This commit is contained in:
baiobelfer 2025-03-28 02:56:52 +01:00
parent b35bf00726
commit 73b88af712
2 changed files with 33 additions and 61 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

View File

@ -1579,18 +1579,25 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
%-------------------------------------------------------------------------
%-------------------------------------------
\section{Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)}
\label{sec:roczne_klasyfikacyjne}
\paragraf{Zakres i~cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych}
\paragraf{Przedmiot regulacji}
\begin{longenum}
\item Niniejsze postanowienia dotyczą zasad ustalania:
\begin{longenum}
\item \textbf{rocznych ocen klasyfikacyjnych} z~\textbf{przedmiotów obowiązkowych} i~\textbf{dodatkowych},
\item \textbf{rocznej oceny klasyfikacyjnej z~zachowania}.
\end{longenum}
\item Niniejsze postanowienia określają zasady ustalania \textbf{rocznych ocen klasyfikacyjnych}
z~\textbf{przedmiotów obowiązkowych} i~\textbf{dodatkowych} oraz \textbf{rocznej oceny klasyfikacyjnej
z~zachowania}.
\item Regulacje te stosuje się w odniesieniu do wszystkich uczniów szkoły, niezależnie od typu
i poziomu realizowanej edukacji. Dodatkowo uwzględniają one elementy związane z~\textbf{klasyfikacją końcową} na koniec etapu edukacyjnego.
\end{longenum}
\paragraf{Cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych}
\begin{longenum}
\item Celem oceniania rocznego jest:
\begin{longenum}
\item podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia w odniesieniu do podstawy programowej
@ -1599,77 +1606,42 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\item zdiagnozowanie potrzeb w zakresie dalszej pracy dydaktycznej i~wychowawczej,
\item motywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy i~doskonalenia umiejętności.
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Tryb ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych}
\paragraf{Harmonogram i częstotliwość klasyfikacji rocznej}
\begin{longenum}
\item Klasyfikacja roczna stanowi część procedur oceniania przeprowadzanych dwa razy w roku szkolnym (wraz z klasyfikacją śródroczną) w terminach określonych w harmonogramie.
\item \textbf{Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (obowiązkowych i dodatkowych)} wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając:
\begin{longenum}
\item wyniki prac pisemnych (sprawdzianów, testów, kartkówek),
\item odpowiedzi ustne, projekty i~inne formy aktywności,
\item zadania domowe, ćwiczenia praktyczne, prace wytwórcze lub artystyczne,
\item całoroczny postęp ucznia w zakresie umiejętności i~wiadomości,
\item zaangażowanie ucznia w proces nauczania (frekwencja, aktywność, przygotowanie).
\end{longenum}
\item \textbf{Ocena klasyfikacyjna z zachowania} ustalana jest zgodnie z~regułami przyjętymi
w~wewnątrzszkolnym systemie oceniania, w~szczególności odnoszącymi się do:
\begin{longenum}
\item przestrzegania postanowień Statutu szkoły i regulaminów wewnętrznych,
\item kultury osobistej i~relacji z~rówieśnikami oraz pracownikami szkoły,
\item dbałości o mienie szkolne, zasady współżycia społecznego i~ogólnie przyjęte normy etyczne,
\item aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły,
\item frekwencji oraz punktualności.
\end{longenum}
\item Każdy nauczyciel wpisuje proponowaną roczną ocenę klasyfikacyjną do dziennika
w terminie przewidzianym w przepisach wewnątrzszkolnych.
\item Ostateczne roczne oceny klasyfikacyjne (z~przedmiotów oraz zachowania) zatwierdzane
są podczas \textbf{klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej} i~ogłaszane uczniom w~terminie
wynikającym z~kalendarza roku szkolnego.
\item Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele i wychowawca informują ucznia oraz rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
\item Roczna ocena klasyfikacyjna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego.
\end{longenum}
\paragraf{Kryteria i~zasady ustalania ocen rocznych}
\paragraf{Zasady zmiany ocen niedostatecznych oraz promocji}
\begin{longenum}
\item Niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego.
\item Kryteria oceniania rocznego z przedmiotów powinny wynikać z:
\begin{longenum}
\item \textbf{podstawy programowej} i realizowanych programów nauczania,
\item \textbf{wewnątrzszkolnego systemu oceniania},
\item wskazań metodycznych i wytycznych Rady Pedagogicznej.
\end{longenum}
\item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny wyższe od niedostatecznej.
\item Stosowane \textbf{skale ocen} oraz ogólne zasady przyznawania ocen rocznych z przedmiotów
określane są w Statucie szkoły i obejmują zwykle oceny od \textit{celującej} do \textit{niedostatecznej},
zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
\item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyska średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem.
\item Ustalając roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, wychowawca klasy bierze pod uwagę
w szczególności:
\begin{longenum}
\item \textbf{całoroczną dokumentację} dotyczącą pochwał i uwag (w dzienniku elektronicznym,
ewentualnych aneksach do niego lub papierowym dzienniku lekcyjnym),
\item \textbf{opinię nauczycieli i pracowników szkoły} wskazującą na zaangażowanie ucznia
w działania podejmowane w klasie i szkole,
\item \textbf{postawę ucznia} wobec rówieśników i osób dorosłych, przestrzeganie
norm współżycia społecznego i kulturalnego zachowania,
\item \textbf{samorządność}, aktywność w zakresie działalności pozalekcyjnej,
a także udział w projektach prospołecznych i wolontariacie.
\end{longenum}
\item Do średniej ocen rocznych wlicza się także oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii lub etyki, jeśli uczeń na nie uczęszczał.
\item Szczegółowe procedury i regulaminy dotyczące sposobu obliczania ocen rocznych, w tym:
\begin{longenum}
\item rodzaje i wagi poszczególnych form oceniania (prace pisemne, odpowiedzi ustne, aktywność itd.),
\item możliwe sposoby poprawiania bieżących ocen i weryfikacji wiedzy,
\item zasady wystawiania ocen cząstkowych,
\end{longenum}
określone są w wewnątrzszkolnych dokumentach i nie stanowią przedmiotu niniejszego rozdziału.
\item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
\item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od niedostatecznej, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
\end{longenum}
\paragraf{Klasyfikacja końcowa}
\begin{longenum}
\item Klasyfikacja końcowa, oparta na rocznych ocenach klasyfikacyjnych z ostatniego roku etapu edukacyjnego, decyduje o ukończeniu szkoły. Uczeń kończy szkołę, jeśli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania na danym etapie edukacyjnym uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej.
\item Klasyfikacja końcowa stanowi podstawę do wystawienia świadectwa ukończenia szkoły, na którym widnieją roczne oceny klasyfikacyjne z ostatniego roku nauki oraz ewentualnie inne osiągnięcia (np. dla laureatów olimpiad).
\item Końcowe oceny klasyfikacyjne z etapu edukacyjnego mogą mieć wpływ na rekrutację do szkół wyższego poziomu (np. średnich lub wyższych), szczególnie w przypadku średniej ocen lub wyróżnień.
\end{longenum}
%--------------------------------