diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 822b321..8ed4e98 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 7fa8b3c..c0dfc01 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -1579,18 +1579,25 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ %------------------------------------------------------------------------- -%------------------------------------------- \section{Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)} \label{sec:roczne_klasyfikacyjne} -\paragraf{Zakres i~cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych} +\paragraf{Przedmiot regulacji} \begin{longenum} + \item Niniejsze postanowienia dotyczą zasad ustalania: + \begin{longenum} + \item \textbf{rocznych ocen klasyfikacyjnych} z~\textbf{przedmiotów obowiązkowych} i~\textbf{dodatkowych}, + \item \textbf{rocznej oceny klasyfikacyjnej z~zachowania}. + \end{longenum} - \item Niniejsze postanowienia określają zasady ustalania \textbf{rocznych ocen klasyfikacyjnych} - z~\textbf{przedmiotów obowiązkowych} i~\textbf{dodatkowych} oraz \textbf{rocznej oceny klasyfikacyjnej - z~zachowania}. + \item Regulacje te stosuje się w odniesieniu do wszystkich uczniów szkoły, niezależnie od typu + i poziomu realizowanej edukacji. Dodatkowo uwzględniają one elementy związane z~\textbf{klasyfikacją końcową} na koniec etapu edukacyjnego. +\end{longenum} +\paragraf{Cele wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych} + +\begin{longenum} \item Celem oceniania rocznego jest: \begin{longenum} \item podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia w odniesieniu do podstawy programowej @@ -1599,77 +1606,42 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item zdiagnozowanie potrzeb w zakresie dalszej pracy dydaktycznej i~wychowawczej, \item motywowanie uczniów do pogłębiania wiedzy i~doskonalenia umiejętności. \end{longenum} - \end{longenum} -\paragraf{Tryb ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych} +\paragraf{Harmonogram i częstotliwość klasyfikacji rocznej} \begin{longenum} + \item Klasyfikacja roczna stanowi część procedur oceniania przeprowadzanych dwa razy w roku szkolnym (wraz z klasyfikacją śródroczną) w terminach określonych w harmonogramie. - \item \textbf{Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (obowiązkowych i dodatkowych)} wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając: - \begin{longenum} - \item wyniki prac pisemnych (sprawdzianów, testów, kartkówek), - \item odpowiedzi ustne, projekty i~inne formy aktywności, - \item zadania domowe, ćwiczenia praktyczne, prace wytwórcze lub artystyczne, - \item całoroczny postęp ucznia w zakresie umiejętności i~wiadomości, - \item zaangażowanie ucznia w proces nauczania (frekwencja, aktywność, przygotowanie). - \end{longenum} - - \item \textbf{Ocena klasyfikacyjna z zachowania} ustalana jest zgodnie z~regułami przyjętymi - w~wewnątrzszkolnym systemie oceniania, w~szczególności odnoszącymi się do: - \begin{longenum} - \item przestrzegania postanowień Statutu szkoły i regulaminów wewnętrznych, - \item kultury osobistej i~relacji z~rówieśnikami oraz pracownikami szkoły, - \item dbałości o mienie szkolne, zasady współżycia społecznego i~ogólnie przyjęte normy etyczne, - \item aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły, - \item frekwencji oraz punktualności. - \end{longenum} - - \item Każdy nauczyciel wpisuje proponowaną roczną ocenę klasyfikacyjną do dziennika - w terminie przewidzianym w przepisach wewnątrzszkolnych. - - \item Ostateczne roczne oceny klasyfikacyjne (z~przedmiotów oraz zachowania) zatwierdzane - są podczas \textbf{klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej} i~ogłaszane uczniom w~terminie - wynikającym z~kalendarza roku szkolnego. + \item Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele i wychowawca informują ucznia oraz rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania. + \item Roczna ocena klasyfikacyjna uwzględnia punkty zdobyte w ciągu całego roku szkolnego. \end{longenum} -\paragraf{Kryteria i~zasady ustalania ocen rocznych} +\paragraf{Zasady zmiany ocen niedostatecznych oraz promocji} \begin{longenum} + \item Niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego. - \item Kryteria oceniania rocznego z przedmiotów powinny wynikać z: - \begin{longenum} - \item \textbf{podstawy programowej} i realizowanych programów nauczania, - \item \textbf{wewnątrzszkolnego systemu oceniania}, - \item wskazań metodycznych i wytycznych Rady Pedagogicznej. - \end{longenum} + \item Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny wyższe od niedostatecznej. - \item Stosowane \textbf{skale ocen} oraz ogólne zasady przyznawania ocen rocznych z przedmiotów - określane są w Statucie szkoły i obejmują zwykle oceny od \textit{celującej} do \textit{niedostatecznej}, - zgodnie z przepisami prawa oświatowego. + \item Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyska średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem. - \item Ustalając roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, wychowawca klasy bierze pod uwagę - w szczególności: - \begin{longenum} - \item \textbf{całoroczną dokumentację} dotyczącą pochwał i uwag (w dzienniku elektronicznym, - ewentualnych aneksach do niego lub papierowym dzienniku lekcyjnym), - \item \textbf{opinię nauczycieli i pracowników szkoły} wskazującą na zaangażowanie ucznia - w działania podejmowane w klasie i szkole, - \item \textbf{postawę ucznia} wobec rówieśników i osób dorosłych, przestrzeganie - norm współżycia społecznego i kulturalnego zachowania, - \item \textbf{samorządność}, aktywność w zakresie działalności pozalekcyjnej, - a także udział w projektach prospołecznych i wolontariacie. - \end{longenum} + \item Do średniej ocen rocznych wlicza się także oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych, religii lub etyki, jeśli uczeń na nie uczęszczał. - \item Szczegółowe procedury i regulaminy dotyczące sposobu obliczania ocen rocznych, w tym: - \begin{longenum} - \item rodzaje i wagi poszczególnych form oceniania (prace pisemne, odpowiedzi ustne, aktywność itd.), - \item możliwe sposoby poprawiania bieżących ocen i weryfikacji wiedzy, - \item zasady wystawiania ocen cząstkowych, - \end{longenum} - określone są w wewnątrzszkolnych dokumentach i nie stanowią przedmiotu niniejszego rozdziału. + \item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną. + \item Uczeń, który nie otrzymał z co najmniej trzech obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocen wyższych od niedostatecznej, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. +\end{longenum} + +\paragraf{Klasyfikacja końcowa} + +\begin{longenum} + \item Klasyfikacja końcowa, oparta na rocznych ocenach klasyfikacyjnych z ostatniego roku etapu edukacyjnego, decyduje o ukończeniu szkoły. Uczeń kończy szkołę, jeśli z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania na danym etapie edukacyjnym uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej. + + \item Klasyfikacja końcowa stanowi podstawę do wystawienia świadectwa ukończenia szkoły, na którym widnieją roczne oceny klasyfikacyjne z ostatniego roku nauki oraz ewentualnie inne osiągnięcia (np. dla laureatów olimpiad). + + \item Końcowe oceny klasyfikacyjne z etapu edukacyjnego mogą mieć wpływ na rekrutację do szkół wyższego poziomu (np. średnich lub wyższych), szczególnie w przypadku średniej ocen lub wyróżnień. \end{longenum} %--------------------------------