diff --git a/beamer/main.tex b/beamer/main.tex new file mode 100644 index 0000000..e69de29 diff --git a/m.pdf b/m.pdf index b747ffa..2c8de5e 100644 Binary files a/m.pdf and b/m.pdf differ diff --git a/m.tex b/m.tex index 3aa8956..a7efaec 100644 --- a/m.tex +++ b/m.tex @@ -416,6 +416,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item \label{itm:ogolne-zasady-skala-punktowa} Oceny bieżące są wystawiane w~systemie punktowym, który pozwala na precyzyjne określenie postępów ucznia. \item \label{itm:ogolne-zasady-skala-procentowa} Oceny klasyfikacyjne śródroczne i~roczne oraz końcowe są przeliczane na skalę procentową, a~następnie na stopnie w~skali od 1~do 6~według ustalonych kryteriów. \end{longenum} + \end{longenum} \end{longenum} @@ -444,13 +445,16 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item \label{itm:po-klasyf-warunki-klasyfikowalnosci} Warunki klasyfikowalności ucznia \begin{longenum} - \item \label{itm:po-klasyf-uczen-nieklasyfikowany} Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: + \item \label{itm:po-klasyf-uczen-nieklasyfikowany} Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~danych zajęć edukacyjnych, jeżeli: \begin{longenum} - \item \label{itm:po-klasyf-brak-minimalnej-liczby-ocen} Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, o~której mowa w~\hyperref[itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen]{\S17 ust. 1}, określonej w~WO, jeżeli nie została ona ustalona w~PO. - \item \label{itm:wymaganie-trzy-formy} Uczeń nie został poddany ocenie w~co najmniej trzech różnych formach sprawdzania wiedzy, o~których mowa w~\hyperref[itm:po-ob-trzy-formy]{\S17 ust. 2}, w~okresie roku szkolnego, z~zastrzeżeniem odmiennego ustalenia w~Przedmiotowym Ocenianiu \hyperref[itm:min-formy-weryfikacji]{\S12 ust. 2 pkt. 4 ppkt. 1 lit. c plit. c)}. + \item \label{itm:po-klasyf-brak-minimalnej-liczby-ocen} Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, o~której mowa w~\hyperref[itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen]{\S17 ust. 2} jeżeli nie została ona ustalona w~PO (\hyperref[itm:fwe-po-min-liczba-ocen]{\S12 ust. 2 pkt. 4 ppkt. 1 lit. c plit. c)}). + \item \label{itm:wymaganie-trzy-formy} Uczeń nie został poddany ocenie w~co najmniej trzech różnych formach sprawdzania wiedzy, o~których mowa w~\hyperref[itm:po-ob-trzy-formy]{\S17 ust. 3}, w~okresie roku szkolnego, z~zastrzeżeniem odmiennego ustalenia w~Przedmiotowym Ocenianiu \hyperref[itm:min-formy-weryfikacji]{\S12 ust. 2 pkt. 4 ppkt. 1 lit. c plit. d)}. \item \label{itm:po-klasyf-nieobecnosc-polowa-czasu} Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania. - \item \label{itm:po-klasyf-brak-podstaw-oceny} Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z~powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. + + \item \label{itm:po-klasyf-brak-podstaw-oceny} + Nie można wystawić oceny klasyfikacyjnej z~powodu niespełnienia wymagań edukacyjnych, zgodnie z procedurami opisanymi w punkcie~\hyperref[itm:kryteria-ocen-klasyfikacyjnych]{\S5 ust. 9}. + \end{longenum} \end{longenum} @@ -591,34 +595,36 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \end{longenum} - \item \textbf{Kryteria ilościowe ocen klasyfikacyjnych} + \item \label{itm:kryteria-ocen-klasyfikacyjnych} + Kryteria ilościowe ocen klasyfikacyjnych + \begin{longenum} - \item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych z PP jest ustalany na podstawie punktacji określonej w Szczegółowym Ocenianiu (SO) danego przedmiotu. - \item Podstawą ustalenia oceny jest spełnienie minimalnych progów, wyrażonych liczbą realizowanych wymagań programowych oraz procentowym wynikiem uzyskanych punktów. - \item Progi te są jednolite dla wszystkich uczniów realizujących dany program nauczania. Szczegółowe kryteria przedstawia tabela~\ref{tab:skala-ocen}. + \item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych z PP jest ustalany na podstawie punktacji określonej w Szczegółowym Ocenianiu \hyperref[itm:narzedzia-procedury-oceny]{\S12 ust. 1 pkt. 4 ppkt. 1 lit. d} danego przedmiotu. + + \item Podstawą ustalenia oceny jest spełnienie jednolitych dla wszystkich uczniów minimalnych progów, wyrażonych procentem realizowanych wymagań programowych i uzyskanych punktów, zgodnie z tabelą~\ref{tab:skala-ocen}. \begin{table}[h!] \centering \footnotesize \begin{tabularx}{0.9\textwidth}{|c|>{\centering\arraybackslash}X|>{\centering\arraybackslash}X|} \hline - \textbf{Ocena klasyfikacyjna} & \textbf{Minimalna liczba realizowanych wymagań} & \textbf{Minimalny wynik punktowy} \\ + \textbf{Ocena klasyfikacyjna} & \textbf{Minimalna liczba zrealizowanych wymagań [\%]} & \textbf{Minimalny wynik punktowy [\%]} \\ \hline - Celująca (cel) & 96\% & 96\% \\ + Celująca (cel) & 96 & 96 \\ \hline - Bardzo dobra (bdb) & 80\% & 80\% \\ + Bardzo dobra (bdb) & 80 & 80 \\ \hline - Dobra (db) & 65\% & 65\% \\ + Dobra (db) & 65 & 65 \\ \hline - Dostateczna (dst) & 50\% & 50\% \\ + Dostateczna (dst) & 50 & 50 \\ \hline - Dopuszczająca (dop) & 30\% & 30\% \\ + Dopuszczająca (dop) & 30 & 30 \\ \hline \end{tabularx} - \caption{Skala ocen klasyfikacyjnych wraz z minimalnymi wymaganiami realizacyjnymi i punktowymi} + \caption{Skala ocen klasyfikacyjnych z minimalnymi progami realizacyjnymi i punktowymi} \label{tab:skala-ocen} \end{table} - + \end{longenum} \end{longenum} @@ -820,7 +826,8 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Szczegółowy zakres wymagań edukacyjnych (ogólnych i~szczegółowych) dla poszczególnych poziomów i zakresów nauczania, zgodnych z~\textbf{PP}\footnotemark[\pp] i przyjętym rozkłądem materiału. \item Systematyczny i~miarodajny model oceny ilościowej, oparty na zdefiniowanych wskaźnikach mierzalnych. \item Jednoznaczne kryteria oceniania, ustanowione na podstawie obowiązującej \textbf{PP}\footnotemark[\pp], zapewniają sprawiedliwą i rzetelną weryfikację postępów uczniów. - \item Narzędzia i~procedury potrzebne do wdrożenia oceny ilościowej ilości realizacji celów edukacyjnych. + \item \label{itm:narzedzia-procedury-oceny} + Narzędzia i~procedury potrzebne do wdrożenia oceny ilościowej ilości realizacji celów edukacyjnych. \item W~szczególności \textbf{SO} powinien zawierać: \begin{longenum} @@ -908,8 +915,10 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Sposób przeliczania uzyskanych punktów \sout{na wartości procentowe}. + \item \label{itm:fwe-po-min-liczba-ocen} Minimalną liczbę ocen cząstkowych wciągu semestru, wynikającą z tygodniowego wymiaru godzin przedmiotu, \emph{zgodną co najmniej} z~ustaleniami zawartymi w~\hyperref[itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen]{\S17 ust. 2}; jeśli PO nie określa inaczej, obowiązują postanowienia wskazane w~WO. + \item \label{itm:min-formy-weryfikacji} - Minimalną liczbę różnych form sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~semestrze, zapewniającą wszechstronną ocenę, \emph{nie mniejszą niż określona w}~(\hyperref[itm:po-ob-trzy-formy]{\S17 ust. 2}); w~razie braku szczegółowych zasad w~PO, stosuje się postanowienia powołane w~nim. + Minimalną liczbę różnych form sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~semestrze, zapewniającą wszechstronną ocenę, \emph{nie mniejszą niż określona w}~(\hyperref[itm:po-ob-trzy-formy]{\S17 ust. 3}); w~razie braku szczegółowych zasad w~PO, stosuje się postanowienia powołane w~nim. % \item Minimalne i rozszerzone wymagania dla poszczególnych ocen bieżących. \end{longenum} @@ -1494,7 +1503,10 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \begin{longenum} \item \label{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen} Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co~przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}. - \begin{table}[h] + \item \label{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen} + Minimalna liczba ocen cząstkowych w semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu (Tabela~\ref{tab:oceny}). Jeśli Przedmiotowe Ocenianie określa inne zasady, obowiązują ustalenia zawarte w PO (\hyperref[itm:fwe-po-min-liczba-ocen]{\S12 ust. 2 pkt. 4 ppkt. 1 lit. c plit. c)}). + + \begin{table}[h] \centering \begin{tabular}{|c|c|} \hline @@ -1506,7 +1518,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \label{tab:oceny} \end{table} - \item \label{itm:po-ob-trzy-formy} Każdy uczeń musi być oceniany w~co najmniej \textbf{trzech różnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności} w~ciągu semestru. Jeżeli w~dokumencie PO danego przedmiotu ustalono inaczej, obowiązują zasady wynikające z~tych ustaleń (\hyperref[itm:min-formy-weryfikacji]{\S12 ust. 2 pkt. 4 ppkt. 1 lit. c plit. c)}). + \item \label{itm:po-ob-trzy-formy} Każdy uczeń musi być oceniany w~co najmniej \textbf{trzech różnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności} w~ciągu semestru. Jeżeli w~dokumencie PO danego przedmiotu ustalono inaczej, obowiązują zasady wynikające z~tych ustaleń (\hyperref[itm:min-formy-weryfikacji]{\S12 ust. 2 pkt. 4 ppkt. 1 lit. c plit. d)}). \end{longenum} diff --git a/main.pdf b/main.pdf index fd324ef..a9497da 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 8367eff..f25fa0a 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -416,6 +416,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item \label{itm:ogolne-zasady-skala-punktowa} Oceny bieżące są wystawiane w~systemie punktowym, który pozwala na precyzyjne określenie postępów ucznia. \item \label{itm:ogolne-zasady-skala-procentowa} Oceny klasyfikacyjne śródroczne i~roczne oraz końcowe są przeliczane na skalę procentową, a~następnie na stopnie w~skali od 1~do 6~według ustalonych kryteriów. \end{longenum} + \end{longenum} \end{longenum} @@ -444,13 +445,16 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item \label{itm:po-klasyf-warunki-klasyfikowalnosci} Warunki klasyfikowalności ucznia \begin{longenum} - \item \label{itm:po-klasyf-uczen-nieklasyfikowany} Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: + \item \label{itm:po-klasyf-uczen-nieklasyfikowany} Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~danych zajęć edukacyjnych, jeżeli: \begin{longenum} - \item \label{itm:po-klasyf-brak-minimalnej-liczby-ocen} Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, o~której mowa w~[\ref{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen}], określonej w~WO, jeżeli nie została ona ustalona w~PO. + \item \label{itm:po-klasyf-brak-minimalnej-liczby-ocen} Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, o~której mowa w~[\ref{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen}] jeżeli nie została ona ustalona w~PO ([\ref{itm:fwe-po-min-liczba-ocen}]). \item \label{itm:wymaganie-trzy-formy} Uczeń nie został poddany ocenie w~co najmniej trzech różnych formach sprawdzania wiedzy, o~których mowa w~[\ref{itm:po-ob-trzy-formy}], w~okresie roku szkolnego, z~zastrzeżeniem odmiennego ustalenia w~Przedmiotowym Ocenianiu [\ref{itm:min-formy-weryfikacji}]. \item \label{itm:po-klasyf-nieobecnosc-polowa-czasu} Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania. - \item \label{itm:po-klasyf-brak-podstaw-oceny} Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z~powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. + + \item \label{itm:po-klasyf-brak-podstaw-oceny} + Nie można wystawić oceny klasyfikacyjnej z~powodu niespełnienia wymagań edukacyjnych, zgodnie z procedurami opisanymi w punkcie~\ref{itm:kryteria-ocen-klasyfikacyjnych}. + \end{longenum} \end{longenum} @@ -591,34 +595,36 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \end{longenum} - \item \textbf{Kryteria ilościowe ocen klasyfikacyjnych} + \item \label{itm:kryteria-ocen-klasyfikacyjnych} + Kryteria ilościowe ocen klasyfikacyjnych + \begin{longenum} - \item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych z PP jest ustalany na podstawie punktacji określonej w Szczegółowym Ocenianiu (SO) danego przedmiotu. - \item Podstawą ustalenia oceny jest spełnienie minimalnych progów, wyrażonych liczbą realizowanych wymagań programowych oraz procentowym wynikiem uzyskanych punktów. - \item Progi te są jednolite dla wszystkich uczniów realizujących dany program nauczania. Szczegółowe kryteria przedstawia tabela~\ref{tab:skala-ocen}. + \item Stopień realizacji wymagań edukacyjnych z PP jest ustalany na podstawie punktacji określonej w Szczegółowym Ocenianiu [\ref{itm:narzedzia-procedury-oceny}] danego przedmiotu. + + \item Podstawą ustalenia oceny jest spełnienie jednolitych dla wszystkich uczniów minimalnych progów, wyrażonych procentem realizowanych wymagań programowych i uzyskanych punktów, zgodnie z tabelą~\ref{tab:skala-ocen}. \begin{table}[h!] \centering \footnotesize \begin{tabularx}{0.9\textwidth}{|c|>{\centering\arraybackslash}X|>{\centering\arraybackslash}X|} \hline - \textbf{Ocena klasyfikacyjna} & \textbf{Minimalna liczba realizowanych wymagań} & \textbf{Minimalny wynik punktowy} \\ + \textbf{Ocena klasyfikacyjna} & \textbf{Minimalna liczba zrealizowanych wymagań [\%]} & \textbf{Minimalny wynik punktowy [\%]} \\ \hline - Celująca (cel) & 96\% & 96\% \\ + Celująca (cel) & 96 & 96 \\ \hline - Bardzo dobra (bdb) & 80\% & 80\% \\ + Bardzo dobra (bdb) & 80 & 80 \\ \hline - Dobra (db) & 65\% & 65\% \\ + Dobra (db) & 65 & 65 \\ \hline - Dostateczna (dst) & 50\% & 50\% \\ + Dostateczna (dst) & 50 & 50 \\ \hline - Dopuszczająca (dop) & 30\% & 30\% \\ + Dopuszczająca (dop) & 30 & 30 \\ \hline \end{tabularx} - \caption{Skala ocen klasyfikacyjnych wraz z minimalnymi wymaganiami realizacyjnymi i punktowymi} + \caption{Skala ocen klasyfikacyjnych z minimalnymi progami realizacyjnymi i punktowymi} \label{tab:skala-ocen} \end{table} - + \end{longenum} \end{longenum} @@ -820,7 +826,8 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Szczegółowy zakres wymagań edukacyjnych (ogólnych i~szczegółowych) dla poszczególnych poziomów i zakresów nauczania, zgodnych z~\textbf{PP}\footnotemark[\pp] i przyjętym rozkłądem materiału. \item Systematyczny i~miarodajny model oceny ilościowej, oparty na zdefiniowanych wskaźnikach mierzalnych. \item Jednoznaczne kryteria oceniania, ustanowione na podstawie obowiązującej \textbf{PP}\footnotemark[\pp], zapewniają sprawiedliwą i rzetelną weryfikację postępów uczniów. - \item Narzędzia i~procedury potrzebne do wdrożenia oceny ilościowej ilości realizacji celów edukacyjnych. + \item \label{itm:narzedzia-procedury-oceny} + Narzędzia i~procedury potrzebne do wdrożenia oceny ilościowej ilości realizacji celów edukacyjnych. \item W~szczególności \textbf{SO} powinien zawierać: \begin{longenum} @@ -908,6 +915,8 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Sposób przeliczania uzyskanych punktów \sout{na wartości procentowe}. + \item \label{itm:fwe-po-min-liczba-ocen} Minimalną liczbę ocen cząstkowych wciągu semestru, wynikającą z tygodniowego wymiaru godzin przedmiotu, \emph{zgodną co najmniej} z~ustaleniami zawartymi w~[\ref{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen}]; jeśli PO nie określa inaczej, obowiązują postanowienia wskazane w~WO. + \item \label{itm:min-formy-weryfikacji} Minimalną liczbę różnych form sprawdzania wiedzy i~umiejętności w~semestrze, zapewniającą wszechstronną ocenę, \emph{nie mniejszą niż określona w}~([\ref{itm:po-ob-trzy-formy}]); w~razie braku szczegółowych zasad w~PO, stosuje się postanowienia powołane w~nim. @@ -1494,7 +1503,10 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \begin{longenum} \item \label{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen} Minimalna liczba ocen cząstkowych w~semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu, co~przedstawiono w~tabeli~\ref{tab:oceny}. - \begin{table}[h] + \item \label{itm:po-ob-minimalna-liczba-ocen} + Minimalna liczba ocen cząstkowych w semestrze zależy od tygodniowej liczby godzin danego przedmiotu (Tabela~\ref{tab:oceny}). Jeśli Przedmiotowe Ocenianie określa inne zasady, obowiązują ustalenia zawarte w PO ([\ref{itm:fwe-po-min-liczba-ocen}]). + + \begin{table}[h] \centering \begin{tabular}{|c|c|} \hline