diff --git a/main.pdf b/main.pdf index bb5dc8b..c8dd644 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index c2ae0ee..641876d 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -1207,123 +1207,116 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \end{longenum} \end{longenum} -\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i~umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} +\paragraf{Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz zasady ich przeprowadzania} \begin{longenum} + \item \textbf{Znaczenie form sprawdzania wiedzy}: + \begin{longenum} + \item Służą weryfikacji stopnia realizacji wymagań określonych w podstawie programowej. + \item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych, kształtując umiejętność pracy w warunkach kontrolowanych i ograniczonych czasowo. + \end{longenum} + + \item \textbf{Wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy} określone są w dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO) i obejmują w szczególności: + \begin{longenum} + \item Dostosowanie wag do wymagań podstawy programowej. + \item Uwzględnienie liczby oraz poziomu trudności sprawdzanych umiejętności, zapewniające obiektywną ocenę postępów ucznia. + \end{longenum} + + \item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy, diagnozy podlegające ocenie): + \begin{longenum} + \item \textbf{Znaczenie prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item Umożliwiają samodzielne, uporządkowane zaprezentowanie wiedzy, wymagające przemyślanej organizacji i logicznego argumentowania. + \item Pozwalają na sprawdzenie umiejętności rozwiązywania zadań o różnej konstrukcji (zadania otwarte i zamknięte) oraz różnym poziomie trudności. + \item Ułatwiają szczegółową analizę błędów w celu indywidualnej diagnozy i planowania działań remediacyjnych. + \item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki pisemnej formie odpowiedzi, którą można ponownie przeanalizować. + \end{longenum} + + \item \textbf{Czas trwania} prac pisemnych ustalany jest w oparciu o rodzaj formy, zgodnie z tabelą~\ref{tab:czas_trwania}: + + \begin{table}[h] + \centering + \begin{tabular}{|l|c|} + \hline + \textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline + Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline + Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline + \end{tabular} + \caption{Minimalny czas trwania pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności.} + \label{tab:czas_trwania} + \end{table} + + \item \textbf{Powtórzenie materiału} oraz zakres planowanej pracy pisemnej są przedstawiane uczniom przed jej przeprowadzeniem. + + \item \textbf{Terminy prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item Ogłaszane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. + \item Zgłaszane do dziennika elektronicznego. + \item W jednym tygodniu mogą zostać przeprowadzone maksymalnie trzy takie prace. + \item W ciągu jednego dnia – nie więcej niż jedna taka praca. + \end{longenum} + + \item \textbf{Wyniki prac pisemnych}: + \begin{longenum} + \item Publikowane są w terminie do 10 dni roboczych. + \item W przypadku dłuższych form (np. z języka polskiego lub rozbudowanych diagnoz) termin wynosi do 15 dni roboczych. + \item Uczeń ma prawo do wglądu w sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, po czym zwraca ją nauczycielowi. + \item Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdzone i ocenione prace pisemne do końca roku szkolnego, tj. do 31 sierpnia danego roku. + \end{longenum} + + \item \textbf{Poprawa oceny niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}: + \begin{longenum} + \item Uczeń może przystąpić do jednokrotnej poprawy. + \item Do dziennika wpisywana jest wyższa ocena uzyskana podczas poprawy. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Formy sprawdzania wiedzy z materiału omawianego na trzech ostatnich lekcjach}: + \begin{longenum} + \item \textbf{Znaczenie}: + \begin{longenum} + \item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności i postępów w przyswajaniu nowych treści. + \item Sprzyjają nawykowi regularnego uczenia się oraz szybkiemu reagowaniu na zadania w ograniczonym czasie. + \item Dostarczają nauczycielowi aktualnych informacji o poziomie opanowania materiału, wspomagając diagnozę potrzeb edukacyjnych. + \end{longenum} + + \item Realizowane są \textbf{bez wcześniejszej zapowiedzi} i nie podlegają \textbf{poprawie}. + + \item \textbf{Kartkówki}: + \begin{longenum} + \item Trwają maksymalnie 15 minut. + \item Wyniki przekazywane są w terminie do 10 dni roboczych. + \end{longenum} + + \item \textbf{Odpowiedzi ustne}: + \begin{longenum} + \item Uczeń wybierany jest w sposób gwarantujący równomierne obciążenie klasy. + \item Może otrzymać 1–2 minuty na krótkie przygotowanie, jeżeli pytanie tego wymaga. + \item Ocena wraz z informacją zwrotną przekazywana jest niezwłocznie po odpowiedzi. + \end{longenum} + + \item \textbf{Odstępstwa od zasad} dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu uczniów. + \end{longenum} + + \item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}: + \begin{longenum} + \item Obejmują aktywność na lekcji oraz zadania charakterystyczne dla danego przedmiotu (m.in. ćwiczenia ustne, pisemne i~praktyczne, referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze). + \item Szczegóły i~zakres ich stosowania określa nauczyciel w~dokumentacji Przedmiotowego Oceniania (PO). + \end{longenum} - \item Znaczenie form sprawdzania wiedzy wynika z~ich roli w~procesie dydaktycznym: - \begin{longenum} - \item Weryfikacja stopnia opanowania przez ucznia wymagań szczegółowych i~ogólnych przewidzianych w~podstawie programowej. - \item Przygotowują uczniów do egzaminów zewnętrznych (np. matura), kształtując umiejętność pracy w~warunkach kontrolowanych i~ograniczonych czasowo. - \end{longenum} - - \item Zasady określające wagi poszczególnych form sprawdzania wiedzy zawarte są w~Przedmiotowym Ocenianiu (PO). Obejmują one: - \begin{longenum} - \item Ustalenie wag dla form sprawdzania wiedzy zgodnie z wymaganiami podstawy programowej. - \item Dostosowanie wag do liczby i poziomu trudności wymagań edukacyjnych, co umożliwia obiektywne wystawienie oceny informującej o postępach ucznia. - \end{longenum} - - \item \textbf{Prace pisemne} (prace klasowe, sprawdziany, testy oraz diagnozy podlegające ocenie): - \begin{longenum} - - \item Specyficzne znaczenie prac pisemnych jako formy sprawdzania wiedzy: - \begin{longenum} - \item Sprawdzają umiejętności samodzielnego i uporządkowanego prezentowania wiedzy w formie pisemnej, co wymaga od ucznia organizacji myśli i logicznego argumentowania. - \item Pozwalają na weryfikację umiejętności rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności, w tym zadań otwartych i zamkniętych, które wymagają różnych strategii myślenia. - \item Umożliwiają szczegółową analizę błędów popełnianych przez uczniów, co służy zarówno indywidualnej diagnozie, jak i planowaniu działań remediacyjnych. - \item Zapewniają obiektywność oceniania dzięki spisanej formie odpowiedzi, która może być ponownie przeanalizowana przez nauczyciela lub innego egzaminatora. - \end{longenum} - - \item Czas trwania prac pisemnych zależy od rodzaju formy, co przedstawiono w tabeli~\ref{tab:czas_trwania}. - - \begin{table}[h] - \centering - \begin{tabular}{|l|c|} - \hline - \textbf{Rodzaj formy} & \textbf{Minimalny czas trwania} \\ \hline - Sprawdziany, Testy & co najmniej 20 minut \\ \hline - Prace klasowe, Diagnozy podlegające ocenie & co najmniej 1 godzina lekcyjna \\ \hline - \end{tabular} - \caption{Minimalny czas trwania orac pisemnych prac sprawdzania wiedzy i umiejętności.} - \label{tab:czas_trwania} - \end{table} - - \item Nauczyciel przed każdą pracą pisemną przeprowadza \textbf{powtórzenie materiału} i informuje o zakresie materiału. - - \item Terminy prac pisemnych podlegają następującym zasadom: - \begin{longenum} - \item Są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. - \item Są wpisywane do dziennika elektronicznego. - \item W tygodniu mogą odbywać się maksymalnie trzy takie prace. - \item W ciągu jednego dnia może odbywać się nie więcej niż jedna praca. - \end{longenum} - - \item Wyniki prac pisemnych oraz diagnozy pisemnej podlegają następującym zasadom: - \begin{longenum} - \item Są podawane w~terminie do 10 dni roboczych. - \item W~przypadku prac dłuższych, np. z~języka polskiego lub diagnozy, są podawane w~terminie do 15 dni roboczych. - \end{longenum} - - \item Poprawa oceny \textcolor{red}{niedostatecznej (poniżej 30\% punktów)}: - \begin{longenum} - \item uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy, - \item \textcolor{red}{do dziennika wpisuje się \textbf{ocenę wyższą} uzyskaną z poprawy}. - \end{longenum} - \end{longenum} - - \item Formy sprawdzania wiedzy obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji: - \begin{longenum} - - \item Znaczenie form sprawdzania wiedzy obejmujących materiał z trzech ostatnich lekcji: - \begin{longenum} - \item Umożliwiają bieżącą weryfikację systematyczności pracy ucznia oraz poziomu opanowania najnowszych treści edukacyjnych. - \item Kształtują u uczniów umiejętność regularnego uczenia się oraz gotowość do szybkiego prezentowania wiedzy i rozwiązywania zadań w warunkach ograniczonego czasu. - \item Dostarczają nauczycielowi bieżącej informacji o postępach edukacyjnych ucznia oraz pomagają w szybkim diagnozowaniu obszarów wymagających wsparcia. - \end{longenum} - - \item Są przeprowadzane bez wcześniejszej zapowiedzi. - \item Nie podlegają poprawie. - - \item Kartkówki: - \begin{longenum} - \item Czas trwania – maksymalnie 15 minut. - \item Wyniki są przekazywane uczniom w terminie do 14 dni roboczych. - \end{longenum} - - \item Odpowiedzi ustne: - \begin{longenum} - \item Uczeń jest wybierany przez nauczyciela w sposób równomierny. - \item Uczeń ma prawo do krótkiego przygotowania (1–2 minuty), jeśli pytanie tego wymaga. - \item Ocena wraz z informacją zwrotną jest przekazywana bezpośrednio po odpowiedzi. - \end{longenum} - - \item \textbf{Odstępstwa od zasad:} Nauczyciel może w szczególnych przypadkach zmienić powyższe zasady, uwzględniając specyfikę materiału lub potrzeby uczniów, informując ich o tym z wyprzedzeniem. - \end{longenum} - - \item \textbf{Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności}: - \begin{longenum} - \item Są dostosowane do specyfiki danego przedmiżotu lub realizowanych treści edukacyjnych. - \item Mogą obejmować m.in.: referaty, prezentacje, projekty, prace twórcze oraz inne aktywności ustalone przez nauczyciela. - \item Kryteria oceny obejmują poprawność merytoryczną, logiczną strukturę, kreatywność oraz sposób prezentacji wyników pracy. - \item Zasady realizacji oraz kryteria oceniania tych form określa nauczyciel, informując uczniów z odpowiednim wyprzedzeniem. - \end{longenum} - + \end{longenum} +\paragraf{Nieobecności i terminy} +\begin{longenum} + \item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie). + \item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. + \item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności. + \item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek. \end{longenum} -% ćwiczenia ustne, pisemne i praktyczne; -% 5) zadania domowe; -% 6) inne formy aktywności, specyficzne dla danego przedmiotu (np. referaty, prezentacje, albumy, -% projekty, prace twórcze). -% O wynikach prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek uczniowie powinni być poinformowani nie -% później niż w ciągu 10 dni roboczych od przeprowadzenia wymienionych form. W przypadku języka -% polskiego i diagnozy - 15 dni. -% 16. Uczeń otrzymuje do wglądu sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną, która zwraca nauczycielowi. -% Nauczyciel ma obowiązek przechowywać te prace do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia każdego -% roku. + % 17. Oceny z wychowania fizycznego przekazywane są uczniowi ustnie i wpisywane do dziennika % elektronicznego. -% 18. Kartkówka może być przeprowadzona na każdej lekcji bez zapowiedzi. % Udział ucznia na lekcji, na którą zapowiedziano sprawdzian lub kartkówkę jest obowiązkowy % z wyłączeniem nieobecności spowodowanej chorobą lub innym czynnikiem losowym. @@ -1343,14 +1336,6 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ % co najmniej 3 dni – z pozostałych przedmiotów. % 27. Uczeń ma obowiązek być przygotowany do odpowiedzi ustnej ztrzech ostatnich jednostek tematycznych -\paragraf{Nieobecności i terminy} -\begin{longenum} - \item W tygodniu nie może odbyć się więcej niż 3 sprawdziany zapowiedziane (i nie więcej niż jeden dziennie). - \item Ostatnia praca pisemna może się odbyć najpóźniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. - \item Uczeń ma 2 tygodnie na nadrobienie sprawdzianu po usprawiedliwionej nieobecności. - \item W pierwszym dniu po dłuższej (co najmniej 5-dniowej dla przedmiotów 1x/tydz. lub 3-dniowej dla pozostałych) usprawiedliwionej nieobecności uczeń nie jest pytany i jest zwolniony z kartkówek. -\end{longenum} - %------------------------------------------------------------------------- \subsection{Klasyfikacja śródroczna (okresowa)} \label{subsec:klasyfikacja-srodroczna}