diff --git a/main.pdf b/main.pdf index a03dd71..28f2654 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 7a10c2b..2da9628 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -406,9 +406,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \paragraf{Zasady klasyfikacji wewnątrzszkolnej} \begin{longenum} - %---------------------- - % A. CHARAKTER I CEL - %---------------------- + \item Charakter i~cel klasyfikacji \begin{longenum} \item Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia @@ -417,43 +415,55 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item Dotyczy zarówno obowiązkowych, jak i~dodatkowych zajęć edukacyjnych. \end{longenum} - \item{Warunki klasyfikowalności ucznia} - \begin{longenum} - \item Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: - \begin{longenum} - \item Brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku minimalnej liczby ocen cząstkowych z danego przedmiotu, określonych w PZO, - \item Nieobecność ucznia na zajęciach edukacyjnych przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. - \end{longenum} - - \item Decyzję o nieklasyfikowaniu podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia po konsultacji z wychowawcą i dyrektorem szkoły. - \end{longenum} - - %---------------------- - % B. USTALANIE OCEN - %---------------------- \item Zasady ustalania ocen śródrocznych i~rocznych \begin{longenum} - \item Śródroczne i~roczne oceny z~obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. + \item Śródroczne i~roczne oceny z~obowiązkowych i~dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. - \item Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. + \item Ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy zgodnie z~obowiązującym punktowym systemem oceny zachowania. \item Oceny z~dodatkowych zajęć edukacyjnych nie wpływają na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. \end{longenum} - %---------------------- - % C. DOKUMENTOWANIE I PUNKTY - %---------------------- - \item Dokumentowanie wyników i~obliczanie punktów - \begin{longenum} - \item Śródroczna i~roczna ocena klasyfikacyjna wynika z~liczby punktów uzyskanych przez ucznia - (odpowiednio w~pierwszym okresie lub w~całym roku szkolnym) i~jest zapisywana w~stosownej dokumentacji. - \item Wynik punktowy jest następnie przeliczany na procenty, zgodnie z~ustaleniami szkolnymi, - a~finalnie przekładany na stopień w~skali 1--6 (lub ocenę niedostateczną--celującą). + \item{Warunki klasyfikowalności ucznia} + \begin{longenum} + \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z~jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: + \begin{longenum} + \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w~WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO. + \item Jego nieobecność na zajęciach wynosi co najmniej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w~szkolnym planie nauczania. + \item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. + \end{longenum} \end{longenum} - \newpage + + \item Obliczanie oceny klasyfikacyjnej + \begin{longenum} + \item Śródroczna i~roczna ocena klasyfikacyjna jest wyliczana z~liczby punktów uzyskanych przez ucznia w~systemie Librus odpowiednio: + \begin{longenum} + \item W~pierwszym okresie - dla oceny śródrocznej + \item W~całym roku szkolnym - dla oceny rocznej + \end{longenum} + \item Wynik punktowy jest przeliczany na procenty zgodnie z~wewnątrzszkolnym systemem oceniania, a~następnie konwertowany na stopień w~skali 1--6 (od niedostatecznej do~celującej). + \end{longenum} + + \item Terminy klasyfikacyjne: + \begin{longenum} + \item Terminy posiedzeń śródrocznej oraz rocznej rady klasyfikacyjnej określa dyrektor szkoły w~drodze zarządzenia wewnętrznego. + + \item Nie później niż w dniu posiedzenia rady klasyfikacyjnej: + \begin{longenum} + \item Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne dokonują wpisu ocen klasyfikacyjnych z~tychże zajęć do dokumentacji przebiegu nauczania. + \item Wychowawca klasy dokonuje wpisu oceny klasyfikacyjnej z~zachowania do dokumentacji przebiegu nauczania. + \end{longenum} + + \item W~razie zagrożenia oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniem ucznia, nauczyciele zajęć edukacyjnych informują ucznia i~jego rodziców (prawnych opiekunów) o~przewidywanych ocenach śródrocznych poprzez wpis w~dzienniku elektronicznym Librus w~terminie: + \begin{longenum} + \item Nie później niż miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej. + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item Skala stopni klasyfikacyjnych \begin{longenum} \item Przy wystawianiu ocen stosuje się skalę stopni przedstawioną w~tabeli~\ref{tab:skala_ocen}: @@ -563,7 +573,12 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \end{longenum} -% ------------------------------------------------- + %---------------------- + % G. KRYTERIA ILOŚCIOWE + %---------------------- + \item \textbf{Kryteria ilościowe w kontekście ocen klasyfikacyjnych} \\ + Opierają się na \emph{systemie punktowym} zdefiniowanym w~\textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} danego przedmiotu + i~stanowią podstawę wystawiania oceny klasyfikacyjnej. % ------------------------------------------------- \paragraf{Zasady przenoszenia ocen z innych szkół} @@ -587,7 +602,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \begin{longenum} \item Uczeń, który zakwalifikował się co najmniej do ustnego finału olimpiady przedmiotowej szczebla regionalnego, otrzymuje z danego przedmiotu roczną ocenę celującą. - \item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. + \item Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. \item Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną. \end{longenum} @@ -596,20 +611,13 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \paragraf{Zmiany ocen klasyfikacyjnych} \begin{longenum} - \item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu – sprawdzianu wiedzy i umiejętności przeprowadzonego zgodnie z procedurami opisanymi w §10. + \item Ustalona przez nauczyciela śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu – sprawdzianu wiedzy i umiejętności przeprowadzonego zgodnie z procedurami opisanymi w WO. \item W przypadku niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej rocznej, zmiana oceny możliwa jest wyłącznie na drodze egzaminu poprawkowego. \item Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny. \end{longenum} - %---------------------- - % G. KRYTERIA ILOŚCIOWE - %---------------------- - \item \textbf{Kryteria ilościowe w kontekście ocen klasyfikacyjnych} \\ - Opierają się na \emph{systemie punktowym} zdefiniowanym w~\textbf{Szczegółowym Ocenianiu (SO)} danego przedmiotu - i~stanowią podstawę wystawiania oceny klasyfikacyjnej. - %---------------------- % G. INFORMACJA O OCENIE KOŃCOWEJ %---------------------- @@ -1598,36 +1606,51 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Co najmniej 2~tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, \item W~przypadku zagrożenia oceną niedostateczną — \emph{co najmniej 30~dni} przed terminem tego posiedzenia. \end{longenum} - \end{longenum} + \end{longenum} - \item Podstawa punktowa i~zasady ustalania ocen śródrocznych z~zajęć edukacyjnych: + \item Podstawa punktowa i~zasady ustalania ocen śródrocznych z~zajęć edukacyjnych: + \begin{longenum} + \item Śródroczna ocena klasyfikacyjna z~danego przedmiotu opiera się na liczbie punktów uzyskanych w~pierwszym okresie roku szkolnego, z~uwzględnieniem różnych form sprawdzania wiedzy. + \item Ostateczna ocena śródroczna wyliczana jest automatycznie w~programie~Librus jako średnia ważona, przy czym uwzględnia się: \begin{longenum} - \item Śródroczna ocena klasyfikacyjna z~danego przedmiotu opiera się na liczbie punktów uzyskanych w~pierwszym okresie roku szkolnego, z~uwzględnieniem różnych form sprawdzania wiedzy. - \item Ostateczna ocena śródroczna wyliczana jest automatycznie w~programie~Librus jako średnia ważona, przy czym uwzględnia się: - \begin{longenum} - \item Liczbę punktów uzyskanych w~pierwszym semestrze, - \item Łączną maksymalną liczbę punktów ustaloną dla zrealizowanych form sprawdzania wiedzy w pierwszym semestrze (zgodnie z Przedmiotowym Ocenianiem (PO)). - \item Zasady określone w~Wewnątrzszkolnym~Ocenianiu~(WO), - w~tym procedury popraw ocen. - \end{longenum} - \end{longenum} - - \item Ocena klasyfikacyjna zachowania: - \begin{longenum} - \item Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy - po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów oraz opinii samego ocenianego ucznia, zgodnie z punktowymi zasadami oceny zachowania określonymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \item Liczbę punktów uzyskanych w~pierwszym semestrze, + \item Łączną maksymalną liczbę punktów ustaloną dla zrealizowanych form sprawdzania wiedzy w pierwszym semestrze (zgodnie z Przedmiotowym Ocenianiem (PO)). + \item Zasady określone w~Wewnątrzszkolnym~Ocenianiu~(WO), + w~tym procedury popraw ocen. \end{longenum} + \end{longenum} - \item Procedura odwoławcza: + \item Ocena klasyfikacyjna zachowania: + \begin{longenum} + \item Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wystawia wychowawca klasy + po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów oraz opinii samego ocenianego ucznia, zgodnie z punktowymi zasadami oceny zachowania określonymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \end{longenum} + + \item Procedura odwoławcza: + \begin{longenum} + \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły, + jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została + ustalona niezgodnie z~przepisami. + \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości + i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania + na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna + i~nie może być niższa od pierwotnej. + \end{longenum} + + \item Niekwalifikowanie śródroczne: + \begin{longenum} + \item Uczeń może zostać uznany za nieklasyfikowanego w klasyfikacji śródrocznej, jeżeli: \begin{longenum} - \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły, - jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została - ustalona niezgodnie z~przepisami. - \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości - i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania - na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna - i~nie może być niższa od pierwotnej. + \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w Przedmiotowym Systemie Oceniania (PSO) lub Wewnątrzszkolnym Ocenianiu (WO). + \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. \end{longenum} + \item Decyzję o nieklasyfikacji podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia po konsultacji z wychowawcą i dyrektorem szkoły. + \item W przypadku nieklasyfikacji w klasyfikacji śródrocznej: + \begin{longenum} + \item Nauczyciel zobowiązany jest zaproponować uczniowi sposób nadrobienia zaległości w drugim półroczu. + \item Uczeń zobowiązany jest uzyskać oceny bieżące z materiału objętego zaległościami, aby możliwe było wystawienie oceny klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego. + \end{longenum} + \end{longenum} \end{longenum} @@ -1679,24 +1702,16 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Uczeń nie uzyskuje promocji i powtarza klasę, jeżeli ma co najmniej trzy oceny niedostateczne z obowiązkowych zajęć. \end{longenum} -\paragraf{Niekwalifikowanie ucznia i procedury związane z nieklasyfikacją} +\paragraf{Nieklasyfikowanie ucznia i procedury związane z nieklasyfikacją} \begin{longenum} \item Uczeń może być uznany za nieklasyfikowanego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: \begin{longenum} - \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w Warunkach Oceniania, jeżeli nie została ona ustalona w PO. + \item Brakuje minimalnej liczby ocen cząstkowych, określonej w WO, jeżeli nie została ona ustalona w PO. \item Jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. \item Nie ma podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu braku wymaganych osiągnięć edukacyjnych. \end{longenum} - \item Decyzję o nieklasyfikacji podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia po konsultacji z wychowawcą i dyrektorem szkoły. - - \item W przypadku nieklasyfikacji w klasyfikacji śródrocznej: - \begin{longenum} - \item Nauczyciel zobowiązany jest zaproponować uczniowi sposób nadrobienia zaległości w drugim półroczu. - \item Uczeń zobowiązany jest uzyskać oceny bieżące z materiału objętego zaległościami, aby możliwe było wystawienie oceny klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego. - \end{longenum} - \item Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego ma prawo przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego: \begin{longenum} \item Egzamin klasyfikacyjny organizuje się dla uczniów, którzy nie zostały zakwalifikowani z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z komisją egzaminacyjną oraz uczniem i jego rodzicami. @@ -1714,6 +1729,18 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \item Egzamin poprawkowy przeprowadza się zgodnie z procedurami opisanymi w §10 niniejszego regulaminu. \end{longenum} + +\paragraf Procedura odwoławcza: +\begin{longenum} + \item Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) może wnieść zastrzeżenie do~dyrektora szkoły, + jeśli uzna, że ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została + ustalona niezgodnie z~przepisami. + \item Dyrektor może wówczas powołać komisję, która przeprowadzi sprawdzian wiadomości + i~umiejętności w przypadku zajęć edukacyjnych lub dokona ponownej oceny zachowania + na podstawie obowiązujących zasad. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna + i~nie może być niższa od pierwotnej. +\end{longenum} + \paragraf{Klasyfikacja końcowa} \begin{longenum}