawdomówność,
% poszanowanie cudzego mienia, kultura słowa,
% \item postawę uczniów względem siebie: pilność, dbałość o~własny rozwój,
% czystość i~higienę osobistą.
% \end{longenum}
% \item przeciwstawianie się przemocy, agresji i~wulgarności,
% \item realizację założeń szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
% \item liczbę godzin nieusprawiedliwionych.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
\begin{longenum}
\item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
\item motywuje do samodoskonalenia,
\item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \item \textbf{Funkcja wychowawcza oceny zachowania}
% \begin{longenum}
% \item Ocena zachowania pełni funkcję wychowawczą:
% \begin{longenum}
% \item wspiera rozwój osobowościowy ucznia,
% \item motywuje do samodoskonalenia,
% \item pomaga kształtować postawy społeczne i~prospołeczne.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
\begin{longenum}
\item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi
(pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za
zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami.
\end{longenum}
% \item \textbf{Zasady przyznawania punktów}
% \begin{longenum}
% \item Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły mają prawo wpisywać uwagi
% (pozytywne i~negatywne) oraz przyznawać punkty w~elektronicznym dzienniku za
% zachowanie ucznia, zgodnie z~przyjętymi w~szkole zasadami.
% \end{longenum}
\item \textbf{Procedura informowania uczniów i~rodziców}
\begin{longenum}
\item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową:
\begin{longenum}
\item uczniów -- zgodnie z~§2~ust.~II~WO,
\item rodziców (prawnych opiekunów) -- zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
% \item \textbf{Procedura informowania uczniów i~rodziców}
% \begin{longenum}
% \item Wychowawca oddziału zapoznaje z~zasadami oceniania zachowania i~tabelą punktową:
% \begin{longenum}
% \item uczniów -- zgodnie z~§2~ust.~II~WO,
% \item rodziców (prawnych opiekunów) -- zgodnie z~§2~ust.~III~WO.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\item \textbf{Zasady punktowej oceny zachowania}
\begin{longenum}
% \item \textbf{Zasady punktowej oceny zachowania}
% \begin{longenum}
\item \textbf{Początkowa pula punktów i~zasady naliczania}
\begin{longenum}
\item Każdy uczeń rozpoczyna semestr z~\textbf{początkową pulą punktów} wynoszącą 50.
\item Punkty \textbf{dodatnie} przyznawane są za zachowania i~aktywności uznane za
wspierające funkcjonowanie szkoły lub pozytywnie wpływające na jej społeczność
(np.~udział w~wolontariacie, konkursach, działaniach prospołecznych).
\item Punkty \textbf{ujemne} przyznawane są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły
lub przejawy zachowań uznanych za niepożądane (np.~spóźnienia, lekceważenie
nauczycieli, zachowania agresywne).
\end{longenum}
% \item \textbf{Początkowa pula punktów i~zasady naliczania}
% \begin{longenum}
% \item Każdy uczeń rozpoczyna semestr z~\textbf{początkową pulą punktów} wynoszącą 50.
% \item Punkty \textbf{dodatnie} przyznawane są za zachowania i~aktywności uznane za
% wspierające funkcjonowanie szkoły lub pozytywnie wpływające na jej społeczność
% (np.~udział w~wolontariacie, konkursach, działaniach prospołecznych).
% \item Punkty \textbf{ujemne} przyznawane są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły
% lub przejawy zachowań uznanych za niepożądane (np.~spóźnienia, lekceważenie
% nauczycieli, zachowania agresywne).
% \end{longenum}
\item \textbf{Dodatkowe punkty przyznawane przez wychowawcę}
\begin{longenum}
\item Wychowawca klasy raz w~każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych
(maksymalnie 15) punktów, zarówno dodatnich, jak i~ujemnych, uwzględniając:
\begin{longenum}
\item opinie nauczycieli i~pracowników szkoły,
\item opinię klasy,
\item samoocenę ucznia.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \item \textbf{Dodatkowe punkty przyznawane przez wychowawcę}
% \begin{longenum}
% \item Wychowawca klasy raz w~każdym semestrze ma możliwość przyznania dodatkowych
% (maksymalnie 15) punktów, zarówno dodatnich, jak i~ujemnych, uwzględniając:
% \begin{longenum}
% \item opinie nauczycieli i~pracowników szkoły,
% \item opinię klasy,
% \item samoocenę ucznia.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\item \textbf{Nagana Dyrektora}
\begin{longenum}
\item Otrzymanie \textbf{nagany Dyrektora} skutkuje ustaleniem maksymalnie
\textbf{poprawnej} oceny, zgodnie z~\textbf{Statutem szkoły}, z~liczbą punktów minimalną
dla tej oceny (50).
\textcolor{red}{(Należy w~Statucie określić, za jakie przewinienia przyznawana
jest taka nagana, np.~przemoc.)}
\end{longenum}
% \item \textbf{Nagana Dyrektora}
% \begin{longenum}
% \item Otrzymanie \textbf{nagany Dyrektora} skutkuje ustaleniem maksymalnie
% \textbf{poprawnej} oceny, zgodnie z~\textbf{Statutem szkoły}, z~liczbą punktów minimalną
% dla tej oceny (50).
% \textcolor{red}{(Należy w~Statucie określić, za jakie przewinienia przyznawana
% jest taka nagana, np.~przemoc.)}
% \end{longenum}
\end{longenum}
% \end{longenum}
\item \textbf{Procedura ustalania oceny końcowej z~zachowania}
\begin{longenum}
% \item \textbf{Procedura ustalania oceny końcowej z~zachowania}
% \begin{longenum}
\item \textbf{Zakres czasowy i~przedziały punktowe}
\begin{longenum}
\item Ocena zachowania jest ustalana \textbf{semestralnie} i~\textbf{rocznie} na
podstawie sumy punktów, zgodnie z~poniższym przedziałem:
\begin{center}
\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
\textbf{Ocena} & \textbf{Przedział punktowy} \\
\hline
Wzorowe & 96 i~więcej \\
\hline
Bardzo dobre & 80--95 \\
\hline
Dobre & 65--79 \\
\hline
Poprawne & 50--64 \\
\hline
Nieodpowiednie & 30--49 \\
\hline
Naganne & 29 i~mniej \\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\end{longenum}
% \item \textbf{Zakres czasowy i~przedziały punktowe}
% \begin{longenum}
% \item Ocena zachowania jest ustalana \textbf{semestralnie} i~\textbf{rocznie} na
% podstawie sumy punktów, zgodnie z~poniższym przedziałem:
% \begin{center}
% \begin{tabular}{|c|c|}
% \hline
% \textbf{Ocena} & \textbf{Przedział punktowy} \\
% \hline
% Wzorowe & 96 i~więcej \\
% \hline
% Bardzo dobre & 80--95 \\
% \hline
% Dobre & 65--79 \\
% \hline
% Poprawne & 50--64 \\
% \hline
% Nieodpowiednie & 30--49 \\
% \hline
% Naganne & 29 i~mniej \\
% \hline
% \end{tabular}
% \end{center}
% \end{longenum}
\item \textbf{Sposób wyliczenia końcowej liczby punktów}
\begin{longenum}
\item Końcowa liczba punktów jest sumą:
\begin{longenum}
\item punktów początkowych (50),
\item punktów przyznanych (dodatnich i~ujemnych) zgodnie z~pkt.~5~ppkt.~1),
\item punktów przyznanych w~drodze decyzji wychowawcy (maksymalnie +15 lub -15).
\end{longenum}
\item Ocena zachowania jest ostatecznie ustalana semestralnie i~rocznie na
podstawie łącznej liczby punktów, zgodnie z~lit.~a) powyżej.
\end{longenum}
% \item \textbf{Sposób wyliczenia końcowej liczby punktów}
% \begin{longenum}
% \item Końcowa liczba punktów jest sumą:
% \begin{longenum}
% \item punktów początkowych (50),
% \item punktów przyznanych (dodatnich i~ujemnych) zgodnie z~pkt.~5~ppkt.~1),
% \item punktów przyznanych w~drodze decyzji wychowawcy (maksymalnie +15 lub -15).
% \end{longenum}
% \item Ocena zachowania jest ostatecznie ustalana semestralnie i~rocznie na
% podstawie łącznej liczby punktów, zgodnie z~lit.~a) powyżej.
% \end{longenum}
\item \textbf{Uwzględnienie specyficznych trudności ucznia}
\begin{longenum}
\item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi
zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie,
zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni
specjalistycznej.
\end{longenum}
% \item \textbf{Uwzględnienie specyficznych trudności ucznia}
% \begin{longenum}
% \item Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia z~udokumentowanymi
% zaburzeniami lub dysfunkcjami rozwojowymi uwzględnia się ich wpływ na zachowanie,
% zgodnie z~orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni
% specjalistycznej.
% \end{longenum}
\item \textbf{Ostateczność oceny i~ewentualne odwołania}
\begin{longenum}
\item Ocena semestralna i~roczna jest \textbf{ostateczna} oraz ustalana przez
wychowawcę klasy z~uwzględnieniem opinii nauczycieli, pracowników szkoły i~uczniów
danej klasy.
\item W~przypadku nieobecności wychowawcy decyzję podejmuje osoba wyznaczona
przez \textbf{Dyrektora szkoły}.
\item Statut szkoły może przewidywać możliwość odwołania się od oceny w~określonym
terminie (np.~w~ciągu 3~dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej).
\end{longenum}
% \item \textbf{Ostateczność oceny i~ewentualne odwołania}
% \begin{longenum}
% \item Ocena semestralna i~roczna jest \textbf{ostateczna} oraz ustalana przez
% wychowawcę klasy z~uwzględnieniem opinii nauczycieli, pracowników szkoły i~uczniów
% danej klasy.
% \item W~przypadku nieobecności wychowawcy decyzję podejmuje osoba wyznaczona
% przez \textbf{Dyrektora szkoły}.
% \item Statut szkoły może przewidywać możliwość odwołania się od oceny w~określonym
% terminie (np.~w~ciągu 3~dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej).
% \end{longenum}
\item \textbf{Wpływ oceny zachowania na promocję}
\begin{longenum}
\item Ocena z~zachowania nie ma bezpośredniego wpływu na promocję do klasy
programowo wyższej ani na ukończenie szkoły, jednak może być uwzględniana przy
przyznawaniu nagród, stypendiów oraz innych wyróżnień.
\end{longenum}
% \item \textbf{Wpływ oceny zachowania na promocję}
% \begin{longenum}
% \item Ocena z~zachowania nie ma bezpośredniego wpływu na promocję do klasy
% programowo wyższej ani na ukończenie szkoły, jednak może być uwzględniana przy
% przyznawaniu nagród, stypendiów oraz innych wyróżnień.
% \end{longenum}
\end{longenum}
% \end{longenum}
\end{longenum}
% \end{longenum}
\item \textbf{Kryteria jakościowe i~tabela opisowa}
\begin{longenum}
\item W~celu zapewnienia przejrzystości i~sprawiedliwości oceniania,
\textbf{punkty (dodatnie i~ujemne)} przyznaje się według ustalonych kategorii,
na przykład:
% \item \textbf{Kryteria jakościowe i~tabela opisowa}
% \begin{longenum}
% \item W~celu zapewnienia przejrzystości i~sprawiedliwości oceniania,
% \textbf{punkty (dodatnie i~ujemne)} przyznaje się według ustalonych kategorii,
% na przykład:
\begin{longtable}{|p{6cm}|c|p{7cm}|}
\hline
\textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
\hline
\endfirsthead
% \begin{longtable}{|p{6cm}|c|p{7cm}|}
% \hline
% \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
% \hline
% \endfirsthead
\multicolumn{3}{c}%
{\tablename\ \thetable\ -- \textit{kontynuacja ze strony poprzedniej}} \\
\hline
\textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
\hline
\endhead
% \multicolumn{3}{c}%
% {\tablename\ \thetable\ -- \textit{kontynuacja ze strony poprzedniej}} \\
% \hline
% \textbf{Kryterium} & \textbf{Punkty} & \textbf{Opis} \\
% \hline
% \endhead
\hline \multicolumn{3}{|r|}{\textit{Ciąg dalszy na następnej stronie}} \\
\hline
\endfoot
% \hline \multicolumn{3}{|r|}{\textit{Ciąg dalszy na następnej stronie}} \\
% \hline
% \endfoot
\hline
\endlastfoot
% \hline
% \endlastfoot
\textbf{Frekwencja}
& +1
& 100\%~obecności w~semestrze
(dopuszcza się inną punktację dla frekwencji 95--99\%). \\
\cline{2-3}
& +1
& Brak godzin nieusprawiedliwionych w~semestrze. \\
\cline{2-3}
& -1
& Każda nieusprawiedliwiona godzina. \\
\hline
% \textbf{Frekwencja}
% & +1
% & 100\%~obecności w~semestrze
% (dopuszcza się inną punktację dla frekwencji 95--99\%). \\
% \cline{2-3}
% & +1
% & Brak godzin nieusprawiedliwionych w~semestrze. \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Każda nieusprawiedliwiona godzina. \\
% \hline
\textbf{Postawa wobec nauki, aktywność}
& +1
& Udział w~konkursach przedmiotowych, olimpiadach, osiągnięcia, wyróżnienia. \\
\cline{2-3}
& +1
& Reprezentowanie szkoły w~zawodach sportowych. \\
\cline{2-3}
& +1
& Aktywny udział w~działaniach na rzecz klasy i~szkoły
(np.~Samorząd Uczniowski, poczet sztandarowy). \\
\cline{2-3}
& -1
& Powtarzający się brak przygotowania do lekcji, lekceważenie poleceń,
brak odrabiania prac domowych. \\
\hline
% \textbf{Postawa wobec nauki, aktywność}
% & +1
% & Udział w~konkursach przedmiotowych, olimpiadach, osiągnięcia, wyróżnienia. \\
% \cline{2-3}
% & +1
% & Reprezentowanie szkoły w~zawodach sportowych. \\
% \cline{2-3}
% & +1
% & Aktywny udział w~działaniach na rzecz klasy i~szkoły
% (np.~Samorząd Uczniowski, poczet sztandarowy). \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Powtarzający się brak przygotowania do lekcji, lekceważenie poleceń,
% brak odrabiania prac domowych. \\
% \hline
\textbf{Kultura osobista, szacunek}
& +1
& Pomoc koleżeńska, udział w~wolontariacie (każdorazowo). \\
\cline{2-3}
& -1
& Aroganckie zachowanie, obraźliwy język wobec nauczycieli lub pracowników szkoły. \\
\cline{2-3}
& -1
& Agresja słowna, groźby. \\
\cline{2-3}
& -1
& Udział w~bójce. \\
\cline{2-3}
& -1
& Dewastacja mienia, kradzież, używki (posiadanie, zażywanie). \\
\hline
% \textbf{Kultura osobista, szacunek}
% & +1
% & Pomoc koleżeńska, udział w~wolontariacie (każdorazowo). \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Aroganckie zachowanie, obraźliwy język wobec nauczycieli lub pracowników szkoły. \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Agresja słowna, groźby. \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Udział w~bójce. \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Dewastacja mienia, kradzież, używki (posiadanie, zażywanie). \\
% \hline
\textbf{Bezpieczeństwo i~higiena}
& +1
& Dbanie o~bezpieczeństwo swoje i~innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\
\cline{2-3}
& -1
& Korzystanie z~telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\
\cline{2-3}
& -1
& Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp.\ na terenie szkoły. \\
\hline
% \textbf{Bezpieczeństwo i~higiena}
% & +1
% & Dbanie o~bezpieczeństwo swoje i~innych, reagowanie na sytuacje niebezpieczne. \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Korzystanie z~telefonu komórkowego podczas lekcji (każdorazowo). \\
% \cline{2-3}
% & -1
% & Palenie papierosów, e-papierosów, snusów itp.\ na terenie szkoły. \\
% \hline
\textbf{Inne}
& od -1 do +1
& Każda sytuacja nieujęta w~powyższych kategoriach (przydział punktów
indywidualnie, z~wpisem w~dzienniku). \\
\hline
\end{longtable}
% \textbf{Inne}
% & od -1 do +1
% & Każda sytuacja nieujęta w~powyższych kategoriach (przydział punktów
% indywidualnie, z~wpisem w~dzienniku). \\
% \hline
% \end{longtable}
\end{longenum}
\end{longenum}
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\newpage
\section{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych}
%-------------------------------------------------------------------------
\newpage
\section{Ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych}
\paragraf{Przedmiot regulacji ustalania ocen (bieżących i śródrocznych)}
\begin{longenum}