u: ! przed refactoring gpt5- ocenianie biezace
This commit is contained in:
parent
ac740efee6
commit
7954324476
187
main.tex
187
main.tex
@ -1207,123 +1207,116 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
|
|||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
|
\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania}
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}:
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w podstawie programowej.
|
||||||
|
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\item Znaczenie form sprawdzania wiedzy wynika z~ich roli w~procesie dydaktycznym:
|
\item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i obejmują w szczególności:
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej.
|
||||||
|
\item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie):
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}:
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Weryfikacja stopnia opanowania przez ucznia wymagań szczegółowych i~ogólnych przewidzianych w~podstawie programowej.
|
\item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i logicznego argumentowania.
|
||||||
\item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych (np. matura), kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo.
|
\item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o różnej konstrukcji (zadania otwarte i zamknięte) oraz różnym poziomie trudności.
|
||||||
|
\item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w celu indywidualnej diagnozy i planowania działań remediacyjnych.
|
||||||
|
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować.
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\item Zasady określające wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy zawarte są w~Przedmiotowym Ocenianiu (PO). Obejmują one:
|
\item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w oparciu o rodzaj formy, zgodnie z tabelą~\ref{tab:czas_trwania}:
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin{table}[h]
|
||||||
|
\centering
|
||||||
|
\begin{tabular}{|l|c|}
|
||||||
|
\hline
|
||||||
|
\textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline
|
||||||
|
Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline
|
||||||
|
Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline
|
||||||
|
\end{tabular}
|
||||||
|
\caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności.}
|
||||||
|
\label{tab:czas_trwania}
|
||||||
|
\end{table}
|
||||||
|
|
||||||
|
\item \textbf{Powtórzenie materiału} oraz zakres planowanej pracy pisemnej są przedstawiane uczniom przed jej przeprowadzeniem.
|
||||||
|
|
||||||
|
\item \textbf{Terminy prac pisemnych}:
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Ustalenie wag dla form sprawdzania wiedzy zgodnie z wymaganiami podstawy programowej.
|
\item Ogłaszane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
|
||||||
\item Dostosowanie wag do liczby i poziomu trudności wymagań edukacyjnych, co umożliwia obiektywne wystawienie oceny informującej o postępach ucznia.
|
\item Zgłaszane do dziennika elektronicznego.
|
||||||
|
\item W jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace.
|
||||||
|
\item W ciągu jednego dnia – nie więcej niż jedna taka praca.
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy oraz diagnozy podlegające ocenie):
|
\item \textbf{Wyniki prac pisemnych}:
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Publikowane są w terminie do 10 dni roboczych.
|
||||||
\item Specyficzne znaczenie prac pisemnych jako formy sprawdzania wiedzy:
|
\item W przypadku dłuższych form (np. z języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do 15 dni roboczych.
|
||||||
\begin{longenum}
|
\item Uczeń ma prawo do wglądu w sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi.
|
||||||
\item Sprawdzają umiejętności samodzielnego i uporządkowanego prezentowania wiedzy w formie pisemnej, co wymaga od ucznia organizacji myśli i logicznego argumentowania.
|
\item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i ocenione prace pisemne do końca roku szkolnego, tj. do 31 sierpnia danego roku.
|
||||||
\item Pozwalają na weryfikację umiejętności rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności, w tym zadań otwartych i zamkniętych, które wymagają różnych strategii myślenia.
|
|
||||||
\item Umożliwiają szczegółową analizę błędów popełnianych przez uczniów, co służy zarówno indywidualnej diagnozie, jak i planowaniu działań remediacyjnych.
|
|
||||||
\item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki spisanej formie odpowiedzi, która może być ponownie przeanalizowana przez nauczyciela lub innego egzaminatora.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Czas trwania prac pisemnych zależy od rodzaju formy, co przedstawiono w tabeli~\ref{tab:czas_trwania}.
|
|
||||||
|
|
||||||
\begin{table}[h]
|
|
||||||
\centering
|
|
||||||
\begin{tabular}{|l|c|}
|
|
||||||
\hline
|
|
||||||
\textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline
|
|
||||||
Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline
|
|
||||||
Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline
|
|
||||||
\end{tabular}
|
|
||||||
\caption{Minimalny czas trwania orac pisemnych prac sprawdzania wiedzy i umiejętności.}
|
|
||||||
\label{tab:czas_trwania}
|
|
||||||
\end{table}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Nauczyciel przed każdą pracą pisemną przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału} i informuje o zakresie materiału.
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Terminy prac pisemnych podlegają następującym zasadom:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
|
|
||||||
\item Są wpisywane do dziennika elektronicznego.
|
|
||||||
\item W tygodniu mogą odbywać się maksymalnie trzy takie prace.
|
|
||||||
\item W ciągu jednego dnia może odbywać się nie więcej niż jedna praca.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Wyniki prac pisemnych oraz diagnozy pisemnej podlegają następującym zasadom:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Są podawane w~terminie do 10 dni roboczych.
|
|
||||||
\item W~przypadku prac dłuższych, np. z~języka polskiego lub diagnozy, są podawane w~terminie do 15 dni roboczych.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Poprawa oceny \textcolor{red}{niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy,
|
|
||||||
\item \textcolor{red}{do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy}.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\item Formy sprawdzania wiedzy obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji:
|
\item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}:
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Uczeń może przystąpić do jednokrotnej poprawy.
|
||||||
|
\item Do dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\item Znaczenie form sprawdzania wiedzy obejmujących materiał z trzech ostatnich lekcji:
|
\item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}:
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności pracy ucznia oraz poziomu opanowania najnowszych treści edukacyjnych.
|
\item \textbf{Znaczenie}:
|
||||||
\item Kształtują u uczniów umiejętność regularnego uczenia się oraz gotowość do szybkiego prezentowania wiedzy i rozwiązywania zadań w warunkach ograniczonego czasu.
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Dostarczają nauczycielowi bieżącej informacji o postępach edukacyjnych ucznia oraz pomagają w szybkim diagnozowaniu obszarów wymagających wsparcia.
|
\item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i postępów w przyswajaniu nowych treści.
|
||||||
\end{longenum}
|
\item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w ograniczonym czasie.
|
||||||
|
\item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych.
|
||||||
\item Są przeprowadzane bez wcześniejszej zapowiedzi.
|
|
||||||
\item Nie podlegają poprawie.
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Kartkówki:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Czas trwania – maksymalnie 15 minut.
|
|
||||||
\item Wyniki są przekazywane uczniom w terminie do 14 dni roboczych.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item Odpowiedzi ustne:
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item Uczeń jest wybierany przez nauczyciela w sposób równomierny.
|
|
||||||
\item Uczeń ma prawo do krótkiego przygotowania (1–2 minuty), jeśli pytanie tego wymaga.
|
|
||||||
\item Ocena wraz z informacją zwrotną jest przekazywana bezpośrednio po odpowiedzi.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
\item \textbf{Odstępstwa od zasad:} Nauczyciel może w szczególnych przypadkach zmienić powyższe zasady, uwzględniając specyfikę materiału lub potrzeby uczniów, informując ich o tym z wyprzedzeniem.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}:
|
\item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i nie podlegają \textbf{poprawie}.
|
||||||
|
|
||||||
|
\item \textbf{Kartkówki}:
|
||||||
\begin{longenum}
|
\begin{longenum}
|
||||||
\item Są dostosowane do specyfiki danego przedmiżotu lub realizowanych treści edukacyjnych.
|
\item Trwają maksymalnie 15 minut.
|
||||||
\item Mogą obejmować m.in.: referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze oraz inne aktywności ustalone przez nauczyciela.
|
\item Wyniki przekazywane są w terminie do 10 dni roboczych.
|
||||||
\item Kryteria oceny obejmują poprawność merytoryczną, logiczną strukturę, kreatywność oraz sposób prezentacji wyników pracy.
|
|
||||||
\item Zasady realizacji oraz kryteria oceniania tych form określa nauczyciel, informując uczniów z odpowiednim wyprzedzeniem.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
\item \textbf{Odpowiedzi ustne}:
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Uczeń wybierany jest w sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy.
|
||||||
|
\item Może otrzymać 1–2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga.
|
||||||
|
\item Ocena wraz z informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
\item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów.
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
\item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}:
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in. ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze).
|
||||||
|
\item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO).
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
|
\paragraf{Nieobecności i terminy}
|
||||||
|
\begin{longenum}
|
||||||
|
\item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie).
|
||||||
|
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
|
||||||
|
\item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności.
|
||||||
|
\item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek.
|
||||||
\end{longenum}
|
\end{longenum}
|
||||||
|
|
||||||
% ćwiczenia ustne, pisemne i praktyczne;
|
|
||||||
% 5) zadania domowe;
|
|
||||||
% 6) inne formy aktywności, specyficzne dla danego przedmiotu (np. referaty, prezentacje, albumy,
|
|
||||||
% projekty, prace twórcze).
|
|
||||||
|
|
||||||
% O wynikach prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek uczniowie powinni być poinformowani nie
|
|
||||||
% później niż w ciągu 10 dni roboczych od przeprowadzenia wymienionych form. W przypadku języka
|
|
||||||
% polskiego i diagnozy - 15 dni.
|
|
||||||
% 16. Uczeń otrzymuje do wglądu sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, która zwraca nauczycielowi.
|
|
||||||
% Nauczyciel ma obowiązek przechowywać te prace do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia każdego
|
|
||||||
% roku.
|
|
||||||
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika
|
% 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika
|
||||||
% elektronicznego.
|
% elektronicznego.
|
||||||
% 18. Kartkówka może być przeprowadzona na każdej lekcji bez zapowiedzi.
|
|
||||||
|
|
||||||
% Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy
|
% Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy
|
||||||
% z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
|
% z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym.
|
||||||
@ -1343,14 +1336,6 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
|
|||||||
% co najmniej 3 dni – z pozostałych przedmiotów.
|
% co najmniej 3 dni – z pozostałych przedmiotów.
|
||||||
% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych
|
% 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych
|
||||||
|
|
||||||
\paragraf{Nieobecności i terminy}
|
|
||||||
\begin{longenum}
|
|
||||||
\item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie).
|
|
||||||
\item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
|
|
||||||
\item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności.
|
|
||||||
\item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek.
|
|
||||||
\end{longenum}
|
|
||||||
|
|
||||||
%-------------------------------------------------------------------------
|
%-------------------------------------------------------------------------
|
||||||
\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
|
\subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)}
|
||||||
\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna}
|
\label{subsec:klasyfikacja-srodroczna}
|
||||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user