u: ! przed refactoring gpt5- ocenianie biezace

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-03-15 22:51:46 +01:00
parent ac740efee6
commit 7954324476
2 changed files with 102 additions and 117 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

187
main.tex
View File

@ -1207,123 +1207,116 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
\begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}:
\begin{longenum}
\item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w podstawie programowej.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo.
\end{longenum}
\item Znaczenie form sprawdzania wiedzy wynika z~ich roli w~procesie dydaktycznym:
\item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i obejmują w szczególności:
\begin{longenum}
\item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej.
\item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie):
\begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Weryfikacja stopnia opanowania przez ucznia wymagań szczegółowych i~ogólnych przewidzianych w~podstawie programowej.
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych (np. matura), kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo.
\item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o różnej konstrukcji (zadania otwarte i zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
\item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w celu indywidualnej diagnozy i planowania działań remediacyjnych.
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować.
\end{longenum}
\item Zasady określające wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy zawarte są w~Przedmiotowym Ocenianiu (PO). Obejmują one:
\item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w oparciu o rodzaj formy, zgodnie z tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
\begin{table}[h]
\centering
\begin{tabular}{|l|c|}
\hline
\textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline
Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline
Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline
\end{tabular}
\caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności.}
\label{tab:czas_trwania}
\end{table}
\item \textbf{Powtórzenie materiału} oraz zakres planowanej pracy pisemnej są przedstawiane uczniom przed jej przeprowadzeniem.
\item \textbf{Terminy prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Ustalenie wag dla form sprawdzania wiedzy zgodnie z wymaganiami podstawy programowej.
\item Dostosowanie wag do liczby i poziomu trudności wymagań edukacyjnych, co umożliwia obiektywne wystawienie oceny informującej o postępach ucznia.
\item Ogłaszane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Zgłaszane do dziennika elektronicznego.
\item W jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace.
\item W ciągu jednego dnia nie więcej niż jedna taka praca.
\end{longenum}
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy oraz diagnozy podlegające ocenie):
\item \textbf{Wyniki prac pisemnych}:
\begin{longenum}
\item Specyficzne znaczenie prac pisemnych jako formy sprawdzania wiedzy:
\begin{longenum}
\item Sprawdzają umiejętności samodzielnego i uporządkowanego prezentowania wiedzy w formie pisemnej, co wymaga od ucznia organizacji myśli i logicznego argumentowania.
\item Pozwalają na weryfikację umiejętności rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności, w tym zadań otwartych i zamkniętych, które wymagają różnych strategii myślenia.
\item Umożliwiają szczegółową analizę błędów popełnianych przez uczniów, co służy zarówno indywidualnej diagnozie, jak i planowaniu działań remediacyjnych.
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki spisanej formie odpowiedzi, która może być ponownie przeanalizowana przez nauczyciela lub innego egzaminatora.
\end{longenum}
\item Czas trwania prac pisemnych zależy od rodzaju formy, co przedstawiono w tabeli~\ref{tab:czas_trwania}.
\begin{table}[h]
\centering
\begin{tabular}{|l|c|}
\hline
\textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline
Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline
Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline
\end{tabular}
\caption{Minimalny czas trwania orac pisemnych prac sprawdzania wiedzy i umiejętności.}
\label{tab:czas_trwania}
\end{table}
\item Nauczyciel przed każdą pracą pisemną przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału} i informuje o zakresie materiału.
\item Terminy prac pisemnych podlegają następującym zasadom:
\begin{longenum}
\item Są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
\item Są wpisywane do dziennika elektronicznego.
\item W tygodniu mogą odbywać się maksymalnie trzy takie prace.
\item W ciągu jednego dnia może odbywać się nie więcej niż jedna praca.
\end{longenum}
\item Wyniki prac pisemnych oraz diagnozy pisemnej podlegają następującym zasadom:
\begin{longenum}
\item Są podawane w~terminie do 10 dni roboczych.
\item W~przypadku prac dłuższych, np. z~języka polskiego lub diagnozy, są podawane w~terminie do 15 dni roboczych.
\end{longenum}
\item Poprawa oceny \textcolor{red}{niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}:
\begin{longenum}
\item uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy,
\item \textcolor{red}{do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy}.
\end{longenum}
\item Publikowane są w terminie do 10 dni roboczych.
\item W przypadku dłuższych form (np. z języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do 15 dni roboczych.
\item Uczeń ma prawo do wglądu w sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi.
\item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i ocenione prace pisemne do końca roku szkolnego, tj. do 31 sierpnia danego roku.
\end{longenum}
\item Formy sprawdzania wiedzy obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji:
\item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}:
\begin{longenum}
\item Uczeń może przystąpić do jednokrotnej poprawy.
\item Do dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy.
\end{longenum}
\end{longenum}
\item Znaczenie form sprawdzania wiedzy obejmujących materiał z trzech ostatnich lekcji:
\begin{longenum}
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności pracy ucznia oraz poziomu opanowania najnowszych treści edukacyjnych.
\item Kształtują u uczniów umiejętność regularnego uczenia się oraz gotowość do szybkiego prezentowania wiedzy i rozwiązywania zadań w warunkach ograniczonego czasu.
\item Dostarczają nauczycielowi bieżącej informacji o postępach edukacyjnych ucznia oraz pomagają w szybkim diagnozowaniu obszarów wymagających wsparcia.
\end{longenum}
\item Są przeprowadzane bez wcześniejszej zapowiedzi.
\item Nie podlegają poprawie.
\item Kartkówki:
\begin{longenum}
\item Czas trwania maksymalnie 15 minut.
\item Wyniki są przekazywane uczniom w terminie do 14 dni roboczych.
\end{longenum}
\item Odpowiedzi ustne:
\begin{longenum}
\item Uczeń jest wybierany przez nauczyciela w sposób równomierny.
\item Uczeń ma prawo do krótkiego przygotowania (12 minuty), jeśli pytanie tego wymaga.
\item Ocena wraz z informacją zwrotną jest przekazywana bezpośrednio po odpowiedzi.
\end{longenum}
\item \textbf{Odstępstwa od zasad:} Nauczyciel może w szczególnych przypadkach zmienić powyższe zasady, uwzględniając specyfikę materiału lub potrzeby uczniów, informując ich o tym z wyprzedzeniem.
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}:
\begin{longenum}
\item \textbf{Znaczenie}:
\begin{longenum}
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i postępów w przyswajaniu nowych treści.
\item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w ograniczonym czasie.
\item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}:
\item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i nie podlegają \textbf{poprawie}.
\item \textbf{Kartkówki}:
\begin{longenum}
\item Są dostosowane do specyfiki danego przedmiżotu lub realizowanych treści edukacyjnych.
\item Mogą obejmować m.in.: referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze oraz inne aktywności ustalone przez nauczyciela.
\item Kryteria oceny obejmują poprawność merytoryczną, logiczną strukturę, kreatywność oraz sposób prezentacji wyników pracy.
\item Zasady realizacji oraz kryteria oceniania tych form określa nauczyciel, informując uczniów z odpowiednim wyprzedzeniem.
\item Trwają maksymalnie 15 minut.
\item Wyniki przekazywane są w terminie do 10 dni roboczych.
\end{longenum}
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
\begin{longenum}
\item Uczeń wybierany jest w sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy.
\item Może otrzymać 12 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga.
\item Ocena wraz z informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi.
\end{longenum}
\item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów.
\end{longenum}
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}:
\begin{longenum}
\item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in. ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
\item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO).
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Nieobecności i terminy}
\begin{longenum}
\item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności.
\item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek.
\end{longenum}
% ćwiczenia ustne, pisemne i praktyczne;
% 5) zadania domowe;
% 6) inne formy aktywności, specyficzne dla danego przedmiotu (np. referaty, prezentacje, albumy,
% projekty, prace twórcze).
% O wynikach prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek uczniowie powinni być poinformowani nie
% później niż w ciągu 10 dni roboczych od przeprowadzenia wymienionych form. W przypadku języka
% polskiego i diagnozy - 15 dni.
% 16. Uczeń otrzymuje do wglądu sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, która zwraca nauczycielowi.
% Nauczyciel ma obowiązek przechowywać te prace do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia każdego
% roku.
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika
% elektronicznego.
% 18. Kartkówka może być przeprowadzona na każdej lekcji bez zapowiedzi.
% Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy
% z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
@ -1343,14 +1336,6 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
%  co najmniej 3 dni z pozostałych przedmiotów.
% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych
\paragraf{Nieobecności i terminy}
\begin{longenum}
\item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie).
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
\item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności.
\item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek.
\end{longenum}
%-------------------------------------------------------------------------
\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna}