update : FormWymEdu:SO

This commit is contained in:
baiobelfer 2025-02-16 10:12:30 +01:00
parent b2ea97c7e4
commit 5db9470248
2 changed files with 118 additions and 192 deletions

BIN
main.pdf

Binary file not shown.

310
main.tex
View File

@ -6,7 +6,7 @@
\newcounter{paragraf}
\newcommand{\paragraf}[1]{%
\stepcounter{paragraf}
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}%
\noindent\hspace{2em}\textbf{\S\theparagraf\ #1}%
%
}
@ -51,7 +51,7 @@
% Adjust the first level: Ensure it fits within page width
\setlist[longenum2,1]{
label=\arabic*., % Etykieta: "ust. 1."
label=\arabic*, % Etykieta: "ust. 1."
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
@ -87,7 +87,7 @@
% Second level: Adjust similarly
\setlist[longenum,2]{
label=\arabic*., % Label format: "1.", "2.", etc.
label=\arabic*, % Label format: "1.", "2.", etc.
leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap
labelsep=0.25em, % Space between label and text
labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label
@ -107,7 +107,7 @@
% Fourth level
\setlist[longenum,4]{
label=\alph*., % Label format: "a.", "b.", etc.
label=\alph*, % Label format: "a.", "b.", etc.
leftmargin=2em, % Increase left margin for nested levels
labelsep=0.25em,
labelwidth=1.5em,
@ -240,119 +240,16 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\newpage
\tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści
\thispagestyle{fancy}
% %-------------------
% \newpage
% \section{Postanowienia ogólne}
% %-----------------------------------------
% % § 1
% %-----------------------------------------
% % \noindent
% % \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
% \paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego}
% \begin{longenum}
% % ----- Ustęp 1 -----
% \item Zakres oceniania
% \begin{longenum}
% \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu
% i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań
% określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania.
% \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania
% zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły.
% \end{longenum}
% % ----- Ustęp 2 -----
% \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego
% \begin{longenum}
% \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju.
% \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności.
% \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
% %-----------------------------------------
% % § 2
% %-----------------------------------------
% \vspace{1em}
% \paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:}
% \begin{longenum}
% \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania.
% \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców
% o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania
% \begin{longenum}
% \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału.
% \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
% na początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
% \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne)
% \begin{longenum}
% \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
% (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole).
% \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
% odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
% oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
% \end{longenum}
% \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne)
% \begin{longenum}
% \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
% obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
% i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
% \end{longenum}
% \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
% przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
% \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych
% \begin{longenum}
% \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
% o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
% \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
% uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
% \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom
% \begin{longenum}
% \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
% \begin{longenum}
% \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia,
% \item szczególnych uzdolnieniach ucznia,
% \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
% \end{longenum}
% \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
% dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
% lub wewnątrzszkolnych procedurach.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\newpage
\section{Postanowienia Ogólne}
\paragraf{Wewnątrzszkolne Oceniania: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność}
\begin{longenum}
%----------------------
% CEL
%----------------------
@ -390,7 +287,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp],
\item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania
i~promowania uczniów\footnotemark[\roz],
\item \textbf{Ustawę} z~dnia 14~grudnia~2016~r. -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust].
\item \textbf{Ustawę} -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust].
\end{longenum}
\end{longenum}
@ -416,65 +313,12 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
\item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w~szczególności:
\begin{longenum}
\item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych.
% \begin{longenum}
% \item Wymagania edukacyjne opracowywane są na podstawie realizowanego
% programu nauczania.
% \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów
% i~rodziców o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen.
% \end{longenum}
\item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania.
% \begin{longenum}
% \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy
% z~nauczycielami oraz w~odpowiednim zakresie z~uczniami danego oddziału.
% \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom
% na~początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
\item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne).
% \begin{longenum}
% \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne
% (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w~szkole).
% \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych)
% odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły
% oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania.
% \end{longenum}
\item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne).
% \begin{longenum}
% \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów
% obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły,
% i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu.
% \end{longenum}
\item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
% \begin{longenum}
% \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach
% przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach.
% \item Dotyczą one m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły.
% \end{longenum}
\item Uatalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych.
% \begin{longenum}
% \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się
% o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
% \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują
% uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego.
% \end{longenum}
\item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom.
% \begin{longenum}
% \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o:
% \begin{longenum}
% \item Postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia.
% \item Szczególnych uzdolnieniach ucznia.
% \item Wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych.
% \end{longenum}
% \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje,
% dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły
% lub wewnątrzszkolnych procedurach.
% \end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
@ -483,13 +327,8 @@ System oceniania opracowany w oparciu o:
%-----------------------
\footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnokształcącego
i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~Nauki.}
% \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z~dnia 22 lutego 2019~r.
% w~sprawie szczegółowych warunków i~sposobu oceniania, klasyfikowania i~promowania uczniów
% i~słuchaczy w~szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).}
% \footnotetext[\ust]{Ustawa z~dnia 14 grudnia 2016~r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).}
% \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych}
\newpage
\section{Formułowanie Wymagań Edukacyjnych}
@ -509,54 +348,141 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
w~tym:
\begin{longenum}
\item Obowiązki nauczycieli i~wychowawców w~zakresie informowania o~wymaganiach edukacyjnych.
\item Procedurę dokumentowania tego faktu w~dzienniku.
\item Zasady przekazywania informacji o~postępach w~nauce i~o~ocenach.
\item Sposoby zapoznawania rodziców z~dokumentami regulującymi proces oceniania (\textbf{WO}, \textbf{SO}, \textbf{PO}).
\item Procedurę dokumentowania tych faktów w~dzienniku.
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.}
\paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów}
\begin{longenum}
\item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych.
\item \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO):}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
\item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych oraz realizacji wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej.
\item \textbf{Cel dokumentu SO:}
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym:
\begin{longenum}
\item Wymagania na ocenę celującą,
\item Wymagania na ocenę bardzo dobrą,
\item Wymagania na ocenę dobrą,
\item Wymagania na ocenę dostateczną.
\end{longenum}
\item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
\item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp]
\item Pełna realizacja wymagań podstawy programowej na danym poziomie edukacyjnym, potwierdzona mierzalnymi wskaźnikami efektywności.
\item Jasne określenie efektów ogólnych i~szczegółowych oraz ich integracja z~formami sprawdzania wiedzy i~umiejętności uczniów.
\item Wdrożenie jawnych i~obiektywnych zasad oceniania, które zapewniają transparentność i~rzetelność procesu edukacyjnego.
\end{longenum}
\item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu SO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO} dotyczy realizacji programu nauczania z danego przedmiotu na określonym \textcolor{poziom}{poziomie nauczania} dla danego \textcolor{zakres}{zakresu} zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp].
\item \textcolor {orange}{Stosowanie dokumentu \textbf{SO} jest obligatoryjne dla wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z danego przedmiotu.}
% \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych.
\end{longenum}
\item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie SO:}
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Określenie szczegółowego zakresu wymagań edukacyjnych dla uczniów realizujących program na poszczególnych poziomach edukacyjnych, z uwzględnieniem standardów podstawy programowej.
\item Wdrożenie systematycznego i miarodajnego modelu ilościowej oceny stopnia realizacji treści programowych, w oparciu o obiektywne wskaźniki mierzalne.
\item Ustalenie jednoznacznych zasad oraz ilościowych kryteriów oceniania, które zapewnią sprawiedliwe i transparentne weryfikowanie postępów uczniów.
\item Opracowanie narzędzi i procedur do implementacji ilościowego oceniania, umożliwiających obiektywną analizę osiągnięć uczniów oraz monitorowanie realizacji celów edukacyjnych.
\item W szczególności\textbf{SO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz zakres i poziom nauczania, do którego jest skierowany.
\item Zakres Wymagania edukacyjnych, uwzględniających wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w tym:
\end{longenum}
\end{longenum}
\end{longenum}
\item \textbf{Procedury składania dokumentu SO:}
\begin{longenum}
\item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września.
\item Dokument \textbf{SO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę.
\item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{SO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły.
\item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{SO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym.
\item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej lub elektronicznej, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania.
\end{longenum}
\item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
\end{longenum}
\item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}.
%---------------------------------------
% PO co to jest i co zawiera
%---------------------------------------
\item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela}
w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}).
\begin{longenum}
\item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
\begin{longenum}
\item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
\item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą.
\item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny).
\item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
\item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają
w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego},
uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
\end{longenum}
\item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września.
\item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września}
każdego roku szkolnego.
\end{longenum}
\end{longenum}
% \paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.}
% \begin{longenum}
% \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym:
% \begin{longenum}
% \item Wymagania na ocenę celującą,
% \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą,
% \item Wymagania na ocenę dobrą,
% \item Wymagania na ocenę dostateczną.
% \end{longenum}
% \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej.
% \item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp]
% \end{longenum}
% \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}.
% \begin{longenum}
% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać:
% \begin{longenum}
% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany.
% \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania.
% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą.
% \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen.
% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania.
% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów.
% \end{longenum}
% \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września.
% \end{longenum}
% \end{longenum}
\paragraf{Ustalanie warunków i sposobu przekazywania uczniom i rodzicom informacji}
\begin{longenum}
@ -969,7 +895,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~
\newpage
%-------------------------------------------------------------------------
\subsection{Ocenianie osiągnięć ucznia (bieżące i śródroczne)}
\subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia}
\label{subsec:ocenianie-ucznia}
\begin{longenum}