diff --git a/main.pdf b/main.pdf index 2bd7474..266862d 100644 Binary files a/main.pdf and b/main.pdf differ diff --git a/main.tex b/main.tex index 5d172bd..e844f7d 100644 --- a/main.tex +++ b/main.tex @@ -6,7 +6,7 @@ \newcounter{paragraf} \newcommand{\paragraf}[1]{% \stepcounter{paragraf} - \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\ \theparagraf.\ #1}% + \noindent\hspace{2em}\textbf{\S\theparagraf\ #1}% % } @@ -51,7 +51,7 @@ % Adjust the first level: Ensure it fits within page width \setlist[longenum2,1]{ - label=\arabic*., % Etykieta: "ust. 1." + label=\arabic*, % Etykieta: "ust. 1." leftmargin=2em, % Left margin adjusted to fit within header's width labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label @@ -87,7 +87,7 @@ % Second level: Adjust similarly \setlist[longenum,2]{ - label=\arabic*., % Label format: "1.", "2.", etc. + label=\arabic*, % Label format: "1.", "2.", etc. leftmargin=2em, % Left margin adjusted to avoid overlap labelsep=0.25em, % Space between label and text labelwidth=1.5em, % Reserve enough space for the label @@ -107,7 +107,7 @@ % Fourth level \setlist[longenum,4]{ - label=\alph*., % Label format: "a.", "b.", etc. + label=\alph*, % Label format: "a.", "b.", etc. leftmargin=2em, % Increase left margin for nested levels labelsep=0.25em, labelwidth=1.5em, @@ -240,118 +240,15 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \newpage \tableofcontents % Polecenie wstawiające spis treści - \thispagestyle{fancy} -% %------------------- -% \newpage -% \section{Postanowienia ogólne} - -% %----------------------------------------- -% % § 1 -% %----------------------------------------- -% % \noindent -% % \hspace{2em}\textbf{\S 1. Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} -% \paragraf{Zakres i cele oceniania wewnątrzszkolnego} - -% \begin{longenum} - -% % ----- Ustęp 1 ----- -% \item Zakres oceniania -% \begin{longenum} -% \item Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu -% i~postępów w~opanowaniu wiadomości oraz umiejętności, w~odniesieniu do wymagań -% określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp], oraz w~realizowanych programach nauczania. - -% \item Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu stopnia respektowania -% zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w~statucie szkoły. -% \end{longenum} - -% % ----- Ustęp 2 ----- -% \item Cele oceniania wewnątrzszkolnego -% \begin{longenum} -% \item Informowanie i~motywowanie uczniów do dalszego rozwoju. -% \item Wspieranie uczniów w~procesie kształcenia i~doskonalenia umiejętności. -% \item Doskonalenie pracy nauczycieli poprzez analizę wyników nauczania i~wychowania. -% \end{longenum} - -% \end{longenum} - -% %----------------------------------------- -% % § 2 -% %----------------------------------------- - -% \vspace{1em} -% \paragraf{Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:} - -% \begin{longenum} - -% \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych -% \begin{longenum} -% \item Wymagania edukacyjne są opracowywane na podstawie realizowanego programu nauczania. -% \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i~rodziców -% o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen. -% \end{longenum} - -% \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania -% \begin{longenum} -% \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału. -% \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom -% na początku roku szkolnego. -% \end{longenum} - -% \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne) -% \begin{longenum} -% \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne -% (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w szkole). -% \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych) -% odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły -% oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania. -% \end{longenum} - -% \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne) -% \begin{longenum} -% \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów -% obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły, -% i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu. -% \end{longenum} - -% \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych -% \begin{longenum} -% \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach -% przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach. -% \item Dotyczą m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły. -% \end{longenum} - -% \item Ustalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych -% \begin{longenum} -% \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się -% o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania. -% \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują -% uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego. -% \end{longenum} - -% \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom -% \begin{longenum} -% \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o: -% \begin{longenum} -% \item postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia, -% \item szczególnych uzdolnieniach ucznia, -% \item wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych. -% \end{longenum} -% \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje, -% dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły -% lub wewnątrzszkolnych procedurach. -% \end{longenum} - -% \end{longenum} - - \newpage \section{Postanowienia Ogólne} + \paragraf{Wewnątrzszkolne Oceniania: Cel, Zakres Stosowania, Podstawa Prawna oraz Zgodność} \begin{longenum} + %---------------------- % CEL @@ -390,7 +287,7 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item \textbf{Podstawę programową} kształcenia ogólnego\footnotemark[\pp], \item \textbf{Rozporządzenie} w~sprawie oceniania, klasyfikowania i~promowania uczniów\footnotemark[\roz], - \item \textbf{Ustawę} z~dnia 14~grudnia~2016~r. -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust]. + \item \textbf{Ustawę} -- Prawo oświatowe\footnotemark[\ust]. \end{longenum} \end{longenum} @@ -416,65 +313,12 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: \item Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w~szczególności: \begin{longenum} \item Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych. - % \begin{longenum} - % \item Wymagania edukacyjne opracowywane są na podstawie realizowanego - % programu nauczania. - % \item Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów - % i~rodziców o~wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen. - % \end{longenum} - \item Ustalanie kryteriów oceniania zachowania. - % \begin{longenum} - % \item Kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca we współpracy - % z~nauczycielami oraz – w~odpowiednim zakresie – z~uczniami danego oddziału. - % \item Informacje o~tych kryteriach są przekazywane uczniom i~rodzicom - % na~początku roku szkolnego. - % \end{longenum} - \item Ocenianie bieżące i~śródroczne (klasyfikacyjne). - % \begin{longenum} - % \item Ocenianie obejmuje obowiązkowe i~dodatkowe zajęcia edukacyjne - % (zgodnie z~programem nauczania stosowanym w~szkole). - % \item Ustalanie ocen bieżących (cząstkowych) oraz śródrocznych (klasyfikacyjnych) - % odbywa się zgodnie z~zasadami określonymi w~statucie szkoły - % oraz wewnątrzszkolnych procedurach oceniania. - % \end{longenum} - \item Ocenianie roczne (klasyfikacyjne). - % \begin{longenum} - % \item Ustalanie ocen rocznych (klasyfikacyjnych) dotyczy wszystkich przedmiotów - % obowiązkowych i~dodatkowych, o~których mowa w~statucie szkoły, - % i~odbywa się z~uwzględnieniem postanowień tego statutu. - % \end{longenum} - \item Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych. - % \begin{longenum} - % \item Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w~przypadkach - % przewidzianych w~statucie szkoły lub innych wewnętrznych regulacjach. - % \item Dotyczą one m.in. długotrwałej nieobecności ucznia albo zmiany szkoły. - % \end{longenum} - \item Uatalanie warunków otrzymania wyższych ocen klasyfikacyjnych. - % \begin{longenum} - % \item Wewnętrzne procedury określają wymagania związane z~ubieganiem się - % o~wyższą niż przewidywana ocenę z~zajęć edukacyjnych oraz zachowania. - % \item Informacje o~warunkach i~trybie uzyskania wyższej oceny przekazują - % uczniom i~rodzicom nauczyciele oraz wychowawcy na początku roku szkolnego. - % \end{longenum} - \item Ustalanie sposobów przekazywania informacji rodzicom. - % \begin{longenum} - % \item Szkoła określa sposoby informowania rodziców o: - % \begin{longenum} - % \item Postępach i~trudnościach w~nauce oraz w~zachowaniu ucznia. - % \item Szczególnych uzdolnieniach ucznia. - % \item Wynikach klasyfikacji (śródrocznej i~rocznej) oraz wymaganiach edukacyjnych. - % \end{longenum} - % \item Formy przekazywania informacji (np. zebrania, indywidualne konsultacje, - % dziennik elektroniczny) są określone w~statucie szkoły - % lub wewnątrzszkolnych procedurach. - % \end{longenum} - \end{longenum} \end{longenum} @@ -483,13 +327,8 @@ System oceniania opracowany w oparciu o: %----------------------- \footnotetext[\pp]{Podstawa programowa wychowania ogólnego dla liceum ogólnokształcącego i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~Nauki.} -% \footnotetext[\roz]{Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z~dnia 22 lutego 2019~r. -% w~sprawie szczegółowych warunków i~sposobu oceniania, klasyfikowania i~promowania uczniów -% i~słuchaczy w~szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 413).} -% \footnotetext[\ust]{Ustawa z~dnia 14 grudnia 2016~r. -- Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 908, tekst jednolity).} -% \section*{Rozdział II. Formułowanie wymagań edukacyjnych} \newpage \section{Formułowanie Wymagań Edukacyjnych} @@ -509,54 +348,141 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ w~tym: \begin{longenum} \item Obowiązki nauczycieli i~wychowawców w~zakresie informowania o~wymaganiach edukacyjnych. - \item Procedurę dokumentowania tego faktu w~dzienniku. \item Zasady przekazywania informacji o~postępach w~nauce i~o~ocenach. \item Sposoby zapoznawania rodziców z~dokumentami regulującymi proces oceniania (\textbf{WO}, \textbf{SO}, \textbf{PO}). + \item Procedurę dokumentowania tych faktów w~dzienniku. \end{longenum} \end{longenum} \end{longenum} -\paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.} + + + + + + + + + +\paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów} + \begin{longenum} - \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych. - + \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie (SO):} \begin{longenum} - \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać: + \item Dokument \textbf{SO}, opracowany przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych oraz realizacji wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej. + + \item \textbf{Cel dokumentu SO:} \begin{longenum} - \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. - \item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym: - - \begin{longenum} - \item Wymagania na ocenę celującą, - \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą, - \item Wymagania na ocenę dobrą, - \item Wymagania na ocenę dostateczną. - \end{longenum} - \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej. - - \item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp] - + \item Pełna realizacja wymagań podstawy programowej na danym poziomie edukacyjnym, potwierdzona mierzalnymi wskaźnikami efektywności. + \item Jasne określenie efektów ogólnych i~szczegółowych oraz ich integracja z~formami sprawdzania wiedzy i~umiejętności uczniów. + \item Wdrożenie jawnych i~obiektywnych zasad oceniania, które zapewniają transparentność i~rzetelność procesu edukacyjnego. + \end{longenum} + + \item \textbf{Zakres stosowalności dokumentu SO:} + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{SO} dotyczy realizacji programu nauczania z danego przedmiotu na określonym \textcolor{poziom}{poziomie nauczania} dla danego \textcolor{zakres}{zakresu} zgodnie z~obowiązującą podstawą programową\footnotemark[\pp]. + + \item \textcolor {orange}{Stosowanie dokumentu \textbf{SO} jest obligatoryjne dla wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z danego przedmiotu.} + + % \item Zasady zawarte w dokumencie \textbf{SO} są dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczniów, z uwzględnieniem różnic w zakresie umiejętności, tempa nauki oraz ścieżek edukacyjnych. + \end{longenum} + + \item \textbf{Przedmiot regulacji w dokumencie SO:} + \begin{longenum} + \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Określenie szczegółowego zakresu wymagań edukacyjnych dla uczniów realizujących program na poszczególnych poziomach edukacyjnych, z uwzględnieniem standardów podstawy programowej. + \item Wdrożenie systematycznego i miarodajnego modelu ilościowej oceny stopnia realizacji treści programowych, w oparciu o obiektywne wskaźniki mierzalne. + \item Ustalenie jednoznacznych zasad oraz ilościowych kryteriów oceniania, które zapewnią sprawiedliwe i transparentne weryfikowanie postępów uczniów. + \item Opracowanie narzędzi i procedur do implementacji ilościowego oceniania, umożliwiających obiektywną analizę osiągnięć uczniów oraz monitorowanie realizacji celów edukacyjnych. + + \item W szczególności\textbf{SO} powinien zawierać: + \begin{longenum} + \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz zakres i poziom nauczania, do którego jest skierowany. + \item Zakres Wymagania edukacyjnych, uwzględniających wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w tym: + + \end{longenum} + \end{longenum} + \end{longenum} + + \item \textbf{Procedury składania dokumentu SO:} + \begin{longenum} + \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w terminie do dnia 30 września. + \item Dokument \textbf{SO} musi być sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez szkołę. + \item Dyrekcja szkoły analizuje dokument \textbf{SO} pod kątem zgodności z obowiązującą podstawą programową oraz wewnętrznymi regulacjami szkoły. + \item Po zatwierdzeniu dokument \textbf{SO} staje się oficjalną podstawą do wystawiania ocen klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym. + \item Zatwierdzony dokument \textbf{SO} jest udostępniany uczniom i ich rodzicom w formie pisemnej lub elektronicznej, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu oceniania. \end{longenum} - \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września. \end{longenum} - \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}. + %--------------------------------------- + % PO – co to jest i co zawiera + %--------------------------------------- + \item \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) jest opracowywane przez \emph{każdego nauczyciela} + w~oparciu o~\textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}). \begin{longenum} \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: \begin{longenum} \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania. - \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą. + \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, + z~uwzględnieniem \emph{minimalnych} i~\emph{rozszerzonych} wymagań (na poszczególne oceny). \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. - \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. + \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają + w~zgodzie z~\textbf{WO} i~\textbf{SO}, np. \emph{indywidualizacja procesu dydaktycznego}, + uwzględniająca szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. \end{longenum} - \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września. + + \item Nauczyciel \textbf{przedkłada dokument PO} kierownictwu szkoły w~\emph{pierwszym tygodniu września} + każdego roku szkolnego. \end{longenum} + \end{longenum} + +% \paragraf{Zasady opracowywania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych dla uczniów.} +% \begin{longenum} + +% \item \textbf{Szczegółowe Ocenianie} (\textbf{SO}), opracowane przez zespół nauczycieli danego przedmiotu, zawiera wytyczne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych. + +% \begin{longenum} +% \item Dokument \textbf{SO} powinien zawierać: +% \begin{longenum} +% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. +% \item Wymagania edukacyjne, uwzględniające wymagania ogólne~i szczegółowe określone w~podstawie programowej kształcenia ogólnego, na podstawie których ustala się oceny, w~tym: + +% \begin{longenum} +% \item Wymagania na ocenę celującą, +% \item Wymagania na ocenę bardzo dobrą, +% \item Wymagania na ocenę dobrą, +% \item Wymagania na ocenę dostateczną. +% \end{longenum} +% \item Minimalne wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, których spełnienie jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej. + +% \item Opis oczekiwanych kompetencji społecznych, określonych w~podstawie programowej\footnotemark[\pp] + +% \end{longenum} +% \item Przewodniczący zespołu przedmiotowego przedkłada dokument \textbf{SO} kierownictwu szkoły w~terminie do dnia 30 września. +% \end{longenum} + +% \item Nauczyciel opracowuje \textbf{Przedmiotowe Ocenianie} (\textbf{PO}) w~oparciu o~przyjęte \textbf{Wewnątrzszkolne Ocenianie} (\textbf{WO}) oraz wymagania dydaktyczne zawarte w~\textbf{SO}. +% \begin{longenum} +% \item Dokument \textbf{PO} powinien zawierać: +% \begin{longenum} +% \item Nazwę zajęć edukacyjnych oraz poziom edukacyjny, do którego jest skierowany. +% \item Sposoby i~formy weryfikacji osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodne z~kryteriami określonymi w \textbf{SO}, poprzez wskazanie liczby i~rodzajów form oceniania. +% \item Szczegółowe zasady sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, z~uwzględnieniem wymagań na poszczególne oceny, w~szczególności na ocenę dopuszczającą. +% \item Prawa ucznia w~zakresie oceniania, w~tym warunki i~tryb poprawy ocen. +% \item Sposób informowania uczniów i~rodziców o~wynikach procesu oceniania. +% \item Dodatkowe elementy wspierające realizację celów kształcenia, o~ile pozostają w~zgodzie z~\textbf{WO}, w~tym działania na rzecz indywidualizacji procesu dydaktycznego, uwzględniające szczególne potrzeby i~potencjał uczniów. +% \end{longenum} +% \item Nauczyciel przedkłada dokument \textbf{PO} kierownictwu szkoły w~pierwszym tygodniu września. +% \end{longenum} +% \end{longenum} + \paragraf{Ustalanie warunków i sposobu przekazywania uczniom i rodzicom informacji} \begin{longenum} @@ -969,7 +895,7 @@ i~technikum z~dnia 28 czerwca 2024~r., opracowana przez Ministerstwo Edukacji i~ \newpage %------------------------------------------------------------------------- -\subsection{Ocenianie osiągnięć ucznia (bieżące i śródroczne)} +\subsection{Bieżace ocenianie osiągnięć ucznia} \label{subsec:ocenianie-ucznia} \begin{longenum}